Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

medic

Legacy Member
En op zich was hij nog niet onmenselijk duur. Die gitaar stond al bijna 2 jaar in de winkel denk ik ;). Ben er echt gelukkig mee, in combinatie met mijn Blues Junior klinkt hij echt sweet :D

btw: heb nog altijd een London City Tele en Squier Thinline Tele te koop, kwestie van deze aankoop een beetje te compenseren :p

Baats

Legacy Member
Zie ik het trouwens goed dat die tremelo tussen je eerste 2 snaren zit? Irriteert dat niet?

En hoeveel heeft het gekost? :p

medic

Legacy Member
Baats zei:
Zie ik het trouwens goed dat die tremelo tussen je eerste 2 snaren zit? Irriteert dat niet?

En hoeveel heeft het gekost? :p

Goh nee, dat stoort eigenlijk niet echt, ook omdat het een vrij lange tremolo-arm is. Het tremolosysteem zit echt goed in elkaar. Kan bvb ook de tremoloarm omhoog zetten en met mijn elleboog gebruiken (bij een strat kan dat bvb nie, en bij een bigsby denk ik niet dat de arm lang genoeg is).

Heb net is meer dan 900 EUR betaald (een amerikaanse zal ong. 1700 kosten).

Skyscraper

Legacy Member
Hoe zit dat eigenlijk met 't verschil tussen japanse, mexicaanse en de usa versies? Of is dat voor elk model anders? Is toch wel 'n groot prijsverschil.

TsD

Legacy Member
Ik dacht dat ze de Japanse niet meer maken nu? Omdat de Japanse van kwaliteit de USA-modellen evenaarden of soms zelf overtreffen? (niet zeker hier)


De Mexicaanse hebben minder kwaliteitscontrole maar als je wat rondkijkt kun je modellen vinden die heel goed zijn qua prijs/kwaliteit. Heb nu al +4 jaar een Mexicaan en nog altijd niks mee, speelt/klinkt top voor zijn geld.

medic

Legacy Member
TsD zei:
Ik dacht dat ze de Japanse niet meer maken nu? Omdat de Japanse van kwaliteit de USA-modellen evenaarden of soms zelf overtreffen? (niet zeker hier)

De Mexicaanse hebben minder kwaliteitscontrole maar als je wat rondkijkt kun je modellen vinden die heel goed zijn qua prijs/kwaliteit. Heb nu al +4 jaar een Mexicaan en nog altijd niks mee, speelt/klinkt top voor zijn geld.

Ik denk dat ze da Japanse nog wel maken, maar dat dat dan vooral voor de Japanse markt is. Heb op verschillende fora gelezen dat Fender USA een soort van export verbod had opgelegd omdat de kwaliteit idd te hoog was. Dat zou tegenwoordig wel opgeheven zijn (maar ook ni 100% zeker).

Het grootste verschil tussen mijn Japanse Jazzmaster en een Amerikaanse zijn de pickups. De japanse pickups zijn iets dikker gewonden en iets minder breed gewonden dan klassieke jazzmaster pickups. Ik vind ze alleszins heel goed klinken ( alhoewel ik nog niet op een amerikaanse gespeeld heb ).

Wat ik over de huidige mexicanen gelezen heb (de Classic Player Jazzmasters) is dat daarbij alle mankementjes van de klassieke jazzmaster gecorigeerd zijn : tremolo dichter bij de brug, afgeripte tune-o-matic bridge, etc... Veel mensen vinden dat de mexicanen daardoor hun jazzmaster karakter zijn kwijtgespeeld. M.a.w. ze zien er uit als jazzmasters, maar ze klinken/spelen niet zo.

Wat ik zo leuk vind aan de mijne zijn de block inlays en het ingebonden fretboard, dat zie je bijna nergens bij de Amerikaanse Jazzmasters (tenzij bij ongeloofelijk dure vintage gitaren).

medic

Legacy Member
deswa zei:
hey ik wil graag gitaar leren spelen (ben er nog niet helemaal uit, electrisch of akoestisch) nu heb ik een zoekertje gevonden en vroeg me af of die goed was (van merk enz) :Splinternieuwe elektrische gitaar + draagtas + vele extra's - Te koop op 2dehands.be

dusja ziet dit er goed uit? eventueel verdere tips en/of kritiek is ook altijd welkom :)

mvg

Ge kunt daar wel op leren spelen. Maar als ge het een beetje serieus meent verkoopt ge dat een half jaar later en koopt ge iets beter. Ik verkoop momenteel twee gitaren die wss in uw budget kunnen passen. Waaronder mijn eerste "deftige" gitaar (heb dus ook eerst rommel gekocht en een half jaar later iets anders gekocht :p).

Als ge daar interese voor moest hebben wil ik u best wel helpen met het vinden van een versterker en al het andere nodige materiaal.
2 linkjes naar de zoekertjes :
London City Comet + Nek-upgrade - Te koop op 2dehands.be
Squier VM Thinline Telecaster - Te koop op 2dehands.be

Nuja ge ziet maar. Stuur mij gerust een PM als ge er eens over wilt babbelen (of voor meer foto's) ;)

NecroNeo

Legacy Member
deswa zei:
hey ik wil graag gitaar leren spelen (ben er nog niet helemaal uit, electrisch of akoestisch) nu heb ik een zoekertje gevonden en vroeg me af of die goed was (van merk enz) :Splinternieuwe elektrische gitaar + draagtas + vele extra's - Te koop op 2dehands.be

dusja ziet dit er goed uit? eventueel verdere tips en/of kritiek is ook altijd welkom :)

mvg

Toch best eerst beslissen of je elektrisch of akoestisch wil gaan. Denk dat akoestisch wel wal goedkoper is om te beginnen. Voor 350€ (nieuw) (+ 100€ voor draagtas, metronoom, stemkastje en extra snaren) kan je al 'n leuk instrument vinden.

Voor 'n elektrische zal je voor dat bedrag wat minder ver komen als je d'r een versterker en mss nog 'n pedaalke bij wil.

Als je voor tweehands gaat zou ik ook iets kopen van iemand die (zoals medic) iets wegdoet waarop gespeeld is. Dat materiaal zal ongetwijfeld beter afgesteld zijn dan 'n stock beginnersgitaar die nooit bespeeld is.

Feignasse

Legacy Member
NecroNeo zei:
Toch best eerst beslissen of je elektrisch of akoestisch wil gaan. Denk dat akoestisch wel wal goedkoper is om te beginnen. Voor 350€ (nieuw) (+ 100€ voor draagtas, metronoom, stemkastje en extra snaren) kan je al 'n leuk instrument vinden.

Voor 'n elektrische zal je voor dat bedrag wat minder ver komen als je d'r een versterker en mss nog 'n pedaalke bij wil.

Bij een eerste gitaar heb je toch niet meteen een pedaal of een metronoom nodig? :unsure: En op een stemkastje kan je ook besparen door bvb een cube 30x te kopen of een akoestische gitaar met zo'n b-band versterkingselement. Dan heb je meteen ook een tuner :)

Zo'n supergoedkope gitaar zou ik persoonlijk nooit kopen. Slecht materiaal kan alleen maar extra frustratie opleveren. Als je het serieus meent kan je beter net iets meer geld uitgeven van de eerste keer.

deswa

Legacy Member
kheb gekozen voor een electrische gitaar, nu zoek ik een een middenweg tussen niet te duur maar toch kwaliteit

NecroNeo

Legacy Member
Ulixes zei:
Bij een eerste gitaar heb je toch niet meteen een pedaal of een metronoom nodig? :unsure: En op een stemkastje kan je ook besparen door bvb een cube 30x te kopen of een akoestische gitaar met zo'n b-band versterkingselement. Dan heb je meteen ook een tuner :)

Daarom dat ik het apart heb gezet, dat is allemaal optioneel natuurlijk, maar je moet daar wel wat rekening mee houden in je budget.
Zelf heb ik in't begin wel veel met 'n metronoom geoefend en 't eerste nummer waar ik aan begon op elektrische gitaar had ik eigenlijk ook 'n pedaal voor nodig, maar ik stampte gewoon de distortion aan rechtstreeks op m'n versterker :D Wel goed om m'n frustratie owv die versterker kwijt te spelen, was ook 'n beginnersmodel en z'n geld niet waard.

Recipe4hate

Legacy Member
Om in euforie door te gaan met enkele posts hoger: gisteren was happy new amp day!

HNAD!


Klinkt echt zalig. Staat nu wel al direct op't repetitiekot dus veel heb ik er nog niet mee gespeeld (behalve de repetitie dan)

medic

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Om in euforie door te gaan met enkele posts hoger: gisteren was happy new amp day!

HNAD!


Klinkt echt zalig. Staat nu wel al direct op't repetitiekot dus veel heb ik er nog niet mee gespeeld (behalve de repetitie dan)

Dat vraagt om een soundsample m'n beste :music:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan