Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

desolation

Legacy Member
Het enige wat er nog van echte productie en fabrication gebeurd zijn de duurdere Americans en de Custom Shop. Al de rest komt uit het oosten, en word afgewerkt in Mexico bv. De tijd dat een Mexicaanse nog echt volledig uit Mexico kwam is toch al van een paar jaar geleden hoor :)
En zelfs voor hun Custom Shop is het niet altijd zo, hun hollowbody's bv komen gewoon uit de koreaanse fabriek van Peerless.
Ge merkt dat ook hard aan de quality consistency. Vroeger kon ge een Mexican of Jap vastnemen en dat was quasi altijd een goeie gitaar. Tegenwoordig moet ge geluk hebben dat er eens een goeie tussen hangt.

Stierkoe

Legacy Member
mdgf zei:
Pull ups ontstemt toch ook niet (toch niet volgens mijn gehoor, maar daar zou ik dan eens een stemapparaat naast moeten houden) echt, zware bends (>1 noot) doe ik zelden tot nooit, dus dat kan wel.

Zo vals als in dat filmpje heeft mijn gitaar in elk geval nog nooit gestaan na wat benden en tremologebruik.
Bij mij was het meteen ontstemt bij één pull-up. Als ik me goed herinner waren de snaren onderling nog wel relatief in tune, maar dus geen EADGBE meer. Vervolgens moest ik 1 of meerdere dive bombs doen om de tuning terug normaal te krijgen.. Ik vermoed dat de gaten in mijn topkam gewoon te dun gesneden zijn waardoor de snaren blijven haperen, en misschien heb jij meer geluk gehad.

Weet er iemand waar je een topkam kan laten bijvijlen in West-Vlaanderen?

Kapoen

Legacy Member
spourop zei:
Ben niet van plan om online te bestellen.
Ik heb trouwens geen idee wanneer een gitaar goed of slecht klinkt:unsure:
Na 5 jaar conservatorium kunt ge toch uitmaken of een instrument u ligt of niet?
Ga gewoon naar een winkel en test wat instrumenten in de prijsklasse dat ge er aan wilt geven.

vloet

Legacy Member
Stierkoe zei:
Bij mij was het meteen ontstemt bij één pull-up. Als ik me goed herinner waren de snaren onderling nog wel relatief in tune, maar dus geen EADGBE meer. Vervolgens moest ik 1 of meerdere dive bombs doen om de tuning terug normaal te krijgen.. Ik vermoed dat de gaten in mijn topkam gewoon te dun gesneden zijn waardoor de snaren blijven haperen, en misschien heb jij meer geluk gehad.

Weet er iemand waar je een topkam kan laten bijvijlen in West-Vlaanderen?

Mssn dat dit helpt: How to keep your Strat tremolo in tune. Frudua Way - www.frudua.com - YouTube

Die dude legt met tekeningen enzo uit hoe je alle wrijvingspunten op een strato kan aanpassen. Niet dat je alles dat hij zegt moet doen, maar enkele kleine aanpassingen kunnen al veel verschil maken :). Hij heeft het geloof ik ook over het bijvijlen van de kam. Interessant om eens allemaal uit te kijken.

Stierkoe

Legacy Member
vloet zei:
Mssn dat dit helpt: How to keep your Strat tremolo in tune. Frudua Way - www.frudua.com - YouTube

Die dude legt met tekeningen enzo uit hoe je alle wrijvingspunten op een strato kan aanpassen. Niet dat je alles dat hij zegt moet doen, maar enkele kleine aanpassingen kunnen al veel verschil maken :). Hij heeft het geloof ik ook over het bijvijlen van de kam. Interessant om eens allemaal uit te kijken.
Die had al bekeken, goeie filmpjes wel. De twee belangrijkste aanpassingen zijn precies toch het vijlen van de kam en verder uitboren van de gaten in het sustain blok. Maar beiden durf ik niet echt zelf te proberen.. te veel risico dat ik het om zeep help :p. En daarbij heb ik geen goed materiaal, fijne vijlen etc. :(

Ik DENK dat jij bend bedoelt? Bij een pull-up (omg hammer-on) mag hij toch niet onstemmen?
Misschien gebruik ik niet de juiste term, maar ik bedoelde het "omhoog" trekken van de tremolo-arm.

spourop

Legacy Member
Kapoen zei:
Na 5 jaar conservatorium kunt ge toch uitmaken of een instrument u ligt of niet?
Ga gewoon naar een winkel en test wat instrumenten in de prijsklasse dat ge er aan wilt geven.

Ok, ik weet natuurlijk wel wat goed of slecht klinkt ik weet niet wat me bezielde toen ik dat schreef.


PS:puke:

Redhunter

Legacy Member
spourop zei:
Ok, ik weet natuurlijk wel wat goed of slecht klinkt ik weet niet wat me bezielde toen ik dat schreef.


PS:puke:

Na klassiek cons zou ik mij daar niet eens voor schamen hoor. Klassiek cons leveren hele goeie muzikanten af, maar na die 5 jaar moeten ze nog hun oogkleppen leren afnemen die in het cons werden voorgehouden en een beetje bijschaven als ze iets anders willen doen.

En dat snap ik dus echt niet. Alle klassiekers kunnen perfect improvisatie aan, maar door ideologie wordt dat niet aangeleerd :doh:. Na 5 jaar cons ben je op een ander gebied nog altijd wereldvreemd, wat ik persoonlijk een schande vindt (van cons, niet van jou ;))

Ja, ik kan mij daar soms in opwinden :p
(Niet in klassieke muzikanten, in het beleid van klassiek cons)

desolation

Legacy Member
Ik zou eerlijk gezegd ook niet snappen waarom ge als een opgeleide muzikant een Squier van 250EUR gaat kopen. Alles aan die dingen is minderwaardig. Ontstemt gemakkelijk, intonatie is garantie fout, pickups zijn niet goed, nek en body zijn goedkoop gemaakt, electronica is el cheapo.
Ge wilt toch een instrument dat KLINKT en jaren mee kan gaan?

Sick`

Legacy Member
desolation zei:
Ge wilt toch een instrument dat KLINKT en jaren mee kan gaan?

Hangt er vanaf, je moet je visie een beetje ruimer kunnen maken. Hetgeen je KAN kopen komt niet altijd overeen met hetgeen je BEST koopt. Dan heb je nog het aspect dat iemand er misschien meer voldoening uit gaat halen door zijn instrument zelf een beetje te tweaken. Een ander iemand gaat omwille van zijn skills dat instrument weer ongeveer semi goed laten klinken en koopt het enkel voor de diversiteit. En in the end doet de electronica het meest aan de klank, wie weet heeft die persoon niet zoveel last van het speel-discomfort. Intonatie is bvb niet iets dat je niet can fixen en zelf iets dat zelf bij hedendaagse instrumenten soms nog ver zoek is (extreem voorbeeld: een telecaster met een vintage brug) .. en toch zijn er mensen dat er voor vallen! Ik ben ook redelijk extremistisch in mijn vakgebied geweest, maar om appreciatie van je klanten te krijgen moet je niet volgens het boekje werken, maar leren luisteren naar wat je klant wil, hoe gek dat idee ook mag klinken, je moet er zijn aspect van proberen in te zien. Whao, mijn laatste 6 jaar samengevat :D

Kapoen

Legacy Member
spourop zei:
Ok, ik weet natuurlijk wel wat goed of slecht klinkt ik weet niet wat me bezielde toen ik dat schreef.


PS:puke:
Van waar die smiley? Het advies zoals ik het gaf komt van het feit dat
ik u veel hoger inschat dan een echte beginner. Gij hebt al jaren aan ervaring en muzikaliteit, dan moet ge toch in staat zijn om een instrument te beoordelen?

Als we kijken naar die telecaster die gij gelinkt hebt bedoel ik dit met beoordelen:
- is de klank naar uw smaak? Niet te scherp, te warm,... of juist wel
- zit het snor met de ergonomie? Is het fretboard breed of smal genoeg voor u?
- misschien resoneert het een exemplaar beter dan het andere
- misschien zijn er verschillen in gewicht

Als ge in de winkel 10 van die gelinkte telecasters (of een ander model, ongeacht prijsklasse) naast elkaar hebt staan dan kunt ge ze best allemaal ne keer testen want ze zullen allen kleine verschillen hebben die gij moet beoordelen, en ik schatte in dat gij dat kunt. Niet meer, niet minder. Dus sorry als ik te goed over u dacht.

spourop zei:
In die serie zitten pareltjes en ook missers, dus zie commentaar hier net boven.
Btw, als telecasters echt uw ding zijn: tdpri.org <-- telecaster fan forum, daar vind ge meer info over deze gitaar en de verschillende series.

desolation

Legacy Member
spourop zei:

In uw link in PM stond een Squier, en dat was een cheap-ass gitaar.
Zo een Standard is simpel: neem er zoveel mogelijk vast (eigenlijk ook voor een Mexican, of een American) en speel erop. Ge moet echt geluk hebben en een vinden die u helemaal bevalt, het kan goed zijn dat er 20 op geen knijt trekken en nr21 wel.

Los daarvan is Fender het laatste merk dat ik iemand wil aanraden als ze iets nieuw willen dat prijs/kwaliteit goed zit. Kijk dan liever naar een G&L, die zijn dan nog meer échte Fenders ondertussen dan de gitaren waar nog Fender op de kop staat.
Rockinger (Rockinger Guitars - DER Shop für E-Gitarren, Gitarrenteile, Gitarrenbaumaterial, Effektgeräte, Saiten und sonstigem Zubehör für Gitarren und Bässe) zijn ook héél goed. Staat misschien kit bij, maar zijn geassembleerde gitaren. Al wat daar nog mee moet gebeuren is ze laten afstellen.

Een "echte" Fender kopen is imo uzelf int zak zetten 3/4 van de aankopen. Zeker als je weet hoe het er tegenwoordig bij de dealers aan toe gaat (verplichte maandelijkse afname, verplichte quota per gitaarlijn, verplichte verkoop van b-stock gitaren, verplicht reserveren van xx% van uw winkelruimte voor Fender, etc..). In hetzelfde budget kunt ge bijna altijd een betere gitaar vinden van een ander merk, wat is dan nog het belang van de naam die op de headstock geprint staat? De klank en de bespeelbaarheid lijkt me dan toch daar een heel stuk boven te gaan.
De laatste American die wij afgeregeld hebben was een van bij Caerts. Die man had een van de muur geprobeerd, maar kreeg een andere gitaar mee omdat "demo modellen" niet verkocht werden tot de stock op was. Thuisgekomen klinkt die gitaar morsdood. Wat blijkt, dat was dus een befaamde B-stock met een probleem aan de electronica. No problem voor Fender, die hebben er gewoon de electronica van een Mexican in geduwd en terug uitgeleverd. 2000EUR down the drain, maar wel "Fender" op het kopje :applause:

Skyscraper

Legacy Member
fuck, vorige week in NY toevallig chelsea guitars binnengestapt.
die prijsverschillen, die kwaliteit, en de eerlijke babbel. Heb mij ferm moeten inhouden :)

Recipe4hate

Legacy Member
Stierkoe zei:
Misschien gebruik ik niet de juiste term, maar ik bedoelde het "omhoog" trekken van de tremolo-arm.

Ok, da's nog iets anders dan een bend ja. Maar heet dit ook pull-up? Bij mijn weten zijn pull-ups en hammer-ons legatotechnieken?

Kapoen

Legacy Member
Skyscraper zei:
fuck, vorige week in NY toevallig chelsea guitars binnengestapt.
die prijsverschillen, die kwaliteit, en de eerlijke babbel. Heb mij ferm moeten inhouden :)

Dus hebt ge 'maar' 3 gitaren ipv 5 gekocht? :D ;)

Recipe4hate

Legacy Member
Redhunter zei:

Nee, de pull-off is juist de legatotechniek. Het woord waar ik naar op zoek ben is dus effectief het gebruik van de tremolohendel. Deze naar je toetrekken dus.

Redhunter

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Nee, de pull-off is juist de legatotechniek.
Recipe4hate zei:
Bij mijn weten zijn pull-ups en hammer-ons legatotechnieken?

:unsure:

Ben daar dus totaal geen expert in. Enige Engelse woorden die ik gebruik voor aanslamethoden zijn slide,bend, pull-off en hamer-on. Al de rest omschrijf ik wel :p

Carrion

Legacy Member
2 keer snaar kapot op geen anderhalve week tijd, 'k heb 't geld nie voor nieuw snaren :(
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan