Defkes zei:
Maar de reden daarvoor ligt volgens mij aan 1 ding en dat zijn de run off areas. Het circuit an sich zit goed in elkaar, maar het feit dat je 300 fouten per ronde kan maken zonder echt gevolgen te moeten dragen, zorgt voor een saaie race.
De run-off zones zijn inderdaad een enorm groot probleem. Het feit dat die nieuwe circuits meer asfalt naast het de witte lijnen hebben dan ertussen, is erg. Maar dat de oudere circuits dit ook meer en meer beginnen integreren...
Akkoord, het is allemaal iets veiliger, maar als er vroeger iemand in Blanchimont van de baan ging, al was het maar met 2 wielen, dan zat hij zonder fout in de banden. Nu rijden ze gewoon verder. Het zijn allemaal kleine factoren die de spektakelwaarde van een circuit drastisch naar beneden halen. Tarmac run-off, een baan met een breedte van 15m, open chicanes, etc... Het is niet voor niets dat circuits zoals Melbourne, Monaco, Canada veel uitvallers hebben, daar maak je 1 fout en je race is voorbij.
falc.be zei:
integendeel, als ze weten dat er makkelijker uit de race kunnen liggen gaan ze veel minder risico's pakken of ze knallen in de banden (japan vorig jaar)
Het probleem met de tilke circuits is het feit dat er zeer snelle bochten op elkaar volgen die dan uitgeven op een recht stuk. de wagens kunnen elkaar gewoon niet dicht volgen. de meeste tilke circuits zijn mid to hoge downforce circuits en hoe meer downforce, hoe minder inhaal acties
vqn de tilke circuits vind ik alleen maleisie, singapore en misschien abu dhabi goed, maar zeker bahrein, turkije en valencia moeten eruit.
Het nieuwe circuit van korea en ook dat in india lijken ook draken te worden, dat in austin wellicht ook
Ik denk niet dat ze minder risico's gaan nemen als er geen run-off zones zijn, integendeel. Nu worden er vaak enorm domme en onnodige risico's genomen, waardoor een wagen al snel op zo'n zone zit en dan kunnen de marshalls penaltys beginnen uitdelen (cfr. Alonso in Silverstone, Hamilton in Spa, ...). Als die zones er niet zouden zijn, dan nemen die mannen evenveel risico, maar op een veel berekendere manier.
Zoals ze nu bezig zijn in de FIA dan hebben we binnen 10 jaar nog 5 crashes per seizoen en wordt er enkel ingehaald tijdens de start.