Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Objector

Legacy Member
Ik vind de laagweergave eigenlijk nog ruim voldoende hoor, maar ik ben ook absoluut geen professionele mixer! Uiteraard is een grotere speaker beter, maar aangezien ik geen akoestisch aangepaste ruimte heb, ga ik daar niet over muggenziften. Uiteindelijk staan de monitors gewoon op mij bureau en eentje daarvan staat ongeveer in de hoek van de kamer, dus technisch gezien zijn dit al twee factoren die de laagweergave sowieso beïnvloeden! :)

Implar

Legacy Member
Ik begin ook wat te kijken om dingen op te nemen, dus ik zal de komende jaren wat meer geld steken in mijn gitaar dan in CD's.

Met het oog op de toekomst is het vooral noodzakelijk dat ik stil kan zijn. Momenteel heb ik een Epiphone SG-400 met een Blackstar HT-5 Combo. De sound die ik uit de Blackstar krijg vind ik fantastisch, maar ik wil geen micro kopen aangezien ik volgend jaar met mijn vriendin samen ga wonen op een appartement, en ik dus moeilijk vollebak kan spelen.

Ik heb ook een Line 6 Toneport UX1, dus het zou makkelijker zijn als ik gewoon met een koptelefoon kan spelen en opnemen, terwijl mijn computer al het werk doet. Nu is de vraag, welke software is daar het "beste" voor? Pod Farm, ReValver, Guitar Rig, Amplitube, TH2,... Geeft Pod Farm trouwens hetzelfde resultaat als een POD HD aansluiten op je computer? Het moet wel betaalbaar blijven, dus een Axe FX is geen optie :P Mocht het helpen, ik speel vooral metal.

Qua DAW werk ik momenteel met Reaper om te beginnen, misschien dat ik later naar Logic overstap als er een nieuwe versie uitkomt.
Qua drum ben ik momenteel aan het kijken naar EZDrummer, is dat een goeie keuze of kies ik beter voor Addictive Drums, Superior Drummer,...?

Hopelijk hebben jullie er wat ervaring mee :)

stagepotato

Legacy Member
Implar zei:
Ik heb ook een Line 6 Toneport UX1, dus het zou makkelijker zijn als ik gewoon met een koptelefoon kan spelen en opnemen, terwijl mijn computer al het werk doet. Nu is de vraag, welke software is daar het "beste" voor? Pod Farm, ReValver, Guitar Rig, Amplitube, TH2,... Geeft Pod Farm trouwens hetzelfde resultaat als een POD HD aansluiten op je computer? Het moet wel betaalbaar blijven, dus een Axe FX is geen optie :P Mocht het helpen, ik speel vooral metal.

Ik heb hier zo een Line 6 Studio UX2 staan om op de PC gitaar te spelen, wel tof natuurlijk en ik gebruik Pod Farm 2 daarbij, de software die je erbij kreeg. Ik heb al veel goede dingen gehoord van Guitar Rig maar het ziet er mij wat ingewikkeld uit om te gebruiken tegenover Pod Farm. :p

Implar

Legacy Member
stagepotato zei:
Ik heb hier zo een Line 6 Studio UX2 staan om op de PC gitaar te spelen, wel tof natuurlijk en ik gebruik Pod Farm 2 daarbij, de software die je erbij kreeg. Ik heb al veel goede dingen gehoord van Guitar Rig maar het ziet er mij wat ingewikkeld uit om te gebruiken tegenover Pod Farm. :p

Ik heb nog Gearbox, dat is de voorloper van Pod Farm. De layout van Pod Farm is wel een stuk mooier, en de versie van Gearbox die ik heb kan je niet als VST gebruiken, wat wel een noodzaak is.

Objector

Legacy Member
Ik neem zelf op met mijn POD X3 via usb en maak daarbij gebruik van Pod Farm in Reaper. Als ik een nummer opneem, neem ik altijd de droge gitaar sound op, zodat ik daarna de juiste amp en effecten kan zoeken in POD farm. Dat zorgt ervoor dat ik achteraf nooit een nummer opnieuw moet opnemen, omdat ik de sound niet goed vind.

Voor drums vind ik persoonlijk Superior Drummer met de Metal uitbreiding het beste. Ik heb trouwens een aantal presets, waaronder enkele van Andy Sneap en die zorgen ervoor dat de panning/mixing en reverb meteen gebeurt. Dus dan heb je een heel goed vertrekpunt.

Als je de link in mijn sig naar youtube volgt en mijn Autopsy cover beluisterd, heb je meteen een beeld van de kwaliteit waarmee ik opneem met deze setup ;)

Recipe4hate

Legacy Member
Implar zei:
Ik begin ook wat te kijken om dingen op te nemen, dus ik zal de komende jaren wat meer geld steken in mijn gitaar dan in CD's.

Met het oog op de toekomst is het vooral noodzakelijk dat ik stil kan zijn. Momenteel heb ik een Epiphone SG-400 met een Blackstar HT-5 Combo. De sound die ik uit de Blackstar krijg vind ik fantastisch, maar ik wil geen micro kopen aangezien ik volgend jaar met mijn vriendin samen ga wonen op een appartement, en ik dus moeilijk vollebak kan spelen.

Ik heb ook een Line 6 Toneport UX1, dus het zou makkelijker zijn als ik gewoon met een koptelefoon kan spelen en opnemen, terwijl mijn computer al het werk doet. Nu is de vraag, welke software is daar het "beste" voor? Pod Farm, ReValver, Guitar Rig, Amplitube, TH2,... Geeft Pod Farm trouwens hetzelfde resultaat als een POD HD aansluiten op je computer? Het moet wel betaalbaar blijven, dus een Axe FX is geen optie :P Mocht het helpen, ik speel vooral metal.

Qua DAW werk ik momenteel met Reaper om te beginnen, misschien dat ik later naar Logic overstap als er een nieuwe versie uitkomt.
Qua drum ben ik momenteel aan het kijken naar EZDrummer, is dat een goeie keuze of kies ik beter voor Addictive Drums, Superior Drummer,...?

Hopelijk hebben jullie er wat ervaring mee :)

Ik zou persoonlijk nooit PODFarm aanraden. Line6 hun producten klinken altijd zo 'digitaal'.
Ik ben van PODFarm overgestapt op Amplitube en vervolgens naar Guitar Rig 4. Beste keuze die ik kon maken.
Uiteindelijk is het hele simpele software (toch niet moeilijker dan PODFarm) en is deze knap integreerbaar in Reaper.

PODFarm is wel niet zo goed als de HD productrange van Line6. PODFarm 2 heb ik nooit kunnen testen (mijn UX2 is daar blijkbaar te oud voor om die upgrade te krijgen...en betalen terwijl ik iets beters heb, doe ik niet).

Objector zei:
Ik neem zelf op met mijn POD X3 via usb en maak daarbij gebruik van Pod Farm in Reaper. Als ik een nummer opneem, neem ik altijd de droge gitaar sound op, zodat ik daarna de juiste amp en effecten kan zoeken in POD farm. Dat zorgt ervoor dat ik achteraf nooit een nummer opnieuw moet opnemen, omdat ik de sound niet goed vind.

Voor drums vind ik persoonlijk Superior Drummer met de Metal uitbreiding het beste. Ik heb trouwens een aantal presets, waaronder enkele van Andy Sneap en die zorgen ervoor dat de panning/mixing en reverb meteen gebeurt. Dus dan heb je een heel goed vertrekpunt.

Als je de link in mijn sig naar youtube volgt en mijn Autopsy cover beluisterd, heb je meteen een beeld van de kwaliteit waarmee ik opneem met deze setup ;)

Het drumgeluid vind ik toch niet aangenaam om naar te luisteren... Vooral de mixing tussen verschillende onderdelen (de snareslag en de kick) komen als 'gemept' over en klinken imo niet goed.

Implar

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Ik zou persoonlijk nooit PODFarm aanraden. Line6 hun producten klinken altijd zo 'digitaal'.
Ik ben van PODFarm overgestapt op Amplitube en vervolgens naar Guitar Rig 4. Beste keuze die ik kon maken.
Uiteindelijk is het hele simpele software (toch niet moeilijker dan PODFarm) en is deze knap integreerbaar in Reaper.

Dus als ik PODFarm 2 zou gebruiken met mijn Toneport UX1 zou het minder goed klinken als bij een POD HD Desktop?
Ik heb momenteel Amplitube 3 en Amplitube Metal als test staan op mijn Mac, maar veel deftige dingen krijg ik er echt niet uit moet ik zeggen. Ik zal een dezer dagen eens kijken of ik Guitar Rig niet kan testen.

Recipe4hate

Legacy Member
Implar zei:
Dus als ik PODFarm 2 zou gebruiken met mijn Toneport UX1 zou het minder goed klinken als bij een POD HD Desktop?
Ik heb momenteel Amplitube 3 en Amplitube Metal als test staan op mijn Mac, maar veel deftige dingen krijg ik er echt niet uit moet ik zeggen. Ik zal een dezer dagen eens kijken of ik Guitar Rig niet kan testen.


PODFarm zal minder goed klinken dan een POD HD.
PODFarm 2 heb ik nooit getest, hier spreek ik me niet over uit.

Persoonlijk vond ik Amplitube ook niet veel.

Skyscraper

Legacy Member
Iemand ervaring met zo van die mini akoestische gitaren voor mee op reis te nemen? :)
Een ukulele wordt al snel eentonig..

desolation

Legacy Member
Ik heb een heel schone martin staan als ge zoiet zoekt. Hangt er wat vanaf wat uw budget is :)

Skyscraper

Legacy Member
Nja neen, een martin staat hier thuis ook. Ik zoek echt iets cheaps :). Natuurlijk geen speelgoedgitaar, gewoon iets onder 100 euro waar op te spelen valt.

stagepotato

Legacy Member
Meh, ben nooit tevreden met de sound van men amp/versterker/gitaar oftewel komt dat gewoon omdat ik op een closed back cab speel en alles 'bassy' klinkt, ik vraag me af of het verschil zo groot is tussen een open en een closed back. (Ik speel op een Orange PPC212)

desolation

Legacy Member
stagepotato zei:
Meh, ben nooit tevreden met de sound van men amp/versterker/gitaar oftewel komt dat gewoon omdat ik op een closed back cab speel en alles 'bassy' klinkt, ik vraag me af of het verschil zo groot is tussen een open en een closed back. (Ik speel op een Orange PPC212)

Ik ben nooit echt zo geweest van de klank van Orange versterkers, maar closed en open back maakt toch redelijk wat verschil hoor.
Wat een kop staat erop?

Ik raad u in uw budget dan een Stagg SW201 1/2 aan. Kost iets van een 80EUR, klank is dik oké. Zet daar een goeie set snaren van D'Addario ofzo op en ge zijt gesteld onder de 100EUR.

stagepotato

Legacy Member
desolation zei:
Ik ben nooit echt zo geweest van de klank van Orange versterkers, maar closed en open back maakt toch redelijk wat verschil hoor.
Wat een kop staat erop?

Een Orange Dark Terror (15 watt)

vloet

Legacy Member
Ik speel op een open back (PPC212), maar heb OB en CB nog niet naast mekaar gehoord, dus kan uit eigen ervaring weinig over het verschil zeggen. Ik lees wel overal dat een OB het geluid meer verspreidt terwijl de klankrichting van een CB meer geconcentreerd is. Closed legt ook meer nadruk op bastonen. Dus mssn dat, als je dat net niet graag hebt, een OB interessanter is voor u.

Op welke gitaar speel je trouwens? Want als ik met mijn Yamaha (2 humbuckers) op m'n Orange speel klinkt het zeer bassig (ideaal voor oversturing/dirty) terwijl op m'n fender alles zeer helder klinkt. Logisch natuurlijk, maar het verschil is wel zeer groot.

xzen

Legacy Member
Ik heb me onlangs in Musicstore een semi-akoestische gitaar gekocht: Ibanez ASF80-TR. Zeer tevreden over, prachtige sound, eigenlijk echt waar ik naar zocht. Alleen krijg ik op repetities zeer veel feedback uit mijn amp. Ik weet dat het wat prutsen en draaien is met de knopjes, maar iemand enig advies waar ik vooral op moet letten om deze feedback weg te krijgen?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan