Archief - Formule 1

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

marcel

Legacy Member
eniac zei:
Dus je kan voorspellen of er iets kan gebeuren? En waarom zouden ze gisteren dan wel gedacht hebben dat er nog iets zou gebeuren? Moet zowat de rustigste Monaco-race ooit geweest zijn.

ik zeg juist dat ze waarschijnlijk aanvoelden dat er niets aan zat te komen


Hij ging even wijd. En dat heeft hij 1 keer in de hele wedstrijd gedaan. De kans dat het in de volgende ronden ook gebeurde was niet groot, en zoveel tijd heeft het hem nu ook niet gekost.
wijd gaan kost altijd tijd. het beetje tijd dat hij in die ronde had goedgemaakt, was verloren daardoor


Natuurlijk had hij nog een tweede stop moeten maken, beweer ik iets anders? Ik zie niet in wat dat verandert aan de discussie.

als je er vanuit gaat dat hij maar 1 stop zou maken met die "6 extra rondjes benzine", en dan moet hij er 2 maken, dan moet je je strategie aanpassen. en dus vroeger binnen halen.

Neen, in bijna elke wedstrijd rijden auto's tot hun tank ongeveer leeg is, en doorgaans komt degene die voorop ligt van het team als tweede binnen als de strategie gelijk is. Dat zijn de patronen die je zowat elke wedstrijd ziet.

de strategie was niet gelijk, maar werd naar aanleiding van het wedstrijdverloop gelijk gezet. en Alonso lag op kop, en Alonso werd eerder binnengehaald

Dat iemand het voordeel van een lege wagen niet mag benutten zie je zelden.

strategie-aanpassingen hebben altijd een zeker nadeel. Alonso was toen Hamilton de eerste keer de pitlane verliet, St-Devote al gepasseerd. Hamilton had dat gat niet in die 4 extra rondjes dichtgereden (Alonso zat niet in het verkeer)

Kijk, het is simpel: Hamilton heeft het voordeel van een lege wagen niet mogen uitspelen en dat is vreemd. De uitleg van de safety car is pure bullshit. En dat was ook niet van tevoren afgesproken, want dan zou Hamilton andere taal gebruiken daarover.

Hamilton dacht dat de tactiek zou behouden blijven. zijn commentaar komt voor uit het feit dat dat niet het geval was.
tactieken durven nogal veranderen in Monaco, en dat is iets wat Hamilton niet gewoon is. in GP2, F3, ... komt er weinig tactiek aan te pas, dus wordt er ook weinig aangepast

eniac

Legacy Member
marcel zei:
ik zeg juist dat ze waarschijnlijk aanvoelden dat er niets aan zat te komen

Dus roepen ze hem maar wat vroeger binnen?

wijd gaan kost altijd tijd. het beetje tijd dat hij in die ronde had goedgemaakt, was verloren daardoor

Misschien, alhoewel ik er vrij zeker van ben dat zijn ronde wel nog altijd sneller was dan die die Alonso aan het neerzetten was.

als je er vanuit gaat dat hij maar 1 stop zou maken met die "6 extra rondjes benzine", en dan moet hij er 2 maken, dan moet je je strategie aanpassen. en dus vroeger binnen halen.

Ik snap echt niet waarom we hier over 1 of 2 pitstops aan het spreken zijn. Het gaat hier gewoon om het leegrijden van die tank.

de strategie was niet gelijk, maar werd naar aanleiding van het wedstrijdverloop gelijk gezet. en Alonso lag op kop, en Alonso werd eerder binnengehaald

Duh. Ik haalde enkele patronen aan die gebruikelijk zijn, en gaf aan waarom dit afwijkt van de normale race "die aan de pitmuur beslist wordt".


Alonso was toen Hamilton de eerste keer de pitlane verliet, St-Devote al gepasseerd. Hamilton had dat gat niet in die 4 extra rondjes dichtgereden (Alonso zat niet in het verkeer)

Als ik mij niet vergis bedroeg het gat bij de eerste meting 4.3 seconden. Vijf superlichte rondjes van Hamilton, +- seconde sneller per ronde, reken jij maar uit. Ik zeg niet dat hij het zou gehaald hebben, maar het had wel gekund, en het zou alleszins close geweest zijn.

tactieken durven nogal veranderen in Monaco, en dat is iets wat Hamilton niet gewoon is.

Geen enkele coureur is het gewoon dat hij het voordeel van een lichte wagen niet mag uitspelen als daar geen zeer goede reden voor is. En hier was er geen.

marcel

Legacy Member
eniac zei:
Ik snap echt niet waarom we hier over 1 of 2 pitstops aan het spreken zijn. Het gaat hier gewoon om het leegrijden van die tank.

Geen enkele coureur is het gewoon dat hij het voordeel van een lichte wagen niet mag uitspelen als daar geen zeer goede reden voor is. En hier was er geen.

gewoon het feit dat je van één stop naar 2 overschakelt is allesbepalend in deze. dan moet je eigenlijk vroeger binnenkomen, om die 2 stop strategie te laten werken

al is het dan eigenlijk gebruikelijker om van 2 stops 1 te maken.

ik denk wel dat Dennis een goede reden had. Als hij één van zijn piloten zou willen laten winnen, zou het Hamilton zijn.

- ze zijn beide Engels, dus ze hebben beiden de Engelse pers op hun nek.
- Hamilton stond voor in de stand. het feit dat Alonso hier punten afpakt van Hamilton, betekent dat het puntenverschil van de eerste Mclarenrijder tov de eerste ferrari-piloot niet gemaximaliseerd werd
- hij is duidelijk een grotere fan van Hamilton dan van Alonso. hij heeft zelf de Hamilton hype nog eens gevoedt door te zeggen dat na het vertrek van Hamilton de GP2 geen enkel talent meer heeft

YuRiPa

Legacy Member
eniac zei:
Hij ging even wijd. En dat heeft hij 1 keer in de hele wedstrijd gedaan. De kans dat het in de volgende ronden ook gebeurde was niet groot, en zoveel tijd heeft het hem nu ook niet gekost.

Hamilton is sowieso 2x te wijd gegaan in Rascasse en hij heeft 1x de vangrail geraakt in de hairpin na t Casino (de bocht voor de Loews hairpin). Zulk soort kleine foutjes heeft Hamilton meer gemaakt. Alonso heeft gewoon foutloos gereden, die gast heeft niet 1 foutje gemaakt. Dan win je. Hamilton maakte te veel kleine foutjes. Was wel erg gaaf om hem door de straten te zien racen though. Ik had ook liever Hamilton zien winnen, maar denk toch dat Alonso gewoon de sterkste was gister.

Waarom ze Hamilton eerder naar binnen hebben geroepen, ik heb geen flauw idee. Ze zullen er wel een goede reden voor gehad hebben... Maja, kan me nie voorstellen wat er leuk is aan winnen als je niet aangevallen mag worden of als je geholpen wordt door je teamgenoot te vroeg naar binnen te sturen. Dan win je wel, maar of dat dan is omdat je de beste bent...:s

Gister in Monaco was Alonso gewoon de beste, hij heeft foutloos gereden. Als Hamilton had doorgereden voor zn eerste pit-stop, denk dat ie dan weer achter Alonso terecht was gekomen. Hij lag behoorlijk wat achter toen. Maja, mss was ie dan voor Alonso gekomen met de 2e pit-stop.

Hopelijk is McLaren weer zo oppermachtig in Canada, alleen dan met Hamilton als winnaar. Heb zo'n idee dat Hamilton dit jaar al kampioen kan worden. Moet McLaren wel meewerken natuurlijk en geen grapjes uithalen zoals Hamilton te vroeg binnen roepen. Maja, voor Monaco was Alonso wel de terechte winnaar.:)

eniac

Legacy Member
YuRiPa zei:
Hdenk dat ie dan weer achter Alonso terecht was gekomen. Hij lag behoorlijk wat achter toen.

Zoals ik al zei, volgens mij scheelde het na die pitstop 4.3s bij de eerste meting. Vijf snelle rondjes aan +- 1 seconde sneller, het is niet moeilijk om in te zien dat, als het al niet zou gelukt zijn, het toch close zou geweest zijn.

En goed, hij heeft misschien doorheen de wedstrijd meer foutjes gemaakt, mijn main point blijft (en deze gaat ook @ marcel): hij is de mogelijkheid ontzegd geweest om nog een aantal snelle ronden met een lichte wagen neer te zetten, en dat is gewoon vreemd, want een zinnige uitleg is daar gewoon niet voor.

gewoon het feit dat je van één stop naar 2 overschakelt is allesbepalend in deze. dan moet je eigenlijk vroeger binnenkomen, om die 2 stop strategie te laten werken

Later binnenkomen = lichtere wagen, kortere tweede stop... Er is geen reden waarom vroeger binnenkomen voordeliger zou geweest zijn in dit geval. Natuurlijk, als je van op voorhand een tweepitter plant, dan bepaal je dat nauwkeurig zodat je de best mogelijke snelheid bekomt doorheen de race. Maar dat is een ander geval dan dit.

Exorikos

Legacy Member
YuRiPa zei:
Hamilton is sowieso 2x te wijd gegaan in Rascasse en hij heeft 1x de vangrail geraakt in de hairpin na t Casino (de bocht voor de Loews hairpin). Zulk soort kleine foutjes heeft Hamilton meer gemaakt. Alonso heeft gewoon foutloos gereden, die gast heeft niet 1 foutje gemaakt. Dan win je. Hamilton maakte te veel kleine foutjes. Was wel erg gaaf om hem door de straten te zien racen though. Ik had ook liever Hamilton zien winnen, maar denk toch dat Alonso gewoon de sterkste was gister.

Waarom ze Hamilton eerder naar binnen hebben geroepen, ik heb geen flauw idee. Ze zullen er wel een goede reden voor gehad hebben... Maja, kan me nie voorstellen wat er leuk is aan winnen als je niet aangevallen mag worden of als je geholpen wordt door je teamgenoot te vroeg naar binnen te sturen. Dan win je wel, maar of dat dan is omdat je de beste bent...:s

Gister in Monaco was Alonso gewoon de beste, hij heeft foutloos gereden. Als Hamilton had doorgereden voor zn eerste pit-stop, denk dat ie dan weer achter Alonso terecht was gekomen. Hij lag behoorlijk wat achter toen. Maja, mss was ie dan voor Alonso gekomen met de 2e pit-stop.

Hopelijk is McLaren weer zo oppermachtig in Canada, alleen dan met Hamilton als winnaar. Heb zo'n idee dat Hamilton dit jaar al kampioen kan worden. Moet McLaren wel meewerken natuurlijk en geen grapjes uithalen zoals Hamilton te vroeg binnen roepen. Maja, voor Monaco was Alonso wel de terechte winnaar.:)

Dat Hamilton foutjes gemaakt heeft, daar ga ik mee akkoord. Zelfs al maakte hij foutjes reed hij op het einde van de race wel even vlak achter Alonso. Alonso is helemaal niet de beste. Ze zijn meer dan aan elkaar gewaagd.

EternalSilence

Legacy Member
gaat da hier nog altijd op de pitsstops ? :p

blijkbaar heeft hamilton instructies gekregen van MC laren zelf om niet Alonso in te halen.
hij reed in het begin nog wat competief , maar naar het einde toe kreeg hij duidelijk te verstaan dat hij niet meer mocht jagen op zijn teamgenoot. = rijsafspraken? : verboden.

het bestuur van F1 is het aan het onderzoeken.
hamilton gaf het zelf toe
(bron: stond in de gazet)

nu goed, persoonlijk vind ik dat geen rijafspraak ofzo.
is toch normaal als ze zien dat de hun beide bolides ruim op voorsprong liggen, ze zeggen dat ze opt gemak mogen racen en niet moeten gaan jagen op elkaar.


miss zou dat leuker zijn, om te kijken in hoe rap je je de race uitrijd, en op zoiets punten geven.
zou dan veel meer geduelleerd worden, niet?

Pitter

Legacy Member
Doom Dragon zei:
is toch normaal als ze zien dat de hun beide bolides ruim op voorsprong liggen, ze zeggen dat ze opt gemak mogen racen en niet moeten gaan jagen op elkaar.

ja voor mclaren is dat normaal, maar als ik hamilton was zou ik ook zo frustrerend reageren, want men wil toch altijd winnen

Witte Guy

Legacy Member
Inhalen in Monaco ( en andre circuits ) is besteed aan wagens met veel "mechanische grip" en dat is het nu dat er bij deze F1 wagens zo fel ontbreekt. :help:
Maak ze terug wat breder en slicks er onder. Zal een grote verbetering zijn.:niceone:
Een spoiler voor en achter, al de rest er af. :applause:
Dat er dit jaar helemaal niet ingehaald werd ligt volgens mij aan de Bridgestones die in het algemeen veel minder grip geven.:tongue:
Alonso is de verdiende winnaar en Hamilton verdiend 2de. Als je zo ver voor hangt moet je je verstand gebruiken en op safe spelen.
Het is dan niet echt aan hen om elkaar te gaan bekampen en in de vangrails te belanden, logisch niet.
Ik zou het ook liever ook anders zien! :doh:
F1 draait dezer dagen te veel rond veiligheid en dat maakt deze sport KAPOT.:cry:

Hoop doet leven, niet waar F1 fans ?;)

YuRiPa

Legacy Member
http://www.formule1.nl/index.php?pid=10&sei=23&nid=5883

Ecclestone wil dat McLaren uitgesloten wordt. Volgens hem moet McLaren gediskwalificeerd worden of uitgesloten worden van 1 of meerdere races. Als er idd teamorders gegeven zijn.

Ron Dennis wilde gewoon op safe spelen, why zou je onnodige risico's nemen in Monaco? Hamilton was Alonso niet voorbij gekomen, Alonso is gewoon de terechte winnaar. Het hele weekend was ie de snelste en op zondag ook. Ik begrijp Ron Dennis wel als ie zegt dat zn coureurs rustig aan moeten doen om geen brokken te maken. Maja, hoe bedoel je Ferrari bevoordelen. Sorry hoor, maar dit is wéér in t voordeel van Ferrari. Tis wel te merken dat Ecclestone voor Ferrari is...:sop:

Denk niet dat Ferrari iets te verwijten valt, denk niet dat zij willen winnen met 1 min achterstand door McLaren te diskwalificeren. Massa wil dat ook nie, hij is geen Schumi he..:p ;)

Blackstone

Legacy Member
Ik vind het nog altijd belachelijk dat teamorders verboden zijn. Soms is het idd jammer om te zien dat de ene rijder wordt bevoordeeld tov de andere, maar dat hoort er gewoon bij imo.

Dat Alonso werd 'beschermd' in Monaco lijkt me wel overduidelijk, en in zekere zin ook begrijpelijk. Ik ben grotere fan van Hamilton dan van Alonso, maar als het voor McLaren voordeliger is dat Alonso wint dan is hetgeen gebeurde niet meer dan logsich. Jammer voor Hamilton en zijn fans, maar dat hoort er gewoon bij in een 'teamsport'.

Lucian

Legacy Member
YuRiPa zei:
http://www.formule1.nl/index.php?pid=10&sei=23&nid=5883

Ecclestone wil dat McLaren uitgesloten wordt. Volgens hem moet McLaren gediskwalificeerd worden of uitgesloten worden van 1 of meerdere races. Als er idd teamorders gegeven zijn.

Ron Dennis wilde gewoon op safe spelen, why zou je onnodige risico's nemen in Monaco? Hamilton was Alonso niet voorbij gekomen, Alonso is gewoon de terechte winnaar. Het hele weekend was ie de snelste en op zondag ook. Ik begrijp Ron Dennis wel als ie zegt dat zn coureurs rustig aan moeten doen om geen brokken te maken. Maja, hoe bedoel je Ferrari bevoordelen. Sorry hoor, maar dit is wéér in t voordeel van Ferrari. Tis wel te merken dat Ecclestone voor Ferrari is...:sop:

Denk niet dat Ferrari iets te verwijten valt, denk niet dat zij willen winnen met 1 min achterstand door McLaren te diskwalificeren. Massa wil dat ook nie, hij is geen Schumi he..:p ;)
och ecclestone moet niet zagen, ben een ferrari&schumi fan, maar ferrari zou juist hetzelfde gedaan hebben moest schumi nog meegereden hebben, al dan niet zo opvallend, maar wie gelooft er dat massa/bari of eender wie voor schumi geeindigd zou zijn in zo'n race als de titel nog niet binnen was?
dat hem zen hele rommel eens tegoei in orde brengt zodat rijders kunnen inhalen zonder dat ze 95% kans hebben om te crashen dan zijn zo'n orders niet meer nodig en kunnen de rijders het zelf uitvechten..

denkimi

Legacy Member
ik hoop dat mclaren een straf krijgt. ieder team dat de wedstrijd vervalst mogen ze van mij voor 1 of meerdere wedstrijden uitsluiten

xDama

Legacy Member
Ik vind het wel allemaal zwaar overdreven toch. Wat moesten ze anders doen? Hamilton laten doen, hij probeert Alonso voorbij te steken en *pets* alletwee in de vangrails.

FIA zijn dikke mongolen als ze Mclaren hiervoor gaan straffen. En vroeger gebeurde het allemaal zoveel en niemand gaf er toen een zier om...

TX.Conn

Legacy Member
666-Damarus-666 zei:
En vroeger gebeurde het allemaal zoveel en niemand gaf er toen een zier om...

Right on!

Als ik mij goed herinner bij de GP van Turkije/China :unsure: van 2005 of 2006... deed Renault (was toen supporter voor Renault) het veel opvallender... Alonso had wrs juist een pitstop gemaakt en kwam juist voor Fisichella de baan terug op... lange ronden na elkaar bleef Fisichella achter Alonso rijden, terwijl Fisichella veel rapper was dan Alonso, dat viel enorm hard op... Fisichella deed dan telkens zo'n "poging" tot inhalen, die "poging" ging telkens gelukt zijn maar bleef toch achter Alonso rijden.
Na vele ronden achter Alonso te rijden haalt Fisichella hem dan toch eindelijk in.

Over dit voorval heeft de FIA of Eccelstone zelfs niet eens gereageerd met sanctie's of zelfs een boete dacht ik. Nu bij McLaren zo'n heftige reactie opeens :sop:.

Is gewoon logisch dat McLaren het op safe wilde spelen, ieder team zou hetzelfde gedaan hebben.

Exorikos

Legacy Member
Ik vond het echt wel zalig van Barichello toen hij echt superwijd opzij ging om Schumacher te laten passeren... :p Hier is Ferrari voor gestraft geweest, dus waarom zou McLaren ineens niet gestraft moeten worden? :)

Blackstone

Legacy Member
Exorikos zei:
Ik vond het echt wel zalig van Barichello toen hij echt superwijd opzij ging om Schumacher te laten passeren... :p Hier is Ferrari voor gestraft geweest, dus waarom zou McLaren ineens niet gestraft moeten worden? :)
Zijn ze daar werkelijk voor gestraft geweest? Ik dacht dat de FIA op dat moment de regels heeft aangepast, zodat teamorders in't vervolg (nu dus) strafbaar zouden worden.

TX.Conn

Legacy Member
Blackstone zei:
Zijn ze daar werkelijk voor gestraft geweest? Ik dacht dat de FIA op dat moment de regels heeft aangepast, zodat teamorders in't vervolg (nu dus) strafbaar zouden worden.

Ferrari heeft een boete moeten betalen das ook alles dacht ik.

denkimi

Legacy Member
ferarri heeft een boete gekregen omdat barrichello en schumacher van plaats hadden gewisseld op het podium. ze konden ferrari toen nog niet straffen omdat het nog niet verboden was.
daarom is die regel ook ingevoerd: om te voorkomen dat het nog zou gebeuren

xDama

Legacy Member
Voila, FIA heeft de uitspraak gedaan dat Mclaren geen teamorders gebruikte. Straks zou je nog gaan denken dat er daar mensen zitten die effectief hun verstand gebruiken!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan