Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Grishnar

Legacy Member
Als ge elektrische wilt spelen, koopt u dan een elektrische.

Waarom? omda ge u ni echt ga amuzeren als ge een akoestische ga kopen maar ge wilt eigenlijk op een elektrische gitaar spelen = resultaat: ze gaat daar wa liggen stof verzamelen. Da zuig ik nu ni uit mijn duim das algemeen bekend + elektrische gitaar is eigelijk een ander instrument, andere manier van techniek/spelen.

Als ge trouwens wa deftig wilt leren spelen dan raad ik u ook aan om muziekschool te doen, ik heb zelf ook eerst 2 jaar wa gekloot op het internet ma man, ben ik blij da ik dan toch naar de muziekacademie ben gestapt, ge ga veel sneller vooruit, ge krijgt muziektheorie da u later echt ga helpen voor muziek te componeren, etc...

Feignasse

Legacy Member
Ik heb vorig jaar een Tanglewood gekocht en dat is wel een goede gitaar voor haar geld. Deze is het, maar dan met een mooier, simpeler logo op de headstock. Heb er toen 350€ voor betaald bij Feedback in Eindhoven. Natuurlijk moet je niet per se dezelfde gaan zoeken, maar ik heb toch al verschillende positieve reviews gelezen over dat merk. Indien mogelijk neem je best iemand mee met al wat meer ervaring. Die zal rapper zien of een gitaar goed is afgewerkt, die kan er eens op spelen, zal je kunnen zeggen of de actie niet te hoog is etc.
Succes :p

Edit: natuurlijk moet je wel zeker zijn dat je een akoestische wilt. Anderzijds vind ik het ook nogal overdreven om dat een volledig ander instrument te noemen. 't Is niet alsof je op een akoestische geen pop- of rocknummertjes kan spelen he.

langun

Legacy Member
De speelstijl is wel wat anders, dat valt niet te ontkennen. Het is natuurlijk geen wereld van verschil.

Het belangrijkste is volgens mij de klank, als je akoestische leert om uiteindelijk elektrische te leren kan je zoals zoals Grishnar zegt wel eens gedemotiveerd raken omdat een akoestische gitaar gewoon anders klinkt.
Ze voelt ook totaal anders aan, als ik af en toe eens een akoestische gitaar vastheb dan denk ik altijd, wat voor een gigantisch lomp ding is dat hier, omwille van de klankkast ;)

josuwa

Legacy Member
Maar een akoestische gitaar is wel leuk voor uw eerste akkoorden op te spelen, en daarbij klinkt een akoestische gitaar wel snel beter dan een starterpakket voor E-gitaar. Maar als ge echt wilt rocken kan je best met een akoestische beginnen.

Kapoen

Legacy Member
Shylaa zei:
Ik loop al heel lang met het idee dat ik gitaar wil leren spelen. Nu ga ik er echt eens werk van maken. Ik zou liefst beginnen met een akoestische om later over te schakelen op elektrische. Of is dit geen goed idee? Het zou vooral voor Rock en Indie te spelen zijn, dus niet echt metal... Welk 'merk' neem ik best als start akoestische gitaar? Alle info is welkom!
Het cliché dat je perse op een akoestische moet beginnen is achterhaald, begin met wat je zelf echt graag wilt. Motivatie is de belangrijkste factor voor een beginnende gitaarspeler, dus geen instrumenten kopen waarvoor je eigenlijk geen interesse hebt.

Of het een goed idee is om met akoestisch te beginnen: als het echt je ding is dan is dat wel
een goed idee volgens mij. Oefenen op een akoestische gitaar levert meer vingersterkte en flexibiliteit op, bij het overstappen op elektrisch zal je merken dat dat heel gemakkelijk gaat. Nuja omgekeerd gaat ook, maar dat is iets lastiger.

Op een akoestische gitaar kan je ook perfect rockmuziek spelen, heel veel bekende stukken kan je zelfs overzetten op een akoestisch instrument. Ga maar eens naar Youtube en typ wat titels in met 'acoustisc' er achter. *edit* En natuurlijk een heel bekende link: Justin Sandercoe, hij legt heel veel bekende liedjes uit met een akoestische gitaar.

Shylaa

Legacy Member
In ieder geval allemaal al erg bedankt voor de tips!

Wat zijn de beter beginnersgitaren? Zowel elektrisch als akoestisch.
Ik ga geen zotte prijzen leggen voor mijn eerste gitaar, maar het moet nu ook geen bucht zijn. Want ik ken behoorlijk wat van muziek, dus ik zou me toch maar ergeren aan een geluid dat niets waard is...

langun

Legacy Member
Wat zou uw budget ongeveer zijn?
Voor gelijkaardig materiaal, kwalitatief gezien, ga je sowieso meer betalen voor een elektrische sinds je er nog een versterker moet bijkopen.

langun

Legacy Member
Ik heb totaal geen ervaring met akoestische gitaren, dus dat laat ik aan iemand anders over.

Gitaar:
Hier heb je in grote lijnen 2 belangrijke verschillen

1. Gitaren met single coil pickups

Deze gitaren hebben over het algemeen gezien een lichter geluid, minder bass, en worden meer, maar niet enkel, gebruikt voor het meer cleanere werk, wat lichte overdrive, een bluesy sound,...

Iets in deze aard kan je dan al degelijk op weg helpen FENDER SQUIER AFFINITY MN BK - Belgium International Cyberstore (ik heb geen ervaring met de gitaar zelf, maar tot nog toe zo goed als alleen maar lovende woorden gehoord over Squier, het kleine broertje van Fender). Je kan hier ook naar wat duurdere reeksen gaan, die logischerwijze wat kwaliteitsvoller zijn.

2. Gitaren met humbuckers

Een humbucker is in principe 2 single coil pickups die op zo'n manier geplaatst zijn dat ze geluid van elkaar uitschakelen (een single coil kan nogal wat ongewenst geluid produceren op hoge volumes met veel distortion). Om die reden worden humbucker gitaren veelal gebruikt voor het zwaardere werk, de zwaardere rock, metal en dergelijke. Het is natuurlijk niet verboden om clean te spelen met een humbucker gitaar, je krijgt hier een meer donkere sound uit, wat op zich niet slecht hoeft te zijn.

Een voorbeeld: EPIPHONE LP STANDARD PLAIN TOP HB - Belgium International Cyberstore Dit is al een duurder model natuurlijk, en je kan er ook goedkoper in gaan, maar ik heb nog niet veel goeds gehoord over de Les Paul specials van Epiphone.

Nog een voorbeeld:
YAMAHA PACIFICA 012DBM - Belgium International Cyberstore
Hier heb je zowel single coils als een humbucker, en Yamaha maakt zeer degelijk materiaal, maar om 1 of andere reden hebben ze niet echt een grote naam bij de elektrische gitaren.

Versterker:
Hier is het interessant om te weten of je jezelf in de nabije toekomst zou zien samenspelen met iemand (in het bijzonder een drum), omdat je dan wat meer power zou nodig hebben.

PEAVEY VYPYR 15 - Belgium International Cyberstore
Peavey Vypyr, een 15 watter met toch veel opties aan boord, hier kan je veel verschillende geluiden uithalen, en er zit al een stemapparaat ingebouwd.

LINE6 SPIDER IV 15 - Belgium International Cyberstore
Een gelijkaardige versterker van line6

VOX VT15 - Belgium International Cyberstore
Nogmaals iets gelijkaardigs, maar al iets duurder, wat meer mogelijkheden en geen stemapparaat.

VOX VT30 - Belgium International Cyberstore
De grote broer van die hierboven, voor als je wat meer volume nodig hebt.

Dit is natuurlijk geen allesomvattend lijstje, maar het kan je toch al een beetje een beeld geven.

Voor een goede 300-350 euro kan je dus al een degelijk starterspakket hebben.

Shylaa

Legacy Member
Da's al een hoop informatie :)
Misschien ook handig om te zeggen: ik zou vooral Indie & rock willen spelen. In de trend van Bloc Party, Blood Red Shoes, ... Heel sporadisch misschien eens metal, maar da's zeker niet de hoofdbedoeling!

Misschien een domme vraag, maar aangezien je over Yamaha begon...
Is dit de moeite waard? LIDL

Borsten

Legacy Member
ik had een vraagje ivm deze gitaar.
er staat dat dit een custom is, maar zou deze ook het geluid hebben van een custom voor die prijs dat het maar is?

Shylaa

Legacy Member
Een Telecaster is zowat mijn droom, maar ik ga echt niet dom gaan doen door dat nu te kopen. En ik heb nog niet zoveel goed gehoords over die Squiers, dus die laat ik alvast aan me passeren.

Op dit moment lijk die Yamaha Pacifia 012 me wel wat! Maar wat ik wel vreemd vind, is dat hij op ultimate-guitar reviews minder krijgt dan die Yamaha in de Lidl... Die uit de Lidl wordt het dus waarschijnlijk niet!

Een Epiphone Les Paul Special II had ik ook in mijn hoofd, maar ik had daar wel al goede dingen over gehoord, in tegenstelling tot jij blijkbaar. Wat zijn de minpunten dan die je weet?

FatFish

Legacy Member
Borsten zei:
ik had een vraagje ivm deze gitaar.
er staat dat dit een custom is, maar zou deze ook het geluid hebben van een custom voor die prijs dat het maar is?
Wat bedoel je? Custom als in 'custom made' of custom als in het type gitaar dat Gibson maakt lijk hun Les Paul custom?

Klinkt hij als een custom made gitaar: nee
Klinkt hij als een Gibson SG custom: nee

Kunt moeilijk verwachten dezelfde kwaliteit te krijgen voor die prijs dan een gitaar die 5 keer zo duur is. Wil daarom nog nie zeggen dat het een slechte gitaar is, dat zeg ik niet.

Shylaa zei:
Een Telecaster is zowat mijn droom, maar ik ga echt niet dom gaan doen door dat nu te kopen. En ik heb nog niet zoveel goed gehoords over die Squiers, dus die laat ik alvast aan me passeren.

Op dit moment lijk die Yamaha Pacifia 012 me wel wat! Maar wat ik wel vreemd vind, is dat hij op ultimate-guitar reviews minder krijgt dan die Yamaha in de Lidl... Die uit de Lidl wordt het dus waarschijnlijk niet!

Een Epiphone Les Paul Special II had ik ook in mijn hoofd, maar ik had daar wel al goede dingen over gehoord, in tegenstelling tot jij blijkbaar. Wat zijn de minpunten dan die je weet?
Yamaha Pacificas zijn zeer goede gitaren. Nog nie veel slecht over gehoord.

Implar

Legacy Member
Shylaa, ik ken iemand die zo'n gitaar heeft gekocht uit de Lidl een jaar (of 2) geleden, zal hoogstwaarschijnlijk hetzelfde model zijn.
Ik heb er al eens op gespeeld en het is, voor de prijs, zeker geen slechte gitaar. De amp trekt wel op niets (mijn Line 6 Spider 3 is een pak beter, en die Spider is ook geen superamp)

Defees

Legacy Member
Borsten zei:
ik had een vraagje ivm deze gitaar.
er staat dat dit een custom is, maar zou deze ook het geluid hebben van een custom voor die prijs dat het maar is?



Blijft een Epiphone.


En voor Skyla

de 2dehands markt al eens bekeken?

voor 400 euro heb je dan eigenlijk iets wat nieuw al 650 kan zijn in totaal. vaak ook mensen die beginnen en dan het opgeven.

of koop je voor 180 euro ofzo een beginnersset die nieuw 350 kost.

Sick`

Legacy Member
langun zei:
Ik heb GEHOORD, dus andere mensen hun mening, dat ze wat cheap aanvoelen. Voor hun prijs gaat het waarschijnlijk niet slecht zijn, maar in die prijsklasse zouden er wel betere alternatieven zijn.

Al enkele malen met een squier gespeeld, en ze voelen/zien er goedkoop uit, maar speelden en klonken geweldig. De elementen geven uiteraard feedback, maar dat is met alles in die prijsklasse :D

Wat die tele vanuit de originele post betreft: je hebt ook nog mexicaanse Fenders. Soms is er een duurdere reeks 'Classic Player' dat echter heel wat USA onderdelen als pickups/brug/... bevat, zeker de moeite om te checken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan