Archief - Het grote 'DJ-vragen' topic

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

bountty

Legacy Member
gaat het bij musicstore.de sneller? want ik ben van plan een sennheiser HD-25 CII te kopen, die kost bij beide evenveel, maar als musicstore sneller levert bestel ik hem daar :).

desert storm

Legacy Member
bountty zei:
gaat het bij musicstore.de sneller? want ik ben van plan een sennheiser HD-25 CII te kopen, die kost bij beide evenveel, maar als musicstore sneller levert bestel ik hem daar :).

overschrijving meegerekend heb je hem binnen de week normaal...

Insomnasia

Legacy Member
Heb bij thomann meer dan een maand moeten wachten op 2x timecode vinyls en enkele kabels :/

bountty

Legacy Member
Vraagje: kheb mij onlangs 2 Synq X-TRM 1 platenspelers aangeschaft. In afwachting van Traktor Scratch Pro draai ik de oude platen van mijn vader. Nu, bij 1 van de spelers verspringt de naald soms van groeve wanneer ik de plaat 'manipuleer' (terugdraaien bv.). Bij de andere draaitafel komt dat niet voor. Ik had al gemerkt dat er wat speling zat op de toonarm, maar ik dacht dat het geen kwaad kon. Bij de andere zit er geen speling op en bij die is er dan ook geen probleem.

Zou ik nu best mijn draaitafel terug binnengeven bij de winkel (met de kans hem een week of 3-4 kwijt te zijn)? Of ligt het aan de leetijd van de platen (+/- 20 jaar niet aangeraakt) en zal ik daar bij de Traktor platen geen last van hebben?

profound

Legacy Member
Verwissel ook eens van naalden (dus naald van de ene TT wisselen met naald van je andere TT).

bountty

Legacy Member
Kheb het probleem met alle platen, en ook aanpassen van het gewicht (4gram -> 5 gram) en hoogte veranderen helpt niet. Ik ga inderdaad eens een nieuwe plaat bestellen, en daarmee eens proberen :). In de loop van de week moet ik zoiezo naar de winkel waar ik mijn materiaal kocht om Traktor te gaan halen, ik zal hem dan meenemen naar daar, zien wat hij ervan gaat zeggen :).

EDIT: naalden ook al gewisseld, daar ligt het niet aan. Je voelt duidelijk dat er op de ene speling zit en op de andere niet. En het is niet alleen het verspringen dat irritant is, ook als ik mijn plaat verschuif beweegt de toonarm een beetje, waardoor ik telkens een lichte 'plof' hoor, veroorzaakt door het verschuiven en botsen van de delen. Dus zoiezo naar de winkel terugdoen, als ge 350 euro betaalt wil'k wel een volledig werkende draaitafel, en de ander is zo goed als spelingsvrij dus liever alletwee zo :).

profound

Legacy Member
Aan da gewicht en hoogte zou ek ni teveel aankomen alsek van u was.....

bountty

Legacy Member
Kweet het, als ze te laag staat krast ze uw platen te hard ofzo. Ma kheb de tutorial van aboutdj.nl gevolgd, en daar stond oa bij dat voor concorde Pro naalden 3 tot 5 gram op mocht, dus da kan geen kwaad om efkes wa aan te prutsen, de hoogte ga ik niet veel aan prutsen, alhoewel dat'k nie weet hoe hoog ze eigelijk zouden moeten staan, nu staan ze alletwee op 3, da leek mij tbeste :).

[EZ]

Legacy Member
questione:
't schijnt dat ge op een Ortofon Concorde-element gelijk welke Ortofon Concorde-reservenaald moogt steken, klopt da?

aXl_

Legacy Member
bountty zei:
Vraagje: kheb mij onlangs 2 Synq X-TRM 1 platenspelers aangeschaft. In afwachting van Traktor Scratch Pro draai ik de oude platen van mijn vader. Nu, bij 1 van de spelers verspringt de naald soms van groeve wanneer ik de plaat 'manipuleer' (terugdraaien bv.). Bij de andere draaitafel komt dat niet voor. Ik had al gemerkt dat er wat speling zat op de toonarm, maar ik dacht dat het geen kwaad kon. Bij de andere zit er geen speling op en bij die is er dan ook geen probleem.

Zou ik nu best mijn draaitafel terug binnengeven bij de winkel (met de kans hem een week of 3-4 kwijt te zijn)? Of ligt het aan de leetijd van de platen (+/- 20 jaar niet aangeraakt) en zal ik daar bij de Traktor platen geen last van hebben?

of ge moet uw plaat wat voorzichtiger terug draaien ^^. Ik heb dezelfde draaitafels (met concorde naalden) en bij één er van zit ook een heel klein beetje speling op de ophanging. Ik heb echter absoluut geen last van een verspringende naald als ik mijn plaat manipuleer en mijn naalddruk staat maar op 2 gram.
Sommige platen zijn wel niet perfect vlak. Als uw plaat een beetje warped is verspringt uw naald sowieso heel gemakkelijk. Das gewoon een kwestie van voorzichtig zijn.

Mijn ervaring is dat weinig speling (hoorbaar als je de toonarm wat beweegt, niet voelbaar) niet echt de moeite is om uw draaitafel voor binnen te brengen. Daar heb je normaalgezien echt geen last van.

skampy

Legacy Member
[EZ];11584826 zei:
questione:
't schijnt dat ge op een Ortofon Concorde-element gelijk welke Ortofon Concorde-reservenaald moogt steken, klopt da?

ja, maar dan ga je wel niet van alle eigenschappen van de originele naald kunnen genieten. Als je je bv. een Q-Bert naaldje op een Pro element steekt, heb je wel de goeie tracking van de Q-Bert, maar niet de hoge output die het Q-Bert element normaal biedt. En ook niet helemaal dezelfde geluidskwaliteit geloof ik.

deathsythe

Legacy Member
Rufusthedog zei:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Tonium Pacemaker? Het lijkt me een revolutionair ding maar ja ik heb al veel van dat soort dingen de revue zien passeren de laatste jaren.

denk dat zoiets een overkill is, denk dat er niet veel leuk aan dat ding is nadat je er kennis mee gemaakt hebt.

ChrisRiley

Legacy Member
[EZ];11584826 zei:
questione:
't schijnt dat ge op een Ortofon Concorde-element gelijk welke Ortofon Concorde-reservenaald moogt steken, klopt da?

Normaal gespreken zijn alle Concorde elementen identiek gelijk, en zit het verschil enkel in de naalden (althans volgens Reind op aboutdj.nl).

aXl_

Legacy Member
[EZ];11584826 zei:
questione:
't schijnt dat ge op een Ortofon Concorde-element gelijk welke Ortofon Concorde-reservenaald moogt steken, klopt da?

dat staat in de FAQ op de site van ortofon (Q6). Kort komt het er op neer dat iedere stylus op ieder element fysiek zal passen maar dat de matching tussen de twee (magnetische eigenschappen e.d) niet getest is door de fabrikant. Dat kan leiden tot rare outputs in volume, balans en spectrum.
Dat de eigenschappen van de naald dus enkel en alleen vervat zitten in de stylus lijkt me dus niet helemaal correct.

bountty

Legacy Member
aXl_ zei:
of ge moet uw plaat wat voorzichtiger terug draaien ^^. Ik heb dezelfde draaitafels (met concorde naalden) en bij één er van zit ook een heel klein beetje speling op de ophanging. Ik heb echter absoluut geen last van een verspringende naald als ik mijn plaat manipuleer en mijn naalddruk staat maar op 2 gram.
Sommige platen zijn wel niet perfect vlak. Als uw plaat een beetje warped is verspringt uw naald sowieso heel gemakkelijk. Das gewoon een kwestie van voorzichtig zijn.

Mijn ervaring is dat weinig speling (hoorbaar als je de toonarm wat beweegt, niet voelbaar) niet echt de moeite is om uw draaitafel voor binnen te brengen. Daar heb je normaalgezien echt geen last van.

Kheb mijn naalddruk een halve gram hoger gezet (ongeveer 4.5 gram nu) en kheb er niet zoveel last meer van. Waarschijnlijk lag het ook aan de platen, omdat ze al een 10-tal jaar niet meer afgespeeld waren, en na ze een paar keer gespeeld te hebben zijn de groeven weer 'vrijer' (ofzo). Ma kga hem zoiezo wel eens binnen brengen, ik moet toch nog 3 weken wachten op mijn monitoren dus ik kan er nu niet veel mee doen :).

Anoniem09

Legacy Member
Ik geloof niet meer in dat digitaal gedoe! Toch nu nog niet. Het leek mij allemaal zeer fijn, maar toch onpraktisch om te installeren steeds weer. Maar de laatste weken veel dingen gezien.

Licht & geluid gedaan op een tent fuif van 3.000 man, hadden 3x CDJ-1000 gezet en DJM-800. één van de guest DJ's sluiten Serato aan, na een kwartier komen zeggen dat de CDJ niet goed meer werkt, slecht signaal. Meteen uitgetrokken en andere in de plaats gezet, zelfde probleem.. Prutsen ze eens aan hun serato bakje, ahja, ligt blijkbaar daar aan. 5minuten later hebben ze heel dat Serato gedoe moeten uitrekken en gewoon met cd's draaien.

DJ daarachter ook Serato, had er ook last mee, iets me dat het volume soms plots minder en luider ging, maar dj verzekerde ons dat het aan zijn bakje lag.

Dit weekend licht & geluid gedaan, 2x cdj-1000 en djm-800 gezet. één van de DJ's had Traktor Scratch mee, allemaal aangesloten, niets werkte, kreeg geen signaal. Heeft dan met cd's gedraait, heeft tussenin nog eens geprobeerd. één kant werkte dan al, en de andere kant ook, maar daar kwam een constante piep door. Na zijn set kwam die mij vertellen dat hij op de locatie ervoor ook problemen had, werkte maar voor een kwartier, maar dat het thuis wel goed werkte.

Dusja, ik heb paar weken geleden nog getwijfeld voor digitaal te gaan, te beginnen met traktor misschien voor de prijs, maar na al deze ervaringen in 2 weekends tijd ben ik rap van gedacht verandert, ik blijf bij het wekelijks een cd'tje branden met de nieuwe nummers!

bountty

Legacy Member
koenpje zei:
Ik geloof niet meer in dat digitaal gedoe! Toch nu nog niet. Het leek mij allemaal zeer fijn, maar toch onpraktisch om te installeren steeds weer. Maar de laatste weken veel dingen gezien.

Licht & geluid gedaan op een tent fuif van 3.000 man, hadden 3x CDJ-1000 gezet en DJM-800. één van de guest DJ's sluiten Serato aan, na een kwartier komen zeggen dat de CDJ niet goed meer werkt, slecht signaal. Meteen uitgetrokken en andere in de plaats gezet, zelfde probleem.. Prutsen ze eens aan hun serato bakje, ahja, ligt blijkbaar daar aan. 5minuten later hebben ze heel dat Serato gedoe moeten uitrekken en gewoon met cd's draaien.

DJ daarachter ook Serato, had er ook last mee, iets me dat het volume soms plots minder en luider ging, maar dj verzekerde ons dat het aan zijn bakje lag.

Dit weekend licht & geluid gedaan, 2x cdj-1000 en djm-800 gezet. één van de DJ's had Traktor Scratch mee, allemaal aangesloten, niets werkte, kreeg geen signaal. Heeft dan met cd's gedraait, heeft tussenin nog eens geprobeerd. één kant werkte dan al, en de andere kant ook, maar daar kwam een constante piep door. Na zijn set kwam die mij vertellen dat hij op de locatie ervoor ook problemen had, werkte maar voor een kwartier, maar dat het thuis wel goed werkte.

Dusja, ik heb paar weken geleden nog getwijfeld voor digitaal te gaan, te beginnen met traktor misschien voor de prijs, maar na al deze ervaringen in 2 weekends tijd ben ik rap van gedacht verandert, ik blijf bij het wekelijks een cd'tje branden met de nieuwe nummers!

Op locatie kan het zijn dat door de trillingen van de bassen enzo het al eens wil mislukken, terwijl die factor thuis niet geldt. Maar er zijn meer en meer professionele DJ's die digitaal aan de slag gaan, dus het moet zijn dat zij er geen last van hebben. Overlaatst nog D.I.M. aan het werk gezien met Traktor, geen enkel probleem, 2 lokale DJ's die met serato werken hebben er ook geen problemen mee. Geen idee waarom het dan bij sommigen niet werkt.

Anoniem09

Legacy Member
Je hebt wel gelijk dat het voor velen goed werkt, maar ik heb de indruk dat je vaker pech hebt dan gewoon met cd's of vinyl te draaien, en hoe minder kans op pech hoe beter natuurlijk.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan