GiJay
Legacy Member
Rayne Varga zei:Misschien een domme vraag, maar is er verschil tussen een filter en een isolator?
Een isolater gaat meer richting EQ. Het verschil is dat met een isolater je volledige banden krijgt die je recht kan afsnijden. Een eq knipt altijd van een punt. Het is niet zo makkelijk om uit te leggen maar visueel is het supersimpel.
Dit hieronder is dus als je de mid zou weghalen. Eerst bij een EQ onderste bij een Isolater. Je ziet dus duidelijk dat je een band tussen 2 frequenties naar beneden draait en niet 1 punt. Als je in een handleiding van een mixer zou kijken, staat er normaal in wat voor een eq het is en op welke frequentie de punten staan.
http://img170.imageshack.us/my.php?image=eqvsisolatorka5.gif
Een filter werkt op een totaal anders systeem en wordt eigenlijk niet gebruikt om geluiden toe te voegen maar om ze eruit te halen. Waar eq's vast zitten op bepaalde punten kan je bij een filter meestal de frequentie kiezen en de resonantie. Frequentie slaagt dan op het punt waar die snijdt en resonantie is hoe hoog het punt is net na ( of voor, tis maar hoe je het bekijkt) de cut, daar kan je het geluid bumpen. Bij een pioneer is die resonantie zo hoog dat het altijd SWOEOEOEOEEOEOSH klinkt. Maar eigenlijk kan je dus een filter gebruiken om non-destructief delen van je geluid af te halen. Er zijn ook verschillende filters om te bereiken wat je wilt. Ik heb op die mixer keuze uit high, low of notch filters en kan enkel de frequentie regelen. De resonantie staat gelukkig een beetje in het midden... hij doet swoesh in het hoog, maar niet te agressief.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/Elfiltertypen.png
Dat is het in een notedop.






.