Archief - Formule 1

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SpArdA

Legacy Member
Darth-Falcon zei:
- gaat niet, dat zou veel te grote brandstof tanks betekenen, huidige motoren verbruiken gewoon te veel.

Voor 1994 waren tankstops nog verboden en toen verbruikten de motoren meer dan nu.
In het turbo-tijdperk was de inhoud van de tank op een bepaald moment beperkt tot 200 liter , je zag dan wel met vloeibare stikstof gekoelde reservoirs staan in de pitstraat, maar het ging ook. :)
Niets mooier dan iemand over de finish zien gaan terwijl die in de laatste ronde enkel op benzinedamp reed!

Darth-Falcon

Legacy Member
dan ineens waterstof motoren he, dan komen ze toe met 10l

dan kan de F1 pas echt zeggen dat ze milieu vriendelijk zijn.

Dr. Doezel

Legacy Member
Darth-Falcon zei:
dan ineens waterstof motoren he, dan komen ze toe met 10l

dan kan de F1 pas echt zeggen dat ze milieu vriendelijk zijn.

Neen, dan zou den tank juist veeeeeeeeeeeeeeeeel groter moeten zijn. Waterstof is niet milieuvriendelijk :)

Quxan

Legacy Member
Massive.be zei:
Waterstof zelf is milieuvriendelijk, de productie ervan niet :)


ik zou eerder opteren voor beperken van brandstofhoeveelheid (maar iedereen gebruikt dezelfde brandstof)... een innovatie die van pas kan komen in personenwagens.

Als je brandstof beperkt moeten ze sowieso met minder vleugel gaan rijden (ofwel een moter maken die zuiniger is) :)

marcel

Legacy Member
Darth-Falcon zei:
er zijn 2 schuldigen

de teams zelf:

ze gooien er miljarden tegenaan om te kunnen winnen, hetgeen ervoor gezorgt heeft dat de prive teams niet meer konden volgen en ofwel falliet gingen, ofwel de boel moesten verkopen (minardi, jordan, sauber). de fabrikanten zitten alleen in de F1 om meer personen wagens te kunnen verkopen, als het niet lukt zijn ze gewoon weg (ford en jaguar).

teams als toyota en honda staan technologisch een pak achter, en ze zullen nog meer geld erin moeten gooien om de topteams bij te halen, als de resultaten niet komen zal men in japan zeker de stekker eruit trekken.

het probleem bij Toyota en Honda is de Japanse cultuur. het is zoals Lammens en Leinders vorig weekend zeiden: de ingenieurtjes doen 2 jaar en F1, en dan krijgen ze een nieuwe post toegewezen, en komt er een nieuwe ingenieur, die van vooraf aan begint (t is zelfs minder dan 2 jaar). Zo kùnt ge geen winnend team uitbouwen, ook al hebt ge eventueel een topwagen en/of toppiloten.
Jaguar heeft indertijd hetzelfde probleem gehad: als het een paar GP's minder ging, kwam er een nieuwe manager... zelfs Jackie Stewart, van wie ze het team gekocht hadden, heeft daar 2 minuten manager geweest.
een topteam in F1 heb je niet op 1-2-3. Mclaren en Williams zijn nu 2 van de meest succesvolle teams, maar in hun eerste 5-6 jaren hebben die ook met moeite wedstrijden gewonnen, wat toen nog iets makkelijker was

*edit* nog efkes zeggen: met gelijke wagens gaat ge dees niet oplossen, het is gewoon een wetmatigheid van het racen. kijk naar NASCAR: Toyota maakt dit jaar zijn grote entree, zelfs 2 wagens met Red Bull sponsoring, waarvan eentje voor A.J. Allmendinger, de grootste concurrent voor SeaBass in Champcar vorig jaar. wat zie je nu: Allmendinger heeft moeite om zich te kwalificeren, net zoals alle andere Toyota-rijders. Michael Waltrip, al jaren een vaste waarde, heeft in het verleden al 2x de Daytona 500 gewonnen, heeft zelfs nog geen enkel race kunnen starten, heeft nu zelfs problemen met zijn sponsor daardoor.

de fans gaan de saaie races niet blijven slikken, ik lees zelfs hier al dat meer en meer mensen niet meer speciaal thuis blijven voor de F1.

da zeggen ze al 10 jaar, maar de inkomsten zijn dit jaar weer gestegen. zolang er F1-teams zijn, zullen er fans zijn, en zal er dus F1 zijn. Mclaren, Williams, Ferrari zullen altijd kunnen blijven gaan, en de wachtrij is groot genoeg. voor het éne plaatsjes op de grid voor een team volgend jaar, waren er 8 kandidaten. zegt genoeg...

Darth-Falcon

Legacy Member
in nascar rijden ze ook niet met gelijke wagens he, er zijn verschillende fabrikanten, de wagens zijn gewoon bijna niet te onderscheiden.

het voorstel van mosley zou ook niet gelijk wagens opleveren he, de teams krijgen als het ware een leeg omhulsel dat ze moeten opvullen. het vlak waarop dat de teams het verschil kunnen maken is op het mechanische vlak en de motor, wat het inhalen alleen maar kan bevorderen. Indien de FIA natuurlijk zo slim is om het bodywork enz zou te ontwerpen dat inhalen bevorderd wordt.

Darth-Falcon

Legacy Member
Dr. Doezel zei:
Neen, dan zou den tank juist veeeeeeeeeeeeeeeeel groter moeten zijn. Waterstof is niet milieuvriendelijk :)

:ironic:

ze hebben onlangs 8 of 900 km afgelegd met 1l waterstof.

waterstof is weldegelijk milieuvriendelijk en zal de brandstof worden voor auto's en misschien vliegtuigen in de toekomst.

Eigenlijk pas het perfect in de visie van max mosley: nieuwe technologiën ontwikkelen in F1 die voor de gewone auto's gebruikt kunnen worden.

virtualdude

Legacy Member
Dr. Doezel zei:
Neen, dan zou den tank juist veeeeeeeeeeeeeeeeel groter moeten zijn. Waterstof is niet milieuvriendelijk :)

Waterstof wordt in vloeibare toestand opgeslaan. Ontzettend klein volume voor een groot bereik. Maar natuurlijk kost dit goedje ontzettend veel per liter :)


Wat inderdaad leuk zou zijn is om een maximum aantal liter te werken. Je zou bijvoorbeeld elk jaar dit maximum kunnen verlagen.
Mosley zou het idee hebben om naar een 2.2 V6 Turbo tegen 2012 over te schakele :)

Dr. Doezel

Legacy Member
Darth-Falcon zei:
:ironic:

ze hebben onlangs 8 of 900 km afgelegd met 1l waterstof.

waterstof is weldegelijk milieuvriendelijk en zal de brandstof worden voor auto's en misschien vliegtuigen in de toekomst.

Eigenlijk pas het perfect in de visie van max mosley: nieuwe technologiën ontwikkelen in F1 die voor de gewone auto's gebruikt kunnen worden.

Met 1l benzine geraakte makkelijk over de 1000km :)
http://www.bijlpr.nl/site/perskamer.../?page_id=14&persbericht_id=398&klant_id=&pb=

Energie-inhoud vloeibare waterstof: 8,5 MJ/l, die van benzine: 33 MJ/l
=> Duidelijk :ironic:
Komt daar dan nog de energie bij nodig om waterstof in die toestand te krijgen.


Ge kunt nu toch niet zeggen dat waterstof milieuvriendelijk is als voor de productie van 1l waterstof al evenveel CO2 vrijkomt als de verbranding van 1l benzine. + Als ge rijd op waterstof komt er waterdamp vrij, nog een broeikasgas :D

Massive.be zei:

:ironic:

TX.Conn

Legacy Member
Darth-Falcon zei:
champcars ftw zeker :unsure:

spijtig dat ik geen GP2 kan zien :sad:

²nd...

De enige beelden die ik tot nu toe heb gezien van de GP2 was via internet, de race op Silverstone dacht ik, zo'n clipje van 5 min, een duel met 3 rijders naast elkaar op de baan, waar hamilton zijn kunnen liet zien. Was gewoon zalig.

Uit dat kunt ge al stellen dat de GP2 meer te bieden heeft dan de F1, het is vooral inhaalmaneuvers die de autosport spannend maken en dat mist de F1 tegenwoordig jammer genoeg.

Darth-Falcon

Legacy Member
marcel zei:
het probleem bij Toyota en Honda is de Japanse cultuur. het is zoals Lammens en Leinders vorig weekend zeiden: de ingenieurtjes doen 2 jaar en F1, en dan krijgen ze een nieuwe post toegewezen, en komt er een nieuwe ingenieur, die van vooraf aan begint (t is zelfs minder dan 2 jaar). Zo kùnt ge geen winnend team uitbouwen, ook al hebt ge eventueel een topwagen en/of toppiloten.
Jaguar heeft indertijd hetzelfde probleem gehad: als het een paar GP's minder ging, kwam er een nieuwe manager... zelfs Jackie Stewart, van wie ze het team gekocht hadden, heeft daar 2 minuten manager geweest.
een topteam in F1 heb je niet op 1-2-3. Mclaren en Williams zijn nu 2 van de meest succesvolle teams, maar in hun eerste 5-6 jaren hebben die ook met moeite wedstrijden gewonnen, wat toen nog iets makkelijker was

*edit* nog efkes zeggen: met gelijke wagens gaat ge dees niet oplossen, het is gewoon een wetmatigheid van het racen. kijk naar NASCAR: Toyota maakt dit jaar zijn grote entree, zelfs 2 wagens met Red Bull sponsoring, waarvan eentje voor A.J. Allmendinger, de grootste concurrent voor SeaBass in Champcar vorig jaar. wat zie je nu: Allmendinger heeft moeite om zich te kwalificeren, net zoals alle andere Toyota-rijders. Michael Waltrip, al jaren een vaste waarde, heeft in het verleden al 2x de Daytona 500 gewonnen, heeft zelfs nog geen enkel race kunnen starten, heeft nu zelfs problemen met zijn sponsor daardoor.



da zeggen ze al 10 jaar, maar de inkomsten zijn dit jaar weer gestegen. zolang er F1-teams zijn, zullen er fans zijn, en zal er dus F1 zijn. Mclaren, Williams, Ferrari zullen altijd kunnen blijven gaan, en de wachtrij is groot genoeg. voor het éne plaatsjes op de grid voor een team volgend jaar, waren er 8 kandidaten. zegt genoeg...

inkomsten bij de GP zelfs misschien wel ja. maar globaal gezien zijn de kijkcijfers nog altijd aan het dalen. en dat is het belangrijkste voor de sponsors.

pas wanneer er geen unanieme goedkeuring meer nodig is voor bepaald regels zullen er echte radicale veranderingen komen.

Witte Guy

Legacy Member
Ik zou eens overwegen of er geen straf gewicht kan toegepast worden. Dit gebeurt al in meerdere sporten en zorgt er voor dat de wagens beter bij elkaar blijven. En dan natuurlijk de SLICKS terug... zullen dan dank zij de mechanische grip wel wat meer uit hun karreke kunnen halen. Da treintje rijden en door pitstop strategie inhalen moet een einde aankomen. Zo is die sport niet ontstaan en het kan ook niet de bedoeling geweest zijn deze zo te maken. In halen godverdomme, da moeten ze doen. Veiligheid, das nog zo iets. De piloten weten waar ze aan beginnen dus maak die circuits niet kapot door de leuke en spannende bochten te verleggen. Gilles Villeneuve draait zich om in zijn graf, dit zou hij nooit gewild hebben... F1.

TX.Conn

Legacy Member
Darth-Falcon zei:

Gewoonweg schitterend!
Zit gewoon boordevol met inhaalmaneuvers, zo zou de F1 ook moeten zijn!

Bij het filmpje: "race 2 barcelona" heb ik toch wel effen moeten lachen...

De camera volgde 2 rijders, de 1ste rijder ging wat over de limiet en kwam enkele mm/cm naast de baan, de 2de rijder die vlak achter hem zat probeert in zijn spoor te blijven om te kunnen slipstreamen, maar gaat te fel over de limiet dan de 1ste rijder, gevolg: hij is volledig van de baan af :D, maar hij herstelt en raakt de baan weer op en kan zijn tocht verder zetten.

Persoonlijk herken ik zo'n momenten, in GTR² heb ik dat ook al es meegemaakt dat ik per sé achter een wagen wil blijven om te kunnen slipstreamen en dan ga je effen over de limiet :p.

hatetn

Legacy Member
Witte Guy zei:
Ik zou eens overwegen of er geen straf gewicht kan toegepast worden. Dit gebeurt al in meerdere sporten en zorgt er voor dat de wagens beter bij elkaar blijven. En dan natuurlijk de SLICKS terug... zullen dan dank zij de mechanische grip wel wat meer uit hun karreke kunnen halen. Da treintje rijden en door pitstop strategie inhalen moet een einde aankomen. Zo is die sport niet ontstaan en het kan ook niet de bedoeling geweest zijn deze zo te maken. In halen godverdomme, da moeten ze doen. Veiligheid, das nog zo iets. De piloten weten waar ze aan beginnen dus maak die circuits niet kapot door de leuke en spannende bochten te verleggen. Gilles Villeneuve draait zich om in zijn graf, dit zou hij nooit gewild hebben... F1.



gewicht bij steken is gewoon ne auto de overwinning afpakken
kijk naar de kwali van barcelona hamilton heeft getankt voor 3 ronden meer tijdens de race en het scheelt 0.4 sec
als ge da 70 ronden zou moeten doen verlies je bijna een halve minuut

YuRiPa

Legacy Member
SpArdA zei:
Kijk je zelf wel eens regelmatig motoGP? Ik volg beide sporten al jaren op de voet en kan echt niet begrijpen hoe je daartoe komt. :wtf:

In motoGP zal je meer inhaalmaneuvers zien gewoon omdat dat technisch mogelijk is en omdat de rijder een veel belangrijkere rol speelt (70% rijder, 30% machine - terwijl dat in de F1 minstens omgekeerd is).
In de F1 doen ze het hun eigen aan: slipstreamen en dan uitremmen kan bijna niet meer omwille van de aerodynamica, traction control en andere snufjes verminderen de inbreng van de rijder nog meer, ...als er in de race een positiewissel gebeurt is dat meestal via de pitstops of door pech van een ander.
Momenteel vind ik de start en de racestrategie dan ook het enige interessante aan de F1.
Dit jaar hebben nu wel het geluk dat mclaren en ferrari aan mekaar gewaagd zijn, maar ik kijk toch uit naar de afschaffing van traction control hoor. :)

Geniet er maar van zolang het kan. Max Mosley heeft weer iets nieuws bedacht. Tegelijk met de 2.2 (geloof ik) V6 motoren wil ie ook weer de Traction Control invoeren.:p

marcel

Legacy Member
daar zullen die concorde-akkoorden (of hoe ze die ook weer noemen) voor tussengezeten hebben

Gianelli

Legacy Member
f1 moet weer gelijk vroeger worden :(
v10 motoren , ongelimiteerd , zoveel banden als ze maar willen , 1 uur kwalificatie voor alle piloten , etc
waar is den tijd :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan