Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

T.Monkey

Legacy Member
k'zou eens wat goeie raad kunnen gebruiken :)

Ben op zoek naar een nieuwe versterker, ik speel momenteel op een marshall ma50c 50w lampen versterker, waar ik eigenlijk wel zeer tevreden mee ben. Maarik speel nu in een nieuwe band waar het er iets serieuzer aan toegaat als in mijn vorige band, en ik vind dat mijn 50W combo net tekortschiet qua power.

Ik ben dus op zoek naar iets met iets meer power, een 100W combo dus, of een 100W head + cab. Ik zou sowieso bij lampen willen blijven en ook bij marshall omdat ik best wel tevreden ben van marshalls, die liggen mij het best van alle amps waar ik al op gespeeld heb.

ik kijk ook wat rond voor 2de hands gear omdat dat een stuk budgetvriendelijker is, en de kwaliteit van een versterker gaat er toch niet echt op achteruit naarmate hij ouder word lijkt mij, enkel lampen die verslijten, maar deze laten vervangen op een 2e hands versterker is nog steeds goedkoper dan een nieuwe kopen.

Ik zit nu vooral te kijken in de klasse van de JCM's maar wat is precies het grote verschil tussen de jcm 800 - 900 en 2000, mij lijkt het grote verschil te liggen in hoeveel gain ze hebben, maar veel weet ik er niet van, en echt duidelijke info vind ik ook niet echt.

zou tof zijn als ik hier wat info kon krijgen :)

Btw: moest iemand interesse hebben in een ruil ( of verkoop ) van een dergelijke versterker die voldoet aan mijn beschrijving ( niet echt noodzakelijk marshall, maar bij voorkeur wel ), voor mijn MA50C + opleg. stuur me dan maar een pm ! :)


Alvast bedankt :)

Carrion

Legacy Member
De 2 belangrijkste punten hebde nie aangehaald:

- wat is uw budget
- wat is uw genre

T.Monkey

Legacy Member
ik weet wat dergelijke versterkers kosten, wat helaas redelijk veel is maar ik heb het er voor over. 2de hands kun je bv al een jcm tsl 100w + 1960a cab vinden voor rond de 850-950 euro, een combo is vaak iets goedkoper .. dus tot zo ver gaat mijn maximum budget ongeveer.

als genre speel ik graag blues, zowel echte ouwe blues als wat stevigere modernere blues. maar graag speel ik ook eens wat hardere zaken zoals wat stoner rock ( ala kyuss, karma to burn, monstermagnet, red fang )
ook classic rock ( zowat alles van die 70's bands, deep purple, led zeppeling, ted nugent, thin lizzy, rush, ... )
met ons band spelen kan ik niet echt duidelijk zeggen wat voor genre we spelen, we beschrijven het als "psychedelic rock" maar ik vind dit niet echt super goed omschreven, er zit een hammond orgel bij en we proberen de sound van de gitaren wat in die zelfde sfeer te houden, een warme niet al te veel distorte klank dus ..

kortom, vrij veelzijdig qua genre, :p vandaar men voorkeur misschien uitgaat naar de jcm tsl ? ...

Kapoen

Legacy Member
bartol zei:
Ok bedankt voor de sites! Ik denk dat ik als beginner best begin met een klassieke gitaar. Duurt het dan lang vooraleer je echt een liedje kan spelen indien je bijvoorbeeld elke dag een uurtje oefent? Gewoon om een idee te hebben.
Dat hangt in feite af van uw muzieksmaak. Als ge graag pop/rock/blues/... wilt leren spelen zijt ge misschien beter af met een staalsnarige gitaar (akoestisch of elektrisch) ipv een klassieke nylonsnaar.

dewikke007

Legacy Member
Ik heb een klein vraagje: Heeft iemand ooit zijn gitaar al laten afstellen bij Leo Caerts in Leuven? Doen ze dat daar grondig en goed of gaan ze direct zien dat ik er niet zoveel van kan en daar van profiteren?

MINDROT

Legacy Member
Sick` zei:
Geile gitaar, maar was uw desertburst LP niet een tijdje gestolen? Of was dat iemand anders :unsure:

Dat was mijn Gibson Les Paul Custom 25/50 die gestolen was...

Flickr: MINDROTT's Photostream

doet nog altijd zeer... :sad:

Sedert die gitaar niets meer in mijn handen gehad die mij zo'n plezier deed om op te spelen...

Kapoen

Legacy Member
dewikke007 zei:
Ik heb een klein vraagje: Heeft iemand ooit zijn gitaar al laten afstellen bij Leo Caerts in Leuven? Doen ze dat daar grondig en goed of gaan ze direct zien dat ik er niet zoveel van kan en daar van profiteren?

Ik heb geen klagen over hun dienstverlening. Ik heb er twee gitaren laten afstellen vroeger. De tweede keer was zelfs volledig op hun kosten omdat het een tweedehandse gitaar betrof die ik via hun winkel had gekocht. Er zaten wel wat mankementen aan (gaven ze zelf ook toe overigens). Hun gitaartechneut heeft meer gedaan dan ik initieel vroeg om te doen. Ongeveer een volledige revisie van het instrument :)

*edit* dat van die techneut wist ik alleen maar omdat hij een lijst van aangepaste zaken meegaf, ik heb zelf ook niet genoeg kennis om zo'n zaken deftig te evalueren. Ik weet alleen dat ik nog altijd veel plezier van dat instrument heb :D

dewikke007

Legacy Member
Kapoen zei:
Ik heb geen klagen over hun dienstverlening. Ik heb er twee gitaren laten afstellen vroeger. De tweede keer was zelfs volledig op hun kosten omdat het een tweedehandse gitaar betrof die ik via hun winkel had gekocht. Er zaten wel wat mankementen aan (gaven ze zelf ook toe overigens). Hun gitaartechneut heeft meer gedaan dan ik initieel vroeg om te doen. Ongeveer een volledige revisie van het instrument :)

Oké dan ga ik hem daar binnen een paar weken is binnen doen. Werken ze daar ook je frets bij?

Kapoen

Legacy Member
Ik veronderstel dat ze voor een prijs alles doen ja :)

Van waar komt uw gitaar trouwens? Het zou kunnen dat ze mij lichtjes bevoordelen bij reparaties/onderhoud omdat ik quasi alles daar gekocht heb van materiaal. Geen idee of ze ook zo happig zijn op instrumenten van andere winkels...

dewikke007

Legacy Member
Een epiphone dot uit de musicstore in Duitsland, ze hadden hem niet bij Leo Caerts.

desolation

Legacy Member
T.Monkey zei:
k'zou eens wat goeie raad kunnen gebruiken :)

Ben op zoek naar een nieuwe versterker, ik speel momenteel op een marshall ma50c 50w lampen versterker, waar ik eigenlijk wel zeer tevreden mee ben. Maarik speel nu in een nieuwe band waar het er iets serieuzer aan toegaat als in mijn vorige band, en ik vind dat mijn 50W combo net tekortschiet qua power.

Ik ben dus op zoek naar iets met iets meer power, een 100W combo dus, of een 100W head + cab. Ik zou sowieso bij lampen willen blijven en ook bij marshall omdat ik best wel tevreden ben van marshalls, die liggen mij het best van alle amps waar ik al op gespeeld heb.

ik kijk ook wat rond voor 2de hands gear omdat dat een stuk budgetvriendelijker is, en de kwaliteit van een versterker gaat er toch niet echt op achteruit naarmate hij ouder word lijkt mij, enkel lampen die verslijten, maar deze laten vervangen op een 2e hands versterker is nog steeds goedkoper dan een nieuwe kopen.

Ik zit nu vooral te kijken in de klasse van de JCM's maar wat is precies het grote verschil tussen de jcm 800 - 900 en 2000, mij lijkt het grote verschil te liggen in hoeveel gain ze hebben, maar veel weet ik er niet van, en echt duidelijke info vind ik ook niet echt.

zou tof zijn als ik hier wat info kon krijgen :)

Btw: moest iemand interesse hebben in een ruil ( of verkoop ) van een dergelijke versterker die voldoet aan mijn beschrijving ( niet echt noodzakelijk marshall, maar bij voorkeur wel ), voor mijn MA50C + opleg. stuur me dan maar een pm ! :)


Alvast bedankt :)


Stuur mij eens ne PM, ik heb nog wel 2 valvestacks staan die voor u geschikt zijn. De ene is wel iets wreed high end, maar is in se op basis van ne Plexi. De andere is iets custom met ne vintage30 onder :)

langun

Legacy Member
@ T.Monkey

Over een JCM2000 (en dan vooral de TSL), ik weet niet welk kanaal je vooral gebruikt om te spelen, maar het clean kanaal van die versterker is opmerkelijk stiller dan de crunch/lead kanalen.

Dat gezegd zijnde, als je met 50 watt lampen ergens niet doorgeraakt... Misschien ligt het wel aan je speakers, want om het waargenomen volume te doen verdubbelen (= dB +3) moet je het wattage van je versterker x 10 toen. Dubbel zo luid als 50 watt is dus 500 watt. Efficiënte speakers daarentegen kunnen ook zorgen voor een verdubbeling van het volume, het is mogelijk dat je nu met speakers zit met een efficiëntie van 96dB (ik weet het niet bij die MA50's), steek daar speakers in met een efficiëntie van 103dB en je zal niet weten wat je overkomt.

Mijn 18watt plexi is veel luider dan mijn ex-TSL602 (60 watt), deels door de opbouw van de versterker, deels speakers.

MINDROT

Legacy Member
Hayrus zei:
Hoe is die gestolen? Gewoon ingebroken bij u thuis?

Jep... Vorig jaar in Augustus ingebroken in mijn studio in Antwerpen. Laptop, Ipod, camera & gitaar mee... Anyway, ik verwacht niet dat'k er nog ooit iets van ga terugzien. Bummer!

Dus, iemand, koop mijn gibson les paul zodat'k weer iets gelijkaardigs kan kopen :doc:

Hayrus

Legacy Member
MINDROT zei:
Jep... Vorig jaar in Augustus ingebroken in mijn studio in Antwerpen. Laptop, Ipod, camera & gitaar mee... Anyway, ik verwacht niet dat'k er nog ooit iets van ga terugzien. Bummer!

Dus, iemand, koop mijn gibson les paul zodat'k weer iets gelijkaardigs kan kopen :doc:

Sucks man. Ze beseffen niet dat een gitaar stelen harder aankomt, alsof ze liefde voor muziek stelen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan