Archief - Formule 1

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

B.U.R.N

Legacy Member
Ontwerpstrategie oorzaak van tragere Ferrari
20 juni - 20:16

Waarom was de Ferrari F2007 zo dominant tijdens het winterseizoen en in de eerste races van het jaar en lijkt het nu ten opzichte van McLaren niet vooruit te branden? Volgens een analyse van het vaktijdschrift Auto, Motor und Sport is de ontwerpstrategie van de Italiaanse renstal de boosdoener.

Het zijn dus niet de rijders zoals sommige kwatongen beweren. Indien het dat wel zou zijn, hoe zou men dan immers de dominante overwinning van Kimi Räikkönen tijdens de eerste Grand Prix van het seizoen kunnen verklaren.

De probleemstelling situeert zich in eerste instantie bij de banden die te traag op temperatuur komen. Afhankelijk van het circuit en de temperatuur zou het bij Ferrari zo'n vijf ronden duren vooraleer de optimale bandentemperatuur wordt bereikt. Opvallend was het in ieder geval wel dat Kimi Räikkönen in Indianapolis de snelste rondetijd kon neerzetten, daar waar Ferrari in de kwalificatie duidelijk moest onderdoen voor McLaren. Conclusie? Ferrari is snel, maar op het verkeerde moment.

De schuld in de richting van het zwarte rubber schuiven zou echter iets te eenvoudig zijn, en daarenboven ook niet helemaal juist. Immers, iedereen rijdt met dezelfde banden én opmerkelijk genoeg was van problemen bij Ferrari tijdens het begin van het seizoen helemaal niets te merken. Kennelijk heeft Ferrari wat betreft haar ontwikkelingsprogramma dus het verkeerde pad bewandeld.

De problemen begonnen de kop op te steken vanaf de introductie van een nieuwe aërodynamisch en mechanisch pakket voor de Grand Prix van Spanje. In Spanje zelf werd de schade goedgemaakt door het feit dat de lange bochten van de Catalaanse omloop de banden sneller dan normaal deden opwarmen, maar de daaropvolgende races in Monaco en Canada zorgden voor de openbaring van de handicap waarmee Ferrari nu al geruime tijd kampt.

Ferrari had echter een goed oog in de Grand Prix op het circuit van Indianapolis, het circuit dat met haar belastende banking er zelf voor zorgde dat alle Michelin-rijders in 2005 de race moesten staken. Niets was echter minder waar, zo bleek. Ferrari had namelijk al moeite om nog maar warmte te krijgen in de zachtste compound die Bridgestone naar de race had meegebracht.

De ingenieurs kwamen echter aandraven met een oplossing die tijdens de race haar uitwerking kende. Het racetempo was op het einde van de Grand Prix duidelijk beter, maar het compromis dat gemaakt moest worden situeerde zich bij de ophanging. Het zorgde ervoor dat de F2007 heel onrustig werd over de kerbs, een probleem dat nieuw was voor de Italianen.

De kern van de zaak? De upgrade die Ferrari in Barcelona introduceerde was gericht op het verminderen van de bandenslijtage achteraan. Daarin zijn de Ferrari-ontwerpers met verve geslaagd maar dan enkel om nu het probleem te hebben dat de banden te weinig worden belast om degelijk te kunnen presteren.

Teruggaan naar het oude ontwerp zou men eenvoudigweg kunnen stellen. Dat idee werd naar verluidt zelfs even in overweging genomen voor de race in Indianapolis. Het werd niet gedaan, en alhoewel de reden niet gekend is, is het natuurlijk mogelijk dat dit het hele ontwikkelingsprogramma nog meer zou kunnen verstoren.

bron : http://f1club.be/nieuws/verslag.php?id=1549

EBX

Legacy Member
Darth-Falcon zei:

Zie ook onboard : http://www.youtube.com/watch?v=iLofEqPRzOo (dan moet je niet het hele filmpje bekijken)

In de laatste halve seconde zie jij zijn hoofd in alle richtingen slaan.

Beide crashes waren heel erg ! Deze in 2001 gebeurde met een snelheid van 300Km/h door de krachten die op de ophanging inwerken , net op het moment dat hij wou remmen. Bij deze crash heeft hij trouwens zijn helm gebroken !

De crash van 1995 was superg, daar heeft hij letterlijk voor zijn leven moeten vechten ! De FIA doktor (Dr. Sid Watkins ) heeft ter plaatste op het circuit een tracheotomie uitgevoerd !, omdat hij o.a. niet meer kon ademen + hem ter plaatse 2* gereanimeerd. Zowel hel, hoofd (schedel) als stuurwiel waren gebroken bij deze crash ! Heeft 3 maand moeten herstellen van deze crash.

Quote
"Sid saved Mika Häkkinen's life — twice!" marveled Jackie Stewart. "He jump-started Mika two times, right there on the track." Häkkinen flipped at Adelaide in 1995 and appeared lifeless when Watkins arrived. The doctor got Häkkinen's heart restarted once, but it quit again because he wasn't getting any air. So Watkins performed a tracheotomy on the spot. "Sid just took the right decision," Michael Schumacher said, "which in the end saved Mika's life. I can only speak positively about him."

Tis door dezelfde Sid Watkins dat Frank Williams in een rolstoel zit ipv op het kerkof ligt :)

Hakkinen, een eenvoudigman van weinig woorden, met nooit geziene pech ! Zal altijd mijn favoriet blijven !

xDama

Legacy Member
EBX zei:
Beide crashes waren heel erg ! Deze in 2001 gebeurde met een snelheid van 300Km/h door de krachten die op de ophanging inwerken , net op het moment dat hij wou remmen. Bij deze crash heeft hij trouwens zijn helm gebroken !

Toch niet die crash van Darth Falcon zijn filmpje hoor. Da's van Hakkinen in 1999. Maar idd in 2001 heeft hij in Australie een crash gehad toen zijn vering vooraan brak en waarbij de krachten zodaning groot waren dat zijn helm barstte.

EBX zei:
Hakkinen, een eenvoudigman van weinig woorden, met nooit geziene pech ! Zal altijd mijn favoriet blijven !

Heeft idd veel pech gehad in zijn carriere maar in '98 en '99 zat het al bij al nog mee en heeft hij gekregen wat hij verdiende: 2 wereldtitels.

Op Senna na, is Mika mijn all time favorite. Met zijn vertrek, verloor de F1 meteen de meest sympathieke en charismatische persoon uit de F1 sinds jaren.

EBX

Legacy Member
666-Damarus-666 zei:
Toch niet die crash van Darth Falcon zijn filmpje hoor. Da's van Hakkinen in 1999. Maar idd in 2001 heeft hij in Australie een crash gehad toen zijn vering vooraan brak en waarbij de krachten zodaning groot waren dat zijn helm barstte.

Idd. ik had die even door elkaar gehaald ! Tis die crash in 2001 dat hem doen beseffen heeft hoe hard ze wel afhangen van het mechanisch materiaal waarmee ze rijden & was dan ook voor een groot deel de reden dat hij gestopt is !

666-Damarus-666 zei:
Heeft idd veel pech gehad in zijn carriere maar in '98 en '99 zat het al bij al nog mee en heeft hij gekregen wat hij verdiende: 2 wereldtitels.

Op Senna na, is Mika mijn all time favorite. Met zijn vertrek, verloor de F1 meteen de meest sympathieke en charismatische persoon uit de F1 sinds jaren.

Momenten om nooit te vergeten (zowel + als -); Inhaalmanoevre op schumacher (Belgie), uitvallen als 1e tijdens de allerlaatste ronde, schakelfout in Imola, ....

Massive.be zei:

David Coulthard, de neus, vrij ver naar boven (naar de cockpit toe), beetje naar links. Maar tis daar ondertussen vrij druk geworden :) Dus veel zoekgenot !

Tis uiteindelijk geld voor het goede doel en ge staat eens op nen f1 auto hé :)
+ met een beetje geluk crasht hij, vliegen de brokstukken in het rond, raapt er ene het stuk op waar ik op sta, verkoopt hij dat op ebay, win ik dat en heb ik mijn eigen stukske gepersonaliseerde f1 auto :D aléé met een beetje gelukt hé :)

VinceFeet

Legacy Member
Ik ben Mika Häkkinen ooit tegen het lijf gelopen in Monaco, no kidding. Was toen zelf nog maar een jaar of 13 denk ik maar dat was echt 'WAUW :eek: '. Mijn neef en ik wisten niet waar we het hadden! Erg vriendelijke man, wij zijn zelfs samen met hem op de foto gegaan, zal die wel is inscannen.

Poepoei

Legacy Member
David Janssen? :p

VinceFeet zei:
Ik ben Mika Häkkinen ooit tegen het lijf gelopen in Monaco, no kidding. Was toen zelf nog maar een jaar of 13 denk ik maar dat was echt 'WAUW :eek: '. Mijn neef en ik wisten niet waar we het hadden! Erg vriendelijke man, wij zijn zelfs samen met hem op de foto gegaan, zal die wel is inscannen.

Moet idd wel ff verschieten zijn :D Waarom overkomt mij nooit zoiets? :sad:

squan

Legacy Member
Ferrari anders wel weer on top tijdens testen. I know, testen zijn testen maar het testen van de nieuwe onderdelen lijk toch degelijke resultaten te leveren.

Wesdude

Legacy Member
Kermit zei:
iets meer uitleg?

Staat op autosport.com

Waarover de klacht gaat enzo wordt natuurlijk niet gezegd. Wel is Stepney nog steeds medewerker van Ferrari, hoewel hij gelinkt wordt aan Honda.

Darth-Falcon

Legacy Member
Het zou gaan om sabotage vlak voor de gp van monaco :wtf:

nu is ferrari belachelijk aant doen ze. willen gewoon niet toegeven dat ze verkeerd zitten metd e wagen.

Wesdude

Legacy Member
Darth-Falcon zei:
Het zou gaan om sabotage vlak voor de gp van monaco :wtf:

nu is ferrari belachelijk aant doen ze. willen gewoon niet toegeven dat ze verkeerd zitten metd e wagen.

Of er is echt iets aan de hand :wtf:

Zou wit poeder gevonden zijn op en rond de brandstofklep vlak voor de auto's naar monaco werden gevoerd.

Stepney zou werken in opdracht van een rivaliserend team.

Achja afwachten maar

marcel

Legacy Member
spionage of sabotage zal wel niet, want ze zeggen in hun press release duidelijk dat hij nog bij hun blijft werken...

Wesdude

Legacy Member
marcel zei:
spionage of sabotage zal wel niet, want ze zeggen in hun press release duidelijk dat hij nog bij hun blijft werken...

Ze zeggen dat hij op dit moment er nog werkt ja, hij zou zeer binnekort naart Honda overstappen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan