Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

f@t_b@$t@rd

Legacy Member
K heb een vraagje. Ik wil ook beginnen met gitaar spelen en ik heb na lang twijfelen toch gekozen om voor een elektrische gitaar te gaan, namelijk deze: Fender Squier Affinity Stratocaster. Heb er veel goeie reviews over gelezen en ze zeggen allemaal da qua prijs/kwaliteit deze echt goed is.
Nu heb ik natuurlijk ook een versterker nodig, maar ik ben hier dus echt totaal niet in thuis.
Ik heb al gelezen dat je zeker veel geld (evenveel/meer als gitaar zelf) aan een deftige versterker moet geven, maar ik heb geen idee welke goed zou zijn.
Kunnen jullie mij een goede versterker aanraden (die liefst ook hoofdtelefoon aansluitbaar is) die rond de 150 - 200 euro ligt (zeg het maar als jullie vinden dat mijn budget hiervoor omhoog moet!). Het liefst zou ik ook hebben dat ze hem hier hebben (maar gezien dat hun goedkoopste van degelijke kwaliteit al 289 euro is percies (tenzij ik mis kijk) moet dit niet), want daar ga ik ook mijn gitaar halen en ik vind het belangrijk van mijn 1e gitaar bij een gespecialiseerde winkel (die dichtbij is :) ) zelf te kopen, zodat ik ook van hen tips enzo kan krijgen.

Alvast bedankt!

Hayrus

Legacy Member
Als je zo'n Squier wilt kan ik je er wel eentje verkopen hoor. Misschien een jaar of twee oud.
De octaaf ligt totaal verkeerd, de nek is krom, de frets ratelen like hell.

T.Monkey

Legacy Member
@ desolation, cool ! pm verzonden :)

@ langun, zeer !! interessante info :)
mijn ma50c is namelijk een combo met een eminence ax-75 speaker in ( 75w dus )
uw aanrader is dus misschien eerst eens te kijken voor een degelijk cabinet alvorens te investeren in een nieuwe versterker ?
kan natuurlijk ook altijd later een head kopen als ik nu een degelijk cabinet zou kopen.
maar ik heb mijn combo eens aangesloten op een 4x12 cabinet, en merkte dat er toch redelijk wat volume verloren ging ( een goedkoop marshall cabinet wel, denk dat het een van die valvestate series was ) alhoewel het geluid wel beter gedragen werd.

maar waarom maken ze dan 100w versterkers moest het verschil in volume maar zo nihil zijn, terwijl 100w versterkers wel duidelijk minder klinken op lagere volumes.

edit: @ fat basterd, ik heb hier nog een line6 spider II staan die ik misschien wel weg zou doen indien je geïnteresseerd bent.
Dit is mijn eerste versterker, een 150w trasistorversterker, gaat ongelofelijk luid, ik heb hem gekocht vooral voor zijn immense volume. K'heb het ook altijd als eerste versterker een goeie versterker gevonden omdat je er echt vanalles op kunt spelen, alle effecten die je je maar kan voorstellen zitten er in!
Maar ik ga wel eerlijk zijn, naarmaate je wat beter word en ontdekt wat je graag speelt zul je een andere versterker willen, omdat alles er wel op zit, maar alles ook vrij "als een computer" klinkt ( wat het ook is :p )

Recipe4hate

Legacy Member
T.Monkey zei:
@ desolation, cool ! pm verzonden :)
maar waarom maken ze dan 100w versterkers moest het verschil in volume maar zo nihil zijn, terwijl 100w versterkers wel duidelijk minder klinken op lagere volumes.

Headroom? (mensen verbeter mij als ik hier iets dom zeg)

Kapoen

Legacy Member
f@t_b@$t@rd zei:
Ik heb al gelezen dat je zeker veel geld (evenveel/meer als gitaar zelf) aan een deftige versterker moet geven, maar ik heb geen idee welke goed zou zijn.
Kunnen jullie mij een goede versterker aanraden (die liefst ook hoofdtelefoon aansluitbaar is) die rond de 150 - 200 euro ligt (zeg het maar als jullie vinden dat mijn budget hiervoor omhoog moet!).
Alvast bedankt!

Als beginner zou ik opteren voor dit model: Roland Cube 20XL. Deze biedt heel veel opties en is in stock bij Leo Caerts, ideaal voor een starter. Uiteraard heeft het ding ook een aansluiting voor een koptelefoon. Kwalitatief is het ook dik in orde.

(maar gezien dat hun goedkoopste van degelijke kwaliteit al 289 euro is percies (tenzij ik mis kijk) moet dit niet)
Over welk model gaat het dan? Als het gaat om combo modellen heb ik niet de indruk dat ze bij LC echt slechte dingen verkopen. De heads zullen ook wel goed zijn, maar ik veronderstel dat ge daar als beginner nog niet naar gaat kijken :)

langun

Legacy Member
@ T.Monkey: het KAN verschil hebben, het kan ook zijn dat er in je combo al efficiënte speakers zitten, dan gaat het ook niet veel verschil uitmaken. Meer speakers is ook niet noodzakelijk meer volume, maar wel een betere spreiding van je geluid, waardoor je in een ruimte een constanter volume hebt, en minder een straal (denk laserstraal, niet straal van een cirkel :p ) van geluid, waarbij het geluid beduidend minder is als je niet in die straal staat. Dan is er ook nog een verschil tussen openback en closed cabinetten, waarbij openbacks opnieuw beter spreiden, maar closed backs meer punch geven.

Een hoger wattage geeft je meer headroom waardoor je langer clean kan blijven voordat de versterker begint te vervormen, en een wat andere klankkleur, omdat de daadwerkelijke versterking anders is. (Marshall 50 watt vs Marshall 100 watt is in vele gevallen 2xEL34's vs 4xEL34's, de daarbijhorende andere transformator, enz enz...)

Er zijn ook 100 watt amps die stil zeer goed klinken, dat heeft vooral te maken met op welke plaats in het ontwerp de master volume wordt geplaatst, maar vraag me daar het fijne niet van, want dat weet ik niet precies.

Carrion

Legacy Member
Hout hadden we hier nog, de profielen van 20 mm komen van ne lokale winkel (3 euro fzo voor 2 meter) en die van 40 mm van op onze pa z'n werk :p

f@t_b@$t@rd

Legacy Member
Kapoen zei:
Als beginner zou ik opteren voor dit model: Roland Cube 20XL. Deze biedt heel veel opties en is in stock bij Leo Caerts, ideaal voor een starter. Uiteraard heeft het ding ook een aansluiting voor een koptelefoon. Kwalitatief is het ook dik in orde.


Over welk model gaat het dan? Als het gaat om combo modellen heb ik niet de indruk dat ze bij LC echt slechte dingen verkopen. De heads zullen ook wel goed zijn, maar ik veronderstel dat ge daar als beginner nog niet naar gaat kijken :)

Ah, lol, ik zat alleen maar naar heads te kijken (nogmaals mijn onwetendheid duidelijk gemaakt :) ).
Merci voor de tip van de Roland Cube 20XL!

Recipe4hate

Legacy Member
Hayrus zei:
Als je zo'n Squier wilt kan ik je er wel eentje verkopen hoor. Misschien een jaar of twee oud.
De octaaf ligt totaal verkeerd, de nek is krom, de frets ratelen like hell.

Allemaal in een normale situatie een mouw aan te passen.

Sick`

Legacy Member
ARGL, kmoet dringend eens op consultatie denk ik, kheb hier alweer enkele tabs openstaan om een bestelling te plaatsen :doh:

Objector

Legacy Member
En wat wordt het? Ik ben momenteel een opleiding aan het volgen voor assistent psycholoog en kan wel wat testen afnemen. Ik neem je gratis in behandeling, maar dan ga je je gear wel moeten afstaan aan mij... :D

Sick`

Legacy Member
Objector zei:
En wat wordt het? Ik ben momenteel een opleiding aan het volgen voor assistent psycholoog en kan wel wat testen afnemen. Ik neem je gratis in behandeling, maar dan ga je je gear wel moeten afstaan aan mij... :D

NEVER! :D Euh, Rockett 10 Ton Hammer (Rockett Pedals 10 Ton Hammer - YouTube), One Spot, One Spot multiplug cable 5, Dunlop X-H Celluloid picks.

Sick`

Legacy Member
Objector zei:
Cool! Jij gebruikt toch redelijk wat pedalen? Waarom niet even doorsparen voor een deftige voeding? Dat is iets dat ik ook eens dringend moet doen...

Je maakt een subtiel foutje. Ik heb TEveel pedalen :D

Ik heb hier een PTjr met een PP2+, maar das altijd zo'n gedoe om dat boven te halen en pedalen te liggen wisselen. Voor iets groter heb ik geen plaats, en dan is dat nog omslachtiger om boven te halen. Het laten staan kan ik niet, want ik heb katten :) Vooral voor single coil en humbuckers verkies ik andere overdrive/distortion/fuzz pedalen, dus naar gelang van wa er op mijn bord staat, en de gitaar da ik pak, kan ik alles gaan rewiren en pak ik dan liever gewoon wat uit de kast, en zit ik al snel klem met mijn 2 adapters dak maar heb; vandaar :)

Objector

Legacy Member
Sick` zei:
Je maakt een subtiel foutje. Ik heb TEveel pedalen :D

Ik heb hier een PTjr met een PP2+, maar das altijd zo'n gedoe om dat boven te halen en pedalen te liggen wisselen. Voor iets groter heb ik geen plaats, en dan is dat nog omslachtiger om boven te halen. Het laten staan kan ik niet, want ik heb katten :) Vooral voor single coil en humbuckers verkies ik andere overdrive/distortion/fuzz pedalen, dus naar gelang van wa er op mijn bord staat, en de gitaar da ik pak, kan ik alles gaan rewiren en pak ik dan liever gewoon wat uit de kast, en zit ik al snel klem met mijn 2 adapters dak maar heb; vandaar :)

Ah, dan is het heel begrijpbaar en is een OneSpot perfect! Zeg, als je toevallig je Pedal Train JR. zou willen wisselen tegen een groter model, dan sta ik daar zeker open voor!

desolation

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Headroom? (mensen verbeter mij als ik hier iets dom zeg)

hangt er wat vanaf wat je ermee wil doen. het fijne aan die Laboga is de mogelijkheid om hem te switchen tussen transistor, 50W valve en 100W valve. op die manier kun je er op een repetitie mee minder luid spelen zonder dat de klank veranderd. Bij veel versterkers die ook zo een mogelijkheid hebben merk je toch echt dat de drive anders ligt bij 50W en 100W


@f@t b@st@rd: blijf aub van die squier bazaar weg he. er zijn tal van merken in dat budget (Spear Guitars bv) die wél een goed instrument in dat budget verkopen. Zelfs in tegenstelling wat er veel beweren koopt ge beter een Stagg dan zo een budget-Squier, die stagg is tenminste een solid body alder met een deftige nek op. De enige reden waarom ze overal die Squiers door uw nek willen rammen is omdat ze hun opgelegd verkoopsquotum van Fender moeten halen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan