Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

vloet

Legacy Member
Ferm beest!
(zowel de kat als de gitaar uiteraard)

Heb btw een Loop-pedaal vraagje. Ik heb al een tijdje een Boss Loop Station RC-20, en er zijn enkele dingen die mij storen: Altijd als ik een loop heb opgenomen op een bepaald kanaal, maar ik wil daarna op dat zelfde kanaal iets nieuws opnemen, moet ik natuurlijk deleten. Maar bij dat deleten speelt dat ding altijd nog heel ff af wat er al opstond. Is er geen mogelijkheid om dat in stilte te doen? (behalve natuurlijk de versterker steeds dichtdraaien)

En dan nog iets: Bij het opnemen van zwaarder werk (hoog volume met veel gain ofzo) kan mijn loopstation het precies niet aan als ik bij die 'zware riff' nog iets wil bijspelen (een solo ofzo). Het wordt een papje met alleen bastonen. Het geheel klinkt niet luider ofzo, maar toch overstuurt alles nogal snel. Kan het volumelevel op de pedaal wel aanpassen, maar dan klinkt het geloopte deel al snel te stil. Zit daar een technische verklaring achter?

medic

Legacy Member
vloet zei:
Ferm beest!
(zowel de kat als de gitaar uiteraard)

Heb btw een Loop-pedaal vraagje. Ik heb al een tijdje een Boss Loop Station RC-20, en er zijn enkele dingen die mij storen: Altijd als ik een loop heb opgenomen op een bepaald kanaal, maar ik wil daarna op dat zelfde kanaal iets nieuws opnemen, moet ik natuurlijk deleten. Maar bij dat deleten speelt dat ding altijd nog heel ff af wat er al opstond. Is er geen mogelijkheid om dat in stilte te doen? (behalve natuurlijk de versterker steeds dichtdraaien)

En dan nog iets: Bij het opnemen van zwaarder werk (hoog volume met veel gain ofzo) kan mijn loopstation het precies niet aan als ik bij die 'zware riff' nog iets wil bijspelen (een solo ofzo). Het wordt een papje met alleen bastonen. Het geheel klinkt niet luider ofzo, maar toch overstuurt alles nogal snel. Kan het volumelevel op de pedaal wel aanpassen, maar dan klinkt het geloopte deel al snel te stil. Zit daar een technische verklaring achter?

Kan je niet eerst de loop stoppen en dan wissen? Bij mijn RC2 had ik dat toch niet denk ik?

Als ik van u was zou ik de output van de pedalen voor de RC20 reduceren en dan na de RC20 een booster zetten om voor dit volume verlies te compenseren. Ik denk dat het probleem dus gewoon is dat je de input van de RC20 aan het oversturen bent. :unsure:

Hondengans

Legacy Member
Op mijn RC2 heb ik een extra pedaal aangesloten (is een jack voor aan de rechterkant) en hiermee kan ik de loop verwijderen zonder dat deze opnieuw begint te spelen, loop stoppen door 1x in te drukken, etc..

Dat wat Medic zegt klopt inderdaad volgens mij, dat je de input van je RC20 overstuurt. Op lager niveau insturen en dan je RC20 output hoger zetten, of je versterker wat luider, probeer wat uit zou ik zeggen.

Handig is ook om de (online) handleiding eens te bekijken, zal wel wat instaan wat je waarschijnlijk nog niet weet of je kan eens kijken bij troubleshooting op het einde.

Carrion

Legacy Member
Mij eens ne verjaardagscadeau gekocht se :p

twitpic.com/88sbjc

de gitaar zat er al in :unsure:

medic

Legacy Member
roes zei:
Blijft hij ook overeind met wat distortion? Het is namelijk niet de bedoeling dat ik er uitsluitend jazz en blues op speel.. geen metal uiteraard.

Ik heb ondertussen nog een beetje verder geexperimenteerd en met de muff vind ik het een beetje te modderig. Mijn favoriete setting is momenteel mijn tubescreamer kloon (tone helemaal open, drive helemaal toe, volume op 10u30) gevolgd door mijn RC booster als treble boost (gain toe, volume op unity gain, treble op 14u, bass op 12u). Dat geeft een heel dynamische sound, als je licht aansluit is dat clean met een randje, als je harde aanslaat een lekkere overdrive. En ze bijt ook lekker van zich af op die manier zonder icepicky te worden :)

vloet

Legacy Member
Ah merci mannen, zal wel iets met die input-output volumes te maken hebben. Zal er nog eens deftig mee prullen. In feite is het wel niet ideaal om stiller iets op te nemen, om die loop dan luider te laten loopen. Want je wil toch dat dat volume hetzelfde is dan hoe je het speelde? Maar goed, I'll check it out.

medic zei:
Kan je niet eerst de loop stoppen en dan wissen? Bij mijn RC2 had ik dat toch niet denk ik?

Wel, zo is het ook. Je stopt de loop, en door tegelijk de andere pedaal in te drukken wis je hetgeen je opgenomen had. Maar stel dat je in het midden van een jam snel iets wil opnemen om te loopen, dan moet je dus steeds die vorige opgenomen loop 'starten en stoppen' om te kunnen deleten. Wat nogal belachelijk is in feite. Tenzij ik hier ook iets verkeerd doe.

medic

Legacy Member
Tiens, ik dacht dat je gewoon de play pedaal even langer ingedrukt moest houden om de loop te wissen?

vloet

Legacy Member
medic zei:
Tiens, ik dacht dat je gewoon de play pedaal even langer ingedrukt moest houden om de loop te wissen?


If you wish to erase (clear) only the phrase in temporary memory,
press and hold the left or right pedal for two seconds or longe

Staat in de handleiding. Dus je hebt gelijk :p. Ik had blijkbaar Left AND right gelezen...
Ga dus proberen gewoon de rechterpedaal (stop) langer in te duwen in het vervolg.

TsD

Legacy Member
Jup, die moet ge een seconde of 3 inhouden gewoon. Wat ook leuk is dat je uw loop met een fade-out kunt laten stoppen. shift-knop en dan stopmode center-cancel. Lijkt nutteloos maar ah, soms is het leuk:p

medic

Legacy Member
Mkay, heb een paar soundbytes opgenomen: http://dl.dropbox.com/u/212204/ES295.mp3
Mijn excuses voor de foutjes, ik zou eigenlijk aan't blokken moeten zijn :p (Advies altijd welkom btw).

Conclusie:
- Geweldig clean zowel op neck als bridge :music:
- Lichte crunch op de bridge -> sweet :)
- Crunch op de neck -> helaas modderig (Alhoewel het voor mij ok klonk toen ik het speelde. De opname zegt spijtig genoeg iets anders... :crazy:)
- Voor het zwaardere werk toch voorkeur voor mijn solid bodies :).
- On the other hand, als ik er nu zelf naar luister heb ik zo de indruk dat ik op de bridge nog wel een beetje extra dirt kan/mag smijten. :unsure:

Toch vreemd hoe er soms toch best wel wat verschil kan zijn tussen een opname en wat je zelf hoort terwijl je speelt. Maar man man, clean is dit toch een pareltje hoor, je hoort die klankkast gewoon ademen in de bassen :D.

Ik moet alleen de balans nog eens wat verder afregelen tussen de nek en de bridge, momenteel is de bridge iets zwakker dan de neck. :sop:

roes

Legacy Member
medic zei:
Mkay, heb een paar soundbytes opgenomen: http://dl.dropbox.com/u/212204/ES295.mp3
Mijn excuses voor de foutjes, ik zou eigenlijk aan't blokken moeten zijn :p (Advies altijd welkom btw).

Conclusie:
- Geweldig clean zowel op neck als bridge :music:
- Lichte crunch op de bridge -> sweet :)
- Crunch op de neck -> helaas modderig (Alhoewel het voor mij ok klonk toen ik het speelde. De opname zegt spijtig genoeg iets anders... :crazy:)
- Voor het zwaardere werk toch voorkeur voor mijn solid bodies :).
- On the other hand, als ik er nu zelf naar luister heb ik zo de indruk dat ik op de bridge nog wel een beetje extra dirt kan/mag smijten. :unsure:

Toch vreemd hoe er soms toch best wel wat verschil kan zijn tussen een opname en wat je zelf hoort terwijl je speelt. Maar man man, clean is dit toch een pareltje hoor, je hoort die klankkast gewoon ademen in de bassen :D.

Ik moet alleen de balans nog eens wat verder afregelen tussen de nek en de bridge, momenteel is de bridge iets zwakker dan de neck. :sop:

Klinkt vol en warm in de neck en twangy in de bridge. Cleans zijn idd het sterke punt..
Btw speel wat met de plaatsing van de mic als je vindt dat het te veel verschilt van hoe het in het echt klinkt. Ma bon uiteindelijk neemt zo'n microfoon alleen maar op wat die kan opnemen, veel van de ambient gaat toch verloren..
Maar alee bij deze is het toch duidelijk voor mij dat ik mezelf een jazzbox ga aanschaffen: hier staat een hele resem gitaren maar geen enkele heeft zo'n 'diepe' klank als een hollowbody. Danku, nu ben ik weer enkele honderden euros armer. ;)

medic

Legacy Member
roes zei:
Btw speel wat met de plaatsing van de mic als je vindt dat het te veel verschilt van hoe het in het echt klinkt. Ma bon uiteindelijk neemt zo'n microfoon alleen maar op wat die kan opnemen, veel van de ambient gaat toch verloren..

Denk dat het ook komt omdat ik mij niet volledig op de amp kan concentreren terwijl ik speel, plus daarbij ook dat ik het akoestische geluid van mijn gitaar nog hoor. :unsure:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan