Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

freakykiller

Legacy Member
imo niet logisch dat je afkomt met 'lagere prijs omdat ze geen gigantische fabriek hebben'. Die massaproductie zou nu net zorgen voor een lagere prijs ;)

Kapoen

Legacy Member
Shylaa zei:
Wat is het verschil eigenlijk tussen die Squier Affinity Tele en die LC Comet?

De LC Comet zit in iets hogere prijsklasse dacht ik. Of dat veel uitmaakt voor een beginner... ik denk het niet. Kijk gewoon eens rond bij de winkels in uw buurt en zie wat er beschikbaar is, ik denk dat beide goede keuzes zijn.

Vraag eventueel in de winkel waar ge gaat kopen om uw gitaar ook direct fatsoenlijk af te stellen, dat gaat nodig zijn ongeacht het merk van uw keuze.

Shylaa

Legacy Member
Ok, klinkt veelbelovend. Nog twee vraagjes. Ik zie dat er Comet Mk1 en Mk2 zijn. Alleen vind ik daar niets van terug op de site? Is dat gewoon de eerste productie en de nieuwe productie? Of op wat slaat dat?

En weet iemand een winkel in de buurt van Maldegem waar ze die zouden verkopen. Gent, Brugge, ... is allemaal haalbaar. Want na even gegoogled te hebben vind ik niet echt iets...

Kapoen

Legacy Member
Shylaa zei:
Ok, klinkt veelbelovend. Nog twee vraagjes. Ik zie dat er Comet Mk1 en Mk2 zijn. Alleen vind ik daar niets van terug op de site? Is dat gewoon de eerste productie en de nieuwe productie? Of op wat slaat dat?
De MK1 zou iets beter van kwaliteit moeten zijn als ik mij niet vergis. Het model staat geschreven op de headstock, dus ge kunt het zelf nagaan in de winkel welk model ze juist verkopen.

Eens kijken of ik een winkel kan vinden in de buurt...
*edit* en gevonden, Thoma Okaze in Gent is een LC dealer.

@medic: London City's worden ook in China gemaakt, dus dat is even goed massa productie denk ik :)

Shylaa

Legacy Member
Daar heb ik zelf al van gehoord van die winkel :) Nu nog eens denken of ik voor die Squier of voor de LC ga. Wat zouden jullie doen?

Kapoen

Legacy Member
Shylaa zei:
Daar heb ik zelf al van gehoord van die winkel :) Nu nog eens denken of ik voor die Squier of voor de LC ga. Wat zouden jullie doen?

Indien mogelijk beide gitaren ne keer vastnemen en bespelen, dat ge een idee krijgt van klank en niet onbelangrijk speelcomfort.

Shylaa

Legacy Member
Nja kzal desnoods vragen aan mijn zus dat ze es meegaat en er wat op speelt. Want bij mij zal er op dit moment niet veel deftigs uitkomen :p

Recipe4hate

Legacy Member
Shylaa zei:
Nja kzal desnoods vragen aan mijn zus dat ze es meegaat en er wat op speelt. Want bij mij zal er op dit moment niet veel deftigs uitkomen :p

maar ZEKER zelf vastnemen! Jouw zus verkiest misschien een andere nek en body dan jij. Vraag desnoods aan je zus om je wat minieme grepen te laten proberen, zodat jij weet welke gitaar voor jou het prettigst aanvoelt.

Kapoen

Legacy Member
Shylaa zei:
Nja kzal desnoods vragen aan mijn zus dat ze es meegaat en er wat op speelt. Want bij mij zal er op dit moment niet veel deftigs uitkomen :p

Wat Recipe4hate zegt klopt als een bus, ergonomie is ook belangrijk. Gewicht en steunpunten zijn belangrijk, zowel staand als zittend. Dat is iets waar ik achteraf ben achter gekomen. Ik heb een gitaar gekocht die fijn speelt, maar toch iets te zwaar is naar mijn goesting.

Nog een tip, fixeer u niet alleen op de Squier en LC gitaren, als er in de winkel van uw keuze nog andere merken/modellen zijn die binnen uw budget passen probeer die dan ook eens.

Rorin

Legacy Member
Aloha!
Ik heb deze thread nu al eventjes gevolgd maar nog nooit iets gepost.
Ik had een paar vraagjes waar ik hoop antwoord op te krijgen.

Ten eerste, ik heb hier ook al gezien dat iemand de vraag stelde over die Yamaha EG012 dat je in de lidl kan kopen. Graag had ik dus jullie mening gevraagd hoe goed dit zou zijn als beginnersgitaar en om wat mee te klooien zal ik maar zeggen? Zouden er voor min of meer dezelfde prijs betere beginnersgitaren zijn?

Ik ben momenteel bezig met een lidl-gitaar dat ik van een maat geleend heb. (merk C.Giant, en ik vraag mij eigenlijk af of ik dit wel een gitaar mag noemen?) Hij heeft dit gekocht voor zo'n 80euro en dat omvatte een gitaar, versterker, audio-kabel, tuningbakje, draagzak, riem, een ENORM WAARDELOOS instructieboekje en 2 picks) Maar ik zoek dus iets wat ik zonder schaamte al als gitaar mag bestempelen. :p

Ten 2de ik heb ook al wat op thomann website dat ik hier op deze thread gevonden heb wat zitten rondkijken. En ik heb daar in de subcategorieën gezien: ST- T- LP- SG-models. Ik kan me moeilijk inbeelden dat het enige verschil tussen al deze gitaren puur esthetisch is, dus graag wat uitleg als dat mogelijk is.

langun

Legacy Member
Het grootste verschil bij die gitaren zijn de pickups, daarnaast het gevoel.
Een Les Paul is veel zwaarder en heeft een dikkere nek dan een stratocaster bijvoorbeeld, en heeft bijgevolg ook een vollere klank (als we dan een superstrat nemen met een humbucker, om niet opnieuw single coils en humbuckers te vergelijken).

Alles heeft invloed op het geluid: het gewicht, de houtsoort van de body, de houtsoort van het fretboard, de snaren, de brug, enz...

Maar tegen dat je zo'n dingen kan gaan beslissen moet je al redelijk lang bezig zijn met gitaren, dus voor een beginner blijft het belangrijkste het algemene gevoel dat de gitaar je geeft als je erop speelt, kan je overal (relatief) makkelijk aan (dit blijft relatief als beginner natuurlijk, de grepen zijn niet natuurlijk voor je vingers).
De looks van een gitaar mag je niet onderschatten, want een gitaar die je echt graag ziet ga je makkelijker snel eens vastnemen om nog wat te spelen.

Rorin

Legacy Member
Hmmm, maar die 2de vraag was ook maar puur informatief (Ik weet graag veel van de dingen waar ik mee bezig ben). Ik wil eigenlijk vooral weten wat ik als beginneling best zou gebruiken. Is die Yamaha EG012-set goed of kan ik voor min of meer dezelfde prijs dan beter iets anders kopen? Of is het beter dat ik dan wat meer geld uitgeef en iets deftigers koop om mee te beginnen? Mijn max zou op dit moment rond 500 euro liggen alles dat ik nodig heb inclusief om mee te beginnen.
Aangezien ik er niet genoeg van weet zou ik graag wat meningen horen.

Implar

Legacy Member
Rorin zei:
Hmmm, maar die 2de vraag was ook maar puur informatief (Ik weet graag veel van de dingen waar ik mee bezig ben). Ik wil eigenlijk vooral weten wat ik als beginneling best zou gebruiken. Is die Yamaha EG012-set goed of kan ik voor min of meer dezelfde prijs dan beter iets anders kopen? Of is het beter dat ik dan wat meer geld uitgeef en iets deftigers koop om mee te beginnen? Mijn max zou op dit moment rond 500 euro liggen alles dat ik nodig heb inclusief om mee te beginnen.
Aangezien ik er niet genoeg van weet zou ik graag wat meningen horen.

Ik persoonlijk zou opteren voor iets deftiger :)
Als je je eerste gitaar in Oostende zou kopen, zou ik niet Rudy's music shop kiezen maar xxxxx's guitar shop (kan niet op de naam komen).
Die shop is in het verlengde van het Mijnplein, naast die fietswinkel.

Rorin

Legacy Member
Na vlug wat te surfen, kan het zijn dat je bruno's guitar shop bedoelt? Maar dat moet nu niet echt in Oostende zijn dat ik die koop. Ik heb een wagen dus mag dat ook wel buiten Oostende zijn. Ik weet ook niet echt wat de goeie muziekwinkels zijn in Vlaanderen, dus tips zijn altijd welkom.

langun

Legacy Member
Goed als in, goed omdat je er veel kan uittesten: Piens
Ze zijn uit zichzelf niet de goedkoopste, maar als je kan bewijzen dat een andere belgische(!) winkel goedkoper is dan hun dan verlagen ze wel hun prijs normaal gezien.
Je kan anders ook bij Piens gaan testen en online bestellen...

Anders is er nog de keymusic, ik weet niet welke er dichtst bij jou in de buurt is.
De guitarshop in Gent, daar kan je ook nog wat koopjes doen, met een zeer vriendelijke gast, maar das dan al wat verder van jou.

Tot daar ongeveer mijn kennis ;)

Veel meer kwaliteit dan die EG012 set ga je niet krijgen VOOR DIE PRIJS, maar als je verder gaat met gitaar spelen op een beetje een niveau, dus als je er toch wat tijd in steekt, zal je waarschijnlijk geen jaar doen met die set...

Rorin

Legacy Member
Ik heb al heel wat forums afgelopen, heb ook al van Piens gelezen. Niet altijd positief, maar heb er zelf geen ervaring mee, dus kan ik er niet veel over zeggen uiteindelijk. Ik heb op de thomann website wat zitten rondneuzen, en ben een beetje verliefd geworden op de SG-modellen en meer specifiek de Epiphone SG G-400 CH 279€.
Maar zoals ik al zei, ik ben een totale leek op dit vlak, dus ik zou graag eens willen weten wat jullie als goede beginnersgitaren aanzien?
Btw ik hoop dat jullie het niet erg vinden, maar als ik vragen heb waar ik moeilijk antwoord kan op vinden zal ik jullie wel nog wat lastig vallen (zoals nu dus). :p

Implar

Legacy Member
Rorin zei:
Na vlug wat te surfen, kan het zijn dat je bruno's guitar shop bedoelt? Maar dat moet nu niet echt in Oostende zijn dat ik die koop. Ik heb een wagen dus mag dat ook wel buiten Oostende zijn. Ik weet ook niet echt wat de goeie muziekwinkels zijn in Vlaanderen, dus tips zijn altijd welkom.

Yup, tis die dat ik bedoel :)
Hij verkoopt vooral Fender en Gibson (en de goedkopere varianten Squier en Epiphone).
Hij is wel behulpzaam als je iets nodig hebt (tonen hoe je snaren moet vervangen, tips,...).
Er is niet extreem veel materiaal om te testen maarja.

EDIT: ik heb zelf zo'n SG-400 (zwart maar soit), en ik ben er toch zeer content mee als beginnersgitaar. Enige nadeel is de zware nek (valt naar beneden als je loslaat).
Wel comfortabele vorm om zowel al staand als zittend te spelen.

Rorin

Legacy Member
Ik vind een goeie service nog altijd het belangrijkste. En daarmee bedoel ik niet een schoon vrouwtje dat constant zit te lachen (alhoewel dat ook aangenaam kan zijn) maar dat de mensen tenminste iets weten over de dingen dat ze verkopen en ze graag hun tijd nemen om iets uit te leggen. En als ik dan ietsje meer moet betalen dan doe ik dat nog met plezier. Ik zal dan zeker bruno's guitar shop eens moeten binnen wandelen en eens zien wat hij te zeggen heeft.

langun

Legacy Member
De meeste negatieve opmerkingen die je van piens gaat horen zullen over hun prijs gaan, over de winkel zelf kan je moeilijk klagen denk ik :drool:

Rorin

Legacy Member
Ik zal die winkel ook wel onthouden en in het geval dat ik eens in die streek moet passeren er ook wel eens een kijkje nemen. Bedankt in ieder geval voor de informatie. En als jullie nog wat dingen weten die me verder kunnen helpen, by all means ...
See ya later!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan