Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sick`

Legacy Member
Zonet 2dehands een MXR Carbon Copy op de kop getikt :D

Super leuke modulatie om permanent op te laten staan, klinkt redelijk donker maar dat maakt het wat subtieler, maar begint geweldig snel te oscileren :D (snel is relatief aangezien ik geen ervaring met andere analoge delays heb :p).

Grinisagi

Legacy Member
Hondengans zei:
Morgenavond komt hij naar het Sportpaleis, als ik hem te pakken krijg, zal ik vissen naar tips :unsure:. Fingerpicking is zo leuk, als ik geen plectrum bij de hand heb, tokkel ik ook eens graag op mijn akoestische, maar een echte evolutie vind nog niet plaats :$.

Kben gistere geweest, en twas echt de moeite! (ni da ik daaraan twijfelde :p)

Ik persoonlijk heb een basis fingerstyle geleerd door een paar basis boekjes voor klassieke gitaar te volgen.

Redhunter

Legacy Member
Hondengans zei:
Vanwaar heb jij die theoriekennis gehaald Redhunter? Wou er altijd eens mee beginnen, enige goede links? (Pak maar vanaf 0 startkennis ^^).
Manuvdv zei:
Redhunter heeft een uit de kluiten gewassen muzikale achtergrond :p

Vanwaar haal ik die kennis: begonnen met muziek op mijn 7jaar, begonnen met gitaar op mijn 8.
8jaar klassieke opleiding en tergelijkertijd een opleiding in vzw muziekcentrum (heb het hier vroeger al eens link gepost). In het muziekcentrum alle basisakkoorden geleerd (alle 3klanken) in de meest normale posities. Daarna jazzakkoorden (basis vierklanken,daarna tensies,...), daarna/tegelijk jazzimprov,... Daartussen alle theorie gezien.
Ook een vader die soms eens een jazzplaatje oplegd en het muziekcentrum dat geleid wordt door jazzmuzikanten => I like Jazz.

Ik zal in de zomer (hopelijk voor eind Juni, help mij desnoods herrineren) proberen om een volledige samenvatting te maken van alle theorie die jullie zouden kunnen gebruiken.
freakykiller zei:
Wat is het schema dan voor D ? Hetzelfde maar alles één naar boven ? (dus op I: D-7 ? en op VII dan Cmaj7 ? en blijven de T/SD/D staan op hun plaats ?
Goede vraag,


Ik heb het er niet expliciet ingezet dat de diatonische reeks een algemeen schema heeft dat toepasbaar is op alle Majeur toonladders.


Code:
[U]Voor C[/U]
C(maj7)  D-(7)   E-(7)    F(maj7)   G(7)  A-(7)   B-(7)b5

[U]Algemeen[/U]
I(maj7)  II-(7)  III-(7)  IV(maj7)  V(7)  VI-(7)  VII-(7)b5
T        SD      T        SD        D     T       D

[U]Voor D[/U]
D(maj7)  E-(7)   F#-(7)   G(maj7)   A(7)  B-(7)   C#-(7)b5
Hoe kom ik aan de diatonische reeks van D?
De I, II, III,... invullen met de noten van D (Maj).
Opgepast: D(Maj) heeft 2 kruisen: Fa# en Do#

Eventjes nog de definitie van de diatonische reeks:
7 akkoorden, gevormd door de bovenliggende notenmet graden: 1, 3, 5 (en 7)
Reken gerust alles eens na in verschillende toonaarden: het klopt ;)

De T, SD (:cool:) en D verhouden zich hetzelfde als bij C. (voor het gemak staan ze ook onder het algemene schema).



Het is ook mogelijk om gewoon de diatonische reeks te starten vanop D.
(= D-(7) E-(7) F(maj7) G(7) A-(7) B-(7)b5 C(maj7) )
Dit is de Diatoinsche reeks van D Dorisch. Deze wordt vrijwel nooit gebruikt (tenzij in toepassingen die ik zelf niet ken) aangezien deze identiek is aan deze van C.
De T ,SD en D zijn hetzelfde als deze bij C. Niet van positie, maar van akkoord
dus:
Code:
D-(7)   E-(7)    F(maj7)   G(7)  A-(7)   B-(7)b5  C(maj7)
SD      T        SD        D     T       D        T

Voor elke toonladder kan je een diatonische reeks opstellen. Maar degene van Majeur en mineur zijn (bij mijn weten) de enige die praktisch bruikbaar zijn. (buiten theoretscihe oef)

Hoe improviseer je daarover, heel simpel: met de toonladder van de diatonische reeks zelf.
Bij de diatonische reeks van C(maj): C(maj)
Bij de diatonische reeks van D(maj): D(maj)
Bij de diatonische reeks van Bb(min): Bb(min)
Bij de diatonische reeks van G(min mel.): G(min mel.)
...

Vergeet bij het schrijven niet dat je ook akkoorden buiten de diatonsiche reeks mag nemen. Hierover zal je dan (meestal) met een andere toonladder moeten soleren dan over je diatonsiche reeks.

Een veelgebruikte techniek hiervoor zijn secondary dominants (geen nederlandse term boij mijn weten).
Zeer simpel uitgelegd: een 7 akkoord (niet uit de diatonsiche reeks) dat oplost naar een akkoord uit de diatonische reeks (of een nieuwe secondary dominant).

Secondary Dominant: je hoort het al, het creert spanning.
Het berust op het principe V7 -> I
Het maakt niet uit of deze I Tonica is of niet.
Een voorbeeldje (Het is een Jazz Standard):

Code:
[U]All of Me[/U]
| Cmaj7   |    %    | E7     |    %    |
| A7      |    %    | D-7    |    %    |
|...      |

Je ziet: E7 is de 5de graad van A en zit niet in diat. reeks van C. Dus dat is een secondary dominant.
Maar A7 is op zich weer een secondary dominant naar D-7.

Merk op:
E7 zit in de diatonische reeks van A (als V7).
A7 zit in de diatonsiche reeks van D (als V7).

De notatie van zoiets in Romeinse cijfers wordt wel enorm zwaar, maar toch, voor de liefhebbers:
formule: V7 / opl.
Code:
[U]All of Me[/U]
| Imaj7     |    %    | V7/V7/II-7|    %    |
| V7/II -7  |    %    | II-7      |    %    |
|...        |

Zo heb je ook nog secondary II-V.
En daarnaast nog andere methoden om theoretisch te bepalen of je akkoord wel/niet klinkt.

Vergeet niet:
Het allerbelangrijkste is dat je je oren gebruikt bij muziek.
Theorie kan deuren openen. Het kan je een start geven, het kan je nieuwe dingen in je hoofd laten horen waar je nog niet aan dacht, het kan twijfel wegnemen en twijfel creeren. Maar het belangrijskte zijn die twee uitsteeksels, links en rechts van je hoofd.

langun

Legacy Member
Ge hebt examens en alles is beter dan u met uw cursus bezig te houden? :p
mooie post, dat wel :p

Redhunter

Legacy Member
langun zei:
Ge hebt examens en alles is beter dan u met uw cursus bezig te houden? :p
mooie post, dat wel :p

Hmm...I guess so :p
Maar ik doe het anders ook, dusja.
Deze is misschien wel een beetje extreem lang :D

josuwa

Legacy Member
Inderdaad, nice post. Heb het allemaal uit één boek geleerd. Kan nu wel niet op de naam komen, ligt thuis.

naokske

Legacy Member
vandaag den Gibson SG Special gaan uittesten in de winkel, AMAI wa een verschil me mijn squier'ke... :p ik wist wel da er n groot verschil ging zijn... MA ZO groot :o binnekort gaan hale se, en eindelijk nekeer is van dienen Squier af :p

Sick`

Legacy Member
Ik ben weer veel naar een Les Paul of een PRS aant kijken :doh:

Dunno, kwil persies iets met humbuckers dat minder strak klinkt :p

Waait wel over :D

medic

Legacy Member
naokske zei:
vandaag den Gibson SG Special gaan uittesten in de winkel, AMAI wa een verschil me mijn squier'ke... :p ik wist wel da er n groot verschil ging zijn... MA ZO groot :o binnekort gaan hale se, en eindelijk nekeer is van dienen Squier af :p

Ik heb een standard SG. Zalige nek hé :bow:

Conspectus

Legacy Member
Wat zijn jullie ervaringen met de Big Muff en/of de Double Muff van Electro Harmonix? Ik zit sterk te twijfelen tussen die twee.

Persoonlijk ben ik op zoek naar de distortion die je hoort in "Going out west" van Tom Waits. Niet de sound van de lick, maar de chords die je hoort.

http://www.youtube.com/watch?v=27LLPANAgzw

Plutus

Legacy Member
Sick` zei:
Ik ben weer veel naar een Les Paul of een PRS aant kijken :doh:

Dunno, kwil persies iets met humbuckers dat minder strak klinkt :p

Waait wel over :D
Niet wachten, toegeven en een Custom kopen!

josuwa

Legacy Member
naokske zei:
vandaag den Gibson SG Special gaan uittesten in de winkel, AMAI wa een verschil me mijn squier'ke... :p ik wist wel da er n groot verschil ging zijn... MA ZO groot :o binnekort gaan hale se, en eindelijk nekeer is van dienen Squier af :p

Koop u dan meteen een SG 61 reissue, zoals ik. Beestig ding!

Raoul

Legacy Member
hey :)
iemand idee of ge in de buurt van Vilvoorde gitaarlessen kunt volgen en ergens een gitaarwinkel is? :P waarschiijnlijk zal dit al in een thread staan maar 7 threads doorzoeken zal net iets te lang duren xD
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan