Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cerulean

Legacy Member
Sick` zei:
Geen ervaring met de Nitro, maar het is ook maar wat je een boost wil noemen ;) Wat me opvalt is dat geen enkele booster, dat ik al heb vast gehad, werkelijk in staat is om enkel en alleen te boosten. Meestal voegen ze een, al dan niet lichte, overdrive/distortion toe van de op-amp of transistor dat begint te clippen. En als ze dat niet doen, dan boosten ze ofwel niet genoeg, ofwel kleuren ze je signaal enorm :( Boosters komt voor mij gewoon in de categorie van overdrives terecht, ze werken of werken niet voor je setup.


Wat je zegt is waar, als je zo een booster voor de input van je versterker zet. Dan is zo'n booster enkel interessant als je een low gain versterker hebt (werkt fantastisch met oude Marshalls). Maar op een echt distortion kanaal is het logisch dat het weinig tot geen effect heeft. Distortion is in feite niks meer dan massale overdrive + compressie, dus uw inputvolume heeft uiteindelijk nog maar weinig te zien met het outputvolume.

Maar om het signaal echt te boosten, moet zo'n ding in de FX loop, werkt perfect.

josuwa zei:
Info over de PRS? :(

Euh... Zoveel info heb ik er niet over :p Is een PRS Custom 22, met abalone bird inlay. Inclusief koffer, 1850 euro.

Skyscraper

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Hij krijgt meer zuurstof. Een akoestische gitaar zal daardoor veel luider klinken. :unsure:


Vandaag een Boss GE7 Equalizer en TC Electronic Polytune gehaald. Komen mijn doeltreffendheid op het podium alleen maar ten goede :applause: (Equalizer helemaal achteraan gezet, speciaal om het volume te boosten)

En; is de polytune werkelijk handiger dan 'n gewone tuner? Of zijn er toch minpuntjes..? Wel 'n stevige prijs voor 'gewoon' een tuner.
Onmisbaar als ge veel concerten doet.. maar voor thuis. Je ne sais pas.

de jerre

Legacy Member
Skyscraper zei:
En; is de polytune werkelijk handiger dan 'n gewone tuner? Of zijn er toch minpuntjes..? Wel 'n stevige prijs voor 'gewoon' een tuner.
Onmisbaar als ge veel concerten doet.. maar voor thuis. Je ne sais pas.
Is gigantisch veel handiger dan een andere tuner. En hij kost evenveel als een Boss TU-2 of TU-3 nieuw hoor ;)

Minpuntjes niet echt, in poly-mode is hij iets minder nauwkeurig dan in gewone mode maar dat scheelt echt héél weinig.
Wat ook een minpuntje zou kunnen zijn (maar niet voor mij voorlopig...) is dat hij geen dropped tunings aankan. Lagere tunings tot B werken echter perfect.

Skyscraper

Legacy Member
Klinkt goed :). 'k ga misschien wachten tot 'r wat verschijnen op tweedehands enzo.

Heb trouwens 'n probleem. Gisteren 'n alesis midiverb 4 overgenomen, maar nu opzoek naar de adapter.. is zo'n 9v met wisselstroom.. moeilijk te vinden dus aangezien bijna alles gelijkspanning (DC is). Bah.

Sick`

Legacy Member
Cerulean zei:
Wat je zegt is waar, als je zo een booster voor de input van je versterker zet. Dan is zo'n booster enkel interessant als je een low gain versterker hebt (werkt fantastisch met oude Marshalls). Maar op een echt distortion kanaal is het logisch dat het weinig tot geen effect heeft. Distortion is in feite niks meer dan massale overdrive + compressie, dus uw inputvolume heeft uiteindelijk nog maar weinig te zien met het outputvolume.

Maar om het signaal echt te boosten, moet zo'n ding in de FX loop, werkt perfect.

Uiterard, ik wil maar zeggen dat vele boosts die zogezegd een 'clean boost' beloven of zo'n setting hebben, niet lauter een volume boost zijn en ofwel snel/direct breakup vertonen ofwel aanzienlijk kleuren (wat in een fx loop ook een aanzienlijker verschil geeft). Vandaar dat ik voor een echte clean boost ook sneller iets, bij wijze van spreken, van het schap zou pakken dat ik weet dat zen dink doet, dan mezelf gek te zoeken of te moeten gokken met het online bestellen van een pedaal (ok, niet 100% waar aangezien ik 80% van de pedalen koop zonder te testen, maar dat is een ander verhaal :D).

Voor in je loop moet je uiteraard ook een loop hebben, en eentje zijn dat gitaar-level pedalen aankan of zal met line-level toestellen beginnen werken. Liefst ook een loop dat niet ruist, dat is blijkbaar tegenwoordig ook een moeilijke opdracht :wtf:

Enkele voorbeelden van pedalen dat zogezegd een clean boost beloven:
- EHX LPB-1: clipped met humbuckers en voegt een pak lowend toe.
- Fat Boost 3: zonder dat je aan gain komt niet echt veel boost en kleurt je signaal.
- Atrec 8-band EQ: pedaal begint te clippen vanaf bepaad volume/freq boost
- Rockbox Boiling Point: de clean boost setting is gewoon een diode lift, je hebt nog altijd de kleuring van de pedaal en je hebt nog steeds de clipping van je op-amp.
- DIY musikding the range: de full boost is nog steeds een enorme treble boost.
- Xotic RC: maakt de boel een beetje helderder (kan positief zijn).

That said, ik denk als ik een echte clean boost tegenkom, dat ik hem niet eens leuk zal vinden :D Als ik louter en alleen gewoon meer volume nodig hebt, zou ik ook eerder op een EQ durven gokken, dan op alles wat een clean boost beloofd :D

Zelfde met pedalen dat een wereld vol dynamics beloven, het zijn dikwijls degeen dat er het minst hard over roepen dat het dynamischte zijn. Moeilijk om zonder te kunnen testen soms uit te maken of iets nu marketing, hype of werkelijkheid is, en of het al dan niet in je eigen situatie zo werkt :s .. pedalen die super dynamisch zijn klinken bvb helemaal anders met single coils dan met high-output humbuckers... zo kan het zijn dat je met een strat amper een overdrive te horen krijgt, maar met humbuckers al direct met een crunch start... niet dat dat slecht is, maar als je nu net dacht een crunch met single coils te krijgen :)

Nu ik toch weer aan het tateren ben, gisteren in de winkel een Heritage gitaar getest, klonk super, maar toch weeral moeten ondervinden dat een Les Paul niks voor mij is :( Weer die medium frets dat me aan het fretboard doen krabben en kleven, en aan de 12de fret al het gevoel dat ik op het einde van het fretboard zit omdat ik al acrobatische stunten moet uithalen om bvb van 13 naar 17 te sliden :eek: Neck pickup klonk wel geweldig, was een seymour duncan '59, maar de brug pickup was me iets te schel: een seymour duncan jazz.

BBE Mind Bender ook getest, heel leuke pedaal, blijft voorlopig op mijn verlang lijstje staan :D

Fulltone Catalyst van verlanglijstje geschrapt, te subtiel op moderate settings, en niks speciaal op hoge settings.

Fulltone Distortion Pro (discontinued) verbaasde me echter wel kwa sound, maar ik snapte op dat ogenblik de knopjes niet goed, en was geintimideerd door het aantal knopjes dat persies maar subtiel iets deden :D

langun

Legacy Member
Bizar, op geen enkele snaar problemen om dat te doen, zelfs op mijn dikke E snaar probleemloos tot 18 sliden :p Een les paul is natuurlijk wel een serieuze blok hout in vergelijking met jouw gitaren.

Sick`

Legacy Member
langun zei:
Bizar, op geen enkele snaar problemen om dat te doen, zelfs op mijn dikke E snaar probleemloos tot 18 sliden :p Een les paul is natuurlijk wel een serieuze blok hout in vergelijking met jouw gitaren.

Mwa, kwa dikte komt mijn Schecter wel in de buurt, maar ik heb problemen met dat de nek ver in de body steekt, en de body ook zo gevormd is dat als je zit, de nek nog meer naar achter ligt :) Zal uiteraard ook een combinatie van hoe je zit en gewoonte zijn ;)

Recipe4hate

Legacy Member
de jerre zei:
Is gigantisch veel handiger dan een andere tuner. En hij kost evenveel als een Boss TU-2 of TU-3 nieuw hoor ;)

Minpuntjes niet echt, in poly-mode is hij iets minder nauwkeurig dan in gewone mode maar dat scheelt echt héél weinig.
Wat ook een minpuntje zou kunnen zijn (maar niet voor mij voorlopig...) is dat hij geen dropped tunings aankan. Lagere tunings tot B werken echter perfect.

Prijs valt toch goed mee? (85€) Zeker omdat hij true-bypass is en echt bijzonder nauwkeurig is.
Voor de rest is het een handig tooltje om live te gebruiken, zoals een schermpje dat zijn brightness aanpast aan de omgeving en een killswitch systeem.
En ja, even indrukken en alle snaren tegelijk aanslaan is een heel stuk sneller om tussen de liedjes door te checken of je nog in tune bent.

Anoniem04

Legacy Member
Stagg tuner is dood, terwijl die nog maar een jaar oud is en misschien 15 keer gebruikt is.

Wat een brolmerk. :lol:

Sick`

Legacy Member
Skyscraper zei:
Klinkt goed :). 'k ga misschien wachten tot 'r wat verschijnen op tweedehands enzo.

Heb trouwens 'n probleem. Gisteren 'n alesis midiverb 4 overgenomen, maar nu opzoek naar de adapter.. is zo'n 9v met wisselstroom.. moeilijk te vinden dus aangezien bijna alles gelijkspanning (DC is). Bah.

Sommige modems hebben een 9V AC adapter, Line 6 stuff heeft 9V AC adapters, Damage Control heeft 9V AC adapters ... en ik denk dat er zelf Boss adapters met 9V AC is, maar ik vrees wel dat die Boss niet zoveel mA on tap heeft :s

Maareuh, zeker dat hij 9V AC *moet* hebben? Meeste Line 6 spullen werken bvb ook op 9V DC. Voor effecten (en modems) is er zelden een goeden reden om AC stroom nodig te hebben dacht ik, meestal zit er direct een gelijkrichter achter de power socket :D

Skyscraper

Legacy Member
Thanks voor den input Sick'.
Heb ondertussen gewoon eentje op ebay besteld.
Echt zéér moeilijk om zoiets te vinden, vooral omdat 't AC is én redelijk wat mA nodig heeft.
Met 'n DC werkt het toestel wel, maar er komt geen input/output signaal..

En ge hebt gelijk dat 't intern wel dc gebruikt. Die ac wordt dus naar dc omgezet..
Volgens mij heeft het zo'n ac adapter 'nodig' zodat de mensen geneigd zijn om 'n originele adapter te kopen van alesis, waarop ze dan flinke winst maken.
Zeer frustrerend dezer dagen, omdat ik nu 'n week ga moeten wachten.. terwijl ik 't toestel gewoon staan heb. Bah :D.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan