Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

NecroNeo

Legacy Member
BlaXander zei:
Edit 2: Ja, ik ben mij er meer dan bewust van dat zo'n gitaren met zo'n prijskaartjes compleet boven mijn niveau en kunnen liggen en ik dus compleet onwaardig ben om er een te bespelen, laat staan bezitten, maar dan nog: I want one! :P

langun zei:
Ik ga mij er nu zeker nog geen kopen, maar wanneer de tijd komt dat ik ga upgraden ga ik het zeker in gedachten houden. Die gitaar is veel te goed voor mijn huidige kunnen, bij mijn huidige gitaar zit ik zelfs nog niet in de buurt van zijn limiet, maar het is een mooie toekomstdroom :D

Ik vind 'n te laag niveau nu niet echt 'n argument om het niet te kopen. Oké 'n absolute beginner moet niet direct all out gaan. Maar eenmaal je duidelijk weet wat je wil en je graag genoeg speelt dat je weet dat je dat nog wel 'n paar jaar zal doen... Waarom niet? 'n Goed instrument behoudt z'n waarde ook dus in dat opzicht is het geen weggegooid geld.

Redhunter

Legacy Member
NecroNeo zei:
Ik vind 'n te laag niveau nu niet echt 'n argument om het niet te kopen. Oké 'n absolute beginner moet niet direct all out gaan. Maar eenmaal je duidelijk weet wat je wil en je graag genoeg speelt dat je weet dat je dat nog wel 'n paar jaar zal doen... Waarom niet? 'n Goed instrument behoudt z'n waarde ook dus in dat opzicht is het geen weggegooid geld.

Probleem is dat mensen te snel denken dat ze weten wat ze willen. Hangt natuurlijk van persoon tot persoon af. De ene kan eeuwig in rock blijven ronddwalen en de andere is het na een tijd beu.

Eens ik rock begon uit te spitten vond ik het theoretisch maar 'wat saai' (daarom niet slecht) en zo heb ik (mede dankzij mijn leerkrachten) naar jazz gegrepen, waar ik mij goed bij voel.

Kortom raad ik toch een 'tussenstap' aan ipv direct een dure te kopen.

Sick`

Legacy Member
Je koopt gewoon 3 a 4 superdure gitaren die samen alles aankunnen, probleem opgelost :D

Maar inderdaad, ik bedoelde ook lauter en alleen over hoe goed je al dan niet bent (wat uiteindelijk een zeer relatief begrip is), ... maar je moet ze natuurlijk wel met verstand verkopen :D

Om de vergelijking met een hobby te maken waar over het algemeen mensen minder snel op je neer kijken: je moet niet goed kunnen snowboarden om deftig materiaal te kopen, maar je moet wel heel zeker weten met welk type bord en boots je een hele tijd verder wil. Natuurlijk een stuk goedkoper buiten de skipas etc gerekend :D

Ik wou me vooral uitspreken over het "ik ben niet goed genoeg" wat in vele gevallen eerder is "anderen zullen mij niet goed genoeg vinden" omwille van de degou dat ik heb aan de air van sommige muzikanten op youtube of verkopers in winkels... hier zijn zo 2 winkels, en als ik al naar binnen kijk en zie dat er geen klanten zijn en op de koop toe de verkoper al achter zijn balie op uitkijk zie staan van "welke looser gaat de volgende 5 minuten van mijn leven verpesten?" ... dan ben ik al snel terug weg :D

BlaXander

Legacy Member
Mijn probleem is dat het gaat over een grote investering (de gitaren die ik aant bekijken ben zijn toch rond de 2.500-3.000 euro :p) en dat ik dus moeilijk meer dan 1 kan kopen :p. Dus blijft de moeilijke keuze van wat voor gitaar ik wil. Zoals ik al eerder zei zit ik met het dilemma Strat - Les Paul (misschien correcter Single Coil - Humbucker).

En dan is er ook nog de factor van versterker. Speel atm met een Cube 30, dus zou waarschijnlijk wat zonde zijn om met zo een geweldige gitaar op zo'n versterker te spelen. Nu speel ik eigenlijk alleen op mijn kamer en heb ook niet dadelijk ambities om te gaan op treden of te spelen in een groep, dus denk ik dat de beste optie qua prijs/kwaliteit iets in de aard van een Line6 Pod of een Native Instruments Guitar Rig zou zijn.

Nuja, hierover nadenken en op het internet vanalles erover opzoeken is tenminste een plezant tijdverdrijf :p

Plutus

Legacy Member
BlaXander, ik heb een ESP Horizon en Jackson RR24 Limited Edition (vrij zeldzaam), samen ook heel wat kluiten waard. Ik speel daarmee over een Cube 15x of een Line 6 pod studio UX1 :) maakt mij echt niets uit. Ik heb die gitaren omdat ik er graag op speel, sound vind ik zo relatief.

@Redhunter: interesse voor jazz begint hier meer en meer te groeien... Ik snap beetje bij beetje wat jou zo aantrekt :)
Ik verwacht binnen enkele weken trouwens nog (hopelijk goed) nieuws van het muziekcentrum. Laat ons hopen!

Sick`

Legacy Member
@BlaXander:

Als je twijfelt tussen een LP en Strat, dan denk ik dat je inderdaad met een probleem zit :D Heb je iets dat in de buurt van beide komt? Zonee, dan zou ik gelijk ik gedaan heb eerst een middeklasse strat kopen van eerder tussen de 600 a 700.

Wat je versterker betreft: als je voor een bepaalde sound wil gaan, dan begint dat bij die versterker buiten te smijten :D Een cube is goed in zijn prijsklasse, en je kan er leuke dingen mee, maar die heeft een heel opdringerig/muffled karakter dat er voor zorgt dat bvb veel pedalen krak hetzelfde klinken, achteraf bekeken zelf zo dat een pod er eigenlijk helemaal niet leuk door klinkt (doek over de versterker syndroom), ... ik heb zelf al een tijd iets anders en onlangst na een tijdje de cube nog eens bovengehaald, en meteen te koop gezet en verkocht :D

Maar het hangt ook allemaal een beetje van jezelf af, sommige mensen zijn perfect geluk met een gitaar dat leuk speelt, of eentje dat gewoon al geluid maakt, of kan het niet bommen wat voor gitaar ze hebben zolang ze maar een leuke versterker hebben :)

Ronnie86

Legacy Member
alles draait uiteraard om persoonlijke keuze, smaken verschillen...:)

ge moet er gewoon graag op spelen.

Skyscraper

Legacy Member
Iemand 'n idee wat 't probleem is?
Krijg redelijk overstuurt signaal als ik wat harder doorstrum. Ook met quasi geen effecten op (bvb alleen reverb of 'n delay)? Komt zelfs voor als ik 't volume wat zachter zet van mijn gitaar of via volumepedaal.
't is het meest prominent op 'n oude fender twin reverb, maar op zo'n kleine frontman komt 't ook voor.
'k speel met 'n oude fender strat, gewone pickups.. en had er vroeger geen last van afaik.

Redhunter

Legacy Member
BlaXander zei:
(de gitaren die ik aant bekijken ben zijn toch rond de 2.500-3.000 euro :p)

De sound die je wil ligt niet perse in de prijsklasse €2500-3000 ;)

En probeer ook eens de 'ongewone' merken. Test merken die je niet kent (als je dat al niet gedaan hebt). Ik hoor persoonlijk nogal graag Haar qua gitaren.

Onbekend =/= slecht.

Als je toch voor een dure gitaar gaat zorg dan dat je bij die gitaar het gevoel hebt van: Die is het! (en vraag je ook af waarom en of je dat niet bij een andere gitaar ook kan terugvinden).

Allesinds, wat je ook koopt, maak on jaloers :p


@Hierboven:
Obvious vraag: Volume gitaar en/of volumepedaal (of andere pedalen) niet te luid?
En ook zonder effecten?

Sick`

Legacy Member
Skyscraper: begin eens met alle effecten ertussenuit te halen en recht in de amp te pluggen? :) Fenomeen bij zowel nek als brug pickup?

Skyscraper

Legacy Member
Wel 't is moeilijker om 't te merken zonder 'n delay/reverb, omdat 't meestel overstuurt als ik wat doorstrum. Bij 'n enkele stroke (zonder effecten) klinkt 't eigenlijk ook licht overdriven, maar minder prominent.
Ga straks is proberen met de verschillende pickups, stom dat'k dat niet deed.


EDIT:
Bleek dat 't de laatste addititie aan mijn chain was, de alesis midiverb. Deze stond bij output op 100%, leek mij normaal.. da's geen éxtra volume dus waarom zou dat overdrive geven. (moest het nu 120% zijn ofzo..). Bon, onder de 70% geeft die geen overdrive meer bij de hardste strums. Hopelijk verlies ik niet teveel dynamiek daardoor ofzo..

BlaXander

Legacy Member
Tis misschien wel waar dat ik de sound die ik zoek ook uit een goedkopere gitaar zou kunnen halen, maar wat mij aanspreekt bij de gitaren die ik op het moment overweeg is ook de arbeid die eraan besteed wordt. Uiteindelijk maken noch Fender noch Gibson een grote kans om mijn aankoop te worden, van die 2 zou alleen de David Gilmour signature Strat mij misschien kunnen bekoren.

Qua merken die ik overweeg zijn het niet dadelijk bekende merken hoor, integendeel. Zoals ik al zei zou ik misschien gewoon naar Jörg Tandler gaan en hem een gitaar laten bouwen voor mij, waarschijnlijk een Morgaine Mintage '57 (dus een Strat). Hij maakt ook heel goeie Les Pauls, maar in de Les Paul categorie ben ik ook wel fan van Jon Case (een Engelse gitaarbouwer). Uiteindelijk spreekt het idee van zo een gitaar speciaal voor mij gemaakt mij wel enorm aan, zeker als je weet dat die 2 voornoemde bouwers ongeveer alles met de hand doen.

Sick`

Legacy Member
Als je hand gebouwde wil, moet je zeker eens naar Heritage kijken, leuke beestjes ;)

medic

Legacy Member
Ik verkoop mijn 2 tele's
- Squier Vintage Modified Thinline Telecaster
- London City Comet + Nek upgrade


Beide heel leuke gitaren voor hun geld. Als iemand interesse moest hebben PM me maar.
Verkoop ze omda'k me graag een jazzmaster zou aanschaffen. Zaterdag heb ik er eentje vastgehad, zalige klank, makkelijke nek, block inlays (eerder zeldzaam lijkt me) en dat voor nog geen 1000 euro :)

medic

Legacy Member
Manuvdv zei:
Wat houdt de upgrade van die Comet in?

Der zit een stevige D-shape (dat denk ik toch, tis alleszins zeer comfortabel) nek op met satijn finish, ook veel betere frets. Die speelt beter dan een mexicaanse fender op die manier (de pickups zijn ook veel beter imo).

Zonder zeveren die nek is echt top, de dot markers langs de zijkant van de nek zijn ingewerkt tussen de nek zelf en het fretboard. Dat ziet ge alleen bij duurdere gitaren denk (maar daar kan ik me in vergissen).

Foto's : Dropbox - Photos - Online backup, file sync and sharing made easy.
Sound Sample : http://dl.dropbox.com/u/212204/demoRosie.mp3

BlaXander

Legacy Member
Heb jij dan zelf die nieuwe nek laten maken voor die gitaar? Indien ja, zou je mij eens kunnen zeggen wat dat eigenlijk kost, zo'n nieuwe nek? Als je het hier niet wilt zeggen, mag het ook in pm :).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan