Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Rorin

Legacy Member
lol. Toch die epiphone g-400 heb zo'n 280€ betaald. Ik moet wel zeggen ik ken eigenlijk niets van gitaren, maar ik merk het verschil in kwaliteit wel met dat stuk brol van mijn maat.
Een amp heb ik nog niet, moet echt teveel werken de laatste tijd. Dus zal waarschijnlijk volgende week bruno's music shop nog eens binnenlopen en zien wat hij me kan aanraden.
Momenteel vingerplaatsing aan het oefenen, Chromatic scales en een paar simpele riffs.

Still a long way to go, but I've got time :p

Implar

Legacy Member
Rorin zei:
lol. Toch die epiphone g-400 heb zo'n 280€ betaald. Ik moet wel zeggen ik ken eigenlijk niets van gitaren, maar ik merk het verschil in kwaliteit wel met dat stuk brol van mijn maat.
Een amp heb ik nog niet, moet echt teveel werken de laatste tijd. Dus zal waarschijnlijk volgende week bruno's music shop nog eens binnenlopen en zien wat hij me kan aanraden.
Momenteel vingerplaatsing aan het oefenen, Chromatic scales en een paar simpele riffs.

Still a long way to go, but I've got time :p

Hehe, enjoy :)
Bruno zal je waarschijnlijk een Line6 Spider 4 aanraden.
Ik heb zelf de Spider 3, en voor een beginner-amp is hij wel nog goed. 4 preset modes, 6 effecten,...

Anoniem04

Legacy Member
Ik ben begonnen met rond te kijken naar een nieuwe gitaar, de Squier strat begint naar mijn gevoel soms wat te kort te komen.

Zou een Ibanez RG320 een mooie upgrade zijn? Ik zou rond de prijs van 400 euro zoeken.

MaDe

Legacy Member
Paar vraagjes voor na de examens:

Ik ben van plan een nieuwe gitaar te kopen. Maar ik heb nu een Fender Strat.
Ik zou dus graag een gitaar hebben om 'puur' metal mee te spelen (in drop D en lager, dus denk ik een gitaar met humbuckers voor 'diepe' sound).

Nu ik heb al een goeie gitaar, dus ik zou er liefst zo goedkoop mogelijk van afkomen. Wat kunnen jullie me aanraden en waar zou ik het kopen? Van merken dacht ik aan Ibanez, ESP, Jackson, ... (of ben ik hier volledig verkeerd?)


Liefst tweedehands, ik maak daar toch niet van. Zoals bv. een tweedehandsshop (West-Vlaanderen, Gent - Ik heb al een gekeken bij thomaokaze) , online tweedehandswinkel.., buy/sell forum.

Ook zou ik graag men sound een beetje kunnen modifien. Wat kunnen jullie aanraden, iets dat ik voor alle muziek stijlen kan gebruiken. (Liefst goedkoop en degelijk).

Ik dacht aan:

- Behringer v-amp
- Line 6 POD
- Apparte pedalen (zéér hoge kostprijs?)

Verbeter me waar nodig, en alvast bedankt als je me kan helpen met iets.

langun

Legacy Member
Dillyracer zei:
Ik ben begonnen met rond te kijken naar een nieuwe gitaar, de Squier strat begint naar mijn gevoel soms wat te kort te komen.

Zou een Ibanez RG320 een mooie upgrade zijn? Ik zou rond de prijs van 400 euro zoeken.

Een RG320 is toch met humbuckers als ik mij niet vergis?
Is wel wat anders dan je strat, dus zeker eens testen.

RG320 Review | Ibanez | Electric Guitars | Reviews @ Ultimate-Guitar.Com
Hier kan je er wat reviews over lezen, die moet je natuurlijk niet allemaal als volledige waarheid beschouwen, maar ze geven toch een beeld van de gitaar.

@MaDe Misschien eens kijken voor een baritone gitaar als je echt lage stemmingen wilt gebruiken?

http://www.kapaza.be/Muziek_en_instrumenten/Elektrische_gitaren/25857661/Ltd_mhb_SUPERKOOP.html
Dit kan mogelijk wat zijn, al is de advertentie wel al 62 dagen oud.

Anoniem04

Legacy Member
langun zei:
Een RG320 is toch met humbuckers als ik mij niet vergis?
Is wel wat anders dan je strat, dus zeker eens testen.

RG320 Review | Ibanez | Electric Guitars | Reviews @ Ultimate-Guitar.Com
Hier kan je er wat reviews over lezen, die moet je natuurlijk niet allemaal als volledige waarheid beschouwen, maar ze geven toch een beeld van de gitaar.

@MaDe Misschien eens kijken voor een baritone gitaar als je echt lage stemmingen wilt gebruiken?

Ltd mhb!! SUPERKOOP aangeboden > Elektrische gitaren > Muziek en instrumenten > kapaza.be
Dit kan mogelijk wat zijn, al is de advertentie wel al 62 dagen oud.

Jep, maar ik was sowieso al naar humbuckers aan het rondkijken, ik speel toch rock en de ruis die ik hoor als ik op de bridge pickup speel begint irritant te worden. Ik hou sowieso mijn Squier ook bij.

Ik ga normaal die gitaar wel eens testen in de winkel. Ik zou het gewoon spijtig vinden moest die Ibanez weinig verbetering zijn tov de Squier.

langun

Legacy Member
Vanaf die prijsklasse kan je toch wel zeker zijn dat ze niet zomaar uit elkaar gaat vallen ;)
Voor de rest is 'beter' nogal moeilijk om objectief te beschrijven (afwerking niet meegerekend), dus zal het vooral op je gevoel en oren aankomen om te bepalen of het een verbetering is. (Het is ook nooit slecht om reviews op te zoeken van mogelijk kandidaten, om te kijken of er geen veelvoorkomende addertjes onder het gras zijn).

medic

Legacy Member
@MaDe : Ik zou voor een deftige metal pedaal gaan ipv een POD of V-amp, die laatste twee vermoorden echt volledig uw dynamiek :(

Jeej, ik heb vandaag een MOTU 8pre gekocht, recording & amp simulation here we come :)

Heb overigens vandaag ook nog op een Gretsch Duo Jet gespeeld, man wat een zalige gitaar is me dat. Die is hierbij op mijn verlanglijstjes toegevoegd :D

Devastate

Legacy Member
Zit ook wel al een tijdje met het idee om mij eens een gitaar te kopen en te leren spelen. Geen lessen ofzo, gewoon wat aankloten als'k tijd heb :)

Kan echter maar moeilijk kiezen tussen akoestisch en elektrisch. Op zich ligt elektrisch wel meer in mijn muziekgenre, maar dan moet je meteen ook een versterker etc gaan kopen.. (en het lijkt mij ook moeilijker om te leren)

Ervaringen, tips, hints, .... fanmail(?) welkom.

Alvast bedankt

MaDe

Legacy Member
@ Devastate
Koop waar je het liefst mee zal spelen, en het zal allemaal vanzelf gaan. Ik speel nu 9 maanden gitaar en het begint echt een obsessie te worden! Je zal je het zeker niet beklagen als je een elektrisch setje koopt, indien je zeker bent dat je ervoor wil gaan en geen quitter bent. In het begin kan het idd wel wat moeilijk zijn zonder lessen, maar na een tijdje word je beloont met je eigen muziek en dan begint alles wel te vlotten, en begint het pas echt leuk te worden.


@ The rest
Heel erg bedankt voor de comments. Welk merken zijn goed voor een distortion pedaal ? Een Boss MT-2, want ik heb daar al verschillende meningen over gehoort waaruit ik niet echt een juiste conclusie kan trekken.

En zou ik die gitaar en pedaal best kopen. Ik zou het liefst op de 2de handsmarkt kopen omdat ik vind dat ik dan meer zal krijgen voor men geld. Maar kennen jullie goede sites/forums.

medic

Legacy Member
@ MaDe : Boss heeft twee goede metal pedalen de Metal Zone en de Metal Core. Je moet op youtube maar eens zien welke je het coolste vind van klank. Metal Core is meer om mee te shredden dacht ik.

Je moet er ook rekening mee houden (denk ik) dat je als beginner misschien best niet het pedaal met de meeste versterking neemt. Reden hiervoor : dan word alles veel versterkt en zullen kleine foutjes al snel even hard klinken als uw bedoelde gitaarspel. En geloof me : als beginner hebde nog niet die controle om zo'n high gain pedaal volledig onder de knoet te houden wat bijgeluiden betreft. Persoonlijk zou ik dan voor de Metal Zone gaan precies.

Beide pedalen zie je regelmatig op 2dehands verschijnen hoor. Denk niet dat je moeite gaat hebben om er eentje tegen een schappelijke prijs op de kop te tikken.

@ Devastate : Een elektrische speelt alleszins gemakkelijker omdat de snaren minder dik zijn. Het gaat u minder moeite kosten om uw akkoorden te vormen. Ge kunt daarna nog altijd een akoestische aanschaffen. Ik speel ook vooral elektrisch, maar heb wel een akoestische, is altijd leuk voor kampvuurtoestanden :)

Plutus

Legacy Member
Inderdaad, 2dehands blijft de beste optie als je weet wat je zoekt. Zoek gewoon websites als 2dehands.be - Gratis zoekertjes - Tweedehands en nieuwe artikelen kopen en verkopen of Kapaza! - Tweedehands en nieuwe auto af, ooit kom je wel iets tegen dat je aanstaat :)

Qua pedaal, misschien toch maar niet de MT-2 nemen. Ik (en zowat de helft van alle gitaristen) heb 'm al gehad en het is toch niet dat, voor mij dan. Zelf geniet ik nog het meeste van mijn Boss SD-1 als booster, maar dat is geen distortion natuurlijk. Ik heb ook nog de EHX Metal Muff, zeer geprezen en (volgens de reviews) één van de betere distortion-/metalpedalen op de markt. Zelf heb ik er nog niet veel mee gespeeld. Hij ligt zelfs niet meer bij mij thuis omdat ik de komende maand toch geen tijd heb, dus ik kan je er eigenlijk weinig over vertellen :p

shagrath

Legacy Member
De meeste distortion pedalen met naam metal in de naam zijn meestal niet erg goed, er zijn uitzonderingen, maar dan nog enkel om specifieke redenen. De HM-2 wordt in bepaalde subgenres nogal veel gebruikt. De metalzone ook maar niet omwille van de gain maar omwille van zijn toonregeling. (gain dus op nul)
De metalzone klinkt heel erg schel, en is ook niet echt stil te noemen. Als je handig bent met een soldeerbout kan je die wel modden, ga je genoeg mods voor vinden op het internet.

Als je een goeie amp hebt is het veel beter de distortion van de amp te gebruiken en die dan desnoods te boosten.

Maar het is natuurlijk wat je zelf goed vindt.
Zelf gebruik ik een gekloonde MXR dist plus met wat mods. En ook al is het geen high gain pedaal, de distortion die ik eruit krijg is beter dan die ik ooit uit een metalzone zou krijgen.

Thin Liz

Legacy Member
Manuvdv zei:
Inderdaad, 2dehands blijft de beste optie als je weet wat je zoekt.

Soms toch...

De laatste paar maanden is die website bestookt geweest met valse gitaaradvertenties, maar echt bestookt. Het gaat steevast over hetzelfde: één of andere nieuweling komt daar een 'authentieke' oude gitaar aanbieden voor een prijs van 1000-2000 euro: je kent ze wel: Fender (de 1962 Strats, Telecasters) Gibson, zeer unieke akoestische gitaren staan er soms ook tussen...

Als je goed kijkt zie je als (iet of wat) ervaren gitarist dat de foto's zo van internet gepikt zijn of dat de ad op zijn minst iets héél merkwaardigs heeft, al was het maar om een echte 1962 Fender Stratocaster proberen te verkopen tegen 2000 euro. De advertenties zijn bovendien een simpel vertaaltekstje van een of andere vertaalmachine, het Nederlands slaat dus op niets.

Nu heb ik met enkele medegitaristen daar dus steevast op zitten reageren. We hebben 2dehands terug bestookt met oproepen om alles er zo snel mogelijk af te halen... wat dus zelden gebeurde. Sommige ads bleven er zelfs gewoon op staan. Nu hebben ze eindelijk iemand in dienst die de gitaarsectie wat in het oog aan het houden is, en het lijkt alvast beter. We zullen zien...

Sick`

Legacy Member
Hier success gehad met op 2dehands fakes te melden, de verkoper noemde het "7ender", voor de rest zag dat er als een echte fender uit maar vermelde nergens dat het om fake stuff ging :wtf:

Plutus

Legacy Member
Thin Liz zei:
Soms toch...

De laatste paar maanden is die website bestookt geweest met valse gitaaradvertenties, maar echt bestookt. Het gaat steevast over hetzelfde: één of andere nieuweling komt daar een 'authentieke' oude gitaar aanbieden voor een prijs van 1000-2000 euro: je kent ze wel: Fender (de 1962 Strats, Telecasters) Gibson, zeer unieke akoestische gitaren staan er soms ook tussen...

Als je goed kijkt zie je als (iet of wat) ervaren gitarist dat de foto's zo van internet gepikt zijn of dat de ad op zijn minst iets héél merkwaardigs heeft, al was het maar om een echte 1962 Fender Stratocaster proberen te verkopen tegen 2000 euro. De advertenties zijn bovendien een simpel vertaaltekstje van een of andere vertaalmachine, het Nederlands slaat dus op niets.

Nu heb ik met enkele medegitaristen daar dus steevast op zitten reageren. We hebben 2dehands terug bestookt met oproepen om alles er zo snel mogelijk af te halen... wat dus zelden gebeurde. Sommige ads bleven er zelfs gewoon op staan. Nu hebben ze eindelijk iemand in dienst die de gitaarsectie wat in het oog aan het houden is, en het lijkt alvast beter. We zullen zien...
Ok ja ik bedoelde dus het tweedehands kopen van spullen, niet per se de website '2dehands' :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan