Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sick`

Legacy Member
naokske zei:
Dé oplossing is gewoon gaan uittesten :p
ik vraag mij nog altijd af of ik met die 15watt VOX AC15C1 zou toekome...

kwa volume wel, maar ik vrees dat een vox niet de amp is als ge metal wil spelen, zelf met pedalen; nuja testen is de boodschap, ik ben misschien nogal "oneerlijk" omwille van mijn degou aan het geluid van een Vox AC :D

langun

Legacy Member
Persoonlijk vind ik de MA50 (en 100) zeer schel klinken, maar dat is mijn persoonlijke mening, de enige die het echt goed moet vinden ben jij zelf, dus testen die handel :P

Sick`

Legacy Member
Juh, de perfecte amp ga je toch niet vinden, zeker als je niet goed weet wat je wil, en anderen vinden hem zeker en vooral niet voor u. Je gaat na afloop van tijd merken dat je smaak verschilt, iets anders leuker begint te vinden, of je hem beu bent .. misschien heb je tegen dan een beter idee van waar je naar toe wil :)

Smaken verschillen gewoonweg te hard, en meningen zijn ook weer veel te relatief. Kijk rond naar wat je leuk vind, en probeer ze in de buurt te kunnen testen, en neem vooral je eigen gitaar mee!

*edit* en als je al enkele effecten hebt: ook ZEKER meepakken.

medic

Legacy Member
Zalig toch : op een zomeravond met het raam open rustig gitaar spelen met de amp op een smooth volume :). Als het geen blok was had ik me er nog een glas whisky bij gepakt ook :).

Damn waarom moet ik per se studeren, zou dit wel elke avond kunnen apprecieren ;)

Plutus

Legacy Member
medic zei:
Damn waarom moet ik per se studeren, zou dit wel elke avond kunnen apprecieren ;)
²
Het is niet dat ik veel doe tijdens de blok maar zo helemaal zonder zorgen uren zitten pielen, dat kun je nu inderdaad niet. Hopen dat ik deze vakantie wat tijd heb! Ik heb er alleszins heel veel zin in, maar meestal komt het er gewoon niet van. Kalme avonden zijn zeldzaam :)

Recipe4hate

Legacy Member
ik heb tips nodig voor het plaatsen van materiaal op een repetitie. Hoe zet je best drum, versterkers, PA (zang), muzikanten in een ruimte? Nu komt iedereen binnen en zet zich waar plaats is, maar dat wil ook zeggen dat het geluid van de ene naar een andere muzikant blaast en zo'n dingen. Zo kan ik bijvoorbeeld de andere gitarist horen blazen, maar mezelf niet. Terwijl hij zegt dat mijn versterker echt luid genoeg staat.

Redhunter

Legacy Member
dibardi zei:
Ik heb binnenkort examen klassieke gitaar en ik ondervind problemen wanneer en hammer-on en een pull-of moet spelen.

Mijn index-vinger staat op de 1fret 2de snaar, mijn ring-vinger op de 3de fret van diezelfde snaar en mijn pink op de 4de fret van diezelfde snaar.

Ik moet spelen: sol, do, re, re#, re, do, sol, ...
De re, re#, re moet ik hammer-on en pull-off spelen. Het enige probleem is dat ik daar in een tempo zit van 126 voor 1/4 noot, daarenboven is de re#, re tezamen dezelfde lengte moet hebben als een 1/8 noot, dus dat moet snel gebeuren :D

Iemand tips, zodat ik dat wat an trainen?

Aangezien ge precies vergeten wordt:

Probeer het eerst in time te spelen met uw wijs- en middenvinger op de dunste snaar (voor timing). Dan schakel je over naar een dikkere snaar en dan doe je hetzelfde met ringvigner en pink.

Het vereist niet zoveel oefening.

En wat is het precies?
Is d-d#-d een triool van 16'en of zijn d#-d twee 16'en?
Of is het een versieringsnoot? (aka verkrachtingsnoot :D)

HyPnOTiZeR

Legacy Member
Ik weet niet of dit de juiste plek is om te posten, ma soit :)

Ik ken dus totaal niks af van gitaren, geef dat eerlijk toe. Maar speel al wat jaren (op mijn eigen) en heb nu jaartje geleden een Ibanez XPT700 gekocht met zo'n floyd rose. Heb daar op begin wat op zitten spelen en toen nietmeer, maar sinds vandaag wou ik nog eens terug spelen maar ik krijg hem niet meer getuned.. Ik heb de filmpjes op youtube bekeken en hetzelfde gedaan zoals ze zeiden, maar het lukt me gewoon niet. Elke keer als ik denk dat alles getuned is en ik sluit hem aan op mijn versterker is alles weer ontstemt, en serieus ontstemt he. Kunnen jullie misschien me wat verder helpen want ik word er wild van.

Hondengans

Legacy Member
Recipe4hate zei:
ik heb tips nodig voor het plaatsen van materiaal op een repetitie. Hoe zet je best drum, versterkers, PA (zang), muzikanten in een ruimte? Nu komt iedereen binnen en zet zich waar plaats is, maar dat wil ook zeggen dat het geluid van de ene naar een andere muzikant blaast en zo'n dingen. Zo kan ik bijvoorbeeld de andere gitarist horen blazen, maar mezelf niet. Terwijl hij zegt dat mijn versterker echt luid genoeg staat.

Meestal is een repetitiekot te klein om je spullen zo te plaatsen dat iedereen alles hoort. Nu, de meerderheid wilt zichzelf liefst het beste horen en wat velen doen is toch maar bij zen amp spelen, pak een lange kabel en zet je amp tegen een muur en loop rond tot waar je een goed geluid hebt, meestal voor je amp er wat vanaf i.p.v. recht ervoor/naast.

Het moeilijkste is de PA natuurlijk want als je met akoestische drums zit, moet je toch al wat volume hebben met je microfoon, experimenteren met de box(en) en microfoonplaatsing dat je geen feedback hebt en luid genoeg gaat.

Basversterker kan je overal zetten want als je bassist zen volume goed regelt draagt de bas overal redelijk constant (hoorbaar, maar toch "onder" de rest van de muziek).

Wat wij op de repetitie deden in het tuinhuis was alle versterkers van gitaren (2) en basversterker tegen één muur, drummer in een hoek tegenover die muur en zanger in andere hoek tegenover die muur. Speakers van PA hadden we ééntje in de hoek bij de drummer en de andere bij de versterkers.

Nu dit is hoe wij het deden, als we een ander repetitiekot hadden gehad, was het misschien compleet anders. Probeer alleszins zoveel mogelijk uit als je niet tevreden bent, en zorg dat iedereen op zijn volumes let (wat niet evident is o.w.v. subjectiviteit, vooral bij gitaristen :D).

Hondengans

Legacy Member
HyPnOTiZeR zei:
Ik weet niet of dit de juiste plek is om te posten, ma soit :)

Ik ken dus totaal niks af van gitaren, geef dat eerlijk toe. Maar speel al wat jaren (op mijn eigen) en heb nu jaartje geleden een Ibanez XPT700 gekocht met zo'n floyd rose. Heb daar op begin wat op zitten spelen en toen nietmeer, maar sinds vandaag wou ik nog eens terug spelen maar ik krijg hem niet meer getuned.. Ik heb de filmpjes op youtube bekeken en hetzelfde gedaan zoals ze zeiden, maar het lukt me gewoon niet. Elke keer als ik denk dat alles getuned is en ik sluit hem aan op mijn versterker is alles weer ontstemt, en serieus ontstemt he. Kunnen jullie misschien me wat verder helpen want ik word er wild van.

Heb zelf ook eens een gitaar met floyd rose gehad en het wat me het prullen niet waard :p, maar zo snel ontstemmen zou inderdaad niet mogen. Zoals ik me kan herinneren, deed ik het volgende: Eerst locks aan de nut losschroeven zodat je met je stemmechanieken kunt stemmen, vanonder aan de bridge de finetuners een beetje neutraal zetten (dat je ongeveer evenveel kunt spannen als lossen, al ga je wss meer moeten spannen met dit warme weer).

Dus je stemt met je mechanieken aan de kop zo perfect mogelijk (stemapparaat is handig als beginner), en als alles gestemd is (best is met buitenste snaren beginnen en zo naar de middelste bij een floyd, maar ik weet niet meer of ik dit deed..) "beetje" bewegen met de brug en wat spelen met je snaren en stemming opnieuw checken totdat deze ongeveer constant blijft. Dan je locks aan je nut vastschroeven en indien nodig finetunen aan je brug.

Ik weet zelf nog dat ik één keer kon blijven aandraaien en het niet gestemd kreeg en plots stond mijn brug immens hoog, was dus een veer losgesprongen die de brug tegenspanning geeft, was toen ook nog niet lang aant spelen en weinig ervaring met gitaren, veel gefokt. Hou dus steeds het niveau van de brug en helling t.o.v. de body in het oog!

Sick`

Legacy Member
Graa, lastig als sommige ritmes zo in je hand ingebakken zijn!!

Wil je dit spelen (getal is duratie van de noot (16 = 16de), haken is gewoon groepering van ritme):
(16/16/8)(16/8)(16/8)(16/8)(16/8)

En speelt je hand ofwel dit (2x gallop):
(16/16/8)(16/16/8)

Of dit:
(16/16/8)(8/8)(16/16/8)(8/8)

Of krijg je plots dit:
(8)(16/16/8)(8)(16/16/8)

Op de koop toe: lig je dat unplugged te spelen en word je onozel van je pink dat een piepend geluid over de pickup ligt te maken :eek:

langun

Legacy Member
Is echt erg :P
Soms doet mijn rechterhand dingen dat ik denk van... tis niet omdat je dat al zoveel gedaan hebt dat je het nu altijd op die manier moet doen :P

Sick`

Legacy Member
langun zei:
Soms doet mijn rechterhand dingen dat ik denk van... tis niet omdat je dat al zoveel gedaan hebt dat je het nu altijd op die manier moet doen :P

Zolang uw vriendin daar dan wat kijkplezier van heeft... :D

langun

Legacy Member
En zo komt de dubbelzinnigheid van de topic title eindelijk nog eens naar boven na 3096 posts :p

Valkyrion

Legacy Member
Hey, ik ben net een bandje begonnen ... :)
Nu zoeken we nog een drummer; 16-20j regio Izegem (Roeselare)
We zullen vooral covers spelen in het begin, daarna mss eigen werk.
Genre: (Punk)Rock: Blink-182 , Green Day, Sum 41 ...
Maar dan ook wat meer indie stuff, en wat zachtere rock.
Zelf spelen we allemaal ongeveer zo'n 3 jaar, dus qua ervaring zijn we niet echt veeleisend...

Groetjes

UnFinished

Legacy Member
Heeft er iemand ervaring met de Tiny Terror 15w head van Orange?
Ben van plan om die te kopen voor op mijn 12x4 FA cabinet van Ashdown.
Wij spelen vooral metal/hardcore...

Tnx in advance!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan