Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

shagrath

Legacy Member
dibardi zei:
Wat maken buizen in de versterker zoveel beter?

Ben sinds kort begonnen met mij te verdiepen in de werking van buizenversterkers.
Het grote verschil zit er hem in dat er bij solid state vooral sprake is van hard clipping en bij buizen eerder soft clipping, daardoor verschillen de bijkomende harmonics (bij buizen vooral van 2de en andere even orde graad, terwijl bij solidstate het oneven ordes zijn) en dat verschil zorgt voor de warmere (zo wordt de buizenklank meestal genoemd) klank.
En omwille van bepaalde eigenschappen van buizen geven die sowieso al een bepaalde tone, wat mee die warme klank bepaalt.

Heel kort uitgelegd natuurlijk, en ben er ook geen grote kenner maar dat is toch wat ik eruit heb gehaald.

Skyscraper

Legacy Member
Pff, mijn zeer oude buizenamp (fender twin reverb) geeft ambetante bijgeluiden. Verschillende soorten ruis & nu en dan gekraak, echt wel spijtig.. speel liever op mijn kleine frontman tbh. Terwijl 't zo'n lekker beest zou kunnen zijn..

Sick`

Legacy Member
Wat is dat toch met mensen dat lampen 'buizen' noemen? Alsof er een TL lamp in zit :doh:

Je zegt toch ook niet int frans 'nous sommes chemin' als je het afbold? :unsure:

Echt zo een frustratie dak heb :D Ik moet de eerste het nog 'kleppen' zien noemen (as in: valve amp) :unsure:

shagrath

Legacy Member
Sick` zei:
Wat is dat toch met mensen dat lampen 'buizen' noemen? Alsof er een TL lamp in zit :doh:

Je zegt toch ook niet int frans 'nous sommes chemin' als je het afbold? :unsure:

Echt zo een frustratie dak heb :D Ik moet de eerste het nog 'kleppen' zien noemen (as in: valve amp) :unsure:

Omdat het nu eenmaal vacuum getrokken glazen buizen zijn?
Meeste literatuur komt ook uit amerika.

Ik heb ook nog nooit een artikel gezien waar ze effectief lampen worden genoemd.

Het is wel logisch dat ze ook lampen worden genoemd. Ze gloeien nu eenmaal, en bepaald type werd dacht ik ook gemaakt door een gloeilampenfabriek.

Sick`

Legacy Member
shagrath zei:
Omdat het nu eenmaal vacuum getrokken glazen buizen zijn?
Meeste literatuur komt ook uit amerika.

Ik heb ook nog nooit een artikel gezien waar ze effectief lampen worden genoemd.

Het is wel logisch dat ze ook lampen worden genoemd. Ze gloeien nu eenmaal, en bepaald type werd dacht ik ook gemaakt door een gloeilampenfabriek.

Ututut, ze zijn het pas buizen beginnen noemen toen ze langwerpiger werden! :unsure:
Radiolamp - Wikipedia

Persoonlijk zie ik er geen buisvorm in, aangezien voor mij een buis iets is waar iets door kan vloeien/stromen, of hetgeen ge krijgt op een examen :D Wat ik dan ook weer een belachelijke uitdrukking vind :ironic: Een capsule daarentegen... :)

Ik erger me er gewoon aan! Net zoals aan DT regels! :D *wist 5 nutteloze off-topic lijnen over DT-regels en grammatica*

shagrath

Legacy Member
Ze zijn altijd al tubes of valves genoemd geweest. De vorm was inderdaad wel eerst die van lampen vandaar nederlandstalige synoniem van lampen en buizen.

Maar soit, ik zie het als 2 evenwaardige synoniemen.

Het vloeien/stromen kan ik wel uitleggen. In de lampen is er een stroom van elektronen.
Een bepaald type van clipping komt trouwens doordat er geen elektronen meer kunnen vrijgemaakt worden, maximum is dus bereikt gevolg : clipping

langun

Legacy Member
Skyscraper zei:
Pff, mijn zeer oude buizenamp (fender twin reverb) geeft ambetante bijgeluiden. Verschillende soorten ruis & nu en dan gekraak, echt wel spijtig.. speel liever op mijn kleine frontman tbh. Terwijl 't zo'n lekker beest zou kunnen zijn..

Eens binnensteken? Je zit dan nog wel in Gent, DE versterkerdokter van vlaanderen (en zeker als het op oude versterkers aankomt) woont praktisch aan je deur.

News

Stabby

Legacy Member
Kent iemand toevallig een leraar voor akoestische jazzgitaar of gipsy jazz?

dibardi

Legacy Member
Stabby zei:
Kent iemand toevallig een leraar voor akoestische jazzgitaar of gipsy jazz?

Ik zou zeggen in Gent, ik ga volgend jaar alleszins beginnen in Sint-Agatha Berchem. Ne maat van mij zegt dat dat een heel goede school is :)

Maar jij wilt waarschijnlijk een privé-leraar?
Dat kenk ni :P

PS:
Waar kopen jullie je gitaren/amps/snaren/muziekinstrumenten?
Ik koop ze bij KeyMusic, omdat ik denk dat ze daar het goedkoopste zijn, maar is dat effectief ook zo?

Skyscraper

Legacy Member
langun zei:
Eens binnensteken? Je zit dan nog wel in Gent, DE versterkerdokter van vlaanderen (en zeker als het op oude versterkers aankomt) woont praktisch aan je deur.

News

Ola awesome :).
Ervaring mee? Kan misschien wel 'n dure bedoening worden zeker?

langun

Legacy Member
Met een lampenversterker, dat kan altijd duur uitkomen natuurlijk...
Je kan eventueel zeggen dat hij eens kijkt, en als het meer dan x euro gaat kosten dat hij het zo mag laten, en dan betaal je waarschijnlijk 50 euro voor zijn tijd (een vrij forfetair bedrag), en weet je wat er mogelijk aan scheelt.

Een vriend van mij zijn versterker deed een tijdje geleden absoluut niets meer, de volgende dag en 50 euro later werkte alles weer perfect. (een losgekomen lampenvoetje, en direct ook eens alles nagekeken).

Skyscraper

Legacy Member
Ja idd.
't is wel al 'n oude fender twin reverb, maar nieuw kosten die nu ook niet meer dan 1000 euro. Dus of 't de moeite is om dat te herstellen.. is ook maar wat gekraak enzo :).
+ de knoppen die zo fout zijn, vele knoppen beginnen op 3 of 4 ofzo, wat zotgedraaid ofzo.

T.Monkey

Legacy Member
dibardi zei:
Ik zou zeggen in Gent, ik ga volgend jaar alleszins beginnen in Sint-Agatha Berchem. Ne maat van mij zegt dat dat een heel goede school is :)

Maar jij wilt waarschijnlijk een privé-leraar?
Dat kenk ni :P

PS:
Waar kopen jullie je gitaren/amps/snaren/muziekinstrumenten?
Ik koop ze bij KeyMusic, omdat ik denk dat ze daar het goedkoopste zijn, maar is dat effectief ook zo?

ik denk dat KeyMusic voor vlaanderen wel het best/goedkoopst zal zijn. Maar als ik iets nodig heb bestel ik het altijd van Musicstore in Duitsland, deze verzenden gratis vanaf 100 euro, en hun prijzen liggen nog wat lager dan in keymusic, en zeer betrouwbaar en een geweldige service imo. Maar je kan ja aankoop natuurlijk wel niet even testen. Wat ik dan doe is gwn even gaan proberen in Piens ( eventueel keymusic voor u dan ? ), en dan bestellen via musicstore, ik weet dat het niet zo mooi is van mij tov piens, maar het scheelde ongeveer 200 euro bij mijn laatste aankoop en ik ben nog jong dus dat is een hoop geld voor mij ! :p

btw: zou het kwaad kunnen voor de lak van je gitaar als je je body en die plaat vaak zou afkuisen met zo'n alcoholhoudend brildoekje ? Op lange termijn dan, 1x zal wel niet veel kwaad kunnen.

QplQyer

Legacy Member
dibardi zei:
Waar kopen jullie je gitaren/amps/snaren/muziekinstrumenten?
Ik koop ze bij KeyMusic, omdat ik denk dat ze daar het goedkoopste zijn, maar is dat effectief ook zo?

Op thomann.de: superservice, lage prijzen, snelle levering. Maar KeyMusic doet de laatste tijd wel goed zijn best om dezelfde prijzen te bieden als thomann, dus daar koop ik ook wel geregeld iets. The Guitarshop in Gent is overigens ook best in orde (en goedkoop).

Alleszins, bij Piens moet je niet zijn: je kan geen prijzen krijgen via de site, als je een prijs vraagt spammen ze u voor dood, en de prijzen zijn ver altijd duurder dan gelijk waar anders. Bovendien maakt mr. Piens er ook een zaak van om mensen die iets slechts zeggen over de winkel op het internet te bannen van zijn winkel.

dibardi

Legacy Member
OK bedankt.
Die MusicStore van Duitsland ziet er wel nice uit.

Nog geen problemen mee gehad?

Op vlak van online boeken ben ik niet zo'n schijter, maar voor 200€ begin toch al wel te twijfelen. Kom deze altijd aan? Zonder kwaaltjes? Service achteraf?

EDIT:
Kopen jullie ook kleine zaken zoals een band, snaren,... bij musicstore of is dat nutteloos?

EDIT2: De Roland Cube30X is alleszins goeiekoper in de KeyMusic
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan