Archief - De Rode Duivels - Deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Archaos

Legacy Member
pff, Tchité. Dan worden we weer 10x per match afgefloten voor buitenspel :p

Ik vind niet dat we hem nodig hebben.

Troj

Legacy Member
d_W zei:
Ik begin echt het schijt te krijgen van altijd naar streams te kijken :(

ty_00n zei:
'T is echt van kwaad naar erger aan het gaan met die tv-uitzendignen tegenwoordig.:( Komt Spanje-België nu zelfs al niet meer op de buis?

Vandaag in de gazet:
"Het Franstalige RTL heeft de rechten gekocht voor de uitzending van Spanje-België. De match zal dus toch live te volgen zijn. Voor Armenie-België zijn de onderhandelingen nog aan de gang. Er zouden ook met een Nederlandstalige partner nog gesprekken gaande zijn."

Flink op tijd, natuurlijk.
Vive RTL!

Troj

Legacy Member
Ik denk dat hij bedoelt: "Digitale TV, zoveel kanalen, en nog gene voetbal".
Een verzuchting, als het ware.

antHraxx

Legacy Member
"Grootste kakploeg tikt bal beter rond dan Rode Duivels"

Nog vier matchen hebben de Rode Duivels te gaan in hun WK-kwalificatiecampagne, te beginnen zaterdag met een uitwedstrijd bij Europees kampioen Spanje. De Spaans-Belgische oud-voetballer Juan Lozano vindt dat we de fel gehypete jonge Rode Duivels het best niet te veel overroepen.

KN: Van de huidige generatie Rode Duivels wordt nochtans gezegd dat ze enorm getalenteerd is.

Lozano: We zullen zien. Ze worden soms heel rap talenten genoemd in België. Maar wat is talent? Iemand die zo goed kan voetballen dat hij matchen wint, die heeft talent. Dus als het toch allemaal zulke grote talenten zijn, dat de Rode Duivels dan eens beginnen te winnen, hè.

KN: Zit er een speler bij die je kan charmeren?

Lozano: Nee. Ik zie hier en daar een goede sjotter, maar niemand van wie ik omverval. Geen toptalenten.

KN: Ook Eden Hazard niet?

Lozano: Wie in de Franse eerste klasse speelt, zal wel iets kunnen. Maar om nu al te zeggen dat die toekomstige wereldtop is... daarvoor heb ik nog niet genoeg van hem gezien.

Een talent is iemand die iets kan forceren en voor zijn ploeg matchen wint. En dat niet één keer doet, maar regelmatig. En zulke spelers hebben de Rode Duivels blijkbaar niet. Ze mogen tegen de grootste kakploeg spelen, zelfs die tikken de bal beter rond dan de Belgen.

KN: Dan wordt het heel lastig tegen Europees Kampioen Spanje. Wat gaan zij doen tegen de Rode Duivels?

Lozano: Wandelen. Er wordt altijd gezegd: in voetbal kan alles. Dat is misschien wel zo, maar ik kan echt niet geloven dat België voor Spanje een probleem wordt. In Brussel hebben de Belgen nochtans een goeie match gespeeld. Maar op het eind verliezen ze wel. Als het dan eens draait, kunnen ze het niet afmaken.

KN: Kun je van de Belgische competitie nog genieten?

Lozano: Sinds de zaak-Bosman valt hier niet veel meer te beleven. De clubs kunnen financieel niet meer concurreren met het buitenland, maar het grootste probleem is dat er aan de basis niet goed gewerkt wordt. Ze selecteren op kracht en lengte in plaats van op talent.

Ik mag er niet aan denken hoeveel talentjes er in België al over het hoofd werden gezien, gewoon omdat ze niet groot of sterk genoeg waren bij de jeugd. En wat is uiteindelijk het resultaat? Eersteklassespelers die het abc van het voetbal nog niet kennen: slecht positiespel, geen techniek, geen inzicht en heel weinig voetbalintelligentie.

Bron: Knack

Archaos

Legacy Member
Het is een feit dat spelers die in België opgeleid zijn technisch vaak niet zo sterk zijn.

Gelukkig zitten er in deze kern veel jonge spelers die in het buitenland getrained zijn. Jongens als Hazard en Dembele kunnen wel wat met een bal. Mannen als Vertonghen, Vermaelen, ... zijn dan wel geen dribbelwonders maar hebben zeker wel de juiste techniek.

De Rode Duivels zijn gewoon een hoopje los zand. Te weinig goed samenspel, te weinig ervaring, te weinig tactisch vernuft, niet iedereen voert de taken uit zoals het moet, ... .

Dat moet deels groeien en deels aangeleerd worden door de bondscoach. We komen van heel, heel ver. Dat mogen we ook niet vergeten.

Ik denk wel dat er genoeg talent aanwezig is om een deftige ploeg op touw te zetten. Maar Lozano heeft gelijk, we moeten er nu ook geen wereldsterren van maken. Ze moeten nog alles bewijzen.

Bart Religion

Legacy Member
Doffe ellende dat Belgisch voetbal, we worden langs alle kanten ingehaald door de Oost blokkers. En dat komt niet enkel door olieroebels hoor.

Bovendien worden jonge spelers hier veel te snel en veel rap overhyped. Er schopt enen twee keer goed op een bal en hij krijgt een gouden schoen bij wijze van spreken.
Ik zie heel deze "talentrijke" generatie nog verzanden als "eeuwige talenten".

Kluivert76

Legacy Member
antHraxx zei:
"Grootste kakploeg tikt bal beter rond dan Rode Duivels"

Nog vier matchen hebben de Rode Duivels te gaan in hun WK-kwalificatiecampagne, te beginnen zaterdag met een uitwedstrijd bij Europees kampioen Spanje. De Spaans-Belgische oud-voetballer Juan Lozano vindt dat we de fel gehypete jonge Rode Duivels het best niet te veel overroepen.

Opzich heeft hij gelijk, maar de positieve kanten moeten simpelweg gewoon beter gemaakt worden. De positieve punten zijn er wel, alleen dan moeten ze wel goed gebruikt worden door een coach. En een goede coach missen de Rode Duivels al jaren. Vanaf januari komt daar gelukkig verandering in.

KN: Van de huidige generatie Rode Duivels wordt nochtans gezegd dat ze enorm getalenteerd is.

Lozano: We zullen zien. Ze worden soms heel rap talenten genoemd in België. Maar wat is talent? Iemand die zo goed kan voetballen dat hij matchen wint, die heeft talent. Dus als het toch allemaal zulke grote talenten zijn, dat de Rode Duivels dan eens beginnen te winnen, hè.

Talent is ook dat als je wedstrijden niet beslist, maar wel anderen in staat stelt om het te beslissen. Voetbal is een teamsport en als bv. de meest centrale aanvaller er in de kwalificatiereeks 15 tegen de netten jast en het team plaatst zich voor het WK of EK, dan heeft die aanvaller er mede bij aan gedragen om zijn team naar dat WK of EK te loodsen.
Maar he is 'one of the 11' en die anderen hebben er dus ook voor gezorgd dat hij die 15 ballen tegen de netten kon jagen.

KN: Zit er een speler bij die je kan charmeren?

Lozano: Nee. Ik zie hier en daar een goede sjotter, maar niemand van wie ik omverval. Geen toptalenten.

We hebben het over talenten en die hoeven nog niet alles waar te maken. Wel wordt er te weinig gedaan met die talenten. Degene die de talenten helpen om goed te presteren, zijn mede-schuldig dat het talent dat de talenten bezitten er vaak niet uitkomt.
Kijk bv. een Dembele. Typisch zo'n voorbeeld van een toptalent. Maar ook uit hem wordt niet alles gehaald. Of een Hazard.
Te vroeg brengen? Wat goed is, komt snel en ja, bij sommigen loopt alles heel aardig. De leiders in het veld bij België moeten de talenten beter begeleiden. De talenten kunnen van hun immers nog datgene leren om de laatste stap te zetten.
Dus de spelers met veel ervaring.
Ik moet er bij zeggen dat die spelers niet altijd 'oud' moeten zijn.

KN: Ook Eden Hazard niet?

Lozano: Wie in de Franse eerste klasse speelt, zal wel iets kunnen. Maar om nu al te zeggen dat die toekomstige wereldtop is... daarvoor heb ik nog niet genoeg van hem gezien.

Een talent is iemand die iets kan forceren en voor zijn ploeg matchen wint. En dat niet één keer doet, maar regelmatig. En zulke spelers hebben de Rode Duivels blijkbaar niet. Ze mogen tegen de grootste kakploeg spelen, zelfs die tikken de bal beter rond dan de Belgen.

Als Lozano Hazard nog niet veel heeft zien spelen, kan hij beter sommige dingen niet zeggen. Als Hazard veel meer speeltijd krijgt bij de Rode Duivels, dan weet je gewoon dat er kans is dat hij wedstrijden gaat beslissen. Die klasse bezit hij.
Als hij niet vaak de kans krijgt om daadwerkelijk 90 minuten ( ! ) te spelen, dan kan hij het ook niet laten zien.

KN: Dan wordt het heel lastig tegen Europees Kampioen Spanje. Wat gaan zij doen tegen de Rode Duivels?

Lozano: Wandelen. Er wordt altijd gezegd: in voetbal kan alles. Dat is misschien wel zo, maar ik kan echt niet geloven dat België voor Spanje een probleem wordt. In Brussel hebben de Belgen nochtans een goeie match gespeeld. Maar op het eind verliezen ze wel. Als het dan eens draait, kunnen ze het niet afmaken.

Lozano, jij gelooft er misschien niet in, maar de wonderen zijn in voetballand de wereld nog niet uit.
Nog niet zo gek lang geleden won Griekenland ( tot ieders verbazing, behalve die van hunzelf, want ze waren overtuigd van hun kwaliteiten ) het EK.
Dus ik zou niet weten waarom België niet zou kunnen 'stunten' in Spanje. Dat het moeilijk wordt, staat als een paal boven water.
Maar als België ten eerste echt als een blok gaat spelen, vervolgens zich aan alle opdrachten gaat houden ( waaronder kort dekken en elkaar coachen - bv. bij rugdekking geven en bij standaardsituaties - ) en voor elkaar 90 minuten in het vuur gaan, dan kan het nog wel eens een verrassende wending aannemen morgenavond.
Ja, ik geloof heilig in een Belgische stunt.
Daarbij vergeet ik natuurlijk dat de Spanjaarden, de vedetten, wel eens geïrriteerd kunnen raken hoe langer het 0-0 blijft staan. Krijgen de Belgen dan een vrije trap mee op een aardige positie, dan ken die bal er zomaar ingaan.

Lozano heeft wel gelijk dat, als het een keer loopt, de Belgen toch vaak verliezen. Maar dit heeft natuurlijk te maken met 'je koppie te snel laten hangen'. De coach moet er mede voor zorgen dat zijn elftal dat niet snel doet, waardoor er ook minder 'paniek' zal zijn en het voetbal er rustiger op wordt.

KN: Kun je van de Belgische competitie nog genieten?

Lozano: Sinds de zaak-Bosman valt hier niet veel meer te beleven. De clubs kunnen financieel niet meer concurreren met het buitenland, maar het grootste probleem is dat er aan de basis niet goed gewerkt wordt. Ze selecteren op kracht en lengte in plaats van op talent.

Ik mag er niet aan denken hoeveel talentjes er in België al over het hoofd werden gezien, gewoon omdat ze niet groot of sterk genoeg waren bij de jeugd. En wat is uiteindelijk het resultaat? Eersteklassespelers die het abc van het voetbal nog niet kennen: slecht positiespel, geen techniek, geen inzicht en heel weinig voetbalintelligentie.

Bron: Knack

Ik ben het met Lozano eens dat er te veel op kracht wordt geselecteerd.
Je moet uitgaan van eigen kracht. Dat wil zeggen dat je je niet altijd hoeft aan te passen aan de tegenstander, maar gewoon je volledig op je eigen team richten en daar de sterkere kanten van probeert uitbuiten.
Deze Belgische voetbalgeneratie heeft echt talent en meer in de voorhoede en op het middenveld, alhoewel ik Kompany hierbij tekort doe. Die gozer, daar druipt de klasse van af en hij is een multifunctionele speler. Die kan verdedigende middenvelder spelen, centraal in de verdediging staan en rechtsback. Ik denk zelfs dat hij ook op rechtshalf prima uit de voeten kan.

Ja Lozano, het nationale elftal van België mist voetbalgogme, maar we moeten daarover niet overdrijven. Het is niet zo dat de Belgen er alleen maar volop inknallen zonder ook maar enige besef te hebben hoe en wanneer ze wat precies moeten uitvoeren.
Positiespel van de Belgen is ronduit teleurstellend, ( dus ook daar kan ik het met Lozano eens zijn ) maar ik verwacht dat dat met de komst van Advocaat wel eens snel beter gaat worden.
Daarbij weet Advocaat van wanten.
Er zijn in de afgelopen jaren veel coaches geweest die België niet naar een eindronde hebben kunnen loodsen, omdat ze niet snapten waar het daadwerkelijk om gaat.
Spelers beter maken, spelers eindelijk eens op hun 'echte' positie neer zetten, ( waardoor hun rendement ook omhoog kan gaan ) spelers goed begeleiden, spelers het vertrouwen geven, hen overtuigen van hun kwaliteiten.
Want je kan spelen met de borst vooruit of heel bang voor de dag komen.
De tegenstander heeft dat meestal wel snel door.
Als je dan heel erg dat laatste doet voorkomen, dan knalt de tegenstander er op af, met als gevolg zware nederlagen.

Mako

Legacy Member
ondanks dat de boodschap die hij probeert over te komen, absoluut waar is (we legden en leggen nog steeds te veel de nadruk op fysiek voetbal in de opleiding) zit daar toch echt wel veel zever in ze.

- "een talent is iemand die iets forceert en regelmatig matchen voor zijn ploeg wint" -> die mens heeft duidelijk Lille nog niet vaak zien spelen, Hazard is elke week de beste man op het veld, en is bijna altijd de matchwinnaar.
- "België kan geen probleem voor Spanje betekenen. Allez ja, ze hadden het nu wel moeilijk in Brussel, MAAR TOCH!" -> kom hé jongen, ge ontkracht uweigen hier in 2 opeenvolgende zinnen. Ik ben het wel met hem eens dat Spanje naar alle waarschijnlijkheid vlot zal winnen.

GaMe®

Legacy Member
Komt de wedstrijd nu op tv?

Wat is dat toch tegenwoordig op sporza. Constant, tennis, wielrennen, atletiek, en als de rode duivels dan eens spelen is er helemaal niets te zien. :s

Wesdude

Legacy Member
GaMe® zei:
Komt de wedstrijd nu op tv?

Wat is dat toch tegenwoordig op sporza. Constant, tennis, wielrennen, atletiek, en als de rode duivels dan eens spelen is er helemaal niets te zien. :s

Op RTL.

En inderdaad, de eerste ronde van Kim Clijsters in eender welk tornooi is blijkbaar belangrijker dan een voetbalmatch van België tegen Spanje. :doh:

Romelus

Legacy Member
GaMe® zei:
Komt de wedstrijd nu op tv?

Wat is dat toch tegenwoordig op sporza. Constant, tennis, wielrennen, atletiek, en als de rode duivels dan eens spelen is er helemaal niets te zien. :s

Op tennisvlak en op wielervlak hebben we dan ook absolute topper(s) en betekenen we iets. Daarenboven zijn het ook 2 prachtige sporten.

Wesdude zei:
Op RTL.

En inderdaad, de eerste ronde van Kim Clijsters in eender welk tornooi is blijkbaar belangrijker dan een voetbalmatch van België tegen Spanje. :doh:

Tja, ze heeft tenminste meer kans op winst dan onze Rode Duivels. Die bakken er toch niets van, waarom zouden ze die wedstrijd dan uitzenden? Niemand geeft er meer om. Als je kijkt naar de kijkcijfers van de vorige wedstrijden, dan val je van je stoel. Een veldrit heeft meer dan 2x zoveel kijkcijfers dan een kwalificatiewedstrijd van België, dan weet je het wel. Ik klaag alvast niet.:)

Archaos

Legacy Member
volderke89 zei:
Op tennisvlak en op wielervlak hebben we dan ook absolute topper(s) en betekenen we iets. Daarenboven zijn het ook 2 prachtige sporten.

Bij tennis hadden we het voorbije jaar geen topper meer. Ok, Clijsters is sinds kort wel terug.

Het is eigenlijk vooral een beetje de traditie die telt. Tennis werd ook al veel uitgezonden vóór het Henin-Clijsters tijdperk.

Kluivert76

Legacy Member
GaMe® zei:
Komt de wedstrijd nu op tv?

Wat is dat toch tegenwoordig op sporza. Constant, tennis, wielrennen, atletiek, en als de rode duivels dan eens spelen is er helemaal niets te zien. :s

Daar erger ik me ook aan. Maar ja, gelukkig is het nog te zien op RTL. ( ik dacht dat iedereen in Vlaanderen die zender kan bekijken, zonder daarvoor speciale dingen te moeten doen )

Anno 2009 zou iedereen gewoon de interland van zijn of haar land ( of het land waarvoor hij/zij een voorkeur heeft of een land wat die persoon gewoon wil zien, om wat voor redenen dan ook ) in goed beeld moeten kunnen zien op tv.

Nu kan er dan op RTL gekeken worden voor de wedstrijd tegen Spanje, maar vaak moeten er streams aan te pas komen en dat raakt een mens onderhand wel beu.

|steven|

Legacy Member
Gohja, ik kan het best begrijpen dat men bepaalde interlands of Europese wedstrijden van Belgische teams niet uitzenden. Maar al te vaak worden we belachelijk gemaakt en liggen de kijkcijfers niet echt heel hoog.

En als de "Belgen" dan toch zo met hun nationaal voetbalteam inzitten waarom blijven dan altijd de tribunes zo goed als leeg of het zit halfvol met mensen die gratis tickets hebben gekregen van sponsors.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan