Archief - Pianothread n°1

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

pieta

Legacy Member
Desperatozz zei:
hmmm

da vind'k toch nie helemaal het beste advies ... toetsen die echt een gewicht hebben is toch een groot verschil ...

ja, ma daar hebt ge toch op het begin niks aan?

ge gaat toch geen geld spenderen aan iets als ge nog nei zeker zijt dat ge na een jaar nie stopt?

dat is toch met alles?

PapaGanz

Legacy Member
Huur dan een piano hé, maar met van die plastieken rommel ga je ook niet weten of het je ligt..

Desperatozz

Legacy Member
PapaGanz zei:
Huur dan een piano hé, maar met van die plastieken rommel ga je ook niet weten of het je ligt..

exactly my point ...

ofwel een midi-klavier met gewogen toetsen kopen, geluidskaartje met low latency & the grand van steinberg ...

ben je ook voor 700 euro gesteld denk'k (tenzij je nog luidsprekers moet kopen en dergelijke :x)

yaniccccccckkk

Legacy Member
Speel al nu 1.5 jaar piano (lange tijd geleden gedaan maar toen gestopt). Wou beginnen met klassiek spelen , omdat als je dat onder de knie hebt , je toch echt wel alles kan. Piano huren = 25 euro/maand en 10 euro per halfuur (les )

TheCryptkeeper

Legacy Member
Ik heb een nieuwe recording geplaatst bij homemade tracks voor deze die geïnteresseerd zijn.

Hiapoe

Legacy Member
PolletPoulet zei:
hmm, zou dat echt graag kunnen piano maar pff ;_;

Welk genre wil je spelen? Klassiek of pop(begeleiding)?

Eerst en vooral geldt zoals in elke kunstvorm dat je talent moet hebben. Je zal ook piano kunnen leren als je geen talent hebt, maar het zal allemaal veel moeizamer gaan, en je zal nooit op het niveau raken waar een getalenteerd iemand zal raken. Je zal de zaken technisch misschien kunnen spelen, maar qua muzikaliteit zal er niks inzitten. Je zal het dus ook veel sneller beu zijn als je niet getalenteerd bent, want je raakt niet vooruit en je krijgt niet uit het instrument wat je zou willen dat eruit komt...

Om klassiek te kunnen spelen moet je weldegelijk goed onderricht zijn in notenleer - noten vlot kunnen lezen,... laat ons zeggen: Hoe beter je notenleer kent, hoe sneller je klassiek zal kunnen spelen. Zowel sol als fa-sleutel is altijd aanwezig bij piano. Dus je kan best vlot in beide sleutels noten lezen.

Om popbegeleiding te leren moet je akkoordenschema's op z'n minst leren. Weten welke combinaties een akkoord vormen en hoe je die kan toepassen in de muziek,...

En dan is er eigenlijk maar 1 methode: oefenen, oefenen, oefenen. Samen met les van iemand die je begeleidt, theoretische achtergrondinfo geeft, oefeningen geeft, voorspeelt hoe iets zou moeten klinken...

Toeriest

Legacy Member
ik wil mij ook keyboard of piano kopen, maar zit er nu zo een groot verschil op?
Ik had contact met een cultureel centrum waar je piano of keyboard kon leren spelen. Kan je geen piano leren adhv keyboard? Aangezien keyboards toch wel goedkoper zijn. Ik wou aanvankelijk maar 300€ uitgeven aangezien ik toch maar beginner ben. Maar heb nu ergens digitale piano zien staan voor 435€, zou dit goed zijn voor een beginner dit te kopen? casio CDP 100, 88 is het model.
Ik ga ervan uit dat voor een beginner het niet veel uitmaakt?

Hiapoe

Legacy Member
Toeriest zei:
ik wil mij ook keyboard of piano kopen, maar zit er nu zo een groot verschil op?
Ik had contact met een cultureel centrum waar je piano of keyboard kon leren spelen. Kan je geen piano leren adhv keyboard? Aangezien keyboards toch wel goedkoper zijn. Ik wou aanvankelijk maar 300€ uitgeven aangezien ik toch maar beginner ben. Maar heb nu ergens digitale piano zien staan voor 435€, zou dit goed zijn voor een beginner dit te kopen? casio CDP 100, 88 is het model.
Ik ga ervan uit dat voor een beginner het niet veel uitmaakt?

Deze dus:

http://www.casio-europe.com/nl/emi/compact/cdp100/

Lijkt mij goed om mee te beginnen. Een keyboard zou ik inderdaad NIET aanraden, omdat bij deze de aanslag (weerstand van de toetsen) helemaal anders is (namelijk veel minder). Dit zal uiteraard bij deze casio nog altijd niet te vergelijken zijn met een echte piano, maar je hebt alleszins al pedalen erbij en de aanslag zal wel al degelijker zijn.

succes ermee! :D

TheCryptkeeper

Legacy Member
Toeriest zei:
ik wil mij ook keyboard of piano kopen, maar zit er nu zo een groot verschil op?
Ik had contact met een cultureel centrum waar je piano of keyboard kon leren spelen. Kan je geen piano leren adhv keyboard? Aangezien keyboards toch wel goedkoper zijn. Ik wou aanvankelijk maar 300€ uitgeven aangezien ik toch maar beginner ben. Maar heb nu ergens digitale piano zien staan voor 435€, zou dit goed zijn voor een beginner dit te kopen? casio CDP 100, 88 is het model.
Ik ga ervan uit dat voor een beginner het niet veel uitmaakt?

Inderdaad, dit lijkt mij beter dan een keyboard. Ben je van plan les te nemen? Amuseer je er mee!

pieta

Legacy Member
ge gaat nie zeggen dat iemand op het eerste jaar ooit al met 'gevoel/klank' heeft moeten spelen???

kijk, als ik sommige hier hoor, van dat ge ne piano kutn huren, zou ik da doen, (ik heb da nooit gekunt, ma toch ben ik redelijk goed uitgedraaid)
ma de moeilijkheid in zacht spelen ligt vooral in 1 hand; dus, vb uw pink laten doorkomen terwijl de rest zacht speelt, en de eerste jaren hebtge daar tovh nog geen baat bij...
dus denkt ge: huren verloren geld? koopt een goedkoop keyboardje
denkt ge, maakt nei uit wat, altijd fijn in huis te hebben, koopt iest wat deftig...
ik heb nu een elektronische piano, wel maar mey 1 klank, ge hebt er die zo 15 verschillende kunne spelen, terwijl de piano klank verre van goed is, ge hebt de zwaarte van de toetsen, de pedalen, en vooral bij mij het beste: kunt het volume regelen...
veel geluk nog!

yaniccccccckkk

Legacy Member
Ik ben begonnen met klassiek te leren spelen (Bach , Mozart , Bartok , Burgmuller studies , ... ) als je dat kan , ben er dan maar zeker van dat de meeste 'pop'pianostukken gene probleem meer zijn voor jou ;-).

cloudyday

Legacy Member
pieta zei:
ge gaat nie zeggen dat iemand op het eerste jaar ooit al met 'gevoel/klank' heeft moeten spelen???

kijk, als ik sommige hier hoor, van dat ge ne piano kutn huren, zou ik da doen, (ik heb da nooit gekunt, ma toch ben ik redelijk goed uitgedraaid)
ma de moeilijkheid in zacht spelen ligt vooral in 1 hand; dus, vb uw pink laten doorkomen terwijl de rest zacht speelt, en de eerste jaren hebtge daar tovh nog geen baat bij...
dus denkt ge: huren verloren geld? koopt een goedkoop keyboardje
denkt ge, maakt nei uit wat, altijd fijn in huis te hebben, koopt iest wat deftig...
ik heb nu een elektronische piano, wel maar mey 1 klank, ge hebt er die zo 15 verschillende kunne spelen, terwijl de piano klank verre van goed is, ge hebt de zwaarte van de toetsen, de pedalen, en vooral bij mij het beste: kunt het volume regelen...
veel geluk nog!

Als je een goede pianoklank wil,maar toch ook nog andere klanken(ep,organ die dingen) kan ik wel yamaha aanraden. Ik heb zelf een p140 en dat is een degelijk beestje :) Ik heb veel piano's in winkels getest, en yamaha vond ik altijd het beste qua toetsgevoel(roland vond ik echt slecht) en qua pianoklank

SideShow

Legacy Member
heb nu mn eerste jaar piano erop zitten
notenleer had ik al mn diploma van (10 jaar geleden behaald maar de helft vergeten :D)

anyway, had nu 80% op mijn rapportje :woohoo:

ik vind het niet te min een moeilijk instrument ... vroeger nog trompet gespeeld en die vingerzetting daar is gewoon simpel ... daar heb je dan wel de mondstand die je moet onderhouden, ma kom... :)

TheCryptkeeper

Legacy Member
Ik heb nog es een recording geplaatst omdat deze thread stilletjesaan aan het verdwijnen is. Het is een recording uit mijn archief (de recording is van januari 2006).
Ik ben nu o.a. bezig aan 'the portrait' van de film Titanic. Het is technisch niet moeilijk maar ik heb moeite met de noten vanbuiten te leren. Ik zit nu iets over de helft, maar het gaat maar traag vooruit.

Wat zijn jullie bezit aan het leren?

SideShow

Legacy Member
ik gewoon enkele stukjes die ik leer tijdens de vakantie nu, niks speciaals
zou wel graag eens iets romantisch spelen :p maar iets als titanic gaat nog stuk te moeilijk zijn, tenzij ik alle vingerzettingen vanbuiten leer maar dat is ook maar stom, papegaai werk

MaDDie

Legacy Member
ik loop ook al een tijdje te denken om eens te starten met piano. Mijn pa speelt piano en die klanken zijn gewoon zalig..

pieta

Legacy Member
mmm, miss ook eens een recording proberen te maken, ma piano en kamer is zo een gang en kamer vanelkaar, dus miss als ze hier op vakantie zijn piano naar mn kamer voor een weekske verschuiven en wa dingen uittesten...

currenty playing: beautiful love
kheb eigelijk wel goesting om nog eens wa 'serieus' wa bij te leren, laatste jaren niemeer veel bijgeleerd, enkel verbeterd wa ik al kon...lag ook wel wa aan mn eigen te liggen, teveel dingen aant combineren; scouts, student, uitgaan, wss volgend jaar ook wa beginnen te snookeren, gamen/anime, en dan nog piano-_-'

TheCryptkeeper

Legacy Member
SideShow zei:
Heb een stukje gevonden dat ik deze vakantie nog kan leren ^^
voor de geïnteresserden (mp3+pdf):
http://users.telenet.be/sideshow/Pi...ebook for Anna Magdalena Bach March, BWV 122/

Gisteren eerste 2 systemen geleerd, niet te onderschatten voor een 1ste jaar :p

Cool, ik heb dit stuk ook nog geleerd in mijn lessen en ben trouwens nog altijd bezig met stukken te leren uit Anna Magdalena's notebook. Ik heb het wel nooit zo rap kunne spelen...
Wat bedoel je trouwens met 'systemen'?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan