Archief - Pianothread n°1

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

yaniccccccckkk

Legacy Member
Wim Mertens - Struggle for Pleasure , blijft een vn mijn favorieten..

Weet iemand nog andere stukken in de genre van yann tiersen en wim mertens (dat soort stukken , niet gemakkelijk uit te leggen , zo stukken waarbij je met je linkerhand akkoorden speelt , noot voor nooit dan..;met snelle stukken in..)

SideShow

Legacy Member
misschien stom mor pianomuziek van films zoals titanic, is dat niet zo ?

yaniccccccckkk

Legacy Member
Khebbet al gevonden : Silent hill en final fantasy ( to zanarkand ;) )

Hondengans

Legacy Member
Kheb men keyboard nu al een dikke maand, maar ik kan mezelf er
niet aan zetten om (even?) notenleer te doen,
dat ik fatsoenlijk kan beginnen..
Khoop dat als het schooljaar begint ik wat routine erin kan pompen,
Nu is het altijd, nah, geen goesting en pak ik men gitaar veel liever..

Al kan ik wel wat leuke melodietjes :D, ik hou me er wel mee bezig,
maar niet op de manier van, nu wil ik dat liedje kunnen leren, of die techniek.
Eerder wat fokken erop, maar dat vind ik ook leuk :p.

sparco

Legacy Member
Ik heb indertijd me een midi keyboard gekocht, en kvond het wel enorm leuk om stukken a la yann tiersen enzo te spelen ( enfin, meer poging tot :p ) Maar omdat ik niet fatsoenlijk piano kon spelen heb ik het keyboard maar doorverkocht. Maar nu heb ik eigelijk veel interesse om deftig piano te leren spelen... Ik heb al wat rondgehoord en de muziekschool lijkt me wel leuk, behalve het eerste jaar. Ik heb horen zeggen dat je het eerste jaar amper een muziekinstrument aanraakt en bijna aleen maar theorie krijgt? Tzou wel jammer zijn dat ik dan pas over 1 jaar begin met piano te leren... En priveles lijkt me ook zo duur... :)

TheCryptkeeper

Legacy Member
Wel, ik neem priveles en mijn leraares, die ook les geeft in het conservatorium, zegt dat je nu piano kan leren zonder enige vorm van notenleer. Je leert dus notenleer terwijl je liedjes leert spelen. Ik zou anders toch es informeren.

Desperatozz

Legacy Member
sparco zei:
Ik heb indertijd me een midi keyboard gekocht, en kvond het wel enorm leuk om stukken a la yann tiersen enzo te spelen ( enfin, meer poging tot :p ) Maar omdat ik niet fatsoenlijk piano kon spelen heb ik het keyboard maar doorverkocht. Maar nu heb ik eigelijk veel interesse om deftig piano te leren spelen... Ik heb al wat rondgehoord en de muziekschool lijkt me wel leuk, behalve het eerste jaar. Ik heb horen zeggen dat je het eerste jaar amper een muziekinstrument aanraakt en bijna aleen maar theorie krijgt? Tzou wel jammer zijn dat ik dan pas over 1 jaar begin met piano te leren... En priveles lijkt me ook zo duur... :)

als je echt een normale muziekschool doet is eerste jaar volledig theorie en NIKS instrument
en verwacht ook niet dat je in het 2de jaar dan direct stukken naar keuze mag spelen ...

voordeel is wel dat je vanaf 15 of 16 direct bij't volwassenenonderwijs zou moeten kunnen gaan, daar zijn ze veel relaxter als bij de kindjes
daar moet ge al die ritmes gelijk papegaaikes nadoen en zingen enzo :x (eerste jaar hé)

privéles is best betaalbaar (vind ik toch) , wordt vaak als bij-jobke gegeven door muziekleraars uit een muziekschool ... en je kan direct al een stuk dat je echt wil leren combineren met de theoretische vingeroefeningen ...

als je je motivatie niet snel wilt verliezen zou ik toch voor de laatste optie gaan, muziekschool is echt 'school' en daar moet je voor zijn ... en dat was ik duidelijk niet ;)

SideShow

Legacy Member
bij ons in de muziekschool begint instrument en notenleer samen hoor ...
1ste jaar notenleer = 1ste jaar piano
met kleine effort kunde na dat eerste jaar al simpele liedjes spelen, met beide handen, kruisen en mols, toonaarden en akkoorden (her)kennen

@crypt: hoeveel betaal jij voor privéles? Hoe gaat dat juist in zn werk, iedere week 1 uur bij haar thuis ofzo?

TheCryptkeeper

Legacy Member
Ik betaal 15 euro (wat blijkbaar redelijk goedkoop is) voor een uur les. In het begin deed ik het elke week maar dat was te kort achter elkaar. Nu ga ik om de twee weken wat voor mij perfect is. We werken altijd aan twee of drie stukken en een paar oefeningen van chzerny (schrijfwijze?). Soms is da wel wat te veel voor mij want naast mijn sukken voor de les leer ik ook nog stukken voor mijzelf (hangt natuurlijk af van hoe moeilijk de stukken zijn).

zipke

Legacy Member
Ik ben nu Yann Tiersen aan het oefenen (Comptine d'un autre été). Echt een prachtig stuk. :love:

Het probleem bij mij is dat ik altijd verschillende stukken tesamen begin en nooit afmaak..

Nu kan ik bv de eerste pagina van listen to your heart (leuk op de piano trouwens want de candle-light versis is helemaal piano (Link.)) maar begin ik alweer aan een ander stuk (Yann Tiersen).

@ SideShow: hier is notenleer ook een jaar apart. Na je eerste jaar kan je pas een instrument kiezen.

SideShow

Legacy Member
vreemd
tis nochtans een officiële muziekschool, ik dacht dat dat systeem algemeen veranderd was

zipke

Legacy Member
Desperatozz zei:
http://www.youtube.com/watch?v=Wb6sV6YaOJ8

deze versie van listen to your heart kan ik toch meer pruimen, is ook iets technischer :)
Haaah, echt prachtig dit. :love:

Zou je die partituur ergens kunnen vinden? Neen zeker,...
Waarschijnlijk heeft die dat nog persoonlijk aangepast ofzo.

De andere (mijn link) werkte ook wel op mijn zenuwen na 1 minuut ofzo, was nog echt mooi gespeeld.

Trouwens, hoe kom je ook te weten of je een goede versie in handen hebt? :sad:

reinjan

Legacy Member
piano is nog makkelijk om te leren want er zijn zo zeer veel leuke makkelijke liedjes, en het is veel makkelijk om snel door te hebben aangezien alle noten op een rijtje liggen

yaniccccccckkk

Legacy Member
Tot je aan de technisch sterke stukken begint... Piano is echt geen gemakkelijk instrument hoor ;)

pieta

Legacy Member
ook terug ingeschreven voor het nieuwe jaar(10de denk ik?)

wel minder tijd als andere jaren hebben, ma kheb er wel meer zin in als anders, ik hoop dit jaar wa te oefenen op impro...
nog altidj niks opgenomen, kzou da wel eens willen doen, gewoon om te horen hoe da klinkt...

Desperatozz

Legacy Member
raad het liedje :p

kdacht, we zullen maar eenvoudig beginnen e ;)
de persoon die het weet mag een nieuw nummertje inspelen en online zetten

moest niemand iets willen online zetten zet ik zelf wel weer eentje online in de week

?therapy?

Legacy Member
Fool's garden - lemon tree ?
En heb geen piano dus kan niet echt iets online zetten :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan