Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

shagrath

Legacy Member
Met design kan Behringer niet veel moeien want Bugera maakt clones. Dat is ook de reden waarom ze zo goedkoop zijn. Ze moeten geen geld steken in de R&D

redenen waarom er zoveel negatieve reviews waren (toch van alle info die ik heb gelezen paar maanden terug)
Eerste productielijn was weinig kwaliteitsvol, alles was pcb mounted, dus als je nogal heftig rondzwaaide met je amp of met je snoeren was de kans groot dat er onderdelen loskwamen en dus geen werkende amp meer. (vooral jack chassis was nogal gevoelig)
Er was ook nogal veel sprake van slechte bias van de lampen waardoor klank iets minder kon zijn, of de lampen vlug opbrandden.
Sindsdien is alles verbeterd (vroeger waren de draden niet gesoldeerd maar waren ze vastgeclipt) dus kwaliteit is al iets beter dan die eerste productielijn.

Hou er ook wel rekening mee dat ze op alles besparen wat ze maar kunnen.
Enkel clones waardoor ze bijna geen R&D kosten hebben, Ik dacht ook dat ze goedkopere transformators gebruikten die eigenlijk niet zo geschikt zijn voor gitaarversterkers, massaproductie in china, lampen van mindere kwaliteit.

Ik heb zelf wel geen Bugera, heb wel op de jcm900 kloon gespeeld (de bugera 1990 denk ik). Heb meeste van toen ik tijd terug wat opzocht van bugera. Heb uiteindelijk beslist van geen te kopen omdat ze te veel wattage hebben voor wat ik maar nodig heb.

long story short : veel amp voor weinig geld, maar hou er rekening mee dat ze goedkoper zijn voor een reden.

Carrion

Legacy Member
Mja, reden dat ik hiervoor eventueel zou willen gaan omdat ik nu eenmaal niet het budget heb om 800-1000 uit te geven puur aan een top alleen.

langun

Legacy Member
De intro vond ik wel nice, vanaf dat de 'zang' begint kan ik er niet meer naar luisteren, maar dat ligt aan mij, want ik ben totaal geen fan van grunten :p.

T.Monkey

Legacy Member
muziekaal vind ik het echt zeeer sterk !
maar ik ben ook niet zo'n fan van grunten tbh :p
Klinkt beetje als Mastodon soms, echt goed bezig ;)
hoe lang spelen jullie al ?

btw: heb hier net een gesprek met een vriend van mij, voor het zwaardere genre, metal enzo, met veel distortion, koop je dan niet beter een transistor versterker ipv een met lampen omdat de warme klank van de lampen toch "verknoeid" word, of is dit onzin ?

QplQyer

Legacy Member
langun zei:
De intro vond ik wel nice, vanaf dat de 'zang' begint kan ik er niet meer naar luisteren, maar dat ligt aan mij, want ik ben totaal geen fan van grunten :p.

T.Monkey zei:
muziekaal vind ik het echt zeeer sterk !
maar ik ben ook niet zo'n fan van grunten tbh :p
Klinkt beetje als Mastodon soms, echt goed bezig ;)
hoe lang spelen jullie al ?

Ja, die grunten commentaar hebben we al veel gehoord :p. We zijn nog aan het experimenteren met meer variatie in de zang voor de volgende nummers.

Door nogal veel line-up changes is het wat moeilijk om te zeggen hoelang we exact samen spelen. We zijn twee jaar geleden begonnen, maar ondertussen zitten we aan onze tweede drummer en derde lead gitarist, dus dat heeft ons wel wat serieus vertraagd. Nu zitten we echter gelukkig wel met een goeie line-up die wel stand zal houden en vooruitgang zal boeken.

Merci voor te luisteren en commentaar te geven! :).


btw: heb hier net een gesprek met een vriend van mij, voor het zwaardere genre, metal enzo, met veel distortion, koop je dan niet beter een transistor versterker ipv een met lampen omdat de warme klank van de lampen toch "verknoeid" word, of is dit onzin ?

Een lampenversterker geeft je meer definitie, die hoorbaar is bij bv. gepalmmute gallops, legato licks etc.

Of je met veel of weinig distortion speelt maakt weinig uit. Meer gain (dus meer distortion) gaat je lampen eigenlijk juist meer kleur doen geven en dus beter tot hun recht laten komen.

shagrath

Legacy Member
Carrion zei:
Mja, reden dat ik hiervoor eventueel zou willen gaan omdat ik nu eenmaal niet het budget heb om 800-1000 uit te geven puur aan een top alleen.

Snap ik volkomen, heb zelf maar een beperkt budget, wat ook de reden was om naar bugera amps te kijken. Maar als je weet wat de prijs is voor bepaalde onderdelen en ziet hoeveel een bugera maar kost besef je toch al vlug dat hij minder kwaliteit zal zijn dan een kwaliteitsvollere amp.

Zoals ik al heb gezegd waren er enkel veel problemen de eerste productielijn, sindsdien is kwaliteit verbeterd.
Mijn probleem was voornamelijk met de hoge wattages (alhoewel ik moet toevoegen dat ik niet snap hoe ze aan bepaalde wattages komen)
Heb ondertussen mijn zinnen gezet op een andere amp, maar moest dat niet het geval geweest had ik waarschijnlijk wel een gekocht en gemod naar een beter geschikte amp voor mij.

Je hebt 3 jaar garantie en binnen de 30 dagen geld terug.
Het is trouwens zo dat je waarschijnlijk moest hij kapot gaan een nieuwe amp gaat krijgen, zal voor bugera goedkoper zijn.
Dus waarom niet?
Als je de klank ervan goed vind zal je zelf moeten beslissen of je gaat voor iets mindere kwaliteit voor minder geld, of voor het origineel voor dan wel wat meer geld.

Iets anders nu, Iemand ervaring met een amp met een lampengelijkrichter en hoe precies dat het geluid verandert?

Sick`

Legacy Member
shagrath zei:
Iets anders nu, Iemand ervaring met een amp met een lampengelijkrichter en hoe precies dat het geluid verandert?

Wel, als die versleten is klinkt alles heel soppig ;) Zie: SAG.

Als ik me niet vergis is die lamp dat het meest bepalend is voor de distortion van je amp, meestal ben je die aan het oversturen als je denkt dat je power amp distortion hoort.

Zal link effe zoeken waar ik dat van had.

shagrath

Legacy Member
Bedankt, dat had ik nog niet gelezen over phaseinverters.

Maar dat gaat over phaseinverters, gelijkrichters zijn rectifiers. (In de meeste amps gebeurt dit niet door lampen maar door dioden)
Maar dat van die sag klopte wel, die site heeft ook een artikel over rectifiers. Klinkt wel interessant.

not2secure4u

Legacy Member
Iemand die hier ervaring heeft met Axe Fx ? Ik denk de ultra te kopen maar ik zou deze wel eens in het echt willen horen :s

Objector

Legacy Member
not2secure4u zei:
Iemand die hier ervaring heeft met Axe Fx ? Ik denk de ultra te kopen maar ik zou deze wel eens in het echt willen horen :s

Axe Fx klinkt heel vet, maar ik zou dit pas kopen als je echt al heel wat ervaring hebt met rackeffecten en programmeren van digitale apparatuur. Ik heb al vaak gelezen dat het alles behalve plug and play is. Je moet al heel goed begrijpen wat je doet voordat je een geluid kan programmeren dat ook nog eens goed gebruikbaar is voor de P.A. als je live speelt.

Op welke amp speel je momenteel?

langun

Legacy Member
Ik heb hem een paar weken geleden eens gehoord, klinkt toch ONGELOFELIJK goed...

Sick`

Legacy Member
not2secure4u zei:
Iemand die hier ervaring heeft met Axe Fx ? Ik denk de ultra te kopen maar ik zou deze wel eens in het echt willen horen :s

Wow, eerste post sinds 2004, welkom :D

freakykiller

Legacy Member
QplQyer zei:
Leek me hier wel de beste plaats om dit even online te zwieren:

Eerste demonummer van mijn nieuwe (metal) band online:

Streaming:
http://dl.dropbox.com/u/7645895/LightbulbInferno_DoomedToFail.mp3
Download:
http://dl.dropbox.com/u/7645895/LightbulbInferno_DoomedToFail.mp3

Commentaar welkom! :).
Not bad ^^, alleen zou ik wat sneller spelen af & toe :unsure:, dan kan de zanger wat meer power in zijn grunt steken. Ik vind de grunt goed !

Het is me wel een rare mix :p zware Death Metal met dan af en toe melodische riffkes (melodeath) en dan halverwege eerder trager met experimenteel akoestische muziek ertussen :p

QplQyer

Legacy Member
freakykiller zei:
Not bad ^^, alleen zou ik wat sneller spelen af & toe :unsure:, dan kan de zanger wat meer power in zijn grunt steken. Ik vind de grunt goed !

Het is me wel een rare mix :p zware Death Metal met dan af en toe melodische riffkes (melodeath) en dan halverwege eerder trager met experimenteel akoestische muziek ertussen :p

Ja, als ik er een naam op zou moeten plakken is het progressive melodic death, vandaar de mix van vele dingen ;).

Merci van te luisteren en voor de commentaren!

not2secure4u

Legacy Member
Objector zei:
Axe Fx klinkt heel vet, maar ik zou dit pas kopen als je echt al heel wat ervaring hebt met rackeffecten en programmeren van digitale apparatuur. Ik heb al vaak gelezen dat het alles behalve plug and play is. Je moet al heel goed begrijpen wat je doet voordat je een geluid kan programmeren dat ook nog eens goed gebruikbaar is voor de P.A. als je live speelt.

Op welke amp speel je momenteel?

Ik speel zelf op een Line 6 Flextone 2 met ofwel een Ibanez JCRG 5VV of een Ibanez Jem 7DBK. Ik blijf liefst digitaal maar Line 6 kan via veel tweaken absoluut niet aan mijn distortie eisen voldoen.

langun zei:
Ik heb hem een paar weken geleden eens gehoord, klinkt toch ONGELOFELIJK goed...

Good, ik zou hem graag eens in het echt horen maar ik denk dat geen enkele belgische winkel hem heeft ?


Sick` zei:
Wow, eerste post sinds 2004, welkom :D

Bedankt haha, ik keek vooral met lange tussenpauzes en wist allesbehalve dat er een gitaartopic was lol :D

langun

Legacy Member
not2secure4u zei:
...

Good, ik zou hem graag eens in het echt horen maar ik denk dat geen enkele belgische winkel hem heeft ?




...

Voor zover ik weet niet, ik weet niet van waar je bent, maar ik ken wel een aantal mensen die er een hebben, indien zij toestemmen kan ik je er wel eventueel mee in contact brengen.

De sounds zijn echt fenomenaal, ik heb een A/B test gedaan met een mesa boogie dual rectifier en je kon het verschil echt niet horen.

De Axe-fx reageert ook als een tube amp, bij veel modelers (ik weet niet hoe het bij jouw line 6 is) blijft de hoeveelheid distortion gelijk als je het volume van je gitaar begint toe te draaien, maar daalt het volume gewoon. Bij de axe is dit niet zo, je krijgt een tube like reactie, waar de distortion ook verminderd naarmate je het input volume laat dalen.

De gigantische hoeveelheid aan versterkers, effecten, cabinets en microfoons, samen met de aanpassingen die je op de versterkers kan maken die die versterkers zelf niet kunnen maakt dat je een bijna onbeperkte hoeveelheid aan mogelijkheden hebt. Voor sommigen is dit te veel, maar als je een plexi geluid, een brownface geluid en een rectifier geluid wilt, en enkel die gebruikt, is de aankoop al te verantwoorden, voor die prijs ga je die 3 versterkers niet hebben.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan