Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Carrion

Legacy Member
Ik heb nog nooit iets anders dan last gehad met stagg kabels, zelfs ne speaker kabel (toch ne kabel waar eigenlijk nooit iets aan komt) was na de 2de keer gebruiken al kapot.

langun

Legacy Member
Die heb ik nu ook, mijn vorige was wel van een andere serie, maar die bestond al lang niet meer.

@Medic: looking good ^^

Stierkoe

Legacy Member
Dat zien er mij toch maar goedkope stekkers uit. Dan zou ik meer vertrouwen hebben in die Stagg's met neutrik stekkers eerlijk gezegd :x.
Wat is jullie ervaring met patchcables (kabeltjes tussen pedalen dus)? Loont het voor zo'n korte stukken de moeite om daarvoor duurdere kabels te gebruiken of maakt dat echt geen drol uit?

desolation

Legacy Member
Carrion zei:
Ik heb nog nooit iets anders dan last gehad met stagg kabels, zelfs ne speaker kabel (toch ne kabel waar eigenlijk nooit iets aan komt) was na de 2de keer gebruiken al kapot.

again, dewelke. de cheapo chinees kabelkes met plastieken namaak speakons ed: nee, die moet ge ni kopen. die neem ik ook zelfs niet op in mijn assortiment. ne 1m jack-jack of xlr-xlr me rean fiches kost 7EUR, dan ga ik echt geen voddenkabels verkopen omdat ze 3EUR goedkoper zijn

maar die met REAN of Neutrik fiches op zijn écht goeie kabels. onze XLR kabels worden daar serieus van afgebeuld en die blijven gewoon in orde. groot verschil is ook dat hun Rean & Neutrik reeksen nog handgesoldeerd zijn, tegenover de volledig machinale assemblage van de goedkope modellen. De kwaliteit van de kabel zelf is uiteraard ook wel beter


patchkabels: goh zolang ge gewoon deftige kabels gebruikt maakt dat imho niet zoveel uit. wij verkopen daar heel regelmatig van bespeco en stagg van die pakjes van 5 kabels van 35cm jack-jack voor. tegenwoordig zijn link-blocks ook populair. een vernikkeld metalen centerblokje met daar 2 vergulde jacks op. geen genoei met uw kabels als de afstand tussen de pedaaltjes kort is

de planet waves die ik heb is deze : http://www.hometech.com/hts_images/pw/pw-pwgpt2_1.jpg
http://www.audio-depot.com/images/Planet Waves PW-AG-30.jpg

langun

Legacy Member
Maar ze worden wel gratis vervangen als ge er ooit problemen mee hebt :D
Ik heb zelf zo'n lava cable kit gekocht, qua geluid hoor ik persoonlijk niet veel verschil, maar zelf custom afmetingen kunnen maken is ZO handig.

@Desolation: kunnen die de inputs van uw pedals niet beschadigen indien die pedalen niet allemaal even hoog zijn?

desolation

Legacy Member
beide fiches zitten niet op exact dezelfde hoogte, het is dan de bedoeling van iet of wat te spelen met uw pedaalplaatsing dat er geen stress op de connectors staat.
over het algemeen werkt dat systeem echt goed

f@t_b@$t@rd

Legacy Member
roes zei:
VT20+ is goed genoeg om te beginnen hoor.

Squier Standards hebben een dikkere body en bredere hals. De dikkere body komt de klank ten goede, en de dunnere en smallere hals van de Affinity voelt wat 'klein' aan (de afmetingen van de hals van de Standard zijn hetzelfde als Mexicaanse Fenders). Qua kwaliteit zal het wel ongeveer hetzelfde zijn, misschien dat de Standard iets beter is afgewerkt maar dat weet ik niet zeker.

Yamaha's hebben zijn bij Music Center in de Diestsestraat. Ze zijn niet zo gespecialiseerd in gitaren als bij Caerts maar tis zeker een goede winkel, die mens is zelfs zo vriendelijk u door te verwijzen naar Caerts als ge uw spullen daar niet vind of als hij u niet kan helpen. Persoonlijk stel ik dat wel op prijs want ik weet andere winkels waar ze kost wat kost u iets proberen aan te smeren of aan uw gitaar/versterker prullen zonder dat ze weten hoe het moet.
Merci voor de uitleg!

desolation zei:
De VT20 is zeker niet slecht, maar de VT40 gaat ge gewoon lang plezier van hebben voor wat hij kost.

259EUR voor een gewoen squier, voor 20EUR meer koopt ge ook al bv een LAG JET reeks. Toch wel een heel andere categorie van gitaar.

Da verkopen ze percies nergens, want k vind het nie echt direct...

T.Monkey

Legacy Member
Ik heb hier nog een oude gitaar staan, een Framus van het jaar 1964.
De gitaar klinkt echt geweldig, veel beter dan mijn mexicaanse fender player deluxe of mijn koreaanse epi ! Ze is ook in perfecte staat en bijna volledig origineel, op 2 stemschroeven na die vervangen zijn geweest, alsook enkele "blokjes" op de brug, en er zit ook een barst in de slagplaat ( maar wel een serieuze, slagplaat is in zo goed als in 2 , maar het is maar een klein hoekje, zoals u kan zien op de foto's )
Helaas gebruik ik de gitaar ook niet echt vaak om te spelen, thuis nog redelijk maar op repetities geeft ze gewoon belachelijk veel feedback.
Ruis ofzo zit er ook totaal niet op wat wel opmerkelijk is voor zo een oude gitaar lijkt mij.


enkele foto's:
Dropbox - Photos - Simplify your life

Nu vraag ik me wel al een tijdje af wat deze gitaar eigenlijk waard zou zijn. Mijn vader heeft ze vroeger toen hij een jaar of 20 was gekocht op een rommelmarkt voor "geen geld" zegt hij. Maar het is echt een super goeie gitaar, klinkt echt geweldig.

Ooit toen ik wou beginnen met gitaar spelen hebben we ze eens laten in orde zetten ( toen waren we nog van het gedacht dat die gitaar ook niets waard was ) maar de verkoper wou er plots meteen 750 euro voor geven toen hij de gitaar zag.
Toen hebben we beslist ze niet te verkopen ( waar ik nu blij om ben ).

Mijn vraag dus :p iemand een idee wat deze gitaar nog waar zou kunnen zijn ?
( en ik doe ze ook niet weg :p )

roes

Legacy Member
medic zei:
Ik heb ook al eens een kapotte Planet Waves kabel gehad (zo eentje met een killswitch), zonder problemen omgeruild bij Muziek en Visie :).

Oh btw, ik heb vandaag een Epiphone ES-295 gescoord ^^.

Hoe valt die Epiphone mee? Ik heb al eens een Epiphone hollowbody (Wildkat) gehad en was wel content van die gitaar.
Ik ben momenteel opnieuw aan het uitkijken naar zo'n hollowbody en twijfel tussen een Godin Kingpin II, Gretsch G5120 of 5122 en een Gibson ES135.

desolation

Legacy Member
Wat uw framus waard is... ge hebt daar ne (vrij dure) boek voor waar quasi van elk merk de vintage modellen en hun gemiddelde US value bij staat. Ik denk dat wij dien hebben liggen, kzal is checken.

Recipe4hate

Legacy Member
T.Monkey zei:
Nu vraag ik me wel al een tijdje af wat deze gitaar eigenlijk waard zou zijn. Mijn vader heeft ze vroeger toen hij een jaar of 20 was gekocht op een rommelmarkt voor "geen geld" zegt hij. Maar het is echt een super goeie gitaar, klinkt echt geweldig.^

Post ze eens op gitaarnet.nl/forum, daar zitten kenners van oude gitaren.
Ze is nog in hele mooie staat trouwens.

Zie deze versie precies nergens staan bij de Framus vintage modellen...
http://www.framus-vintage.de/module...24,33,34,49,50,53-56,169,170&katID=4627&cl=EN
http://www.framus-vintage.de/modules/modells/modells.php?classID=2,7&typeID=11,165&katID=4628&cl=EN

Mogelijk niet helemaal origineel...

T.Monkey

Legacy Member
bedankt voor de reacties,
Het is mss ook mogelijk dat het gwn een acoustische jazzgitaar was waar later de pickup is opgezet geweest ?

Edit, het model is een 5/3 kan ik er in lezen, maar als ik via die site van framus zoek op een 5/3 kom ik op een volledig ander model uit van uiterlijk.

Recipe4hate

Legacy Member
Als ik zo naar de elektronica kijk, lijkt mij dat goed mogelijk ja.

medic

Legacy Member
roes zei:
Hoe valt die Epiphone mee? Ik heb al eens een Epiphone hollowbody (Wildkat) gehad en was wel content van die gitaar.
Ik ben momenteel opnieuw aan het uitkijken naar zo'n hollowbody en twijfel tussen een Godin Kingpin II, Gretsch G5120 of 5122 en een Gibson ES135.

Wel, ze heeft alleszins toch wel een soort mojo van haar eigen en dat apprecieer ik wel. Hier zijn zowat de pro's en cons:

pro:
- Resonant beestje, niet te vergelijken met huidige epiphone es-175 modellen.
- Ze heeft een timbre dat ik absoluut niet kan bereiken met mijn solidbodies (Gibson SG, Fender Jazzmaster)
- De vorige eigenaar heeft de P90's vervangen door lindy frailins -> creamy!
- Ze speelt op een of andere manier wel gemakkelijk, desondanks de kleine frets
- Epiphone trem vervangen door echte Amerikaanse Bigsby tremolo!
- Vooraanzicht is uber sexy dankzij de prachtige goudkleur (wel met hier en daar wat putjes en krasjes ofcourse).
- Alhoewel het een gibson kloon is heeft deze gitaar toch wel een eigen karakter
- Akoestisch klinkt ze vrij luid

cons:
- De break angle over de snaren is eigenlijk net iets te klein, heb een kleine ratel op de brug hierdoor. Gelukkig hoor je dat niet op de versterker. Wss zou nog een zwaardere set snaren kunnen helpen (liggen nu .011 op die eigenlijk heel vlot speelt, minder snarenspanning dan op SG).
- Ik vond de intonatie een beetje tricky, sommige instellingen van de brug zorgden voor ratel, strange :s.
- Was me vroeger nooit opgevallen dat de P90's op een houten verhoogje rusten bovenop de klankkast, vind het eigenlijk niet zo mooi (valt eigenlijk alleen op vanuit het perspectief van de gitarist).
- De achterkant is hetzelfde gelakt als de voorkant, had daar mss toch iets liever houtkleur gezien.
- Geen nitro lak helaas, mrja, tis en blijft een epiphone

Al bij al ben ik zeer content hoor, maar ben ze nog volop aan't leren kennen. Mss kan ik eens een opname maken als ik tijd heb... :)


Oh btw, wat die andere gitaren betreft :
- Kingpin viel me tegen qua klank en bespeelbaarheid
- Die gretschen zijn op zich wel tof, maar die humbuckers sucken :(. Kunt u beter een modelletje zoeken met filtertrons of dearmond pickups
- Gibson ES-135 : goed oppassen welke je koopt, zitten een paar slechte tussen. Als je een goede vindt is dat wel een heel zalige all-round gitaar. De nek is ook zeer comfy (dikke 50's nek :)).

roes

Legacy Member
Merci voor het antwoord. De pro's wegen precies meer door dan de cons. Upgrade van de Bigsby en pickups zijn wel zeer nice, bij mijn Epiphone Wildkat waren dat ook de zwakke punten. Blijft hij ook overeind met wat distortion? Het is namelijk niet de bedoeling dat ik er uitsluitend jazz en blues op speel.. geen metal uiteraard.

De Kingpin klinkt inderdaad anders dan de meeste hollowbodies, vond die heel retro klinken maar in a good way. Bij de Gretsch zou ik sowieso de pickups switchen met Phat Cats of die P90s van Duesenberg. Van de Gibsons heb ik er ook nog maar eentje kunnen testen (van late jaren 90), met Bigsby, klonk ook wel lekker.

medic

Legacy Member
roes zei:
Merci voor het antwoord. De pro's wegen precies meer door dan de cons. Upgrade van de Bigsby en pickups zijn wel zeer nice, bij mijn Epiphone Wildkat waren dat ook de zwakke punten. Blijft hij ook overeind met wat distortion? Het is namelijk niet de bedoeling dat ik er uitsluitend jazz en blues op speel.. geen metal uiteraard.

Wel, tot hiertoe heb ik nog maar alleen met mijn TS-kloon geprobeerd. Ik weet nog niet helemaal wat ik daar van moet denken, moet nog een beetje zoeken naar de juiste setting. Morgen zal ik eens met de Big Muff proberen, should be awesome (wss feedback-festival ook :D).

Betreffende de kingpin : Wat ik ook een dealbreaker vond was het feit dat het fretboard niet ingebonden is :(
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan