Archief - Het grote 'DJ-vragen' topic

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bobson

Legacy Member
Wordt er hier nog gezopen !!! :woohoo:

PsYchO.p2 zei:
nu ik eindelijk mijn cdj reloopkes heb aangekregen kan ik er eens aan beginnen:)
alleen een paar technische vraagjes (ik ken immers niets van aansluitingen:))
Per cdspeler moet ik toch zo dat wit en rood draadje verbinden met een wit en rood ingangetje van een kanaal he :p (maakt dat uit het welke, want bvb chan1 heeft bij mij maar 1 rode en witte, terwijl andere chans meedere rode en witte hebben)
en anderzijds, wat voor type kabeltje heb ik weer nodig om een pcboxje aan een mixer te zetten (zoiets van cinch male of female, weet ik het :p)

Ge hebt phono en line in aansluitingen. simpel: phono is voor platenspelers, line in voor cd spelers. Dus ge moet de kanalen pakken die line in hebben en daar moet ge u cd speler insteken. Rood naar rood, wit naar wit. Dus da staat er meestal op, line en phono. En als er phono en line per kanaal zijn is er ook meestal een switch op je mixer. Meer is er niet aan dus

Insomnasia

Legacy Member
Veel succes dacuba!
Net een goedkoop timecode systeempje besteld: ESI U46XL, 2x virtual vinyls met een paar kabels :D

Tomas Neil

Legacy Member
Minimum Rage zei:
Ik heb mij ingeschreven op een dj contest (13 februari) en ik zit met enkele vragen.
Ik ben een noob-kamer-dj of hoe zeggen ze dat :)

Ik heb al tweemaal voor een publiek gestaan, maar toen was ik de eerste dj, dus gewoon eerste plaat opgooien en de rest is improvisatie.

Nu wil ik niet al te veel afgang maken, en ik ben de 2de dj.

Stel dat de dj voor mij aan 120bpm (ik zeg maar iets), en ik wil techno&minimal erna beginnen draaien aan 135bpm. Hoe moet ik dat doen? Ik moet toch een vloeiende overgang doen? Maar dan zit ik aan 120bpm, moet ik dan subtiel de pitch omhoog doen in een moment dat er geen beat is ofzo?

Mijn doel is niet om te winnen, maar ik wil gewoon een feestje bouwen en ik wil blij zijn met het resultaat.

Mijn grootste probleem gaat zijn dat ik met draaitafels moet gaan spelen die ik nog nooit heb gezien. Ik zit met crap platenspelers waar ik goed mee omweg kan, maar ik heb nog nooit op technics gedraait. Mijn platen moet ik echt duwen, terwijl ge bij technics gewoon moet loslaten zeker ?

Het is vooral handig om al wat informatie over de eerste DJ proberen in te winnen: stijl etc. Zo kan jij je eventueel al wat voorbereiden. Tenslotte zal hij immers al een soort sfeer scheppen door als eerste aan bod te komen. En voor het publiek is het belangrijk dat je niet van de hak op de tak springt. Even verder borduren op de stijl die hij brengt en zachtjes aan switchen (2 - 3 tracks) is waarschijnlijk geen slechte oplossing.

Als je onzeker bent over jezelf, probeer je best al op voorhand de eerste plaat (en eventueel zelfs de twee volgende) te kiezen zodat je jezelf op dat moment wat meer op je gemak voelt. Neem eventueel een beatloze introplaat zodat je jezelf geen zorgen moet maken over beatmatching. Deze kan je dan zachtjes infaden.

Probeer ook geen al te grote bpm-verschillen te maken. Je voorbeeld van 120 - 135 BPM is gewoonweg een veel te grote stap. Trouwens, minimal aan 135 BPM, wat draai jij wel niet? :)

Insomnasia

Legacy Member
Dj-DC zei:
En dan virtual dj illegaal gebruiken. hip hip hoera :s

Ik heb al een Virtual DJ HomeEdition omdat ik in het bezit ben van een Hercules MP3. Nu is dat bakje zo goed als dood en is het tijd voor wat nieuws.
En Virtual DJ Pro kost dan nog maar €40 euro's :) Dus niet dat soort 'hip hip hoera' ;)

Rage

Legacy Member
Gekke boel met mijn geluidskaart, moet hardware accel uitzetten om op te nemen, en het terug aanzetten als ik wil exporteren naar mp3. Anders krijg ik vervorming. onboard crap :doh:

Zelf al geluisterd, en ik maak nog vrij veel fouten, platen die iets te traag staan en ge hoort mij ze dan bijduwen enzo. Maar uiteindelijk valt het nog mee vind ik :p

En mijn mengpaneel kraakt.

deathsythe

Legacy Member
Minimum Rage zei:
edit2: ergernis, ik had een mengpaneel gekregen een JB systems beat6, ik heel blij omdat deze meer knopjes en lichtjes had dan mijn Numark DM2060. Maar dat ding kraakt nogal :(

heb een kort mixke opgenomen, dadelijk uploaden

eens uitkuisen, wat stof uitblazen met wat perslucht en dan eventueel van die 'slotspray' ofzo eraan doen

Rage

Legacy Member
deathsythe zei:
eens uitkuisen, wat stof uitblazen met wat perslucht en dan eventueel van die 'slotspray' ofzo eraan doen

perslucht heb ik liggen, euh slotspray, is dat contacten spray?

deathsythe

Legacy Member
Minimum Rage zei:
perslucht heb ik liggen, euh slotspray, is dat contacten spray?

ja of van die WD40 ofzo, mss eerst gewoon wat perslucht gebruiken, als het dan niet beter is van die spray, maar ik zou daar mee oppassen want als dat op de verkeerde componenten terecht komt :p

Ion1c

Legacy Member
klein vraagje, is het mogelijk met een reloop rmx-30 en traktor te mixen ?

Equino

Legacy Member
deathsythe zei:
neen, je moet een usb poort hebben daarvoor

Wa zeverde gij.

@hippestijn: Bedoelde een timecode systeem of gewoon traktor aansluiten op uw mixer?
In principe zou beiden moeten gaan mits extra (aankoop van) materiaal (geluidskaart(en), timecode vinyl/cd, etc.) Timecode systeem kunde in één pakket kopen en moet van NI zijn. Virtual DJ timecode platen werken dus niet met Traktor :) Op aboutDJ kunde wel meer info vinden :)

TheBram

Legacy Member
ik zou graag beginne experimenteren met het hele dj-gebeuren

nu weet ik niet echt hoe daaraan te beginne, welk gerief moet ik kopen, in welke prijsklasse moet ik kopen als beginner. Goedkoop gerief eerst, of direct het beste?

ik heb begrepen dat je een mengpaneel, 2 platendraaiers, speakers, versterker, koptelefoon en naalden nodig hebt om met vinyl te draaien.

maar wat heb ik nu juist nodig als ik met cd's wil draaien?

Meer beginnertips zijn ook welkom!

Ion1c

Legacy Member
Equino zei:
Wa zeverde gij.

@hippestijn: Bedoelde een timecode systeem of gewoon traktor aansluiten op uw mixer?
In principe zou beiden moeten gaan mits extra (aankoop van) materiaal (geluidskaart(en), timecode vinyl/cd, etc.) Timecode systeem kunde in één pakket kopen en moet van NI zijn. Virtual DJ timecode platen werken dus niet met Traktor :) Op aboutDJ kunde wel meer info vinden :)

ik zou nog niet met extra speler willen werken, maar gewoon 2 decks uit traktor aansluiten op die mixer.

Equino

Legacy Member
Dan gaat gij er moeten voor zorgen dat ge 2 kanalen uit uw pc kunt laten komen in uw mixer. Ik weet echter niet veel over welke geluidskaarten het beste zijn enz. Dus daar gade eens moeten achter zoeken. Op AboutDJ is een een deel dat uitsluitend over digitaal gaat denk ik.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan