Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tonerider

Legacy Member
wat zouden jullie doen:
- een beginnergitaar gio grx40 upgraden met tonerider pure vintage pickups
of
- nieuwe squier classic vibe '60 strat kopen

Ben langs de ene kant wel tevreden van de grx40. Hij blijft in tune en speelt wel goed, maar de pickups zijn echt bagger.
Langs de andere kant lees ik zo'n goede reviews over de squier cv strat dat ik nogal twijfel.

Skyscraper

Legacy Member
langun zei:
Die verschillen niet zoveel, dus in theorie zou het niet echt problemen mogen geven, tenzij je kam nu al juist gepast is, of als je nek juist op het randje staat. Qua intonatie... die zal ook wel niet perfect zijn op dit moment als je wisselt tussen standard tuning en open G, tenzij je daarna telkens opnieuw intoneert :p

Die Eleven rack kan minder dacht ik, en klinkt ook 'minder', al is klank zeer subjectief natuurlijk. Over het algemeen: Axe FX > 11R >> PODHD, maar die volgorde hoeft voor jou niet te kloppen.

Alright merci!
Alleszins teleurstellend resultaat :D.
Een minder gedefineerd resultaat met overdrive erbij, niet echt zwaarder ook.

Stierkoe

Legacy Member
Sdc zei:
wat zouden jullie doen:
- een beginnergitaar gio grx40 upgraden met tonerider pure vintage pickups
of
- nieuwe squier classic vibe '60 strat kopen

Ben langs de ene kant wel tevreden van de grx40. Hij blijft in tune en speelt wel goed, maar de pickups zijn echt bagger.
Langs de andere kant lees ik zo'n goede reviews over de squier cv strat dat ik nogal twijfel.
Als ik u was, zou eens naar een winkel als keymusic gaan om zo'n squier te testen. Als je qua speelbaarheid en afwerking weinig of geen verbetering merkt zou ik zeker voor de pickups upgrade gaan. Zoniet kan je meteen die squier meenemen :p

Recipe4hate

Legacy Member
langun zei:
Die Eleven rack kan minder dacht ik, en klinkt ook 'minder', al is klank zeer subjectief natuurlijk. Over het algemeen: Axe FX > 11R >> PODHD, maar die volgorde hoeft voor jou niet te kloppen.

Ik merk dat er best wel veel met een PODHD op het podium 'durven' staan. Ik ben sinds lang afgestapt van Line6 (lang voordat de nieuwe HD reeks er was, dus ik kan niet oordelen over de verbetering), maar stel me dan wel vragen bij ofwel de kwaliteit van Line6 ofwel de prijs van de Axe-FX.

Nuja, als ik ooit de kans heb om ze allemaal eens te testen, zal ik mijn oordeel vellen. Want met youtube fragmenten ben je niks...

desolation

Legacy Member
Sdc zei:
wat zouden jullie doen:
- een beginnergitaar gio grx40 upgraden met tonerider pure vintage pickups
of
- nieuwe squier classic vibe '60 strat kopen

Ben langs de ene kant wel tevreden van de grx40. Hij blijft in tune en speelt wel goed, maar de pickups zijn echt bagger.
Langs de andere kant lees ik zo'n goede reviews over de squier cv strat dat ik nogal twijfel.

als ge content zijt van de bespeelbaarheid van uw instrument, waarom het dan veranderen? Hou er overigens ook rekening mee dat de kwaliteit van uw electronica in uw gitaar ook invloed heeft op de klank samen met uw pickups. Vaak is alleen uw pickups switchen niet genoeg, andere pots ed doen wij bijna altijd. Daarnaast kan een betere brug of kam ook veel doen, maar ge moet natuurlijk niet int oneindige gaan upgraden. Heb er al genoeg over de vloer gehad die voor 7-800EUR aan mods wouden doen, en dan uiteindelijk toch het besef hadden dat ge dan beter 1100EUR of 1200EUR aan een nieuwe custom built geeft.

Prijs van die toneriders is niet slecht, zit op hetzelfde prijsniveau als onze steffsen pickups.

Waarom ge zou upgraden naar een squier snap ik sowieso niet, tis ni da ge daarmee een wonderlijk goede gitaar in huis haalt. Als ge uw huidige gitaar betere pickups en electronica geeft, hebt ge nog steeds een heel goede backupgitaar als ge later bv een laat bouwen of een andere high-end gitaar koopt. Als ge zo een Squier koopt hebt ge gewoon 2 goedkope gitaren.

Tonerider

Legacy Member
desolation zei:
als ge content zijt van de bespeelbaarheid van uw instrument, waarom het dan veranderen? Hou er overigens ook rekening mee dat de kwaliteit van uw electronica in uw gitaar ook invloed heeft op de klank samen met uw pickups. Vaak is alleen uw pickups switchen niet genoeg, andere pots ed doen wij bijna altijd. Daarnaast kan een betere brug of kam ook veel doen, maar ge moet natuurlijk niet int oneindige gaan upgraden. Heb er al genoeg over de vloer gehad die voor 7-800EUR aan mods wouden doen, en dan uiteindelijk toch het besef hadden dat ge dan beter 1100EUR of 1200EUR aan een nieuwe custom built geeft.
welke pots stel je dan voor?
desolation zei:
Prijs van die toneriders is niet slecht, zit op hetzelfde prijsniveau als onze steffsen pickups.

Waarom ge zou upgraden naar een squier snap ik sowieso niet, tis ni da ge daarmee een wonderlijk goede gitaar in huis haalt. Als ge uw huidige gitaar betere pickups en electronica geeft, hebt ge nog steeds een heel goede backupgitaar als ge later bv een laat bouwen of een andere high-end gitaar koopt. Als ge zo een Squier koopt hebt ge gewoon 2 goedkope gitaren.
daarmee dat ik dus aan het twijfelen was. 't was gewoon dat ik had gelezen dat die classic vibe echt wel goed is.

Maar het worden de toneriders dus.

desolation

Legacy Member
Wij werken altijd met CTS/Sprague/Switchcraft voor de electronica hardware.
Welke exact is natuurlijk afhankelijk van wat ge laat steken, daarvoor vraagt ge best advies aan de ontwerpers van uw pickups.

Recipe4hate

Legacy Member
desolation zei:
Wij werken altijd met CTS/Sprague/Switchcraft voor de electronica hardware.
Welke exact is natuurlijk afhankelijk van wat ge laat steken, daarvoor vraagt ge best advies aan de ontwerpers van uw pickups.

Hebben jullie ook interessante monitors? Iets wat je mij kan aanraden in een zeer bescheiden prijsklasse?

Tonerider

Legacy Member
Ben er nog eens met wat domme vraagjes. Had even naar dit schema gekeken: Wiring Diagram

1/ Moet een humbucker normaal geen 500k pot hebben? edit: zelf gevonden: Voor humbuckers kan ook 250K gebruikt worden: geeft een iets warmer geluid en een wat lagere output. De potmeter 'lekt' dan wat hoog en signaal weg naar aarde. Een 500K pot met single coils geeft juist wat meer hoog en output maar kan daardoor wat te dun en schel klinken.
2/ Waarom moeten de groene en zwarte draden van de humbucker andersom aangesloten worden wanneer men fender sc's gebruikt? En is dit ook nodig voor toneriders?

desolation

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Hebben jullie ook interessante monitors? Iets wat je mij kan aanraden in een zeer bescheiden prijsklasse?

Stage Monitors, personal monitors, in-ear monitors? actief of passief?
Hangt er een beetje vanaf wat je juist zoekt. Ik neem aan dat het voornamelijk voor gitaar is?

Recipe4hate

Legacy Member
desolation zei:
Stage Monitors, personal monitors, in-ear monitors? actief of passief?
Hangt er een beetje vanaf wat je juist zoekt. Ik neem aan dat het voornamelijk voor gitaar is?

Sorry, studio monitors

desolation

Legacy Member
Wat mogen ze zoals kosten, en voor wat ga ze je gebruiken?
Hou er rekening meet dat goeie studio monitors heel neutral horen te klinken, en voor een bescheiden budget wordt dat al vrij moeilijk. Die behringers met kevlar woofer en ribbon tweeter zijn vrij cava voor hun prijs, maar echt goedkoop zijn die nu ook niet meer.
Van Genelec is er tegenwooridg ook een betaalbaar model, maar ik ben er niet gek van. Totaal niet te vergelijken met een echte Genelec.

Sick`

Legacy Member
^ zou je ook studio monitors aanraden als het om voor fun met je pod te spelen is? ik heb me ooit laten wijsmaken dat ze vooral goed zijn om je sound op te kuisen etc maar niet bepaald dienen om 'goed' klinken.

desolation

Legacy Member
Ja en nee. Bij instap studio monitors valt het wel mee, maar als ge naar high end gaat moet ge u er heeeeel bewust van zijn dat die dingen vooral dienen om een neutrale, ongekleurde en gedefinieerde klank te geven. Ook moet ge daar geen boenkende bassen enzo van verwachten.
Koop het dus niet om daar een ipod aan te hangen of ze aan te sluiten als pc boxen oid.

Recipe4hate

Legacy Member
Ik zie er op Thomann actieve staan rond 350.
Wat raad je mij aan, actieve of passieve?

desolation

Legacy Member
Passieve is leuk, ALS ge ne goeie versterker hebt.
En welke ziet ge staan op Thomann voor 350EUR?
Afaik zitten die behringers met 8" kevlar woofer en ribbon tweeter rond die prijs, de B3031A zijn dat dan. Ik wil gerust eens checken voor de exacte prijs en de leveringstermijn.
Ik weet eerlijk gezegd geen andere set van 2 monitors die even goed klinkt voor die prijs, die ribbon tweeter is echt verbazend goed van klank.

langun

Legacy Member
Als er iets is waar Fender goed in is, dan is het wel verschillende soorten blauw vinden, die dan meestal ook nog geslaagd zijn :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan