Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

freakykiller

Legacy Member
Ugh had een valvestate 8080 gevonden 2dehands maar krijg bericht dat hij hem mss toch zal houden :(

Obi-Jan

Legacy Member
freakykiller zei:
Ugh had een valvestate 8080 gevonden 2dehands maar krijg bericht dat hij hem mss toch zal houden :(

Om je te troosten zal ik nu nog wat op mijn valvestate 8080 gaan spelen! :p

Selderijstok

Legacy Member
Ben op zoek naar een noob starter gitaar :p Tmoet wel een linkse zijn want mijn rechtse heb ik tegen de muur geplakt uit frustratie.

Tips :unsure:? Kan niet echt goed spelen, gewoon wat tokkelen en deuntjes naspelen geeft mij al een glimlach :p

Carrion

Legacy Member
Ibanez heeft redelijk goedkope gitaren die toch qua kwaliteit dik inorde zijn.

langun

Legacy Member
Uw snaren omgekeerd steken en opnieuw afstellen? :p
Uw knoppen zitten dan wel aan de verkeerde kant, maar den Jimmy deed dat ook ;)

Plutus

Legacy Member
langun zei:
Uw snaren omgekeerd steken en opnieuw afstellen? :p
Uw knoppen zitten dan wel aan de verkeerde kant, maar den Jimmy deed dat ook ;)
Er moet meer gedaan worden dan snaren omgekeerd steken en opnieuw afstellen hoor.. Zo zal bv. de topkam niet passen, en moeten eventueel de tuners verwisseld worden.

langun

Legacy Member
Zoals? (niet als smartass vraag bedoeld, gewoon uit interesse)

Ben van plan om een akoestische gitaar te kopen om thuis me wat mee te amuseren en af en toe eens met een vriend in de tuin te spelen ofzo, maar ik ben nog wat aan het twijfelen tussen een nieuwe dreadnought (sinds ik geen tweedehandse vind in de regio) of een parlor van begin jaren 60.

Het afgeleefde van de parlor spreekt me wel aan, en ik heb altijd al gevonden dat dreadnoughts een veel te dikke klankkast hebben naar mijn smaak. Dreadnoughts hebben dan weer een langere nek, en zijn over het algemeen meer geschikt voor strummen.

Decisions, decisions.... :)

Plutus

Legacy Member
langun zei:
Zoals? (niet als smartass vraag bedoeld, gewoon uit interesse)
Je moet maar eens naar de topkam van een gitaar kijken, die is niet 6x gelijk uitgevijld (in principe :p). Sommige merken/modellen van tuners voorzien bij de laagste 3 snaren ook bredere gaten omdat die snaren dikker zijn, in dat geval zullen dus ook die tuners moeten omgedraaid worden.

Recipe4hate

Legacy Member
Heb ook nog eens een vraagje:

Sinds kort repeteren, recorden, en pogen wij live te spelen over een PA-systeem. De drum is gemiced, maar voor de versterkers van bas en gitaar, gebruiken ze kabels die van de versterker lopen. Ik vraag me nu af of het niet beter is dat ik een leuke mic haal, die voor de versterker plaats en van daaruit mijn geluid naar de PA stuur?

Alsook zou ik de mic dan graag gebruiken om thuis wat te recorden. Heb je behalve een goede microfoon nog andere hardware nodig? Ik maak voorts gebruik van een laptopje en een line6 UX2.

En nu ik toch bezig ben: indien er positief geantwoord wordt op bovenstaande vragen, zijn er mics die jullie me kunnen aanraden? (belangrijk: goede prijs/kwaliteit verhouding, duurzaam en mag niet snel clippen)

Sick`

Legacy Member
@Recipe4hate:

Voordeel van een mic tov direct is dat je met de mic placement serieus je sound kan tweaken.

Wat je nog nodig hebt is een XLR kabel uiteraard ;) Maar ik kan mijn mic pefect op de UX1 aansluiten; ik geef wel toe dat je redelijk luid moet spelen omdat teveel mic gain gebruiken noise geeft (wat je wel via audacity kan removen, maar uiteraard niet recommended).

Niet te snel clippen: dynamic mic? Ik heb gewoon een Shure SM57 gekocht zodat ik geen kopzorgen moet hebben of ik iets verkeerd doe of het aan de mic ligt ... als het niet klinkt ligt het dan gewoonweg aan mezelf :D

*edit* mic stand heb je ook nog nodig.

langun

Legacy Member
Nog een voordeel van een mic is dat je je speakers nog altijd gebruikt, die hebben toch ook een niet te onderschatten invloed op het geluid dat je versterker voortbrengt.

Feignasse

Legacy Member
Vandaag een Vintage V100 "flamed iced tea" en een Roland Cube 30X gekocht. Plezant wat je allemaal kan met zo'n elektrische gitaar, 'k vrees dat mijn akoestische de komende week in haar houder blijft staan :p

Picje: http://users.skynet.be/ulixes/vintagev100.jpg :love:
Dat wit aan de cutaway is enkel op de foto te zien, in't echt is ze zo gaaf als maar kan zijn :)

Gitaar zelf heeft amper 290€ gekost, ze geven momenteel serieuze kortingen bij musiccenter in Leuven :crazy:

Anoniem04

Legacy Member
Er zijn toch een hoop degoutante covers te vinden op Youtube, niet normaal :crazy:

Green screen kid is wel sterk, alles met zijn middelvinger spelen.

Recipe4hate

Legacy Member
langun zei:
Nog een voordeel van een mic is dat je je speakers nog altijd gebruikt, die hebben toch ook een niet te onderschatten invloed op het geluid dat je versterker voortbrengt.

Maar de speakers worden opgenomen door de mic en dan uiteindelijk toch door de PA afgespeeld. Ik snap dat je zo wel een beter karakterkleur krijgt, maar enkel daarvoor ga ik toch geen mics aanschaffen.

Anoniem04

Legacy Member
Iets dat ik mij al een tijdje afvraag.

Moet je je pedals 'aansluiten' op clean channel of op overdrive? Ik heb zo het gevoel dat het geluid op overdrive veel helderder is dan op clean. Terwijl ik zou denken dat je effectenpedals op clean moet aansluiten.

Recipe4hate

Legacy Member
Dillyracer zei:
Iets dat ik mij al een tijdje afvraag.

Moet je je pedals 'aansluiten' op clean channel of op overdrive? Ik heb zo het gevoel dat het geluid op overdrive veel helderder is dan op clean. Terwijl ik zou denken dat je effectenpedals op clean moet aansluiten.

Ik denk dat ieder pedaal zijn functie heeft? Een delay kan je bijvoorbeeld op zowel je clean als dirtchannel gaan gebruiken. Een overdrive op je overdrive kanaal lijkt me dan weer teveel van het goede.
Mijn conclusie zou zijn: klinkt het goed voor jou, doe het dan! Er bestaat niet zoiets als de perfecte sound.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan