Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

langun

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Maar de speakers worden opgenomen door de mic en dan uiteindelijk toch door de PA afgespeeld. Ik snap dat je zo wel een beter karakterkleur krijgt, maar enkel daarvoor ga ik toch geen mics aanschaffen.

Als je tevreden bent met je versterker rechtstreeks door de PA, zonder microfoon, is dat ook niet nodig, als je echter vindt dat je niet hetzelfde geluid krijgt als wanneer je gewoon op je versterker speelt, en het is van die orde dat het je stoort, dan is een microfoon een goede optie ;)

@Ulixes: proficiat, mooie aankoop lijkt me!

de jerre

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Heb ook nog eens een vraagje:

Sinds kort repeteren, recorden, en pogen wij live te spelen over een PA-systeem. De drum is gemiced, maar voor de versterkers van bas en gitaar, gebruiken ze kabels die van de versterker lopen. Ik vraag me nu af of het niet beter is dat ik een leuke mic haal, die voor de versterker plaats en van daaruit mijn geluid naar de PA stuur?

Alsook zou ik de mic dan graag gebruiken om thuis wat te recorden. Heb je behalve een goede microfoon nog andere hardware nodig? Ik maak voorts gebruik van een laptopje en een line6 UX2.

En nu ik toch bezig ben: indien er positief geantwoord wordt op bovenstaande vragen, zijn er mics die jullie me kunnen aanraden? (belangrijk: goede prijs/kwaliteit verhouding, duurzaam en mag niet snel clippen)
Eerst en vooral, vanwaar vertrekt de kabel die naar de PA loopt? (Dus in welke uitgang steken die op de versterkers?)

Een mic is zeker te overwegen. Niet alleen ga je de kleuring van je speaker mee opnemen, je kunt zelfs door met de plaatsing van de mic te spelen de klank nog beinvloeden, en zelfs gewoon door een andere mic te kiezen. Oneindig veel mogelijkheden!

Voor recording is dat uiteraard niet anders, en daar heb je met je UX2 meer dan genoeg mogelijkheden voor. Gewoon een leuk programmatje zoals Audacity als je het simpel wilt houden of Reaper, Cubase, Logic, enz... als je het wat professioneler wilt aanpakken.

Kwa mics:
Niet snel clippen (dus geschikt voor hoog volume) betekent dat je 9/10 een dynamische wilt.
Voor gitaar zijn de toppers: Shure SM57, Sennheiser MD421, Sennheiser e906, ...

Anoniem04

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Ik denk dat ieder pedaal zijn functie heeft? Een delay kan je bijvoorbeeld op zowel je clean als dirtchannel gaan gebruiken. Een overdrive op je overdrive kanaal lijkt me dan weer teveel van het goede.
Mijn conclusie zou zijn: klinkt het goed voor jou, doe het dan! Er bestaat niet zoiets als de perfecte sound.

Het is een multieffectenpedaaltje, dus ik moet 1 van de 2 kiezen. :p

Als het zo is, dan blijf ik wel bij mijn OD van mijn amp, merci. :)

medic

Legacy Member
Sick` zei:
@Recipe4hate:

Voordeel van een mic tov direct is dat je met de mic placement serieus je sound kan tweaken.

Wat je nog nodig hebt is een XLR kabel uiteraard ;) Maar ik kan mijn mic pefect op de UX1 aansluiten; ik geef wel toe dat je redelijk luid moet spelen omdat teveel mic gain gebruiken noise geeft (wat je wel via audacity kan removen, maar uiteraard niet recommended).

Niet te snel clippen: dynamic mic? Ik heb gewoon een Shure SM57 gekocht zodat ik geen kopzorgen moet hebben of ik iets verkeerd doe of het aan de mic ligt ... als het niet klinkt ligt het dan gewoonweg aan mezelf :D

*edit* mic stand heb je ook nog nodig.

Een voordeel van zo'n Sennheiser e*** is dat je geen mic stand nodig hebt. Je kan die gewoon over uw amp draperen. XLR kabel gewoon eens rond het handvat wikkelen zodat hij niet op de grond valt :).

Foto'tje van de setup op mijn nieuw appartementje :). (Wel niet letten op de lelijke gordijnen, die zijn ondertussen vervangen door iets "esthetischer" :p

Obi-Jan

Legacy Member
Dillyracer zei:
Het is een multieffectenpedaaltje, dus ik moet 1 van de 2 kiezen. :p

Als het zo is, dan blijf ik wel bij mijn OD van mijn amp, merci. :)

Ik heb dat van mij (boss gt-6) aangesloten op de return-aansluiting van mijn versterker, in de handleiding van de gt-6 stond dat dat beter was, al heb ik geen idee waarom :p

dibardi

Legacy Member
Skyscraper zei:
De definitie van 't geluid bij die cube valt wat tegen.. die effecten zijn wat handig.
Waarom geen klein fender ampke?
Of voor die prijs kunt ge zelfs bijna 'n grote frontman kopen;
Fender Frontman 212R bij KeyMusic.com

Omdat ik zo'n klein fender ding heb, maar ik ben niet echt tevreden van het geluid.

Ne maat van mij heeft ne Roland Cube X30 en de klank valt redelijk goed mee.

medic

Legacy Member
Waarom geen Fender Champ 600? Kost ongeveer hetzelfde en klinkt pakken authentieker :)

Skyscraper

Legacy Member
dibardi zei:
Omdat ik zo'n klein fender ding heb, maar ik ben niet echt tevreden van het geluid.

Ne maat van mij heeft ne Roland Cube X30 en de klank valt redelijk goed mee.

Ja ok, maar voor de prijs dat gij aangeeft kunt ge wel 'n deftige fender (of 'n andere deftig gitaarmerk) kopen :).
Zo'n cube is handig als beginversterker, maar als ge met 'n goed budget zit kunt ge evengoed 'n goeie amp kopen en dan later wat pedaalkes/multifx pedal :).

Sick`

Legacy Member
medic zei:
Een voordeel van zo'n Sennheiser e*** is dat je geen mic stand nodig hebt. Je kan die gewoon over uw amp draperen. XLR kabel gewoon eens rond het handvat wikkelen zodat hij niet op de grond valt :).

Foto'tje van de setup op mijn nieuw appartementje :). (Wel niet letten op de lelijke gordijnen, die zijn ondertussen vervangen door iets "esthetischer" :p

Neige kruk, gimme! :D Die gordijnen zijn anders wel ferm :unsure:

Is zo'n kruk een beetje comfortabel? Leuke amp, Blues Jr? Content van?

medic

Legacy Member
Sick` zei:
Neige kruk, gimme! :D Die gordijnen zijn anders wel ferm :unsure:

Is zo'n kruk een beetje comfortabel? Leuke amp, Blues Jr? Content van?

Zo'n kruk is in feite ni zo duur hoor. Kost 99 EUR, te verkrijgen bij Fender dealers. Is heel comfortabel zolang ge schoenen draagt, met blote voeten begint de voetbar een beetje pijn te doen na een tijd. :unsure:

Tis idd een Blues Jr, Lacquered Tweed limited edition. Heb die ergens tweedehands op de kop kunnen tikken, was echt een buitenkansje. Is een heel leuke versterker, maar wel met eigen karakter. Ge kunt er zeker niet alles mee doen en sommige pedalen klinken ook anders. (bvb. een DS-1 zal de amp meer doen klinken als een vette Fuzz a la Neil Young ;) )

Maar voor wat ik er mee doe klinkt die echt subliem, samen met mijn Gibson SG krijg ik een een heel vol, warm, resonerend geluid. Heb ff een bounce gemaakt van een opname van verleden week toen ik net mijn Sennheiser e606 gekocht had: klik :music:. NB: niet mijn beste spel en ook nog niet geexperimenteerd met mic placement. Mic was slightly off-center geplaatst.

Opmerkingen altijd welkom :)

Sick`

Legacy Member
Klinkt heel leuk inderdaad, heeft meer bass dan ik had verwacht :) Nu met de DS-1 etc! :D

Als ik mijn mic gebruik (komt zo goed als nooit uit de kast), plaats ik hem ook lichtjes off-center .. ik zet hem eigenlijk op het punt waar de dustcover aan de conus hangt.

medic

Legacy Member
Sick` zei:
Klinkt heel leuk inderdaad, heeft meer bass dan ik had verwacht :) Nu met de DS-1 etc! :D

Moet ik zeker nog eens doen. Het probleem is alleen dat de voeding van mijn pedaaltjes vermist is sinds de verhuis :sad:. Ik hoop dat ze nog opduikt. Maar heb hier of daar nog wel een batterij, ga u zeker nog eens een opname maken als ik de tijd vind.

Tis nu ook wel zo dat mijn basic setting v/d toonregeling een soort sweet spot is, ben die ergens tegengekomen op internet :
- Bass : 9 (kan je iets verminderen als de gitaar van zichzelf al bassy is)
- Middle : 7 a 8
- Treble : 3,5

Heel rare setting aangezien ze niet echt gebalanceerd te noemen valt, maar ze klinkt echt super :)

Sick`

Legacy Member
Dat is inderdaad een extreme setting :eek: Maar zolang het werkt :D
Misschien moet ik zo'n setting ook eens met mijn HT-5 proberen :wtf:

Carrion

Legacy Member
Iemand een idee wa ik zou kunnen vragen voor een marshall MG100 GDFX van 120 watt?



ik weet dat iedereen hier die crap vind dus da hoefde er nie nog harder in te wrijven :p

langun

Legacy Member
Ben ik nu zo mis, of is een MG100 niet 100 watt? Zeer misleidende naam anders...

Carrion

Legacy Member
ow, mistyped :p is inderdaad 100w die head (cabinet 120w ) vanop de marshall website

Recipe4hate

Legacy Member
de jerre zei:
Eerst en vooral, vanwaar vertrekt de kabel die naar de PA loopt? (Dus in welke uitgang steken die op de versterkers?)


De digital out van mijn marshall

freakykiller

Legacy Member
Carrion zei:
Iemand een idee wa ik zou kunnen vragen voor een marshall MG100 GDFX van 120 watt?



ik weet dat iedereen hier die crap vind dus da hoefde er nie nog harder in te wrijven :p

10 reps van mij :unsure: (als mijn 2de poging tot valvestate 8080 niet lukt :p)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan