Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Recipe4hate

Legacy Member
Borsten zei:
hebje op die line 6 dan niet meer opties?

Opties are overrated. Ik vind een modeling amp (en da's dan mijn persoonlijke mening) nooit zo leuk als een echte. Geef mij maar een vet pedaaltje en een "analoge" amp.

Op de line6 zal je uiteraard meer opties hebben dan op eender welke versterker, maar is het dit wat je wilt? Uiteindelijk zal je meer zitten te prullen met je geluid dan dat je echt aan het spelen bent.

Sick`

Legacy Member
Carrion zei:
Koopt u aub geen roland cube :p Die dingen klinken nu toch echt zo "dood" als iets, ik vond da echt geen plezier om daarmee te spelen.

Een cube mag dan redelijk "hol" klinken, maar dat hoor je pas als je iets beter heb. Toen ik de cube kocht vond ik mijn spider hol en marginaal bassloss klinken ;)

Grishnar

Legacy Member
beginnergitaristen die ook nog nen deftige sound willen voor een cava prijske, de oplossing: Vox VT (15, 30, 50) da zijn semi lampenversterkers (valvetronix technologie).

Das echt nog nen warme fuzzy sound da daar uitkomt en nog veel effectjes.

Als ge me geld kunt smijten koopt dan nen orange me nen tiny terror (zalig dingske :D)

Conclusie: Vox VT's kicken roland cube (zelf nog gehad) en spider ass!!!

Carrion

Legacy Member
mocht 'm toch ne cube wille, voor 50 euro mag 'm mijne 15w cube komen halen :p

de jerre

Legacy Member
langun zei:
...

Enige fouten in mijn redenering?

Edit: Blijkbaar wel, iets met symmetrisch en asymmetrisch
Ja en nee.
Eerst even een kleine uitleg over hoe symmetrisch en asymmetrisch werkt.

Een asymmetrisch signaal is gewoon een signaal dat door een kabel loopt via twee geleiders. Je massa-geleider (kun je zien als een referentie) en de signaalgeleider. Het probleem hierbij is dat als je kabel langs stoorzenders loopt (bvb stroomkabels) je dat gaat horen in je signaal.

Een symmetrisch signaal is in het leven geroepen om die storingen te verwijderen uit je signaal. Dit doen ze door het signaal dubbel te versturen (vandaar de 3 pinnen op een XLR). 1 pin is dan de gemeenschappelijke massa, een andere is het signaal in positieve zin en de laatste pin is het signaal omgekeerd en dus in negatieve zin.
Nu denk je vast "Ja maar, als ze er één in positieve en één in negatieve zin gebruiken is dat in totaal toch 0?" en dat klopt. Wat ik nog niet verteld heb is dat het aan de andere kant weer wordt omgedraaid en bij elkaar geteld en je dus exact hetzelfde signaal terug hebt.
Nu komt echter de magie. Als er zich een storing voordoet op je signaal gebeurt dat in alle signaalvoerende geleiders. Dus zowel op de positieve als de negatieve. De storing is dan wel op beide signalen in dezelfde zin. Als dan bij de aankomst het ene signaal wordt omgedraaid, wordt de storing mee omgedraaid (voel je 'm komen?) en staat die omgekeerd t.o.v de storing op het andere signaal en heffen ze elkaar op. Resultaat? Geen storingen!

Nu terug naar jou vraag. Zijn er dan problemen?
Theoretisch: ja, praktisch: nee. Normaal zou je dus die ene kant terug moeten omdraaien om hetzelfde signaal te bekomen. Dat kabeltje doet dat niet, maar gaat gewoon één van de twee signalen weglaten en dus heb je geen problemen. Enkel de massa (je referentie dus) en één signaalkant blijven over net zoals bij een asymmetrische kabel. Uiteraard zijn je storingen dan niet verholpen.

langun

Legacy Member
Aha, interessant!
Nu is er mij aangeraden om een adapter van XLR-V naar 1 Cinch, daarop dan een adapter zodat er 2 cinch kabels kunnen aangehangen worden en dan via een cinch > mini jack kabel naar mijn geluidskaart.

Omdat ik niet weet of mijn uitleg wel heel duidelijk is

1. Versterker
2. NEUTRIK NA2FPMF XLR FEMALE - CINCH - Belgium International Cyberstore
3. THE SSSNAKE 1870 ADAPTER - Belgium International Cyberstore
4. PRO SNAKE TPY 2030 KRR - Belgium International Cyberstore
5. Computer

Heeft dit dan hetzelfde effect als XLR naar jack MET omdraaien van signaal of ZONDER omdraaien van signaal?

Borsten

Legacy Member
Carrion zei:
mocht 'm toch ne cube wille, voor 50 euro mag 'm mijne 15w cube komen halen :p


wel, kzou het liever nieuw kopen^^ want stel nu in het ergste geval datk het echt nie graag doe, kannek nog alles terug sturen naar music store^^

Borsten

Legacy Member
Grishnar zei:
beginnergitaristen die ook nog nen deftige sound willen voor een cava prijske, de oplossing: Vox VT (15, 30, 50) da zijn semi lampenversterkers (valvetronix technologie).

Das echt nog nen warme fuzzy sound da daar uitkomt en nog veel effectjes.

Als ge me geld kunt smijten koopt dan nen orange me nen tiny terror (zalig dingske :D)

Conclusie: Vox VT's kicken roland cube (zelf nog gehad) en spider ass!!!


zo'n Vox VT ziet er wel nice uit^^ voor 150€ hebje dan die 15watt, maar is da dan luid of is da echt stil? tis omdat de broer een drum heeft en alswe eens samen willen jammen dat ik niet enkel drum hoor?

de jerre

Legacy Member
langun zei:
Aha, interessant!
Nu is er mij aangeraden om een adapter van XLR-V naar 1 Cinch, daarop dan een adapter zodat er 2 cinch kabels kunnen aangehangen worden en dan via een cinch > mini jack kabel naar mijn geluidskaart.

Omdat ik niet weet of mijn uitleg wel heel duidelijk is

1. Versterker
2. NEUTRIK NA2FPMF XLR FEMALE - CINCH - Belgium International Cyberstore
3. THE SSSNAKE 1870 ADAPTER - Belgium International Cyberstore
4. PRO SNAKE TPY 2030 KRR - Belgium International Cyberstore
5. Computer

Heeft dit dan hetzelfde effect als XLR naar jack MET omdraaien van signaal of ZONDER omdraaien van signaal?
Dit heeft hetzelfde effect als het weglaten ;) dat gebeurt al in de XLR naar Cinch converter

Grishnar

Legacy Member
Borsten zei:
zo'n Vox VT ziet er wel nice uit^^ voor 150€ hebje dan die 15watt, maar is da dan luid of is da echt stil? tis omdat de broer een drum heeft en alswe eens samen willen jammen dat ik niet enkel drum hoor?

Voor € 189 hebde ne 30 watt (keymusic, wa echt ni veel meer is) en daar kan ik me zekerheid over zeggen dat hij vree luid ga voor zo'n dingske, ik denk da 15 echt te weinig ga zijn om boven nen drum uit te komen (en niets is wijzer om als gitarist te kunnen jammen me nen drum, die wa tempo aan u riffs geeft)

Wa ook zalig is aan die VT's is da ge zo nen speciale watt knop hebt vanachter zo da ge van u 30 Watt nen 5 watt kunt maken, das super handig als ge ni teveel kabaal moogt maken maar niets wilt verliezen aan kwaliteit van overdrive enzo.

Vo die 39 euro meer, kopen man, desnoods een weekske langer wachten.

http://www.keymusic.com/product/Vox-VT30-Valvetronix

langun

Legacy Member
Een 15 watt is zeker niet stil, voor jazzy toestanden kom je daarmee toe bij een drum.
Als je echter zware metal speelt waar de drummer vol gas geeft dan zal je 15 watt waarschijnlijk niet toekomen ;)
30 watt zal wel volstaan, en ik vind het vooral verrassend dat Keymusic goedkoper is dan de duitse sites :p

Grishnar

Legacy Member
Keymusic owns, tis daar dak da zwaar gitaarke heb gekocht, ook laagste prijs trouwens.

medic

Legacy Member
Heeft iemand eigenlijk ervaring met de Boss ME-25 of de Vox Tonelab ST? Zoek nog een manier om met koptelefoon te oefenen.

Borsten

Legacy Member
Grishnar zei:
Keymusic owns, tis daar dak da zwaar gitaarke heb gekocht, ook laagste prijs trouwens.

qua gitaren toch niet... music store heeft een veel ruimer asortiment aan gitaren die goedkoper zijn.
daarintegen is die vox wel goedkoper

Grishnar

Legacy Member
maja hebde bij die duitsers ook ni de verzend kosten dat erbij moeten?

Mijn gitaar is even duur in beide winkels, maar in keymusic kan ik em toch komen halen zonder extra kosten.

Maja whatever, tga er om, om goe de winkels af te speuren en de goekoopste te vinden zeker :D

langun

Legacy Member
Bij Thomann zijn er geen verzendingskosten meer vanaf dat een bestelling meer dan 199 euro bedraagt, de andere winkels zullen wel iets gelijkaardigs hebben neem ik aan.

Moet het zoiets groots zijn medic? Anders kan een line6 pocketpod express fzo al een veel goedkoper alternatief bieden.

freakykiller

Legacy Member
Juist zo'n verbindstuk voor versterker-hoodtelefoon gekocht. Man wat een slechte klank :p

medic

Legacy Member
langun zei:
Bij Thomann zijn er geen verzendingskosten meer vanaf dat een bestelling meer dan 199 euro bedraagt, de andere winkels zullen wel iets gelijkaardigs hebben neem ik aan.

Moet het zoiets groots zijn medic? Anders kan een line6 pocketpod express fzo al een veel goedkoper alternatief bieden.

Ik heb een Pocket Pod gehad. Das heel leuk speelgoed en hierbij onderstreep ik speelgoed. Zo'n pocket pod heeft eigenlijk vreselijk weinig dynamiek. Toen ik mijn Gibson net had beschikte ik niet over een versterker en moest ik op die Pocket Pod spelen. Heel deprimerend om zo'n goeie gitaarsound dan te laten verneuken door een podje met amper dynamiek.

Ik wil het in feite gebruiken voor 2 of 3 dingen :
1. als hoofdtelefoonversterker op zichzelf
2. als FX unit voor een Fender Champ 600
3. ik vind het wel een leuke feature dat ge beiden als opname hardware kunt gebruiken

Mss zijn er nog andere opties waar ik niet van weet?

langun

Legacy Member
Volgens wat ik hoor, zelf geen ervaring mee, maakt digitech ook goeie multi FX units.

Shylaa

Legacy Member
Ik loop al heel lang met het idee dat ik gitaar wil leren spelen. Nu ga ik er echt eens werk van maken. Ik zou liefst beginnen met een akoestische om later over te schakelen op elektrische. Of is dit geen goed idee? Het zou vooral voor Rock en Indie te spelen zijn, dus niet echt metal... Welk 'merk' neem ik best als start akoestische gitaar? Alle info is welkom!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan