shagrath
Legacy Member
dibardi zei:Wat maken buizen in de versterker zoveel beter?
Ben sinds kort begonnen met mij te verdiepen in de werking van buizenversterkers.
Het grote verschil zit er hem in dat er bij solid state vooral sprake is van hard clipping en bij buizen eerder soft clipping, daardoor verschillen de bijkomende harmonics (bij buizen vooral van 2de en andere even orde graad, terwijl bij solidstate het oneven ordes zijn) en dat verschil zorgt voor de warmere (zo wordt de buizenklank meestal genoemd) klank.
En omwille van bepaalde eigenschappen van buizen geven die sowieso al een bepaalde tone, wat mee die warme klank bepaalt.
Heel kort uitgelegd natuurlijk, en ben er ook geen grote kenner maar dat is toch wat ik eruit heb gehaald.

Ik moet de eerste het nog 'kleppen' zien noemen (as in: valve amp) 


