Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Redhunter

Legacy Member
spourop zei:
Hmm ik heb geen budget in ogen aangezien ik totaal geen idee heb wat zoiets kost max 400 maar dat is vrij weinig niet?

Ik heb geen idee welke stijl, ik heb met noten leren spelen, en denk dus niet dat ik al veel elektrische gitaar skills heb aangezien dat met akkoorden is? meer verkennen dus
en liedjes leren spelen zoals the xx /editors ...(kortom van mijn favoriete groepen)

Je hebt klassiek cons gedaan gok ik? (Waar juist? Gewoon ter interesse :p).

Zoniet, negeer al het onderstaande :D

Elektrische gitaar zal wel vlot gaan, enkel eventjes aanpassen. Met plectrum spelen zal ook even wennen zijn. Nagels kan je normaalgezien gerust laten staan.

Akkoorden zullen ook niet echt probleem vormen. Letternotatie leren, bijhorende opbouw leren (niet echt noodzakelijk maar misschien wel handig als je al klassiek cons hebt gedaan. Loopt grotendeels parallelen enkel de benaming vershcilt. Septiemakkoord -> 7 akkoord, groot septiem akoord -> majeur 7 akkoord).
Bijhorende grepen heb je waarschijnlijk onbewust wel allemaal eens gespeeld, enkel nog de benaming erbij leren. (Denk bijvoorbeeld aan Bm die in Asturias opduikt).

Grootste (meest voorkomende) 'probleem' bij klassiekers die overstappen is groove en timing. 2 en 4 als accenten voelen ipv 1 en 3... die dingen.

Eigenlijk heb je al goede 'elktrische guitarskills' alleen moet je ze nog eventjes omzetten. Akkoordgrepen zijn trouwens ook niet alles wat een elektrische gitaar te bieden heeft.

spourop

Legacy Member
Recipe4hate zei:
5 jaar en geen enkel akkoord gezien? o.O

Elektrische gitaar is niet alleen akkoorden maar is een heel schouwspel van techniek en melodie op 6 snaren! Aangezien de meeste songs uitgeschreven staan in TAB, lijkt mij dit een ideaal punt om te starten met leren.
Kijk zeker eens op justinguitar.com, dit is zowat dé online gitaarleraar voor mij.

Mij lijkt een Roland Cube wel genoeg voor je als versterker. Deze KAN je doorkoppelen van je pc om over te luisteren, maar dit zou ik afraden eigenlijk.

Tabs heb ik al een paar keer bekeken, maar degene die ik zien benutten slechts 1 snaar tegelijk en geeft dus een heel leeg geluid, oftewel weet ik neit hoe ik ze moet gebruiken:lol:

spourop

Legacy Member
Redhunter zei:
Je hebt klassiek cons gedaan gok ik? (Waar juist? Gewoon ter interesse :p).

Zoniet, negeer al het onderstaande :D

Elektrische gitaar zal wel vlot gaan, enkel eventjes aanpassen. Met plectrum spelen zal ook even wennen zijn. Nagels kan je normaalgezien gerust laten staan.

Akkoorden zullen ook niet echt probleem vormen. Letternotatie leren, bijhorende opbouw leren (niet echt noodzakelijk maar misschien wel handig als je al klassiek cons hebt gedaan. Loopt grotendeels parallelen enkel de benaming vershcilt. Septiemakkoord -> 7 akkoord, groot septiem akoord -> majeur 7 akkoord).
Bijhorende grepen heb je waarschijnlijk onbewust wel allemaal eens gespeeld, enkel nog de benaming erbij leren. (Denk bijvoorbeeld aan Bm die in Asturias opduikt).

Grootste (meest voorkomende) 'probleem' bij klassiekers die overstappen is groove en timing. 2 en 4 als accenten voelen ipv 1 en 3... die dingen.

Eigenlijk heb je al goede 'elktrische guitarskills' alleen moet je ze nog eventjes omzetten. Akkoordgrepen zijn trouwens ook niet alles wat een elektrische gitaar te bieden heeft.

Dit heeft mij enorm geholpen, heb inderdaad klassiek cons gevolgd en noot met plectrum gespeeld.

medic

Legacy Member
Heb gisteren de Epiphone ES-295 geruild tegen een 1976 Ampeg VT40 :)
Drie elektrische gitaren was teveel :sad:.

Snaggit

Legacy Member
Redhunter zei:
Nagels kan je normaalgezien gerust laten staan.
Speel jij (of spourop) met langere nagels?
Mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat ik zowel linkerhand als rechterhand kort moest knippen...
Bij mij is wel enkel de linkerhand kort en de rechter laat ik ze toch altijd wat langer, speel liever met langere nagels dan korte :p
Edit: Ik heb het hier wel over klassieke gitaar.

spourop zei:
Tabs heb ik al een paar keer bekeken, maar degene die ik zien benutten slechts 1 snaar tegelijk en geeft dus een heel leeg geluid, oftewel weet ik neit hoe ik ze moet gebruiken:lol:
Als alle cijfers onder elkaar staan speel je ze samen/tegelijk.
Als ze achter elkaar staan moet je elke noot apart spelen, luister naar het liedje voor de snelheid.
(Correct me if i'm wrong)

De versterker die Recipe4Hate vermeldt is een vrij goede instapversterker.
De Roland Cube 20XL heb je al voor ong. 150euro, een 40XL kost 200.
Uw budget is ook wel vrij krap als je een degelijke gitaar wilt...

spourop

Legacy Member
Snaggit zei:
Speel jij (of spourop) met langere nagels?
Mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat ik zowel linkerhand als rechterhand kort moest knippen...
Bij mij is wel enkel de linkerhand kort en de rechter laat ik ze toch altijd wat langer, speel liever met langere nagels dan korte :p
Edit: Ik heb het hier wel over klassieke gitaar.


Als alle cijfers onder elkaar staan speel je ze samen/tegelijk.
Als ze achter elkaar staan moet je elke noot apart spelen, luister naar het liedje voor de snelheid.
(Correct me if i'm wrong)

De versterker die Recipe4Hate vermeldt is een vrij goede instapversterker.
De Roland Cube 20XL heb je al voor ong. 150euro, een 40XL kost 200.
Uw budget is ook wel vrij krap als je een degelijke gitaar wilt...

Ik let niet zo op de nagels(normale dus) en ik heb al een goede versterker aangeraden gekregen door iemand, dus dat is al in orde

Kapoen

Legacy Member
medic zei:
Heb gisteren de Epiphone ES-295 geruild tegen een 1976 Ampeg VT40 :)
Drie elektrische gitaren was teveel :sad:.
3 teveel? :wtf: ;) Ik moet niks zeggen, ik heb zelf maar twee gitaren in totaal :D

Op gitaarnet.nl zijn er wel mensen met bijvoorbeeld 27 Les Pauls in hun collectie. :eek:

medic

Legacy Member
Sdc zei:
gitaren kan je nooit te veel hebben.

Niet vergeten dat ik daarnaast ook nog een basgitaar en een akoestische gitaar heb en er door mijn werk een beetje te weinig aan toe kom om te spelen :s

Recipe4hate

Legacy Member
medic zei:
Heb gisteren de Epiphone ES-295 geruild tegen een 1976 Ampeg VT40 :)
Drie elektrische gitaren was teveel :sad:.

3? Drie? DRIE!!!!?

Ik heb hier op dit moment het dubbel staan en ik zou er nog 2 of 3 bij willen :crazy:

Redhunter

Legacy Member
Snaggit zei:
Speel jij (of spourop) met langere nagels?
Mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat ik zowel linkerhand als rechterhand kort moest knippen...
Bij mij is wel enkel de linkerhand kort en de rechter laat ik ze toch altijd wat langer, speel liever met langere nagels dan korte :p
Edit: Ik heb het hier wel over klassieke gitaar.

Links kort uiteraard. Denk niet dat er een persoon rondloopt die het anders doet (buiten linkshandigen) :p

Rechts normaal tot lang. De hele 'discussie' tussen nagels of niet komt eigenlijk neer op het feit dat je een meer heldere klank krijgt maar wel soms een 'krasgeluid' kan teweeg brengen. Ik leg om die reden bijvoorbeeld nooit elexirs op mijn akoestische. Nylon speel ik al een tijdje niet meer zoveel (bij gebrek aan een echt goeie) maar daar heb ik het ook niet zo vaak bij.

Ben nu bezig met fingerpicking (MJ :p) dus (imo) sowieso lange nagels. Heeft wel nadelen bij sommige van die akoestische nummers waar ge op uw gitaar begint te timmeren heb ik gemerkt.

@spourop: graag gedaan.

Hayrus

Legacy Member
Daarnet akkoestische bas gaan testen, maar het heeft me ervan weerhouden eentje te kopen. In vergelijking met een gewone gitaar is dat echt wel stil. Ik denk niet dat je zoiets zou horen moest er nog een gitaar en piano meespelen. Klinkt wel lekker (dat fretgeluid bij slides :love:) als hij versterkt is.

Recipe4hate

Legacy Member
Bah, iemand nog last van 'kapotte' vingertoppen na het gitaarspelen?
Ik merk dat als ik een dik uurtje bezig geweest ben met techniek als bends en slides, dat het vel van mijn vingertoppen, vooral mijn ringvinger, kapot is.

Absoluut niet bevorderlijk voor je spel, want het houdt nog eens enorm tegen.
Kan het aan de snaren of aan de techniek liggen? (ernie balls 10-46 nochtans)

Tritser

Legacy Member
Heb mij aantal maanden geleden een Takamine G-series akoestische gitaar gekocht, dit als beginnersgitaar omdat ik het dus zéér graag wil leren. Heb mij dus ook een onlinecursus besteld toen, wat op een flop uitdraait :p.

Kan er mij iemand vertellen of er in de buurt van Hamme (naast sint-niklaas) ergens lessen te volgen zijn?

Alsook moet ik er nieuwe snaren opleggen, vermits één of andere pipo dacht dat ze ontstemd was en maar begon te draaien, met als gevolg dat hij die snaar in zijn 'smoelwerk' kreeg :D

Nu liggen er 'normale' snaren op, ben ik beter met Nylon om te beginnen of niet?
Wat zouden de beste snaren zijn voor deze gitaar?

Alvast bedankt!

Carrion

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Bah, iemand nog last van 'kapotte' vingertoppen na het gitaarspelen?
Ik merk dat als ik een dik uurtje bezig geweest ben met techniek als bends en slides, dat het vel van mijn vingertoppen, vooral mijn ringvinger, kapot is.

Absoluut niet bevorderlijk voor je spel, want het houdt nog eens enorm tegen.
Kan het aan de snaren of aan de techniek liggen? (ernie balls 10-46 nochtans)

Uhm... Da is gewoon menselijk, als ge met uw vingers veel schuurt over oppervlaktes (en zeker scherpe en ruwe gelijk snaren) is het normaal da uw vel wa uitdroogt en barst en kapot gaat :p Hoe u da enorm tegen kan houden is me wel een raadsel.

Redhunter

Legacy Member
@ Hayrus: Klinkt die zo stil? Heb al op akoestische bassen gespeeld waar ik toch wel ruimte voor klein optreden mee kan vullen, ook met piano en gitaar erbij bijvoorbeeld. Als de piano vollenbak geeft wordt het nipt, maar doenbaar. Nuja, (bas)gitaar is bijna altijd soweiso versterken e.

@Recipe4Hate: Gewoon afknippen (/aftrekken :p) en verderdoen. Den ene moment is dat wat erger als den andere.

@ Tritser: ik zou iets fosforbrons aanraden. Geen nylon.

desolation

Legacy Member
Zoals ik u al in PM zei, dat is geen tele. Dat is een tele body, semi-hollow gemaakt en soapbar humbuckers in. De klank daarvan komt in de verste verte niet in de buurt van de typische country-blues klank van een Telecaster met lipstick pickup aan de nek en single coil aan de brug.

Kapoen

Legacy Member
desolation zei:
Zoals ik u al in PM zei, dat is geen tele. Dat is een tele body, semi-hollow gemaakt en soapbar humbuckers in.
Heeft die Jim Adkins tele geen P90s?

tritser zei:
Nu liggen er 'normale' snaren op, ben ik beter met Nylon om te beginnen of niet?
Wat zouden de beste snaren zijn voor deze gitaar?
Copy paste van een andere site:
Yes, you can fit nylon strings to a normally steel strung guitar, though in my opinion its not a very good idea in the long term. The neck and headstock on a steel strung guitar are different in design and construction, as steel strings have to be under much greater tension to achieve the same pitch as nylon ones. To fit nylon strings would be ok for a while, but over time the neck would tend to bend away (in other words backwards) as the usual tension it would be under would be considerably less. This would make the instrument much harder to play, cause buzzing strings, and ultimately make it unplayable. Also, there may be an issue with passing the nylon strings through the string guides at the nut and bridge, as nylons tend to be of a heavier gauge than steel.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan