Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sick`

Legacy Member
uw aardconnectie is niet goed ... ofwel een solderjoint in uw gitaar gelost, ofwel moete eens in de buurt van de aardingspin gaan pissen ;) .. kan ook de kabel zijn...

langun

Legacy Member
Iemand veel kennis van akoestische gitaren? Ik zou me mijn eerste akoestische aankopen, gewoon om mij wat bezig te houden naast mijn elektrische gitaar.

YAMAHA F310 TBS - Belgium International Cyberstore leek mij interessant, zeker met Yamaha's reputatie van zeer consistente kwaliteit af te leveren, en hierdoor zou ik ze dus online kunnen kopen, wat toch 30 euro scheelt. Ik heb ze al uitgetest, ik vond het wel goed klinken, maar misschien zijn er nog grote aanraders waar ik niet van weet die ongeveer tot de zelfde prijsklasse behoren.

Tr1ploid

Legacy Member
Persoonlijk raad ik je aan om een goedkope eerste gitaar te kopen in een kleine zaak die ook herstellingswerken doet. Je zult waarschijnlijk buitenwandelen met een minder bekend model, maar qua budgetgitaren zijn die toch van een even goede kwaliteit als de grote merken, en dan heb je tenminste deftige service die die €30 ruimschoots compenseert.

Redhunter

Legacy Member
medic zei:
Misschien een domme vraag, maar als ik in toonaard C zit, welke akkoorden kan ik dan best gebruiken?

Dan bedoel je om te schrijven?
Want om te improviseren is het gewoon op de akkoorden die gespeeld worden (substituatie niet meegerekend).

Het allergemakkelijkst is om akkoorden uit de diatonsiche reeks te nemen.
(= 7 akkoorden, elk begonnen vanop een grondnoot van de toonladder, waarbij de terst en de kwint wordt bijgevoegd (en het septiem, als je al met 4klanken bezig bent))
Dus voor C:
Code:
I  : Cmaj7:  c e g b (T)
II :D-7:    d f a c  (SD)
III:E-7:    e g b d  (T)
IV :Fmaj7:  f a c e  (SD)
V  :G7:     g b d f  (D)
VI :A-7:    a c e g  (T)
VII:B-7b5:  b d f a  (D)

Natuurlijk kunnen andere akkoorden worden bijgevoegd als deze gewoon geod klinken.

Om spanning te creeren zijn de akkoorden opgedeeld in 3 soorten: Tonica (T), Subdominant (SD) en dominant (D)

Tonica: rust
Dominant: spanning
Subdominant: voorbereidende graad van dominant (niet 100% correct, kan zelf ook oplossen naar T en andere,...misschien iets te ingewikkeld voor deze post)

(Waarom bepaalde akkoorden T, SD of D zijn kan ik je uitleggen maar dan wordt deze post misschien iets te overdreven?)

Een zeer simpel iets om spanning te creeeren en weer neer te leggen:
II - V - I
Voorbereiding - spanning - rust
Wordt enorm veel gebruikt in Jazz(standards) maar ook in vele andere genres
Jazzartiesten beschikken over een heel gamma van II V I licks waarmee ze kunnen uitpakken en al plannen wat ze erna gaan spelen.
(Ben hierover niet zeker bij andere genres)

Vergeet bij dit alles je oren niet te vertrouwen ;)

medic

Legacy Member
hmm klinkt interessant redhunter, ga ik zeker eens uitproberen :) Heel erg bedankt!

josuwa

Legacy Member
Is niet zo'n opgave. Mooi uitgelegd, maar vergeet niet dat we bij de hedendaagse rock meestal niet met 7 akkoorden werken. Het is dan C Dmin Emin F G Amin Bverminderd C
Dat zijn de 'simpele' kwint-akkoorden die ge dan kunt gebruiken.

Hondengans

Legacy Member
Vanwaar heb jij die theoriekennis gehaald Redhunter? Wou er altijd eens mee beginnen, enige goede links? (Pak maar vanaf 0 startkennis ^^).

Plutus

Legacy Member
Redhunter heeft een uit de kluiten gewassen muzikale achtergrond :p
Trouwens wat tips voor fingerstyle gitaar? Techniek van Knopfler is fenomenaal, en soms vind ik het spijtig dat ik zulke dingen niet kan.
Nu wil ik uiteraard niet meteen Knopfler achterna, maar iets als dit zou al leuk zijn: YouTube - Mourning heart -interlude (ensiferum)

Hondengans

Legacy Member
Morgenavond komt hij naar het Sportpaleis, als ik hem te pakken krijg, zal ik vissen naar tips :unsure:. Fingerpicking is zo leuk, als ik geen plectrum bij de hand heb, tokkel ik ook eens graag op mijn akoestische, maar een echte evolutie vind nog niet plaats :$.

Plutus

Legacy Member
Ik weet het, maar met maandag examen wiskunde is het niet echt haalbaar :(
En in oktober ergens staat Santana ook in België, nog zo een van mijn favoriete gitaristen. Ooit beginnen spelen met covers van hem en daar heb ik verdorie véél van geleerd. Maar de tickets zijn vrij duur, dus ik twijfel... Heb die periode nog een vijftal andere shows ook, vandaar.

Recipe4hate

Legacy Member
Manuvdv zei:
In mijn allereerste week heb ik ook 1 snaar gebroken, sindsdien (~4 jaar) nooit meer :p

Ik de allereerste dag: "mmh die dunne snaar staat precies ni strak gespannen..." *draai draai draai*

freakykiller

Legacy Member
Redhunter zei:
Dus voor C:
Code:
I  : Cmaj7:  c e g b (T)
II :D-7:    d f a c  (SD)
III:E-7:    e g b d  (T)
IV :Fmaj7:  f a c e  (SD)
V  :G7:     g b d f  (D)
VI :A-7:    a c e g  (T)
VII:B-7b5:  b d f a  (D)

Wat is het schema dan voor D ? Hetzelfde maar alles één naar boven ? (dus op I: D-7 ? en op VII dan Cmaj7 ? en blijven de T/SD/D staan op hun plaats ?

medic

Legacy Member
Ik denk dat het zo zou moeten zijn dan :

Origineel in C:
I : Cmaj7: c e g b (T)
hele toon
II :D-7: d f a c (SD)
hele toon
III:E-7: e g b d (T)
halve toon
IV :Fmaj7: f a c e (SD)
hele toon
V :G7: g b d f (D)
hele toon
VI :A-7: a c e g (T)
hele toon
VII:B-7b5: b d f a (D)
halve toon

Verschoven naar D:
I : D-7
hele toon
II :E-7
hele toon
III:F#7
halve toon
IV :Gmaj7
hele toon
V :A7
hele toon
VI :B7
hele toon
VII:C7
halve toon

De toonsafstanden blijven dezelfde (en niet vergeten dat ge tussen B/C en E/F maar een halve toon hebt).

Sick`

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Ik de allereerste dag: "mmh die dunne snaar staat precies ni strak gespannen..." *draai draai draai*

lol, ik enkel den eerste keer dak ander snaren der op legde ... "hmm, dit klinkt persies nog verkeerd en tis wa slapkes ook ... het zal wel de volgende E zijn ..." :D

Toen volgde dit: YouTube - Dethklok Gets In Tune

josuwa

Legacy Member
medic zei:
Ik denk dat het zo zou moeten zijn dan :

Origineel in C:
I : Cmaj7: c e g b (T)
hele toon
II :D-7: d f a c (SD)
hele toon
III:E-7: e g b d (T)
halve toon
IV :Fmaj7: f a c e (SD)
hele toon
V :G7: g b d f (D)
hele toon
VI :A-7: a c e g (T)
hele toon
VII:B-7b5: b d f a (D)
halve toon

Verschoven naar D:
I : D-7
hele toon
II :E-7
hele toon
III:F#7
halve toon
IV :Gmaj7
hele toon
V :A7
hele toon
VI :B7
hele toon
VII:C7
halve toon

De toonsafstanden blijven dezelfde (en niet vergeten dat ge tussen B/C en E/F maar een halve toon hebt).

Fout. Ook nog een C#7... C#->D is halve toon (VII -> VIII)

Baats

Legacy Member
Hebben jullie dat ook, dat jullie soms gewoon één akkoord aanslaan en direct een volledig lied (dat je kent) verder in je hoofd hoort?

Ik was net wat aant prutsen, capo op 2e fret en een C-akkoord. Klonk direct gelijk 'another year' van Zornik, maar uit de volgende akkoorden kan ik er maar enkele oppikken (oa. G)

Ik vind geen youtube versie of iets dergelijks om aan jullie te tonen, maar zou iemand mij kunnen helpen met de chords te vinden? Want tabs/chords zijn er ook nergens te vinden van dit mooie lied!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan