Hondengans zei:
Vanwaar heb jij die theoriekennis gehaald Redhunter? Wou er altijd eens mee beginnen, enige goede links? (Pak maar vanaf 0 startkennis ^^).
Manuvdv zei:
Redhunter heeft een uit de kluiten gewassen muzikale achtergrond
Vanwaar haal ik die kennis: begonnen met muziek op mijn 7jaar, begonnen met gitaar op mijn 8.
8jaar klassieke opleiding en tergelijkertijd een opleiding in vzw muziekcentrum (heb het hier vroeger al eens link gepost). In het muziekcentrum alle basisakkoorden geleerd (alle 3klanken) in de meest normale posities. Daarna jazzakkoorden (basis vierklanken,daarna tensies,...), daarna/tegelijk jazzimprov,... Daartussen alle theorie gezien.
Ook een vader die soms eens een jazzplaatje oplegd en het muziekcentrum dat geleid wordt door jazzmuzikanten => I like Jazz.
Ik zal in de zomer (hopelijk voor eind Juni, help mij desnoods herrineren) proberen om een volledige samenvatting te maken van alle theorie die jullie zouden kunnen gebruiken.
freakykiller zei:
Wat is het schema dan voor D ? Hetzelfde maar alles één naar boven ? (dus op I: D-7 ? en op VII dan Cmaj7 ? en blijven de T/SD/D staan op hun plaats ?
Goede vraag,
Ik heb het er niet expliciet ingezet dat de diatonische reeks een algemeen schema heeft dat toepasbaar is op alle Majeur toonladders.
Code:
[U]Voor C[/U]
C(maj7) D-(7) E-(7) F(maj7) G(7) A-(7) B-(7)b5
[U]Algemeen[/U]
I(maj7) II-(7) III-(7) IV(maj7) V(7) VI-(7) VII-(7)b5
T SD T SD D T D
[U]Voor D[/U]
D(maj7) E-(7) F#-(7) G(maj7) A(7) B-(7) C#-(7)b5
Hoe kom ik aan de diatonische reeks van D?
De I, II, III,... invullen met de noten van D (Maj).
Opgepast: D(Maj) heeft 2 kruisen: Fa# en Do#
Eventjes nog de definitie van de diatonische reeks:
7 akkoorden, gevormd door de bovenliggende notenmet graden: 1, 3, 5 (en 7)
Reken gerust alles eens na in verschillende toonaarden: het klopt
De
T, SD 
cool

en D verhouden zich hetzelfde als bij C. (voor het gemak staan ze ook onder het algemene schema).
Het is ook mogelijk om gewoon de diatonische reeks te starten vanop D.
(= D-(7) E-(7) F(maj7) G(7) A-(7) B-(7)b5 C(maj7) )
Dit is de Diatoinsche reeks van D Dorisch. Deze wordt vrijwel nooit gebruikt (tenzij in toepassingen die ik zelf niet ken) aangezien deze identiek is aan deze van C.
De T ,SD en D zijn hetzelfde als deze bij C.
Niet van positie, maar van akkoord
dus:
Code:
D-(7) E-(7) F(maj7) G(7) A-(7) B-(7)b5 C(maj7)
SD T SD D T D T
Voor elke toonladder kan je een diatonische reeks opstellen. Maar degene van Majeur en mineur zijn (bij mijn weten) de enige die praktisch bruikbaar zijn. (buiten theoretscihe oef)
Hoe improviseer je daarover, heel simpel: met de toonladder van de diatonische reeks zelf.
Bij de diatonische reeks van C(maj): C(maj)
Bij de diatonische reeks van D(maj): D(maj)
Bij de diatonische reeks van Bb(min): Bb(min)
Bij de diatonische reeks van G(min mel.): G(min mel.)
...
Vergeet bij het schrijven niet dat je ook akkoorden buiten de diatonsiche reeks mag nemen. Hierover zal je dan (meestal) met een andere toonladder moeten soleren dan over je diatonsiche reeks.
Een veelgebruikte techniek hiervoor zijn secondary dominants (geen nederlandse term boij mijn weten).
Zeer simpel uitgelegd: een 7 akkoord (niet uit de diatonsiche reeks) dat oplost naar een akkoord uit de diatonische reeks (of een nieuwe secondary dominant).
Secondary
Dominant: je hoort het al, het creert spanning.
Het berust op het principe V7 -> I
Het maakt niet uit of deze I Tonica is of niet.
Een voorbeeldje (Het is een Jazz Standard):
Code:
[U]All of Me[/U]
| Cmaj7 | % | E7 | % |
| A7 | % | D-7 | % |
|... |
Je ziet: E7 is de 5de graad van A en zit niet in diat. reeks van C. Dus dat is een secondary dominant.
Maar A7 is op zich weer een secondary dominant naar D-7.
Merk op:
E7 zit in de diatonische reeks van A (als V7).
A7 zit in de diatonsiche reeks van D (als V7).
De notatie van zoiets in Romeinse cijfers wordt wel enorm zwaar, maar toch, voor de liefhebbers:
formule: V7 / opl.
Code:
[U]All of Me[/U]
| Imaj7 | % | V7/V7/II-7| % |
| V7/II -7 | % | II-7 | % |
|... |
Zo heb je ook nog secondary II-V.
En daarnaast nog andere methoden om theoretisch te bepalen of je akkoord wel/niet klinkt.
Vergeet niet:
Het allerbelangrijkste is dat je je oren gebruikt bij muziek.
Theorie kan deuren openen. Het kan je een start geven, het kan je nieuwe dingen in je hoofd laten horen waar je nog niet aan dacht, het kan twijfel wegnemen en twijfel creeren. Maar het belangrijskte zijn die twee uitsteeksels, links en rechts van je hoofd.