Archief - Show your Gear

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

GiJay

Legacy Member
Rayne Varga zei:
Misschien een domme vraag, maar is er verschil tussen een filter en een isolator?

Een isolater gaat meer richting EQ. Het verschil is dat met een isolater je volledige banden krijgt die je recht kan afsnijden. Een eq knipt altijd van een punt. Het is niet zo makkelijk om uit te leggen maar visueel is het supersimpel.

Dit hieronder is dus als je de mid zou weghalen. Eerst bij een EQ onderste bij een Isolater. Je ziet dus duidelijk dat je een band tussen 2 frequenties naar beneden draait en niet 1 punt. Als je in een handleiding van een mixer zou kijken, staat er normaal in wat voor een eq het is en op welke frequentie de punten staan.

http://img170.imageshack.us/my.php?image=eqvsisolatorka5.gif

Een filter werkt op een totaal anders systeem en wordt eigenlijk niet gebruikt om geluiden toe te voegen maar om ze eruit te halen. Waar eq's vast zitten op bepaalde punten kan je bij een filter meestal de frequentie kiezen en de resonantie. Frequentie slaagt dan op het punt waar die snijdt en resonantie is hoe hoog het punt is net na ( of voor, tis maar hoe je het bekijkt) de cut, daar kan je het geluid bumpen. Bij een pioneer is die resonantie zo hoog dat het altijd SWOEOEOEOEEOEOSH klinkt. Maar eigenlijk kan je dus een filter gebruiken om non-destructief delen van je geluid af te halen. Er zijn ook verschillende filters om te bereiken wat je wilt. Ik heb op die mixer keuze uit high, low of notch filters en kan enkel de frequentie regelen. De resonantie staat gelukkig een beetje in het midden... hij doet swoesh in het hoog, maar niet te agressief.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/Elfiltertypen.png

Dat is het in een notedop. :D

Fraa

Legacy Member
GiJay zei:
Een isolater gaat meer richting EQ. Het verschil is dat met een isolater je volledige banden krijgt die je recht kan afsnijden. Een eq knipt altijd van een punt. Het is niet zo makkelijk om uit te leggen maar visueel is het supersimpel.

Dit hieronder is dus als je de mid zou weghalen. Eerst bij een EQ onderste bij een Isolater. Je ziet dus duidelijk dat je een band tussen 2 frequenties naar beneden draait en niet 1 punt. Als je in een handleiding van een mixer zou kijken, staat er normaal in wat voor een eq het is en op welke frequentie de punten staan.

http://img170.imageshack.us/my.php?image=eqvsisolatorka5.gif

Een filter werkt op een totaal anders systeem en wordt eigenlijk niet gebruikt om geluiden toe te voegen maar om ze eruit te halen. Waar eq's vast zitten op bepaalde punten kan je bij een filter meestal de frequentie kiezen en de resonantie. Frequentie slaagt dan op het punt waar die snijdt en resonantie is hoe hoog het punt is net na ( of voor, tis maar hoe je het bekijkt) de cut, daar kan je het geluid bumpen. Bij een pioneer is die resonantie zo hoog dat het altijd SWOEOEOEOEEOEOSH klinkt. Maar eigenlijk kan je dus een filter gebruiken om non-destructief delen van je geluid af te halen. Er zijn ook verschillende filters om te bereiken wat je wilt. Ik heb op die mixer keuze uit high, low of notch filters en kan enkel de frequentie regelen. De resonantie staat gelukkig een beetje in het midden... hij doet swoesh in het hoog, maar niet te agressief.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/Elfiltertypen.png

Dat is het in een notedop. :D

DJ'en wordt ineens een pak minder interessant... :wtf:



Nee serieus, wel interessant om te zien hoe't juist werkt. Ik wist't eigenlijk al ongeveer, maar merci om mij onder andere op te frissen ;)

Elvis P

Legacy Member
Kunde daar es een sample van opnemen ofzo? Ondanks de uitleg weet ik eigelijk nie goe wat ik me moet voorstellen bij die filters en de "swoeoeoesh" :p

GiJay

Legacy Member
Elvis P zei:
Hmm dat ik zelf nie op youtube kon komen... tnx! :D

http://www.progrezz.be/Other/filters.mp3

Eerste filter is highpass

0,05 - 0,20 = zonder resonantie
0,23 - 0,32 = veel resonantie

2de filter is low pass vanaf 0,50


0,51 - 1,01 = zonder resonantie
1,03 - 1,15 = veel resonantie



De tijd met een groffe korrel nemen, maar je hebt een idee. De geluidskwaliteit zuigt maar dat komt omdat ik op dit moment geen goede geluidskaart heb en mijn kore unit slechte drivers heeft haha. Het is een analoge filter en waar ik resonantie zeg hierboven zit hij wel bijna aan zijn max. Dit geeft natuurlijk een overdreven effect, maar alles tussen die 2 uitersten is mogelijk.

Denk dat het zo wel duidelijk is :D.

Dat youtube filmpje is van ryan. Heeft ondertussen zijn xone weggedaan en een rane rotary in de plaats. Leuke kerel, heeft een podcast in iTunes staan... zoek het later ff op.

Elvis P

Legacy Member
Aah al veel horen gebruiken maar wist dus niet dat dit het resultaat van filters was.. :p
Merci voor de moeite!

GiJay

Legacy Member
dopeyspawn zei:
kaoss pad lijkt mij toch iets handiger voor zo'n filter effecten.

:rofl::rofl:

Vooral die beargumentering bij die statement zorgt ervoor dat het er nog erger uitziet dan de uitspraak is.

Ze maken losse filters die 2 keer meer kosten dan een kaospad en die zie je meer in clubs, bij topdj's of zijn ingebouwd in een xone... Ik heb eigenlijk bijna niemand ooit dat ding echt weten gebruiken buiten een paar experimentele groepjes. Dat komt voornamelijk omdat een parameter op een touchpad regelen voor niemand leuk is. Je weet nooit 100% wat je doet. Als je een xone filter hebt, weet je bijna zeker waar je cutoff point ligt en hoeveel resonantie er op zit. En voornamelijk dat laatste is belangrijk. Anders klinkt elke filter naar een swooooooooooosh. Daarbij zitten er op dat ding nog steeds geen degelijke in en outputs. Het is en blijft een speeltje ook al zitten in de 3de versie heel wat verbeteringen.

Hangt natuurlijk ook van je genre af, als je subfocus stront draait, is het idd leuker om naar een swooosh te luisteren.

dopeyspawn

Legacy Member
@ GiJay allemaal goed en wel maar ik herhaal , het lijkt MIJ (IMO) handiger op een kaosspad ,na het zien van het youtube filmpje... Op de KP3 zitten er wel 20 verschillende filter fx en geloof mij, ze klinken niet allemaal hetzelfde, je kan perfect je cutoff point bepalen dmv een bpm tap functie in combinatie met de hold toets. De hoeveelheid resonatie is ook te bepalen dmv de fx volume draaiknop. Het is misschien minder pro, maar het lijkt mij gewoon handiger op de Kaoss Pad.
Oh ja dat ding wordt meer gebruikt dan je dacht hoor, niet alleen experimentele groepjes maar ook professionele groepen zoals Korn ,Slipknot...

1337mr.hanky

Legacy Member
Hahahahahaha

5000 knopjes tegelijk indrukken, een hoop parameters veranderen, .... is idd handiger dan aan een simpel knopje draaien he ;)

dopeyspawn

Legacy Member
eenmaal ingesteld hoef je enkel nog de touchpad aan te raken of de hold knop in te duwen, dus ja idd handiger zoals ik al zei...(IMO)

Bartel

Legacy Member
Hé! jij draait aan 3 knopjes, ik aan 2! Mijn is beter!

Zinnige discussie ;)

GiJay

Legacy Member
dopeyspawn zei:
eenmaal ingesteld hoef je enkel nog de touchpad aan te raken of de hold knop in te duwen, dus ja idd handiger zoals ik al zei...(IMO)

Als touchpads handiger zouden zijn dan normale knoppen, dan zou er toch geen enkel studiomengtafel gebruikt worden maar gewoon touchpads. Kijk maar eens op racksynths, effectenmodules en andere proffesioneel materiaal. Het is maar zeer zelden dat er gebruik wordt gemaakt van een touchpad. Als een touchpad handiger was, dan zaten er op de xone touchpads... Ik ken eigenlijk geen enkele proffesionele mixer waar er zo'n onzin op zit.

Korn en slipknot vallen idd onder alledaagse muziek :P. Dat zijn in mijn ( en vele anderen) toch genres die onder een iets meer experimenteel gebied vallen. Voor soundscaping is het heel handig en het kan je op 1 2 3 een leuk geluidje geven, het is echter geen juiste tool om elke dag aangenaam mee te werken. Er bestaan trouwens geen 20 verschillende filters enkel combinaties van andere filters... Dus ipv de brochure hier wat te liggen uittypen, kan je misschien beter iets aannemen van iemand die er wel wat van kent.

Maar goed, jij je zin. Ik heb al die dingen al voldoende uitgetest en jij baseert je op een youtube filmpje. Er is maar 1 reden waarom mensen zoiets zouden verkiezen boven een echte filter en dat is omdat ze zelf niet voldoende kennen van filters op zich.

Hou het dus maar bij een dikke IMO en ik hoor het wel als je ze allemaal een keertje getest hebt.

dopeyspawn

Legacy Member
Jongske toch , je snapt blijkbaar niet hé. Ik geef enkel maar MIJN mening. Je moet u niet zo aangevallen voelen, noch is het een aanval op uw superdeluxe PRO-dj materiaal. Maar om hier nu wat de nek uit te hangen en te insinueren dat ik wat dingen overtyp uit een brochure is er wat over. Ik draai zelf al 12 jaar en geef enkel maar mijn mening. Maar ja juist, jij bent iemand die er wel wat van kent dus moeten we maar enkel jou mening horen hé...
oogkleppen op en ga maar door....

GiJay

Legacy Member
dopeyspawn zei:
Jongske toch , je snapt blijkbaar niet hé. Ik geef enkel maar MIJN mening. Je moet u niet zo aangevallen voelen, noch is het een aanval op uw superdeluxe PRO-dj materiaal. Maar om hier nu wat de nek uit te hangen en te insinueren dat ik wat dingen overtyp uit een brochure is er wat over. Ik draai zelf al 12 jaar en geef enkel maar mijn mening. Maar ja juist, jij bent iemand die er wel wat van kent dus moeten we maar enkel jou mening horen hé...
oogkleppen op en ga maar door....

Als je 12 jaar draait en zoiets zegt, dan denk ik dat je een andere hobby moet kiezen. Daarbij voelde ik het niet als een aanval op mijn materiaal, ik wilde je gewoon laten inzien door je "argumenten" aan te geven, dat je er naast zat. Als echte dj's een keuze maken om bepaalde mengtafels op formaat te laten maken en dan voor zulke dingen kiezen.... Dan zal daar wel een verdomd goede reden voor zijn. Jij echter, kwam met dingen als " ik zag het op youtube", mijn excuses dat de waarde die ik daaraan hecht niet echt groot is. Als jij echter argumenten bijhad en mij had kunnen overtuigen dan had ik mijn mening wel aangepast.

Ik heb ook positieve dingen gezegd over dat ding, maar die heb je waarschijnlijk niet gelezen.

Ach, pot verwijt ketel makker, lig er niet van wakker en ga nog maar 12 jaar door zonder te evolueren.

__hanske__

Legacy Member
Héhé

Nuja, desondanks dat lijkt me die Kaoss Pad zeker nog wel een leuk speeltje. Ok, 't is ontzettend moeilijk om 2X dezelfde filter,... te selecteren enz. Maar de mogelijkheden op dat ding zijn dan ook weer zo groot, lijkt me zeker wel leuk voor dj's (die dan ook met dat toestel kunnen werken). Altijd een andere sound hoeft niet perse negatief te zijn me dunkt.

Voor producers lijkt 't me idd eerder een last. Ach jah, voor al die dingen is 't manneke der achter nog steeds 't belangrijkste e :D

@Gijay: jeuj, vandaag weral een level gestegen! +1 ;-)

dopeyspawn

Legacy Member
GiJay zei:
Als je 12 jaar draait en zoiets zegt, dan denk ik dat je een andere hobby moet kiezen. Daarbij voelde ik het niet als een aanval op mijn materiaal, ik wilde je gewoon laten inzien door je "argumenten" aan te geven, dat je er naast zat. Als echte dj's een keuze maken om bepaalde mengtafels op formaat te laten maken en dan voor zulke dingen kiezen.... Dan zal daar wel een verdomd goede reden voor zijn. Jij echter, kwam met dingen als " ik zag het op youtube", mijn excuses dat de waarde die ik daaraan hecht niet echt groot is. Als jij echter argumenten bijhad en mij had kunnen overtuigen dan had ik mijn mening wel aangepast.

Ik heb ook positieve dingen gezegd over dat ding, maar die heb je waarschijnlijk niet gelezen.

Ach, pot verwijt ketel makker, lig er niet van wakker en ga nog maar 12 jaar door zonder te evolueren.

lol, wat voor belachlijk ventje ben jij wel, 12 jaar zonder evolueren... ts:ironic:
Kom maar eens terug als je eens op hetzelde niveau bezig geweest bent zoals ik, misschien zal ik dan WEL wat waarde hechten aan jouw 'professionele' mening
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan