Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Skyscraper

Legacy Member
xzen zei:
Ik heb me onlangs in Musicstore een semi-akoestische gitaar gekocht: Ibanez ASF80-TR. Zeer tevreden over, prachtige sound, eigenlijk echt waar ik naar zocht. Alleen krijg ik op repetities zeer veel feedback uit mijn amp. Ik weet dat het wat prutsen en draaien is met de knopjes, maar iemand enig advies waar ik vooral op moet letten om deze feedback weg te krijgen?

Hmm. Heb geen ervaring met hollowbodys, maar wel met akoestische gitaren die ik moet versterken. Placering kan helpen, dus met uw rug naar uw amp staan. En voor de rest misschien uw geluid niet the bright zetten. En zeker niet teveel reverb/delay, dat doet 't zeer snel de das om :).

josuwa

Legacy Member
Staat normaal op zo een Ibanez ook een 'phase'-knop. Duw die in (als het zo een Fisherman pre-amp is).

desolation

Legacy Member
Das geen elektro-acoustic he, dat is een hollowbody met 2 humbuckers. Zo een fishmann systeem kunt ge dat idd heel netjes mee counteren.

4 tips: zet uw bas minder! serieus, vijs uw bas omlaag! feedback ontstaat bij een gitaar of een stem grotendeels in het laag.
gitaar stiller, amp hoger. tenzij het uw sound killt natuurlijk, maar normaal helpt het minder gevoelig zetten van uw pickups en uw amp meer laten werken ook
niet boenk naast uw amp staan, beetje afstand nemen
koop een amp-tilt. das dus een staander waar ge uw versterker inzet, en dan staat die onder een hoek.

desolation

Legacy Member
Haja, een laatste oplossing is f-hole plugs. Zelfde principe van zo een mutepad dat ge in een akoestische zijn soundhole steekt, maar dan voor f-holes :)

stagepotato

Legacy Member
vloet zei:
Ik speel op een open back (PPC212), maar heb OB en CB nog niet naast mekaar gehoord, dus kan uit eigen ervaring weinig over het verschil zeggen. Ik lees wel overal dat een OB het geluid meer verspreidt terwijl de klankrichting van een CB meer geconcentreerd is. Closed legt ook meer nadruk op bastonen. Dus mssn dat, als je dat net niet graag hebt, een OB interessanter is voor u.

Op welke gitaar speel je trouwens? Want als ik met mijn Yamaha (2 humbuckers) op m'n Orange speel klinkt het zeer bassig (ideaal voor oversturing/dirty) terwijl op m'n fender alles zeer helder klinkt. Logisch natuurlijk, maar het verschil is wel zeer groot.

Op een esp ltd ec-1000, klinkt niet al te geweldig imo en een Gibson special SG maar die pickups hebben dan weer te weinig output naar mijn goesting.

Recipe4hate

Legacy Member
Ik ben zéér tevreden over mijn Orange geluid (AD30 met 2x12 ppc OB). Het vult onze band ook wel aan, mijn bandmaat gebruikt een loodzware toon van zijn Mesa Triple Rect.
Mijne staat dus meer 'classic rock' en met een transparante overdrive.
Daar een PRS of een LP Classic doorjagen is echt :drool:

Maar met de open back cab, merk ik inderdaad dat ik het laag wat mis.
Daarom dat wanneer ik alleen speel, ik ook nog een Marshall mee laat draaien.

vloet

Legacy Member
stagepotato zei:
Op een esp ltd ec-1000, klinkt niet al te geweldig imo en een Gibson special SG maar die pickups hebben dan weer te weinig output naar mijn goesting.
Allemaal dikke humbuckers dus. Vettere, bassigere klank dus. Dat in combinatie met een Orange, ja dan kan je wel eens veel bas horen natuurlijk :p.
Mssn moet je eens een gitaar met single-coils van iemand lenen, gewoon om het verschil al eens te horen.

desolation

Legacy Member
een orange is toch helemaal zo bassy niet afaik? allez toch niet zo heavy als bv ne mesa of ne laboga ofzo...

stagepotato

Legacy Member
vloet zei:
Allemaal dikke humbuckers dus. Vettere, bassigere klank dus. Dat in combinatie met een Orange, ja dan kan je wel eens veel bas horen natuurlijk :p.
Mssn moet je eens een gitaar met single-coils van iemand lenen, gewoon om het verschil al eens te horen.

Bwa, het is vooral met die ESP LTD dat ik dat probleem heb, met die gibson heb ik veel meer treble. En ik ben niet echt te vinden voor single-coils, fenders ofzo, nooit echt mijn ding geweest en ook niet echt geschikt voor de genres die ik speel (hard rock, hardcore, etc)

Recipe4hate

Legacy Member
Kapoen zei:
Jim Adkins (Jimmy Eat World) model? Ik ken geen andere Fender tele's met P90s :)

Dat is em! Handtekening staat achteraan de headstock, dus stoort eigenlijk niet.

Skyscraper

Legacy Member
Spijtig van de pickups (qua schoonheid dan).

Ik hou van teles die nog zo'n witte/ijzeren rand hebben, maar nieuw zijn die gelijk niet meer te vinden op de fender site. Spijtig!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan