Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sick`

Legacy Member
dibardi zei:
Dat van die settings van een nieuwe gitaar? Bij KeyMusic hebben ze ook gewoon die gitaar gegeven hoor...

Jup, doen ze bij Piens ook, ge moet er dikwijls echt achter vragen (en dan nog durft men zeggen 'maar die staat goed hoor'). Ooit bij een lokale winkel gevraagd of ze ook de gitaar afstelden als ik bij hen kocht, krijg je de vraag 'onze komen goed afgesteld uit het fabriek' :doh: Dus vraag ik of dat normaal is dat die snaren zo tegen die frets kletteren 'wat bedoel je?', ik demonstreer 'dat is persoonlijke voorkeur'. Ok bedankt, gitaar terug gegeven en buiten die winkel! :p

Sick`

Legacy Member
thomaz zei:
dure pedalen ook al niet.
[...]
Ik steun trouwens liever een kleine shop waar je service krijgt.

Waarom geen dure pedalen? De meeste van die klasse kan ik hier zelf niet eens vinden. Maar als het om een Line 6 toestel gaat zou ik het inderdaad ook lokaal kopen gezien de kwaliteit. Wat betreft pedalen dat ik hier kan vinden, ik ga ze testen, en vraag dan naar de actuele prijs ... voor 10 euro ga ik ni zeveren, maar soms is dat 40+ verschil... dan bestel ik wel online :)

dibardi

Legacy Member
Sick` zei:
Jup, doen ze bij Piens ook, ge moet er dikwijls echt achter vragen (en dan nog durft men zeggen 'maar die staat goed hoor'). Ooit bij een lokale winkel gevraagd of ze ook de gitaar afstelden als ik bij hen kocht, krijg je de vraag 'onze komen goed afgesteld uit het fabriek' :doh: Dus vraag ik of dat normaal is dat die snaren zo tegen die frets kletteren 'wat bedoel je?', ik demonstreer 'dat is persoonlijke voorkeur'. Ok bedankt, gitaar terug gegeven en buiten die winkel! :p

Mjaa, kun je dat dan zelf ni? :/

NecroNeo

Legacy Member
SkylineSoldier zei:
Kzit ier met een vraagske. Kheb genoeg geld om ne nieuwe recorder te kope voor men gitaar (Fender Tele), maar ik ben er niet uit of ik een Boss Micro-Br of een zoom H2 zou kopen. Iemand al ervaring mee gehad?

Ik heb 'n zoom H2, ben daar echt wel tevreden van. En de geavanceerde opties zelfs nog niet aangeraakt. Ik gebruik die wel enkel voor akoestische opnames.

Bij de zoom ontbreek wel 'n lijn-ingang wat mss voor elektrische gitaar 'n nadeel is? Die Boss heeft dat wel en ook nog wat meer features (multi-track & rythm box etc, zoom heeft enkel 'n metronoom), maar die ingebouwde mic van de boss lijkt me wel vrij mager (op basis van wat ik op de website zie). Die zoom heeft 'n stereo en surround mic.

Sick`

Legacy Member
dibardi zei:
Mjaa, kun je dat dan zelf ni? :/

Als beginner? :p Zelf als gevorderde laat je dat best doen, je kan het zelf doen, daar ni van, maar iemand met ervaring en kennis van zaken kan het uiteraard meestal beter.

Plutus

Legacy Member
Onlangs heb ik het ook geleerd om zelf te doen. Veel leuker en handiger: geen gedoe met een luthier te zoeken, geen kosten, je kan er aan sleutelen wanneer je wil, geen wachttijden, volledig naar jouw goesting, ... Alleen maar voordelen. Gewoon even die stap zetten :)

Skyscraper

Legacy Member
Over wat hebben jullie 't dan precies, met 'afstellen'? Regelen hoe dicht te snaren tegen uw frets hangen?

Kapoen

Legacy Member
Manuvdv zei:
Onlangs heb ik het ook geleerd om zelf te doen. Veel leuker en handiger: geen gedoe met een luthier te zoeken, geen kosten, je kan er aan sleutelen wanneer je wil, geen wachttijden, volledig naar jouw goesting, ... Alleen maar voordelen. Gewoon even die stap zetten :)

Ik ben van plan "als ik ooit eens 5 minuten tijd heb" om eens wat waardeloze gitaren te demonteren en een frankenstein gitaartje samen te stellen. Kwestie van te leren hoe een (elektrische) gitaar nu precies in elkaar zit en hoe ge ze kunt afstellen.

Ik moet alleen nog leren solderen, hoe elektronica in elkaar zit,... piece of cake toch? :eek::lol:

NecroNeo

Legacy Member
Kapoen zei:
Ik ben van plan "als ik ooit eens 5 minuten tijd heb" om eens wat waardeloze gitaren te demonteren en een frankenstein gitaartje samen te stellen. Kwestie van te leren hoe een (elektrische) gitaar nu precies in elkaar zit en hoe ge ze kunt afstellen.

Ik moet alleen nog leren solderen, hoe elektronica in elkaar zit,... piece of cake toch? :eek::lol:

Solderen is peanuts, gewoon 1 ding goed onthouden: met de bout de onderdelen die je wil verbinden verhitten en dan je tin smelten tegen die onderdelen. Dus niet tegen de soldeerbout, en 'n klonter tin aan de bout hangen en dan d'rop duwen zoals ik ook al mensen heb zien doen is helemaal verkeerd.

Tussendoor mag je wel af en toe 'n beetje tin aan je bout doen en terug afvegen aan je spons, de flux in de tin gaat de oxidatie van de punt tegen.

Nu die elektronica nog ;)

dibardi

Legacy Member
Aah, toch een lichtpuntje om ind. ing. elektronica te gaan volgen in Gent.

QplQyer

Legacy Member
Bon, als vervolg op mijn posts van deze week:
Ik ben de Yamaha APX 500 en de Ovation 2078TX gaan testen in Keymusic en ben thuisgekomen met een Yamaha APX 500 (700 in de kleur die ik wou was niet in stock). De Ovation klonk zeker niet slecht, maar de Yamaha klonk natuurlijker op de een of andere manier. De ovation klonk wel goed gebalanceerd, misschien wat teveel bas, maar alleszins niet op die manier dat het modderig werd, maar toch ontbrak er op de een of andere manier iets dat de Yamaha wel had.

Skyscraper

Legacy Member
Mja 't mist imo wat warmte zo'n ovation, maar sommige mensen houden wel van de definitie van 't geluid. 't is zeer zuiver, maar voor sommige mensen wat kill. Hangt er ook vanaf wat ge speelt hé :).

Kapoen

Legacy Member
QplQyer zei:
Bon, als vervolg op mijn posts van deze week:
Ik ben de Yamaha APX 500 en de Ovation 2078TX gaan testen in Keymusic en ben thuisgekomen met een Yamaha APX 500 (700 in de kleur die ik wou was niet in stock). De Ovation klonk zeker niet slecht, maar de Yamaha klonk natuurlijker op de een of andere manier. De ovation klonk wel goed gebalanceerd, misschien wat teveel bas, maar alleszins niet op die manier dat het modderig werd, maar toch ontbrak er op de een of andere manier iets dat de Yamaha wel had.

Was het mogelijk om die Ovation unplugged te spelen ondanks die meerdere kleinere klankgaten?

QplQyer

Legacy Member
Kapoen zei:
Was het mogelijk om die Ovation unplugged te spelen ondanks die meerdere kleinere klankgaten?

Ja, zeker goed doenbaar (weinig verschil met die yamaha). Misschien niet zo ideaal als er veel achtergrondlawaai is though.

langun

Legacy Member
Dat een 120watt lampenversterker serieus luid gaat? :p
Heb je er al op gespeeld?

Carrion

Legacy Member
Ja, dat dat luid gaat, zo ver was ik ook al :p maar het internet staat vol tegenstrijdigheden, de ene zegt dat die bugera's snel kapot gaan, volgens 3/4 reviews op ultimate guitar zijn ze dan weer zo stevig als de pest :p

Behringer, waarvan Bugera onderdeel is heeft geen al te beste reputatie, maar langs de andere kant moeit Behringer zich niet met het design en fabriceren van Bugera amps.

langun

Legacy Member
Zolang er veel reviews zijn die zeggen dat die versterker wel stevig is, dan zal die over het algemeen gezien wel zo zijn. Persoonlijk zou ik sneller geneigd zijn een review te plaatsen indien een versterker kapot gaat, wat dus de negatieve reviews verklaart, productiefouten komen altijd wel eens voor, bij beginnende massaproductie bedrijven juist iets meer...

Je hebt 3 jaar garantie bij musicstore, indien die versterker na 3 jaar en een dag de geest heeft heb je 8.33 euro per maand betaald :p

Carrion

Legacy Member
Inderdaad, en is qua prijs ook interessant aangezien die nu aan +- -50% staat, ma zou langs de andere kant liever eerst m'n marshall kwijt raken :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan