Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

langun

Legacy Member
Guitar Chords was mijn eerste google uitkomst, lijkt vrij degelijk.

Ze heeft minder bas, het is dan ook een kleinere gitaar, maar naar mijn mening een vrij volle klank voor het formaat. Een wat bluesy feeling, maar kan zeker ook het gewone akkoordenwerk aan.
Geen gitaar om mee op een groot podium te staan, maar toch zeer vermakelijk thuis.

T.Monkey

Legacy Member
Ik ben van plan binnenkort eens een nieuwe gitaar te kopen, en men oog viel op de Fender Deluxe Player Strat. Nu is deze namelijk te verkrijgen in 2 verschillende versies, een met een maple toets, en een met een rosewood toets. Maar ik weet niet echt wat het verschil is tussen deze 2, dus ik weet niet goed wat kiezen, iemand die me kan helpen ?

alvast bedankt :p

josuwa

Legacy Member
Andere hout = andere feel. Subtiel verschil in geluid ook. Je hoort het redelijk duidelijk. Allebei proberen dus ;)

Cerulean

Legacy Member
Ik ga mijn PRS maar eens verkopen :'(

Derde van links...

4760_216916280354_580070354_7398870_7905617_n.jpg

brammex

Legacy Member
T.Monkey zei:
Ik ben van plan binnenkort eens een nieuwe gitaar te kopen, en men oog viel op de Fender Deluxe Player Strat. Nu is deze namelijk te verkrijgen in 2 verschillende versies, een met een maple toets, en een met een rosewood toets. Maar ik weet niet echt wat het verschil is tussen deze 2, dus ik weet niet goed wat kiezen, iemand die me kan helpen ?

alvast bedankt :p

Google zegt dat maple "brighter" is dan Rosewood. Mja kies wat je het mooist vindt. :woohoo:


Is het slecht voor je gitaar of snaren om vaak te veranderen van tuning? Veel wisselen tussen drop D tuning+halve semitone lager en standaardtuning bijvoorbeeld.

En nog iets: Werken gitaartuners zoals de Turbo Tuner, Boss TU3 (goed) bij een akoestisch-elektrische gitaar?

medic

Legacy Member
brammex zei:
En nog iets: Werken gitaartuners zoals de Turbo Tuner, Boss TU3 (goed) bij een akoestisch-elektrische gitaar?

Mijn Boss TU-2 werkt alleszins heel properkes met mijn akoestisch-elektrische :)

Sick`

Legacy Member
brammex zei:
Google zegt dat maple "brighter" is dan Rosewood. Mja kies wat je het mooist vindt. :woohoo:

En best voelt, ik vind een maple fretboard bvb nogal "kleven".

brammex zei:
Is het slecht voor je gitaar of snaren om vaak te veranderen van tuning? Veel wisselen tussen drop D tuning+halve semitone lager en standaardtuning bijvoorbeeld.

Voor je snaren? Kan ik me niet voorstellen.

Voor je gitaar? Een halve stap, not likely. Maar vanaf je met dezelfde snaren meer dan een halve stap naar beneden gaat zou ik toch uitkijken.. hout kan minder goed tegen schommelingen in trekkracht, en je trussrod zou wel eens te fel je nek recht beginnen trekken als er te lang een te lage spanning op rust.

brammex zei:
En nog iets: Werken gitaartuners zoals de Turbo Tuner, Boss TU3 (goed) bij een akoestisch-elektrische gitaar?

Ja.

josuwa

Legacy Member
Toch is het heel slecht voor je snaren te verandering van tunen. Je 'leurt' ze zo uit. En da's gewoon een feit n/o. Cerulean, mag ik de PRS eens deftig zien, welke type enzovoorts?

Sick`

Legacy Member
josuwa zei:
Toch is het heel slecht voor je snaren te verandering van tunen. Je 'leurt' ze zo uit. En da's gewoon een feit n/o.

Zou in de praktijk inderdaad misschien kunnen hoor, ben eerder terughoudend t.o.v. die stelling dat het gebaseerd is op een verkeerd hersenpinsel .. of mij stelling ;)

Maar ik ben echter erg geinterreseerd in de theorie er achter indien dat wel zo is. Ik bekeek het van de stelling dat metalen enkel rekken en langzaamerhand de gerekte vorm aannemen en vanuit dat punt meer gaan rekken (metaalmoeheid) ... hoe minder trekkracht, hoe minder snel ze permanent vervormd gaan geraken. Staal en titanium rekt bvb enkel als een bepaalde trekkracht overschreden word, dus ik denk, hoe lager de trekkracht, hoe minder snel deze permanente vervormingen gaan aannemen :unsure:

Sick`

Legacy Member
Wat ik er aan de andere kant nog wou bij vermelden: herstemmen klinkt kut anyway. Je intonatie klopt niet meer en je instrument is dus bijgevolg niet meer in tune met zichzelf ... en hoe minder trekkracht, hoe sneller je de boel met je vingers out-of-tune drukt. Ik heb me lang ge-ergerd aan het feit dat downtunen als kut klinkt, met als besluit dat dit enkel en alleen was omdat de intonatie gewoon scheef komt te staan.

Baats

Legacy Member
Welke snaren gebruiken jullie op je akoestische gitaar?

Ik heb er nu net mijn laatste pakje ' D'Addario Phospor Bronze' opgelegd, en het zal ook mijn laatste blijven aangezien ik niet zo tevreden ben van dat geluid.. Iemand suggesties of zelfs geluidsvoorbeelden (ook al verschilt dat van gitaar tot gitaar..) van andere snaren?

Ronnie86

Legacy Member
brammex zei:
Dus ideaal is een aparte gitaar voor andere tuning? :D
uhu . spot on ! :)

Baats zei:
Welke snaren gebruiken jullie op je akoestische gitaar?

Ik heb er nu net mijn laatste pakje ' D'Addario Phospor Bronze' opgelegd, en het zal ook mijn laatste blijven aangezien ik niet zo tevreden ben van dat geluid.. Iemand suggesties of zelfs geluidsvoorbeelden (ook al verschilt dat van gitaar tot gitaar..) van andere snaren?

voor mijn akoustische gebruik ik nu Martin acoustic sp strings bronze, extra light
klinken heel zuiver (al klinken alle nieuwe snaren wel zo;) ) ik ben er content van.

Baats

Legacy Member
En wat voor geluid geven die? Deze Phosphor Bronze zitten recht in't midden tussen 'Bright' en 'Mellow', maar tbh. weet ik totaal nog niet welke richting ik van die twee uit zou willen gaan.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan