Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

josuwa

Legacy Member
scipicore zei:
Hey,

Ik heb al sinds aankoop een probleempje met mijn Ibanez ART. De strap button aan de neck komt namelijk altijd los, ik los dit dan op door hem gewoon terug vast te draaien met een schroevendraaier, maar dit begint behoorlijk tegen te steken. Weet er iemand een goede oplossing zonder lijm?

Ook zit ik met behoorlijk wat fretbuzz en ik weet niet juist wat ik moet doen om dat op te lossen. De brug staat redelijk hoog maar aan het einde van de neck liggen de snaren dan weer maar net boven de frets, ik heb het meeste fretbuzz rond de 7e/9e fret. Ik heb eens gemeten hoe hoog de snaren staan en ik kwam op het volgende uit: Fret 22: 5mm, fret 12: 4mm, fret 1: 2mm.

Ik had misschien gedacht om de brug iets lager te zetten in combinatie met de truss rod wat losser te maken zodanig dat de nek iets meer concaaf staat. Klopt dit?
Moest dit kloppen, weet iemand waar ik zo'n truss rod tooltje kan kopen?


1. Koop strapLOCKS, gewoon veiliger en beter, de mens die die erin zet zal wel zorgen dat ze vaststaan normaal. Dit kunt ge laten doen bij elke goede gitaarboer.

2. Frettbuzz, als ik het goed begrijp liggen de snaren vanvoor niet echt dicht en vanachter wel. Dit betekent dat je een upbow hebt, je nek staat dus niet recht. Vraag dit ook aan iemand die er genoeg kennis van heeft om mbv de trussrod de gitaar af te stellen. Dan liggen de snare overal even ver. 2 mm is veels te ver :p

Truss rod kit voor uw gitaar kreeg ge er normaal gezien bij

Greets,
Joos

Skyscraper

Legacy Member
Burntfaceman zei:
Zouden zo'n pedalen goed klinken met een bass?

Hangt ervan af welke effecten hé :). Ik denk dat sommige bassisten wel 'n fuzz gebruiken, maar da's dan echt voor specifieke nummers.

Sick`

Legacy Member
Burntfaceman zei:
Zouden zo'n pedalen goed klinken met een bass?

Normaal wel. Maar als je wil test ik degeene dat ik heb wel eens met mijn bass door POD Farm. Als je tegen eind deze week niks hebt gehoord, stuur mij dan een PM :D

Sick`

Legacy Member
@scipicore:

Uw actie is wel super hoog :eek: Best eens mee naar een gitaarboer gaan. Zeker dat je niet gewoon te hard picked? Hoor je het hard door je versterker? Een klein beetje buzz is normaal als je wat harder picked. Kan ook aan je picking methode liggen (als je eerder plucked ipv picked).

Losse strapbuttons kan je verhelpen door enkele "splinters" hout er in te lijmen. Laten drogen voordat je je vijs er door knalt. Zie wel dat je echt hout gebruikt en geen tandenstokers ;) (hoewel sommige dat blijkbaar goede resultaten met tandenstokers halen :eek:).

Je kan ook het gat opvullen met een soort epoxy en de gaten opnieuw boren, maar dat is al vrij extreem (dat is wat de instructies van Schaller straplocks voorstelt als de vijs niet past).

scipicore

Legacy Member
Is mijn actie dan zo hoog? Ik dacht gewoon dat hij aan de headstock ongelofelijk laag lag. Misschien daarmee dat het spelen moeilijker gaat dan met mijn vorige gitaar :')

Zijn er merken van strap locks die aan- of afgeraden kunnen worden?

Alvast bedankt voor de hulp!

josuwa

Legacy Member
Schaller locks zijn uitstekend! De dunlops vind ik ook heel goed, omdat ze een makkelijk systeem hebben om aan uw ketting te binden. Enfin, hebben ze allemaal maar bij Dunlop ziet da cool uit :p

scipicore

Legacy Member
Ik heb mijn brug wat lager gezet en wat een verschil :') Alles klinkt mooi door, klinkt helder, ... gewoon fantastisch :D

Ik zal morgen bij key music eens gaan kijken wat ze hebben van strap locks à la Schaller, Dunlop of Ernie Ball.

scipicore

Legacy Member
Okay dan vallen die af, ze waren toch al redelijk duur naar mijn goesting.

Sick`

Legacy Member
Schijnt zijn de Warwick straplocks heel slecht.

Heel content van Schaller hier, ook de support. Volgens hun website moet je normaal je plan trekken als ze niet passen, maar ik had een mailtje gestuurd en vandaag dus gewoon niet 2, maar 4 strap buttons met vaste, dikkere, schroef aangekregen :eek:

Heb ook 1 setje Dunlop straplocks, maar toch niet zo tevreden van, omdat het in de uiteinden inklikt (= hefboom) en het met bolletjes werkt dat gesmeerd moeten moeten worden. Je moet goed checken of de klik dat je hoort wel de klik is wil zeggen 'ik zit vast'.

Skyscraper

Legacy Member
Sick` zei:
Zijn inderdaad zeer leuke pedalen, ik heb de Aenima, Hyperion en BIT van Devi Ever :D

Goed om te weten: de Shoe Gazer zijn eigenlijk gewoon 2 pedalen ineen; de Torn's Peaker (links) en de Soda Meiser (rechts) ;)

Hebt ge eigenlijk ervaring met de befaamde Big Muff?
Die pedalen van Devi Ever zijn mij momenteel iets te duur.. als eerste pedaal toch :).
Zou ik met 'n Big Muff niet al zoet zijn voor 'n tijdje? Lijkt mij 'n deftige fuzzpedaal te zijn, die shoegazer is misschien wat overkill? :)

Sick`

Legacy Member
Skyscraper zei:
Hebt ge eigenlijk ervaring met de befaamde Big Muff?
Die pedalen van Devi Ever zijn mij momenteel iets te duur.. als eerste pedaal toch :).
Zou ik met 'n Big Muff niet al zoet zijn voor 'n tijdje? Lijkt mij 'n deftige fuzzpedaal te zijn, die shoegazer is misschien wat overkill? :)

Zelf geen ervaring met de Big Muff, maar ik dacht dat Recipe4hate eentje heeft.

Ik denk wel dat het een compleet andere pedaal is, en als ik me niet vergis niet de conventionele power supply aansluiting heeft (en misschien zelf een postive ground heeft).

Die Shoe Gazer is idd wel niet zo goedkoop, maar je kan er uiteindelijk wel heel wat zotte geluiden uitkrijgen. Als je echt gewoon een Fuzz wil en niet goed weet wat je er van moet verwachten of van verwacht zou ik inderdaad naar goedkopere alternatieven of 2dehands materiaal kijken. Wil je zotte geluiden, dan moet je bij Devi Ever zijn :)

Leuk dat geel kleurtje van die rockstands: RockStand Spots

Ineens foto van de straplocks + extra parts en gratis plastieke rommel plectrums dak er heb bijgekregen :D : StrapLocks

shagrath

Legacy Member
Hangt ervanaf welke big muff je koopt. Is al zo oud en men heeft zo vaak veranderd van componenten dat er toch wel duidelijk een geluidsverschil is.
De groene russische zijn bijvoorbeeld enorm bass heavy en daarom populair bij bassisten.
Afhankelijk van de versie is die positive ground of negative ground.
Big Muff Pi Versions
verschillende versies met schema's.

Big muff is ook ongelofelijk veel keer gekopieerd en lichtelijk gewijzigd.
Vooral de big muff toonregeling vind je terug in veel pedalen.


Heb zelf schaller straplocks en ben er zeer tevreden over.

Recipe4hate

Legacy Member
Muff is leuk voor veel fuzz, maar ik krijg er toch geen echte leads uit. Ook de palm mutes komen bij mij absoluut niet tot hun recht bij deze pedaal. Klopt wat Sick zegt: je hebt een hulpstuk nodig om hem op een conventionele adapter of chain aan te sluiten.
Conclusie: ik gebruik de muff als ik rhythm speel en voor een voller geluid moet zorgen.

Skyscraper

Legacy Member
Damn.. 's wel wat ik zoek.
Maar met zo'n shoe gazer (bvb) van devi ever ben ik bang dat ik dan vast zit aan dat zeer specifieke extreme geluid, en geen lichte overdrive kan gebruiken? :)

Sick`

Legacy Member
Skyscraper zei:
Damn.. 's wel wat ik zoek.
Maar met zo'n shoe gazer (bvb) van devi ever ben ik bang dat ik dan vast zit aan dat zeer specifieke extreme geluid, en geen lichte overdrive kan gebruiken? :)

Dat zijn vrij extreme geluiden idd :D Hoewel de volume knop bij sommige wat kan helpen. Een overdrive krijg je er zeker en vast niet uit.

Skyscraper

Legacy Member
^ Kerel is blijkbaar weg op dat forum, spijtig :(. Toch bedankt, misschien 's wat verder rondneuzen op dat forum.
Staat echt vele gerief tussen dat ik interessant vindt.
Stereo Memory Man:love:

Grishnar

Legacy Member
Vandaag nieuwe aanwinst: http://www.dv247.com/assets/products/48733_l.jpg

689 euro

De sound is echt zalig (EMG's), kben er vree content van, da gitaarke weegt ook bijna niets en da nekske is vree dun, dus kramp krijg ik er ook ni van door nekeer goe door te spelen.

Ah vo de mensen da et ni zouden weten, das dus voor de iets ruigere metal genre's, Humbuckahz fo tha win...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan