Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kapoen

Legacy Member
QplQyer zei:
Dat, of een Yamaha APX 500 of 700 denk ik (de kleinere vorm van die gitaar tov andere akoestische bevalt mij wel, ook bij de Ovation), maar ik ga één dezer maar eens een gitaarwinkel binnenstappen en zien wat mij bevalt. Zolang ik niet met een Martin van 1000 euro buitenkom is het goed ;).

Het feit dat die Ovation de akoestische voor de elektrische spelers wordt genoemd spreekt mij dus wel aan. Ik heb acht jaar klassieke gitaar gespeeld, dus ik kan wel overweg met een dikke hals, maar ik speel nu meer op mijn Jacksons, dus dan is het wel aangenamer om een redelijk snelle nek te hebben op een akoestische.
Laat vooral weten of hij bevalt, ik ben zelf ook wel benieuwd naar het effect van die meerdere kleinere klankgaten :)

De kleinere vorm is inderdaad comfortabel (vergeleken met mijn vorige dreadnought vind ik), maar de ronde achterkant in combinatie met het feit dat het kunststof is vraagt gewenning. In het begin kan het lijken alsof de gitaar over je schoot 'schuift' wanneer je zittend speelt.

Nog een tip: moest je een kist willen om het ding mee te vervoeren, Stagg maakt kisten voor round back gitaren en zijn goedkoper dan de officiële van Ovation. Kijk wel dat ze u er geen aansmeren voor een shallow bowl gitaar, want ik vermoed dat de Elite 2078 daar niet in gaat passen.

NecroNeo

Legacy Member
QplQyer zei:
Dat, of een Yamaha APX 500 of 700 denk ik (de kleinere vorm van die gitaar tov andere akoestische bevalt mij wel, ook bij de Ovation), maar ik ga één dezer maar eens een gitaarwinkel binnenstappen en zien wat mij bevalt. Zolang ik niet met een Martin van 1000 euro buitenkom is het goed ;).

Als het is om thuis wat te tokkelen of makkelijk te kunnen transporteren is zo'n kleinere klankkast idd aangenaam. Ik zit nu vaak te tokkelen op m'n klassieke gitaar ipv m'n (veel betere) akoestische net om die reden.

Die Yamaha APX reeks zijn leuke gitaren (zeker prijs / qualiteit) alleen hebben die 'n tamelijk logge nek. Mocht je daarvoor gaan zou ik ook voor de 700 gaan, 'n solid bovenblad is echt z'n geld waard.

Recipe4hate

Legacy Member
Een Vox klinkt clean toch fantastisch? Gooi daar dan een zeer lichte overdrive op en je hebt een leuke bluestone. Wat je niet moet gaan doen is daar zware distortion oid uit persen.

Ronnie86

Legacy Member
nietemin zijn cubekes toch wel schitterend voor starters(wou dat ik er zo 1ntje had toen ik begon) ... meer nog , moest er een dikke SS head van bestaan dan kocht ik die meteen! :)

QplQyer

Legacy Member
@Kapoen en @NecroNeo Bedankt voor de tips, ik laat zeker nog iets weten :).

Kapoen

Legacy Member
QplQyer zei:
@Kapoen en @NecroNeo Bedankt voor de tips, ik laat zeker nog iets weten :).

Ik denk net aan iets, als ge op zoek zijt naar een gitaar met beperkte klankkast is de Godin 5th Avenue misschien ook de moeite om eens te bekijken. Die zit in dezelfde prijsklasse als de Ovation 2078 (de pure akoestische versie zonder pickups). *edit* Godin maakt wel fugly foto's van zijn eigen producten, op Google vind je veel mooiere waarbij de witte binding ook zichtbaar is.

Op eerste zicht is het een Jazz gitaar, maar als ik de reviews moet geloven is hij ook perfect bruikbaar voor rock/pop/folk/... je moet wel voor het specifieke geluid zijn. Ik denk dat Keymusic die op stock heeft, dus misschien kan je die ook eens testen. De pure akoestische versie zonder pickups kan je wel niet 'pluggen', en bij de versie met 1 of 2 pickups is het plugged geluid helemaal anders dan het akoestisch geluid (wat normaal is aangezien de P90 geen akoestische pickup is).

dibardi

Legacy Member
josuwa zei:
Sick? Ben je echt ziek? Een vox is wel 100 keer betere kwaliteit dan een Cube. Het geluid is voor wat jij wil spelen ook een véél betere keuze. Een Cube heeft ook wél belletjes, en nog erger, digitale belletjes!

Dus de Vox is cleaner qua geluid dan de Cube? :P

Mja, ik moet dan wel eentje van minder dan 30 Watt kopen, want ik wil niet hoger gaan als 200€

Kapoen

Legacy Member
dibardi zei:
Dus de Vox is cleaner qua geluid dan de Cube? :P

Mja, ik moet dan wel eentje van minder dan 30 Watt kopen, want ik wil niet hoger gaan als 200€

Test gewoon eens in de winkel? Zowel de Vox als de Roland producten zijn vrij courant in muziekwinkels.

dibardi

Legacy Member
Kapoen zei:
Test gewoon eens in de winkel? Zowel de Vox als de Roland producten zijn vrij courant in muziekwinkels.

Waar kopen jullie je gitaren?
Ik denk bv dat keymusic de goedkoopste is, omdat het een 'groothandel' is, maar is dit effectief ook zo?

EDIT:
Wat maken buizen in de versterker zoveel beter?

QplQyer

Legacy Member
Kapoen zei:
Ik denk net aan iets, als ge op zoek zijt naar een gitaar met beperkte klankkast is de Godin 5th Avenue misschien ook de moeite om eens te bekijken. Die zit in dezelfde prijsklasse als de Ovation 2078 (de pure akoestische versie zonder pickups). *edit* Godin maakt wel fugly foto's van zijn eigen producten, op Google vind je veel mooiere waarbij de witte binding ook zichtbaar is.

Op eerste zicht is het een Jazz gitaar, maar als ik de reviews moet geloven is hij ook perfect bruikbaar voor rock/pop/folk/... je moet wel voor het specifieke geluid zijn. Ik denk dat Keymusic die op stock heeft, dus misschien kan je die ook eens testen. De pure akoestische versie zonder pickups kan je wel niet 'pluggen', en bij de versie met 1 of 2 pickups is het plugged geluid helemaal anders dan het akoestisch geluid (wat normaal is aangezien de P90 geen akoestische pickup is).

Merci voor de tip, maar qua uitzicht is het alleszins al mijn ding niet. Ik ben niet zo te vinden voor semi-hollows met f-gaten :). Ik kan natuurlijk wel eens zien hoe ze klinkt.

Plutus

Legacy Member
Vanaf morgen eens in Fretboard Mastery beginnen. Ben benieuwd, staat op het eerste zicht een shitload aan informatie in :)

Sick`

Legacy Member
josuwa zei:
Sick? Ben je echt ziek? Een vox is wel 100 keer betere kwaliteit dan een Cube. Het geluid is voor wat jij wil spelen ook een véél betere keuze. Een Cube heeft ook wél belletjes, en nog erger, digitale belletjes!

Ik zeg niet dat de Cube beter is, kwaliteit is imho gelijk, en ze zijn beide digitaal; ik denk dat je een stuk van de conversatie gemist of verkeerd gelezen hebt. Maar voor wat ik speel moest de Vox onderdoen. De Cube 30X heeft niet bepaald belletjes, toch zeker niet dat voor een scherp geluid zorgen, maar soit, kmoet eten nu :p

dibardi

Legacy Member
Sick` zei:
Ik zeg niet dat de Cube beter is, kwaliteit is imho gelijk, en ze zijn beide digitaal; ik denk dat je een stuk van de conversatie gemist of verkeerd gelezen hebt. Maar voor wat ik speel moest de Vox onderdoen. De Cube 30X heeft niet bepaald belletjes, toch zeker niet dat voor een scherp geluid zorgen, maar soit, kmoet eten nu :p

Ik zoek iets goed voor blues, maar dat kan ver gaan. Zelf speel ik graag in de aard van deze liedjes:
YouTube - John Mayer - Belief - live at Abbey Road March 2007
YouTube - Eric Clapton - Layla
YouTube - B.B. King - Blues Boys Tune
YouTube - Indigenous - Heavy Blues
YouTube - Jimi Hendrix Purple Haze
...

Niet teveel metal dus :) maar eigenlijk de 'oldies' en wat rock :P

Ik denk dus dat nen all-rounder bij me gaat passen en als hij er geen goed metal-geluid uitkan, is dit niet erg :P totaal niet eigenlijk :D

Sick`

Legacy Member
Ga toch gewoon naar de winkel om te testen? Die versterkers hebben ze zowat overal :unsure:

Misschien goed om weten: de 15 Watt'ers zijn dikwijls andere beestjes dan de 30 Watt'ers.

langun

Legacy Member
josuwa zei:
Pak dan de VOX maar ;)

Laat mensen eens zelf kiezen, serieus....
Jouw smaak is niet noodzakelijk gelijk aan iemand anders zijn smaak.
Je hebt je punt al duidelijk gemaakt dat JIJ de Vox verkiest, maar daarom is hij objectief gezien nog niet altijd beter.

Ronnie86

Legacy Member
^^:bow: + repke:


idd smaken verschillen... gewoon wa uittesten wa ge graag wilt

nu weet ik ni of het uw 1ste amp gaat zijn?!+? ...ifso... dan maakt het ijg ni zoveel uit voor uw eerste... :)(al is direct ne goeie ofcourse mooi meegenomen.) ma goe vox krijgt veelgoeie feedback voor classic rock etc...

also,.. ik neem aan dat het voor thuisgebruik is? want kheb ooit is op zo een cube'ke gespeeld en daar viel de clean sound toch ook wel mee vond ik zelf. en solidstate ampke is handiger als het gewoon thuis is. aan en spele.. :)

maar uiteraard ligd de beslissing bij u :)


ps , wat ik u wel kan afraden is een fender amp... da kraakt gelijk zot :)

Objector

Legacy Member
Iemand toevallig in een Randall RG50TC lampencombo? Ik speel er niet meer op sinds ik mijn halfstack heb en hij staat in de weg in mijn kamertje :p

dibardi

Legacy Member
Ronnie86 zei:
^^:bow: + repke:


idd smaken verschillen... gewoon wa uittesten wa ge graag wilt

nu weet ik ni of het uw 1ste amp gaat zijn?!+? ...ifso... dan maakt het ijg ni zoveel uit voor uw eerste... :)(al is direct ne goeie ofcourse mooi meegenomen.) ma goe vox krijgt veelgoeie feedback voor classic rock etc...

also,.. ik neem aan dat het voor thuisgebruik is? want kheb ooit is op zo een cube'ke gespeeld en daar viel de clean sound toch ook wel mee vond ik zelf. en solidstate ampke is handiger als het gewoon thuis is. aan en spele.. :)

maar uiteraard ligd de beslissing bij u :)


ps , wat ik u wel kan afraden is een fender amp... da kraakt gelijk zot :)

Ik bezit dus zo'n Fender ding omdat die relatief goedkoop waren, maar op een gegeven moment heb ik het geluid gehoord van ne vriend zijn Roland Cube 30X en dan begon ik in die prijsklasse te zoeken :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan