Hmm XoO, ok, natuurlijk heb je gelijk dat een lange sluitertijd veel kan compenseren. In zekere zin is het feit dat er op jouw foto weinig harde schaduwen (en dus donkere vlekken) zijn net logisch, omdat er zoals je zelfs zegt geen felle lichtbronnen zijn. Vage lampen in de verte, een heel vaag geel strooilicht.
Wat GenesisX zegt is inderdaad een zeer goed inzicht. Het lijkt een contradictie, maar algemeen gesproken staat fel licht gelijk aan een foto met veel duisternis. De sluitertijd en het diafragma wordt namelijk (gewoonlijk) aangepast aan het felste licht, waardoor de rest (fel) onderbelicht geraakt.
Ik denk da toch nie persé?
Lijkt me gewoon interessant om daar eens op onderzoek te gaan.
Kmoet nog leren spelen met mijn composities en mijn toestel zelf, dus dan zoek ik een speelplaats op
BaBsie: Ik heb eerlijk waar geen idee of jij dat per sé denkt, maar het is wel iets dat ik hier erg vaak zie terugkomen.

En dan niet alleen het idee, maar ook de foto's zelf, die ik eerlijk gezegd meestal van een laag niveau vind.
Ik geloof er ook niet echt in dat de meeste mensen echt veel gaan bijleren over compositie en beeldvorming door daar foto's te gaan nemen, omdat ze wat er op hun schermpje verschijnt sowieso 'cool' gaan vinden, ongeacht de compositie. Een foto van een verlaten huis zal altijd "verlatenheid" uitstralen, of het nu op een sterke manier in beeld is gebracht of niet.
Ik schets het hier op een overdreven vereenvoudigde manier, maar jullie begrijpen -hopelijk- mijn punt?
Mr.Pee:
De max gewoon! Wat een heerlijke illustratie van wat ik hierboven probeer duidelijk te maken. Foto's met een schitterende compositie, die op z'n minst IK een genot vind om naar te kijken, ZONDER geforceerd opvallend onderwerp! Proficiat, en meer van dat aub....!!