Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

roes

Legacy Member
@Medic: merci!

@Skyscraper: Die gitaar is een Gibson Les Paul Custom met Bigsby, humbucker in brug en P90 in de neck. Zo'n gitaar zal al rap enkele duizenden euros kosten..
Je kan een goedkope LP Custom kopie kopen (vb Epiphone, Richwood, Vintage..) en die zelf modden, maar dat kan ook duur uitkomen.
Je kan ook eens kijken naar dit Epiphone - Wildkat Royale Dit is wel een semihollow en heeft ook een P90 in de brug ipv een humbucker.
Ook cool maar een beetje anders Vintage VS6GO Graham Oliver Model - YouTube

Skyscraper

Legacy Member
Ja inderdaad, énorm prijsverschil tussen de gibsons en de fenders. (speel nu op 'n oude originele strat)
Die epiphone zou eigenlijk wel te overwegen zijn maar zo'n lelijke pickups :/.
Heb ooit eens in de winkel 'n lp kopie vastgenomen en dat was écht verschrikkelijk om spelen, tenzij die helemaal fout afgeregeld stond.
SG modellen hebben mij nooit gelegen, vind het er ook helemaal niet uitzien.
Je spreekt over P90 in de brug bij die wildkat, maar 't zijn toch 2 P90's?
Zoals ge wel merkt, ik ken echt niet veel van humbuckers.. Maar wss zal ik toch in die richting moeten kijken als ik een iets zwaarder geluid wil?
True Widow - "NH" - YouTube
Zijn geluid komt eigenlijk alleen door 'n boss blues driver (denk ik)?
Hier gaat 't nu ook alleen maar door 'n oud ibanez od 855 pedaalke, de rest is puur mijn twin die ik overstuur.

Moet niet zeer distorted zijn, maar heb gewoon 't gevoel dat 't bij mijn strat echt moeilijk is om die zo bombastisch te laten overkomen. Begint me al redelijk te lukken nu ik in een andere tuning speel.. Mss nog eens zwaardere snaren opleggen :).
Thanks voor de uitleg!

roes

Legacy Member
Ik bedoel dat de Wildkat ook een P90 in de brug en niet enkel in de neck, zoals die LP in je video.
Bij die low-end kopies moet je er altijd een paar uitproberen, sommigen zijn goed, anderen niet, zeker bij Epiphone. Richwood en Vintage daarentegen vind ik over het algemeen wel goed.

Wat vind je het belangrijkste? Humbuckers of de Bigsby? Als je enkel een goedkope Les Paul achtige gitaar met humbuckers wilt heb je keuze zat.. LP's met Bigsby's zijn bij mijn weten meteen wat duurder.

Skyscraper

Legacy Member
Humbuckers. Denk ik hé, ik heb er nog nooit met gespeeld dus misschien ligt het mij helemaal niet? Ik hou nog altijd van een heldere toon, die mag gewoon eens wat zwaarder doorwegen.
Zo'n bigsby kan ik er misschien zelf nog op laten zetten? Of gaat dat ook kostelijk worden.

roes

Legacy Member
Een nieuwe Bigsby kost rond de 150 euro, hangt af van welk model je nodig hebt voor je gitaar.
Als je een zwaardere toon wilt maar toch nog helder zou je low-output humbuckers moeten proberen, of humbuckers die je kunt splitten in single coil. Persoonlijk vind ik dat op goedkopere gitaren humbuckers zitten die niet bepaald helder klinken, maar die kan je nog altijd vervangen. Ik heb de pickups van mijn Gibson SG Standard vervangen door Seymour Duncan SH-01 59's, low-output pickups, ook omwille van de heldere toon.
P90s kunnen trouwens ook wel zwaar klinken. vb De gitarist van QOTSA speelt met een semi-hollow met P90s.

roes

Legacy Member
Da's zeker een optie. Je levert wel die typische stratklank van de brugpositie in.
Wat voor strat heb je?

roes

Legacy Member
Ik denk dat P90s wel de beste oplossing gaan zijn als je hetzelfde geluid wilt, maar dan gewoon een stuk vettiger.
Als ik tijd heb zal ik eens een opname maken van mijn SG (low output humbuckers), tele (high output single coils), strat (low output single coils) en rickenbacker (P90 achtig), dan kan je wat vergelijken.
Die opnames die ik een paar posts terug heb geplaatst zijn met die SG en Rickenbacker gedaan.

Skyscraper

Legacy Member
Heb uw opnames gechecked, nuja ge kunt zo veel verschillende geluiden halen uit éénzelfde gitaar in combo met pedalen. Dus 't is echt moeilijk voor mij om te vinden wat ik wil, aangezien de meeste clips op youtube totaal niet bij die stijl aanleunen.

Nog een voorbeeld:
True Widow "Boaz" @ House Show Dallas, TX - YouTube
"But there's a lot more to this band than a generous nod toward their slowcore antecedents. For one thing, True Widow's guitars are much louder and grittier, with a vast bone-crunching slab of murky distortion laid thick over the snail-paced grooves they settle into. "

Opzich niet zo moddervet, maar echt een zeer lekker geluid :). Misschien zit die blues driver er toch voor iets tussen.
Opnames zouden vriendelijk zijn!

roes

Legacy Member
Die tracks zijn gewoon opgenomen met gitaren recht in amp en hier en daar delay. Geen distortion pedalen, enkel op de solo.

Klopt dat ge veel kunt doen met pedalen, maar het verschil tussen single coils en humbuckers is doorgaans toch vrij groot.
Afgaande op dat filmke denk ik toch dat ge het beste af zijt met P90s, of met een goed pedaalke zoals ge zelf impliceert ;)

Skyscraper

Legacy Member
Alright! Thanks voor de info.
P90's in een les paul achtig model? Of eentje in m'n strat steken.. wel pijnlijk om dan 'n originele pickup weg te doen. Zou die dan in 't midden steken wss?

http://www.thomann.de/be/gibson_les_paul_special_p90_vc.htm
Zoiets dan?
Meest andere les paul modellen rond/onder die prijsklasse hebben geen P90's.
Zitten zaken in zoals:
2x humbucker pickups, 490R Alnico (neck) & 498T (bridge) pickups (LES PAUL STUDIO)
3 x H-90 Pickups (in een hagstrom super swede)
2x custom 58 alnico-5 humbucker pickups, (hagstrom swede)

roes

Legacy Member
Skyscraper zei:
Alright! Thanks voor de info.
P90's in een les paul achtig model? Of eentje in m'n strat steken.. wel pijnlijk om dan 'n originele pickup weg te doen. Zou die dan in 't midden steken wss?

Als je het niet echt ziet zitten om die pickup te vervangen, doe het dan niet en koop een tweede gitaar. Het is tenslotte al een oudere strat en vintage mojo is ook iets waard. Tenslotte heb je dan ook een backup gitaar.

Staar u niet blind op enkel LP's, er zijn zat andere modellen. Btw naast P90s zijn mini-humbuckers en jazzmaster pickups ook wel goed voor die sounds.
Wat goedkope voorbeelden:
P90s
FENDER SQUIER TELE CUSTOM II P90 BB - Thomann Belgian Cyberstore
FENDER MODERN PLAYER TELE THINLINE BK - Thomann Belgian Cyberstore
EPIPHONE LES PAUL SPECIAL SC TV - Thomann Belgian Cyberstore
ESP LTD EC-256P BLACK - Thomann Belgian Cyberstore
Minihumbuckers
GRETSCH G5434 PRO JET SUNBURST - Thomann Belgian Cyberstore
GRETSCH G5235T PRO JET - Thomann Belgian Cyberstore
EPIPHONE 1966 WILSHIRE TREMOTONE LTD WB - Thomann Belgian Cyberstore
Jazzmaster
FENDER J.MASCIS JAZZMASTER - Thomann Belgian Cyberstore


Edit:
Zie nu uw post van de Gibson. Als je dat bedrag hebt kun je ook daarvoor gaan.
Die 490R-498T gaan u waarschijnlijk wat tegenvallen. Ik heb die uit mijn SG gedaan omdat die met drive wel okee klinken, maar cleans vond ik echt maar niks.
Die andere pickups ken ik niet.

Kapoen

Legacy Member
Skyscraper zei:
Alright! Thanks voor de info.
P90's in een les paul achtig model? Of eentje in m'n strat steken.. wel pijnlijk om dan 'n originele pickup weg te doen. Zou die dan in 't midden steken wss?

GIBSON LES PAUL SPECIAL P90 VC - Thomann Belgian Cyberstore
Zoiets dan?
Meest andere les paul modellen rond/onder die prijsklasse hebben geen P90's.
Zitten zaken in zoals:
2x humbucker pickups, 490R Alnico (neck) & 498T (bridge) pickups (LES PAUL STUDIO)
3 x H-90 Pickups (in een hagstrom super swede)
2x custom 58 alnico-5 humbucker pickups, (hagstrom swede)
Als het niet persé een Gibson moet zijn: Godin LG P90

desolation

Legacy Member
Voor een semihollow, kijk eens naar een Peerless.
Véél goedkoper dan een Gretsch of een Gibson of god weet wat, en zeker even goed (tot zelfs beter).
Peerless Guitars Australia, Peerless Archtop & Acoustic Guitars, Contact Fernando O'Reilly

Vorig jaar heb ik er zo 3 meegebracht van de Musik Messe als sample, en die waren stuk voor stuk gewoon magnifiek. Zeker de Songbird was ongelooflijk goed op elk vlak. Als ge dan weet dat die gitaar nog geen 1000EUR kostte en met zen ogen toe een Gretsch of een Gibson hollow versloeg...

Als ge nog een beetje geduld hebt, binnenkort hebben ze hier eindelijk een deftige Belgische importeur (momenteel zit die in DE, en die doet gewoon geen moeite om uit te leveren buiten zijn land).


Het strafste van het verhaal is nog (google er gerust op): Merken als Gretsch laten een hoop van hun gitaren bij Peerless maken....
http://gretschpages.com/forum/electromatics/samick-vs-peerless/14513/page1/

Skyscraper

Legacy Member
Kapoen zei:
Als het niet persé een Gibson moet zijn: Godin LG P90
Hmm écht mijn ding niet, maar thanks for sharing alleszins :). Qua looks moet het natuurlijk ook wat matchen.
desolation zei:
Voor een semihollow, kijk eens naar een Peerless.
Véél goedkoper dan een Gretsch of een Gibson of god weet wat, en zeker even goed (tot zelfs beter).
Peerless Guitars Australia, Peerless Archtop & Acoustic Guitars, Contact Fernando O'Reilly

Vorig jaar heb ik er zo 3 meegebracht van de Musik Messe als sample, en die waren stuk voor stuk gewoon magnifiek. Zeker de Songbird was ongelooflijk goed op elk vlak. Als ge dan weet dat die gitaar nog geen 1000EUR kostte en met zen ogen toe een Gretsch of een Gibson hollow versloeg...

Als ge nog een beetje geduld hebt, binnenkort hebben ze hier eindelijk een deftige Belgische importeur (momenteel zit die in DE, en die doet gewoon geen moeite om uit te leveren buiten zijn land).


Het strafste van het verhaal is nog (google er gerust op): Merken als Gretsch laten een hoop van hun gitaren bij Peerless maken....
Samick vs. Peerless: Electromatics: The Gretsch Pages

'n beetje zoals hagstrom dan? Ook al veel goede dingen van gehoord.
Ik vind zo hollowbodys de schoonste gitaren die er zijn, alleen weet ik niet of ik met (semi)hollowbodys dat bombastische zware geluid kan verkrijgen dat ik aantoonden in de muzieksnippets die ik daarstraks postte? Zijn allemaal les paul modellen dat die mannen met spelen :).

medic

Legacy Member
Persoonlijk vind ik dat Hagstroms tegenvallen, voor mij doet die hun dunne nek ze de das om :(

Carrion

Legacy Member
Redhunter zei:
Om dat gwn al te proberen moet ge toch een paar vijzen missen? :crazy:

Nah, 9 van de 10 zijn idioten die dat zonder straplocks doen, ik zou het doen mee m'n gitaar, is licht genoeg, maar zou eerst moeten kunnen oefenen op een goedkoop stuk speelgoed van een gitaar :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan