langun zei:
...
Enige fouten in mijn redenering?
Edit: Blijkbaar wel, iets met symmetrisch en asymmetrisch
Ja en nee.
Eerst even een kleine uitleg over hoe symmetrisch en asymmetrisch werkt.
Een asymmetrisch signaal is gewoon een signaal dat door een kabel loopt via twee geleiders. Je massa-geleider (kun je zien als een referentie) en de signaalgeleider. Het probleem hierbij is dat als je kabel langs stoorzenders loopt (bvb stroomkabels) je dat gaat horen in je signaal.
Een symmetrisch signaal is in het leven geroepen om die storingen te verwijderen uit je signaal. Dit doen ze door het signaal dubbel te versturen (vandaar de 3 pinnen op een XLR). 1 pin is dan de gemeenschappelijke massa, een andere is het signaal in positieve zin en de laatste pin is het signaal omgekeerd en dus in negatieve zin.
Nu denk je vast "Ja maar, als ze er één in positieve en één in negatieve zin gebruiken is dat in totaal toch 0?" en dat klopt. Wat ik nog niet verteld heb is dat het aan de andere kant weer wordt omgedraaid en bij elkaar geteld en je dus exact hetzelfde signaal terug hebt.
Nu komt echter de magie. Als er zich een storing voordoet op je signaal gebeurt dat in alle signaalvoerende geleiders. Dus zowel op de positieve als de negatieve. De storing is dan wel op beide signalen in dezelfde zin. Als dan bij de aankomst het ene signaal wordt omgedraaid, wordt de storing mee omgedraaid (voel je 'm komen?) en staat die omgekeerd t.o.v de storing op het andere signaal en heffen ze elkaar op. Resultaat? Geen storingen!
Nu terug naar jou vraag. Zijn er dan problemen?
Theoretisch: ja, praktisch: nee. Normaal zou je dus die ene kant terug moeten omdraaien om hetzelfde signaal te bekomen. Dat kabeltje doet dat niet, maar gaat gewoon één van de twee signalen weglaten en dus heb je geen problemen. Enkel de massa (je referentie dus) en één signaalkant blijven over net zoals bij een asymmetrische kabel. Uiteraard zijn je storingen dan niet verholpen.