Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Skyscraper

Legacy Member
Mja Shields gebruikte altijd van die rack units voor zijn reverb. Alesis midiverb of zo'n yamaha rack unit (Yamaha SPX90. ). Dan moet ge zo beginnen patchen enzo, kunt ge niet echt direct met aan de slag 'aan uw voeten'. Hmm.

brammex

Legacy Member
Waar hebben ze dure gitaren in stock in België of Nederland? Ik zoek een Taylor 814ce (Sitka spruce). Parijs of Londen mag ook eventueel... Ben ook op zoek naar een Les Paul Gibson WHITE met CHROME hardware... leverdatum is september/oktober :( Wie kan me helpen? Dankje!

NecroNeo

Legacy Member
brammex zei:
Waar hebben ze dure gitaren in stock in België of Nederland? Ik zoek een Taylor 814ce (Sitka spruce). Parijs of Londen mag ook eventueel... Ben ook op zoek naar een Les Paul Gibson WHITE met CHROME hardware... leverdatum is september/oktober :( Wie kan me helpen? Dankje!

Jacky Claes in Hasselt heeft altijd wel 'n aantal Taylors staan, ook high end modellen. Als je echt 'n specifiek model zoekt mss best wel even bellen om te vragen wat ze op die moment hebben staan.

Sick`

Legacy Member
Deze week eindelijk men pakje 'not even slinky' op men Schecter gelegd ... moest wel de intonatie behoorlijk wat aanpassen .. de 3de snaar zijn intonatieblokje staat zelf gewoonweg helemaal naar achter en dan is ze net in tune :eek:

heheheh

Legacy Member
Hey, ik ben van plan om een nieuwe gitaar te kopen, maar weet nog niet 100% welke. Ik ken er ook niet zo enorm veel van. Wel weet ik dat ik een les paul model zou willen. Hier zijn er een paar die ik wel zie zitten:

- Epiphone Les Paul Custom Ebony
- Epiphone Les Paul Standard Plus Top Honey Burst
- Epiphone Les Paul Standard 1960 Tribute Translucent Black
- Epiphone Les Paul Ultra II Faded Cherry Burst (deze heeft nu mijn voorkeur)
- ESP LTD EC401VF Tobacco Sunburst
- ESP LTD EC401FM See Thru Black
- mss andere aanraders?(desnoods geen les paul?)

Nu vraag ik mij wel af wat het beste is/verschillen zijn tussen ESP LTD of toch Epiphone, en waarom? (ook zie ik dat bij de ESP LTD 3 'draaierkes' en bij de Epiphones (en gibsons, maar zijn te duur :D) 4 zijn. Waarvoor dient die 4de? Een 3de tone regeling?) Ook zit er 'kleine' prijsverschillen tussen, waar zou dat extra geld naartoe gaan...
Verder twijfel ik ook nog wat over de kleur, zwart of een sun/honey/cherry-burst.

Sick`

Legacy Member
Test het iig eens, ik weet niet wat je nu hebt, maar een LP heeft bvb een kortere scale, en ik vind dat de snaren aan de nut ook dichter bij elkaar staan. Mijne had ook dan nog eens medium frets, wat samen met de kleinere string spacing al helemaal niet goed kwam voor mij :D

ESP's zijn zowieso meer metal gericht, het zou dus kunnen dat jat je daar pickups met meer output krijgt, die ook bvb een strakke voicing hebben; als je meer melige/romige dingen wil spelen niet echt ideaal. 3pots is meerstal 2x volume 1x tone, 4 is 2x volume 2x tone (1 per pickup dus).

De prijs kan je dikwijls niet op voorgaan, hoewel bij een signature weet je waar je geld naartoe gaat :ironic: Prijsverschil is dikwijls stock pickups, mindere hardware, minder hout, mindere afwerking, ... maar zeker niet consistent als je 2 merken vergelijkt.

Van kleur, tja, das redelijk persoonlijk, maar zo'n honey vind ik echt wel neig :)

Alternatieven? Ik denk aangezien je naar een LP kijkt dat je hem eigenlijk niet voor metal wil gebruiken (hoewel er velen het er voor gebruiken, maar dan zou ik persoonlijk toch naar iets anders kijken). Meeste hebben dan iets romig of all-round in gedachten, dus ik zou denken, kijk eens wat bvb PRS te bieden heeft. Niet altijd een goeie referentie, maar kijk eens naar wat artiesten bespelen die spelen wat je zoekt.

shagrath

Legacy Member
Test ze inderdaad eens uit.
Staar je ook niet blind op een LP, tenzij je echt het geluid van een LP wilt.

Die ESP ltd hebben trouwens actieve pickups dus inderdaad meer output, iets strakker. Maar ook weer moeilijker om goed clean te krijgen (al hangt dit uiteraard af van soort tot soort. Heb zelf wel geen gitaar met actieve pups, maar dat is toch wat ik meestal hoor en lees)

Het nekprofiel is denk ik ook anders. ESP iets meer metal gericht dus waarschijnlijk dunnere nek. Hangt ook weer vanaf van wat je wilt. Zelf liggen dunne nekken me niet, maar is weer iets wat verschilt van persoon tot persoon.

Alternatieven, hangt ervanaf watje wilt spelen inderdaad. Voor LP dacht ik dat oude Tokais heel goed zijn. Ben zelf op zoek naar en upgrade van mijn huidige gitaar dus kan ik zelf wat hulp bij gebruiken. Alhoewel dit niet voor de eerste paar maanden zal zijn.



Vandaag trouwens 3 uur zitten debuggen maar nog altijd het effect niet aan de praat gekregen. Nu komt er een geluid alsof het een 20 jaar oude Fuzz is met een even oude batterij vol storing en oscillatie. Heel vet, maar niet als je iets totaal anders verwacht. (Red Llama workalike)
Morgen naar de electroboer en hopen dat hij zo'n IC verkoopt zodat als het daaraan ligt het probleem verholpen is.

Sick`

Legacy Member
Even een tip dak kwijt wil voor mensen dat problemen hebben om te benden tot de juiste pitch; zelf gevonden omdat ik raar geformuleerde tabs verkeerd leesde :D

Wat je overal leest is: speel de noot tot waar je wil benden, en speel dan de noot dat je gaat benden en probeer uw bend te laten klinken tot de pitch van de noot dat je net gespeeld hebt... geen idee of dat aan mij ligt, maar mijn hersens kunnen dat toch niet echt super matchen en eindig ik toch weer om te benden tot een punt dat volgens mijn oren juist zou kunnen zijn.

Nu heb ik iets beters gevonden, dat om 1 of andere reden wel werkt om mijn hersens de pitch te kunnen laten matchen, ipv die target noot te spelen, gewoon de noot te spelen dat je zou willen benden en sliden naar de target noot, en die verandering in/naar pitch kan ik dus blijkbaar wel onthouden :)

shagrath

Legacy Member
Die tip zal ik onthouden, sinds kort begonnen met leren te benden. Nog niet echt kracht genoeg in mijn vinger om gemakkelijk een full tone bend te doen. En sommige gitaristen laten het zo makkelijk lijken.
Wel voor een stuk mijn schuld, ik speel met iets dikkere snaren. Maakt het er niet echt gemakkelijker op.

Carrion

Legacy Member
Als ge toch voor zo'n LTD wilt gaan zou ik er eentje nemen met seymour duncans in ipv emg's, 'k vind da ge met emg's veel te gelimiteerd zit terwijl ge met die seymour duncans net zo goed door kunt rocken als wat melige shit spelen :p

Sick`

Legacy Member
Mwa, dikkere snaren zijn zo slecht nog niet, ik speel ook met 010 in E, en als ze mij een gitaar met 009 in men pollen geven dan bend ik zo voorbij de pitch, en dat is erger dan er net niet geraken (je kan altijd wat vibrato proberen om er met schokjes te geraken).

Nuja, een full bend lukt mij ook maar net :D Ook gemerkt dat het op een gitaar met een trem veel moeilijk is om een full bend te doen. Grootste prob is dat ik andere snaren dan wel eens laat meeklinken, of gewoon het vel van achter mijn nagels (omdat ik dan onder de bovenliggende snaren duik) er mee afschuur.

shagrath

Legacy Member
Mijn grootste probleem zit nog altijd in het dempen na de bend. Wanneer je de snaar dus wer moet loslaten. Komt niet vloeiend genoeg over. Maar oefening baart kunst.

Op dit moment geen behoefte aan een gitaar met trem. Dus dat probleem heb ik gelukkig niet. Alhoewel ik in tegenstelling tot vroeger er nu wel een nut in zie. Het is niets voor mij, toch zeker niet op dit moment.

BlaXander

Legacy Member
heheheh zei:
(ook zie ik dat bij de ESP LTD 3 'draaierkes' en bij de Epiphones (en gibsons, maar zijn te duur :D) 4 zijn. Waarvoor dient die 4de? Een 3de tone regeling?) Ook zit er 'kleine' prijsverschillen tussen, waar zou dat extra geld naartoe gaan...
Verder twijfel ik ook nog wat over de kleur, zwart of een sun/honey/cherry-burst.

4 pots is meestal 2x volume (1 voor elke pickup) en 2x tone. 3 pots kan vanalles zijn, 1 x master volume, 2 x tone of omgekeerd 2 x volume, 1 x tone. Bij PRS kunt ge ook 3 van die 'draaierkes' hebben en een daarvan is dan de pickup selector.

Qua prijsverschillen sluit ik mij aan bij wat er hierboven is gezegd, nl. beter hout, betere hardware, ... en ook mooiere naam of signature :p.

In die prijsklasse heb ik ook altijd goede dingen gehoord van Vintage en die hebben ook Les Paul modellen. Uiteindelijk zul je ze toch moeten testen, al is het maar om te zien dat het nekprofiel je ligt.

Nu het toch over benden gaat. Als ik mijn bend loslaat heb ik vaak dat ik de andere snaren daardoor laat meetrillen (als dat steek houdt :p). Iemand toevallig daar een tip voor?

heheheh

Legacy Member
Ik speel vooral rock, beetje grunge en metal, dus zal Epiphone dan wel het beste zijn :). Ik heb ook wat reviews bekeken van de Ultra 2, en deze staat mij nu echt wel aan. (Epiphone Les Paul Ultra-II, YouTube - Epiphone Ultra 2 Les Paul)
Deze wordt het wrsch. Maar idd, mss zelf is wat testen in een winkel, maar ik voel mij daar wel wat ambetant mee :p.
Nu alleen nog de kleur, cherry burst of da zwart. Deze vind ik echt het mooiste, maar dat is idd meer persoonlijk. Dan zou ik ze is in het echt moeten zien. Een van deze dagen dus nog is naar de winkel, en mss neem ik er dan wel een mee :).

Sick`

Legacy Member
BlaXander zei:
Nu het toch over benden gaat. Als ik mijn bend loslaat heb ik vaak dat ik de andere snaren daardoor laat meetrillen (als dat steek houdt :p). Iemand toevallig daar een tip voor?

Ook benieuwd naar, ik probeer die snaren met mijn rechter hand te dempen, maar als ik bvb een bend met vibrato toepas tot het eind van een sustainende noot, dan tik ik tegen die 2de snaar erboven en geeft dat ook zo een irritant "piwpiwpiw" effectje :p Aan de andere kant merk ik dit bij anderen ook op :unsure:

Sick`

Legacy Member
heheheh zei:
Deze wordt het wrsch. Maar idd, mss zelf is wat testen in een winkel, maar ik voel mij daar wel wat ambetant mee :p.

Zolang Mr Piens niet passeert en "ROCKEN!" roept en het gebaar maakt van "komaan, GEVEN!", moet je jezelf daar weinig van aantrekken :D Eerste wat ik doe in de winkel is meestal het volume halveren :p

Over winkel gesproken, straks mijn pedalboard gaan ophalen, ik voel dak weer met meer rommel ga buitenkomen dan de bedoeling was eh :ironic:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan