Archief - Power training - Deel 4

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Faal

Legacy Member
Weezyy zei:
Hier se den eerste summerboy :p

Hebde ooit al iets gedaan van sport? Anders lijkt het me misschien het beste om 3x in de week voor een week of 3 fullbody te doen.. kwestie van u lichaam even te laten wennen.

Ik ben al heel mijn leven heel sportief en doe al 12 jaar contactsport.
Ik zou gewoon graag wat extra kilo's bij willen.

Weezyy

Legacy Member
Faal zei:
Ik ben al heel mijn leven heel sportief en doe al 12 jaar contactsport.
Ik zou gewoon graag wat extra kilo's bij willen.

Eten gaat u het snelste gewicht laten toenemen. welke dagen train je en wat doe je?

Affinity

Legacy Member
Dietrich wss heb je het niet meer gelezen maar wil je eens je voedingsschema posten?
Met totaal kcal's en eiwitten.

@de vraag van 'Faal' als beginner:
Ik heb er nog weinig van gelezen en ook geen ervaring mee, maar waarom wordt er steeds fullbody ofzo aangeraden? Om spieren te laten "wennen", maar ik bedoel, ik ben meteen beginnen meetrainen met een maat en dat was 3 tot 5 keer in de week gewoon 1 grote en 1 kleine spiergroep per training... En tbh heb ik vrij snel progressie gemaakt.
Zeker in gewichten, ook in kilos die ik bijgekomen ben... Ik vraag mij af of fullbody om te beginnen echt wel 'nodig' is..?

Weezyy

Legacy Member
Ze hebben mij in der tijd gezegd dat ik eerst even 3x per week fullbody moest doen om u lichaam te laten wennen. Normaal zit u lichaam in de zetel en nu moet het werken en als ge dan ineens gaat trainen met de intensiteit die wij nu hebben KAN je blessures krijgen. Ook is er een hoger risico op een burn-out in het begin. In het begin maakt ge wel zotte progressie :p

Om maar is snel een schema in elkaar flantse :

maandag : borst & biceps
woensdag : scouders & rug
donderdag: benen & triceps

Je kan donderdag ook naar zaterdag brengen, wat misschien het beste is maar veel mensen zien het niet zitten om te gaan trainen op zaterdag.

Oefeningen :

begin overal maar met 3x12 behalve bij de zwaardere compounds kan je misschien wat meer sets gaan doen. 8-12 is je rep range, liefst 12 natuurlijk, van zodra je 12 nette herhalingen kan maken kan je verder gaan naar een hoger gewicht. Zo doe ik het toch. :)
maandag : BORST
benchpress
incline benchpress
dumbell fly
cable crossovers
peck deck/butterfly werk voor mij altijd goed.
BICEPS
barbell curl
preacher curl
seated dumbell curl/hammer curl

dinsdag : RUG
pull ups of deadlift*
deadlift of pull ups*
bent over row
lat pulldown
dumbell over row
SCHOUDERS
MP
dumbell shoulder press
seated bent-over side raise (achterkant schouders)
vrijdag/zaterdag : BENEN
squat
leg pess
leg extension
lunges
iets met calfs, bijvoorbeeld op zo'n verhoging gaan staan en op en nee gaan, ben de naam vergeten.
TRICEPS
pulldown
tricep extension
skullcrushers

* je kan misschien eerst beter pull ups doen, kwestie van opwarming van je rug inplaats van gewoon koud aan deadlifts te beginnen. Je kan ook rustig opwarmen met deadlifts maar ik vind het effectiver om te beginnen met pull ups.

Zo kan je schema er bijvoorbeeld uitzien als je 3 weken fullbody hebt gedaan, de reden dat ik je dit niet aanraad in het begin is omdat je vrij zwak bent op het gebied van fitness, ondanks elke sport die je hebt gedaan in je sportverleden, compound oefeningen (squat,benchpress,deadlift & mp) zijn vrij zwaar op je lichaam en een ongetraind lichaam krijgt er 99% beslurres van. Ook kan je in de 3 weken je lichaam laten wennen aan de bewegingen. Als ik u bijvoorbeeld nu door mijn training laat gaan gaat ge morgen spierpijn hebben da het niemeer mooi is. :)

commentaar word geapprecieerd.

Was vergeten dat je niet in een gym traint.
pec deck kan je dan nog vervangen door een andere oefening zoals op een bankje te gaan liggen en 1 dumbell naar achter te laten komen tot achter je hoofd, ben de naam vergeten. :(

pulldowns kan je vervangen door dips gewoon tussen 2 stoelen ofzo.

voor u benen kan je bijvoorbeeld wel box jumps doen en op en af een verhoging stappen met 2 dumbells in je handen.

Als die barbell niet groot genoeg is kan je wel geen compound oefeningen doen, wat je wel gaat merken.

el slettos

Legacy Member
heeft iemand de volledige .rar of .pdf file van rippetoe's starting strength? :)

Delirium

Legacy Member
Weezyy zei:
pec deck kan je dan nog vervangen door een andere oefening zoals op een bankje te gaan liggen en 1 dumbell naar achter te laten komen tot achter je hoofd, ben de naam vergeten. :(

Pullovers ;)
En uw schema: Ziet er goed uit, hoewel ik toch enkele dingen zou aanpassen.
  • Bij schouders doe je MP en shoulder press, maar dan niet direct iets voor traps of delts.
  • Bij borst wissel ik dikwijls eens tussen press/fly/press/fly (dus BP/DB fly/Incl BP/crossover/...). Naar het schijnt zorgt dit voor betere groei van de pecs (al dikwijls gelezen en gehoord, of het waar is dunno?)

dietrich0

Legacy Member
@Arylia: Heb het wel gelezen hoor, maar mijn berekening ligt thuis en ik ben op kot:p
@Weez: Hebt gij da nu echt allemaal overgetypt? Gij hebt echt tijd te veel e.. Die kwiet komt hier toch niet meer terug:) Wrm 3x een squeeze oefening bij borst? Db flye, cable cross en pec deck zijn zowat hetzelfde, een pullover lijkt daar totaal ni op. Bij rug ook.. Bor en db row, trainen beiden hetzelfde. Daar zie ik het nut ni van in? Bij schouders hetzelfde.. Mp en db press, wat met de zijkant vd schouders? Calf raises bedoel je, seated en standing:) Fuck ik weet meer over dit onderwerp dan recht...
@Massa: Deadlift en squat ( hacksquat kan ook) moeten er toch bij.. Wrm zoveel pompen?

Weezyy

Legacy Member
Ja die :p

MP neemt heel je schouder gebied aan dacht ik?

Is goed om een plateau te vermijden.
Als je vastzit met benchpress kan je even dumbell pressen
zit je vast met incline benchpress kan je incline dumbell pressen.

Ja je zou nog shurgs enzo kunnen toevoegen, maar normaal volg je een schema 8-10 weken en dan kan hij misschien shrugs toevoegen. Hem nu al shrugs laten doen zou hem een wat bizar uiterlijk geven aangezien die heel goed reageren op training.

IMO : voorarmen, traps & calfs zijn delen die je pas moet trainen als je voorbij je eerst 4 maanden bent ofzo. Ze worden zowizo al in 1 of 2 oefeningen getraind maar zijn makkelijker te overtrainen.

Weezyy

Legacy Member
dietrich0 zei:
@Weez: Hebt gij da nu echt allemaal overgetypt? Gij hebt echt tijd te veel e.. Die kwiet komt hier toch niet meer terug:)

Was stiekem om een rep te krijgen hoor :unsure:
Was ook om is te oefenen op een potentiële klant :p

Ik heb les op maandag tot 12.15 en woensdag tot 12:15. Op maandag zitten we in het computer lokaal dus kan ik ook actief zijn op 9lives. :p

Affinity

Legacy Member
calfs zou ik zoiezo al meetrainen .... traps trainen is echt nutteloos als je deadlift en een goeie schouder workout hebt :p mijne groeien perfect mee en train ze niet apart

voorarmen af en toe eens trainen kan wel wat helpen (1x in 2 weken een oefening ofzo)

Weezyy

Legacy Member
Diet : hij heeft alleen een barbell en dumbells tot zijn beschikking, maakt het al heel wat moeilijker :p

bent over row met barbell of een bent over met dumbells voelt voor mij toch heel anders aan? Ik he het gevoel dat bent over rows met barbell eerder de bovenkant aanspreken en dumbell bor de lats. Weet nog dat ik is fameus stijf ben geweest aan mijn rechterlat van die oefening.

Ik wou hem vooral compounds laten doen in het begin, MP target heel het schoudergebied dacht ik. Shoulder press dan weer eerder de middelste kop, front raises (vergeten erbij te zetten :(:() de voorste en bent over side raises de achterste. Zoveel mogelijkheden voor schouders!

Arylia, ja was nog aan het twijfele over calfs eigenlijk :p
Voorarmen hebben echtwel training nodig bij mij nu, mijn bovenarmen zijn 'dik' tegenover mijn voorarmen, moesten die nog wat opzwellen ziet heel mijn arm er eigenlijk beter uit.
Hoop ik ^^

dietrich0

Legacy Member
Weezyy zei:
Ja die :p

MP neemt heel je schouder gebied aan dacht ik?

Is goed om een plateau te vermijden.
Als je vastzit met benchpress kan je even dumbell pressen
zit je vast met incline benchpress kan je incline dumbell pressen.

Ja je zou nog shurgs enzo kunnen toevoegen, maar normaal volg je een schema 8-10 weken en dan kan hij misschien shrugs toevoegen. Hem nu al shrugs laten doen zou hem een wat bizar uiterlijk geven aangezien die heel goed reageren op training.

IMO : voorarmen, traps & calfs zijn delen die je pas moet trainen als je voorbij je eerst 4 maanden bent ofzo. Ze worden zowizo al in 1 of 2 oefeningen getraind maar zijn makkelijker te overtrainen.

Je antwoordt echt ni op mijn vragen e kwiet:p Gé weet dat ik ni snel tevreden ben(ik ben de moeilijke klant:p)
Edit: Gvd trage:p
Edit2: Awel ja drm de edit e
Edit3:p: Wrm 3squeeze oefeningen voor borst? Overkill much?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan