Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

josuwa

Legacy Member
naokske zei:
Bijna een jaar gelede heb ik mij een Squier starter pack gekocht met n Fender Frontman ampke bij... nu ben ik al wat gevorderder (:p) en wil binnenkort een nieuwe gitaar + versterker kopen. Ik speel vooral metal en rock, maar ook klassieke rock, punk en zou ook wat blues willen oefenen :)
Ik zit sinds kort ook in een beginners band met vrienden :)
Nu dacht ik aan een Gibson SG Special faded worn Gibson SG Special Faded Worn Brown bij KeyMusic.com
niet zo heel duur (€600) en toch wel kwaliteit denk ik... Ik zal binnenkort gitaren gaan uittesten in de winkel maar wou toch even jullie mening weten :)
Ik dacht aan die Gibson omdat ik er van overtuigd ben dat he daar perfect metal op kan spelen maar ook blues ed... ? (daarom dat ik liever geen Ibanez koop)

Als versterker dacht ik aan VOX VT100 Valvetronix (€445) Vox VT100 Valvetronix bij KeyMusic.com
Iemand ervaring hiermee? Op het internet vind ik bijna alleen positieve reacties terug. Wat ik niet echt snap aan deze versterker is die functie van keuze voor welke versterker sound je wil ofzo. Sommigen daarvan zijn clean, sommige met distortion..? Maar wat als je een pedaal wilt gebruiken? Dan ben je gelimiteerd tot de cleane versterkers?
Eerst dacht ik aan de Marshall MG102fx , maar die heeft precies niet echt een goede reputatie :p

grtz

Neem dan een Vox AC15

Sick`

Legacy Member
naokske zei:
Ik dacht aan die Gibson omdat ik er van overtuigd ben dat he daar perfect metal op kan spelen maar ook blues ed... ? (daarom dat ik liever geen Ibanez koop)

Als versterker dacht ik aan VOX VT100 Valvetronix (€445) Vox VT100 Valvetronix bij KeyMusic.com
Iemand ervaring hiermee?

Gitaar: een Ibanez is imho even geschikt hoor ;) De 5-way switch van de RG/S series met passieve pickups heeft heel wat meer mogelijkheden dan je zou denken, en dan heb je ook nog andere modellen; maar het is wel zo dat je voor de genoemde prijs geen betere, japanse Ibanez hebt.

Versterker: heel leuke versterker, maar 100W is wat veel voor thuis. En wat mensen ook zeggen over wattage knoppen en attenuators: die werken, maar veranderen je geluid altijd wel.

Die VOX heeft heel wat mogelijkheden, dus op korte termein ben daar wel een stuk vooruit mee, zeker als je nog niet goed weet wat je wil. Op lange termein haal je wel meer plezier uit iets met lampen en een koppel pedalen.

Baats

Legacy Member
Vandaag eens weest jammen met een paar maten; was zeer plezant :)
Ik heb toch enkele keren de opmerking gekregen dat mijn strum niet zo goed is, of dat'k zelfs gewoon mijn arm niet goed beweeg. Ik zie het probleem ook wel, maar ik weet niet echt hoe ik het moet verbeteren. Veel oefenen ofcourse; maar kent iemand toevallig een goed liedje of een les om mijn strum te verbeteren?

naokske

Legacy Member
bedankt voor de reacties :)

ik weet dat 100watt veel is voor thuis, maar dacht om er direct een 100watt te kopen voor moest het eens nodig zijn :) (ben niet van plan jaarlijks een nieuwe amp te kope xD)

Baats

Legacy Member
sir oinksalot zei:
master of puppets :evil: kwestie van u downstrokes goed te leren ;)

Bwa, tis vooral de omschakeling tussen down-up, en het vloeiend te houden, als je snapt wat ik bedoel :p

En oja, ik speel akoestisch ^^

josuwa

Legacy Member
Baats zei:
Bwa, tis vooral de omschakeling tussen down-up, en het vloeiend te houden, als je snapt wat ik bedoel :p

En oja, ik speel akoestisch ^^

Good Riddance - Green day , patroon is af af op kleine rust op af op

Die kleine rust strum je best mee dat uw hand blijft bewegen maar ge beweegt uw hand over de snaren, dat ge ze dus niet aanraakt ;)

Andere liedjes:

Bang Bang You're Dead - Dirty Pretty Things (lekker snel int begin)
Music When The Lights Go Out - Libertines
Meezingers al Country Roads, enzovoorts...

dibardi

Legacy Member
Ik heb binnenkort examen klassieke gitaar en ik ondervind problemen wanneer en hammer-on en een pull-of moet spelen.

Mijn index-vinger staat op de 1fret 2de snaar, mijn ring-vinger op de 3de fret van diezelfde snaar en mijn pink op de 4de fret van diezelfde snaar.

Ik moet spelen: sol, do, re, re#, re, do, sol, ...
De re, re#, re moet ik hammer-on en pull-off spelen. Het enige probleem is dat ik daar in een tempo zit van 126 voor 1/4 noot, daarenboven is de re#, re tezamen dezelfde lengte moet hebben als een 1/8 noot, dus dat moet snel gebeuren :D

Iemand tips, zodat ik dat wat an trainen?

langun

Legacy Member
naokske zei:
bedankt voor de reacties :)

ik weet dat 100watt veel is voor thuis, maar dacht om er direct een 100watt te kopen voor moest het eens nodig zijn :) (ben niet van plan jaarlijks een nieuwe amp te kope xD)

Ik denk dat er zeer weinig momenten zijn waarbij een 100 watter ook daadwerkelijk tot zijn maximum wordt gebruikt, met 50-60 kom je al een heel eind.

Over de pedalen en clean enz....
Je kan ook effecten gebruiken in distortion channels, je moet er natuurlijk niet nog eens een zware distortion pedal voorzetten (tenzij dit dan juist één of andere speciale klank zou geven die je echt zou willen).

naokske

Legacy Member
langun zei:
Ik denk dat er zeer weinig momenten zijn waarbij een 100 watter ook daadwerkelijk tot zijn maximum wordt gebruikt, met 50-60 kom je al een heel eind.

Over de pedalen en clean enz....
Je kan ook effecten gebruiken in distortion channels, je moet er natuurlijk niet nog eens een zware distortion pedal voorzetten (tenzij dit dan juist één of andere speciale klank zou geven die je echt zou willen).

dus eigenlijk zou ik voor die prijs dan beter een betere 50Watt kopen? :)

Plutus

Legacy Member
100W transistor (of hybrid amp) is geen overkill hoor, ik speelde wel met een 80W valvestate op mijn kamer. Een 100W full tube daarentegen.. Maar het verschil tussen een 50W en 100W full tube is eigenlijk ook te verwaarlozen :p
Ik hoor veel goeds over de Blackstar HT-20.

naokske

Legacy Member
laten we zeggen dat ik + - €500 budjet heb voor een amp... (mag wat meer zijn) wat zou ik dan het beste nemen? :/

Kapoen

Legacy Member
naokske zei:
bedankt voor de reacties :)

ik weet dat 100watt veel is voor thuis, maar dacht om er direct een 100watt te kopen voor moest het eens nodig zijn :) (ben niet van plan jaarlijks een nieuwe amp te kope xD)

Ik ken niet veel van versterkers (dus als er kenners zijn verbeter mij indien nodig :) ), maar volgens mij zijt ge beter af met een lichter model om thuis te oefenen. Een model van 30 watt of minder (als ik specifiek naar oefenversterkers kijk) produceert een beter geluid op lagere volumes dan zo'n 100 watt bak kan.

Ik heb een Roland Cube van 20 watt en zelfs die halveer ik meestal nog naar 10 watt. In mijn muziekschool gebruiken we een 60 watt versterker (ook een Cube dacht ik) in een kleine zaal en dat ding gaat nog te hard.

naokske

Legacy Member
ah ok das goed om te weten, dan zal ik eerder voor een 50-60watt achtig iets gaan, ik speel niet alleen thuis maar ook in n een metal "band" :p nuja eigenlijk is dat wel beter want 100watt is ngal zwaar :/

edit: zou ik dan beter voor dees http://www.keymusic.com/product/Vox-AC15C1 gaan dan ?

langun

Legacy Member
60 Watt kan ook zwaar zijn :p Mijn combo weegt 32 kilo...
Voor een budget van 500 euro zou ik echt eens beginnen kijken op de tweedehandsmarkt naar lampenversterkers.
Hoe luider je gaat met transistorversterkers hoe 'slechter' ze klinken, terwijl dit bij lampenversterkers juist het tegenovergestelde is. Als je dan toch wat begint samen te spelen met andere mensen is beter klinken wanneer je luider speelt waarschijnlijk geen slechte eigenschap :)

Met die versterker ga je zeker nog een pedaal nodig hebben om metal te spelen, want die klank ga je niet uit een vox krijgen. 15 watt kan wat nipt worden als je met mensen samenspeelt, al is enkel het wattage geen referentie voor het maximum volume.

naokske

Legacy Member
Ik heb een BOSS DS-1 waar ik zeer content mee ben, nuja niet echt een metal pedaal maar imo goed genoeg. desnoods zoek ik mij later wel eens een degelijk metal pedaaltje :)
awelja het idd maar 15watt maar gaat toch wel luid denk ik...? :/
€800 voor de VOX AC30C2 is al een pak duurder... ik zou het kunnen overwegen als het echt een groot verschil is

langun

Legacy Member
tenzij je echt verliefd bent op de normale toon van vox zou ik eens bij andere merken gaan kijken voor een versterker, zeker als je blijkbaar graag metal speelt.
Marshall is al steviger dan Vox, dan heb je nog ENGL, Randall, Hughes & Kettner, ...

Bijvoorbeeld de ENGL Thunder 50 reverb
Keymusic (zonder footswitch): http://www.keymusic.com/product/Engl-Thunder-50-Reverb-E320
Tweedehands: http://www.kapaza.be/Muziek_en_inst...sterkers/27264628/ENGL_Thunder_50_Reverb.html

Randall RG50TC
Keymusic: http://www.keymusic.com/product/Randall-RG50TC
Tweedehands: http://www.gearspot.be/forum/gear-in-aanbieding-f55/topic2715.html

Sick`

Legacy Member
naokske zei:
laten we zeggen dat ik + - €500 budjet heb voor een amp... (mag wat meer zijn) wat zou ik dan het beste nemen? :/

Ga eerst naar de winkel eens wat uitproberen, wat zoal 100W, 50W en lager geeft ;)

naokske

Legacy Member
Dé oplossing is gewoon gaan uittesten :p
ik vraag mij nog altijd af of ik met die 15watt VOX AC15C1 zou toekome...

edit: ow... die heeft geen middle knop... das ni echt voordelig

edit 2: hoe is de Marshall MA50C eigenlijk? zelfde als MG serie maar da,n met n buis in?

edit 3: what about Blackstar HT Club 40 valve combo amp?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan