GIsteren nog een mijn gerief op t terras gezet. Omstandigheden waren niet echt ideaal doordat het bijna volle maan was en die dus veel strooilicht gaf...
Toch nog een poging gedaa om een kleuropname te maken.
In totaal 2.5u belicht. 45min per kanaal behalve het blauwe. Daar heb ik maar 10min van gezien mijn telescoop tegen de poot van de montering ging botsen...
Het object is de ringnevel (M57) en zo iets gebeurt er dus als een ster van dezelfde grote als onze zon opgebrand geraakt. Ze gaat haar buitenste schillen afstoten en verkleinen tot een zwakkere ster. Het kleine puntje in het midden van de ring is dus de ster die dus aan het einde van haar leven gekomen is.