Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Skyscraper

Legacy Member
Wel de andere pedaal waar deze Pulsar vaak met vergeleken wordt is de Wiggler, ook van EHX denk ik. Die Wiggler zou iets beter geschikt zijn voor subtiele tremolo. Ik zoek eerder een tremolo voor zaken zoals My Bloody Valentine :).

Sick`

Legacy Member
Zo een Warwick RockStand moet je dus niet op je vinyl zetten eh :doh:
Die rubbere voeten maken dus gewoon geele vlekken...

Ronnie86

Legacy Member
^^idd...staat hier al jaren en heb er pas een jaar gelede een mat onder gezet :)

Burntfaceman

Legacy Member
Na het douchen net iets te enthousiast zitten spelen. Resultaat: gigantische blaar op m'n wijsvinger :sop:

Sick`

Legacy Member
Eindelijk de knoop doorgehakt en een Pedaltrain Jr besteld! :D Nu nog goei kabels vinden :unsure:

shagrath

Legacy Member
Nog altijd zonder gitaar en zit er ook niet in dat ik ze vlug zal terugkrijgen.
Dus ben op zoek naar een goedkoop ding. Gewoon zodat ik nog wat kan spelen.

Iemand enig idee waar ik het best zoek? Kapaza en 2dehands hebben wel heel goedkope maar die zijn meestal meteen verkocht of zijn dan weer te duur voor wat ik zoek.

Best ook zeggen naar wat precies ik op zoek ben. Heel goedkope (elektrische) gitaar, van maximaal 50€ (niet veel, weet ik, maar ben aan het sparen voor deftiger materiaal en ben maar op zoek naar een temp) type maakt mij niet uit, hoe ze eruit ziet ook niet, zolang ze maar ietwat speelbaar is zodat ik af en toe toch nog wat bezig kan zijn met een gitaar.

Perfect zou dus zijn dat ik iemand te pakken krijg die ergens nog een gitaar op zolder liggen heeft en die ik zou kunnen overkopen voor niet veel /maandje zou kunnen gebruiken.

Rondvragen in familie en buurt heeft weinig opgeleverd. Vandaar dat ik hier even probeer.

langun

Legacy Member
Je mag anders wel mijn Stratocaster wannabe gebruiken totdat je een andere hebt, maar ik moet ze wel terughebben :D

Ik weet niet van waar je bent?

shagrath

Legacy Member
Niet met brolgitaren. Ik ken een aantal andere mensen die gitaar spelen, maar die hebben ofwel maar 1 gitaar ofwel gitaren van een aantal honderden euro's en ik wil het niet meemaken moest er iets gebeuren ermee.

@Langun : Ik zou je enorm dankbaar zijn.
Ik heb nog een paar andere mensen gemaild. Als ik daar niks van hoor kunnen we dan nog verder afspreken moest je nog willen.
Ik ben van Menen en studeer in Gent.

Plutus

Legacy Member
Wat steekt gij uit met een gitaar misschien, dat die bij u meer 'risico' zou lopen?
Tijdens de examens ga ik mijn ESP ook ergens anders droppen, bij iemand die er ondertussen wel op kan spelen. Of een gitaar nu 100 euro of 1600 euro kost, daar kijk ik totaal niet naar :p

shagrath

Legacy Member
Niet dat ik er iets speciaal mee uitsteek. Maar je weet maar nooit. Heb mijn topkam ook kapotgespeeld zonder dat ik er iets mee deed.
Gaat niet echt om het feit dat ze meer risico bij mij loopt, maar om het feit moest er iets mee gebeuren wil ik het niet geweten hebben dat het door mij kwam.

darkskater14

Legacy Member
Na gitaar opgegeven te hebben, ben ik is terug opnieuw begonnen. En weer verder gegaan vanaf waar ik gestopt ben.
Ik was Blink 182 - Dammit aan het oefenen. Het intro stuk :
e-------------------------------------------------------
B-------------------------------------------------------
G-------------------------------------------------------
D-----0-0-2-------0-0-2-------0-0-2-------2-2-0---------
A-3-3---------------------0-0---------------------------
E-------------3-3---------------------1-1---------------

Ik heb het zitten leren met een filmpje, en wanneer hij het traag doet klinkt hetzelfde als bij mij, maar vanaf dat ik wat sneller probeer te doen, lukt het onmogelijk, het klinkt gewoon niet zoals het origineel.
Daarom heb ik 2 films gemaakt, 1 van bij het fretboard en 1 van de bridge.
Als iemand me zou kunnen zeggen wat ik fout doe :)
YouTube - Blink 182 - Dammit bridge
YouTube - Blink 182 - Dammit fretboard

Plutus

Legacy Member
Ik ken het nummer niet, maar in mijn ogen toont het filmpje gewoon duidelijk dat je het nog niet genoeg beheerst en je niet genoeg ervaring hebt. Hoe krijg je die? Oefenen. Na verloop van tijd ga je alles vlotter leren en spelen :) gewoon nooit opgeven, en dan komt dat vanzelf!

Oja, trouwens... Alternate picking, zoek dat eens op :unsure: je gaat niet weten wat je overkomt! (volgens mij nog altijd een must voor elke gitarist)

EDIT: Probeer ook eens bij het spelen bv. met je pink op je gitaar (onder de snaren) te steunen. Dit is ieder voor zich natuurlijk, maar heel veel gitaristen spelen zo. Je wint heel wat aan stabiliteit en gaat dan ook beter spelen.

Carrion

Legacy Member
Ik denk da ge eerst moet beginne met uw plectrum wa minder te wurgen :p ge moet uw hand wa losser houden, 't ziet er wa geforceerd uit. En voor de rest moet ge gewoon wa oefenen, en uw snaren iets zachter bespelen.

Maar voor de rest, gewoon oefenen, is normaal als ge pas terug opnieuw begint dat da nie direct vlot gaat.

Redhunter

Legacy Member
Ken het nummer niet, maar uit een eerste beluistering/kjik:

Je bend je snaar (snaar iets naar beneden drukken met je linkerhand bij het aandrukken). Resulteert in verandering van toonhoogte => vals.
Snaren die niet moeten klinken afdempen (0:05).
Linkerhand snel genoeg op de juiste plaats krijgen.
Alles mooi in tempo proberen krijgen (niet versnellen/vertragen)

Dit zijn zowat de 'grootste' fouten maar allen vrij simpel op te lossen.
Alternate picking zal het vergemakkelijken maar is niet noodzakelijk. Wel een must om op termijn te leren.
Hoe stom het ook klinkt:
Oefening baart kunst

darkskater14

Legacy Member
Bedankt voor alle tips al :D Volop oefenen is dus de oplossing.
Maar hoe moet ik met mijn linkerhand dempen?

Redhunter

Legacy Member
Een vinger lichtjes op de snaren laten rusten.
(youtube is your friend)

Sick`

Legacy Member
darkskater14 zei:
Als iemand me zou kunnen zeggen wat ik fout doe :)

Uw picking hand moet veel relaxer zijn, wijsvinger ook iets minder haaks op de plectrum pakken en probeer eens die onderste 3 vingers te laten rusten ipv dicht te klampen.

Trek ook best niet zo hard met uw plectrum aan uw snaren ;) Dat moet vlotjes gaan zonder al te veel moeite.

Timing zit er ver naast ;) Best eens in guitar pro op traag tempo volgen en stilaan opbouwen, probeer met je hoofd op de beat mee te shaken ofzo.

Kwa sound ... euh .. dat is een Marshall MG? :D Zoals redhunder zegt, je drukt ook te hard op snaren denk ik (of je gitaar staat vals gestemd).

Dempen kan je met je rechter hand, maar ik denk dat het op dit punt nog een beetje moeilijk is om daar rekening mee te houden, ik zou zeggen, zie dat je eerst de rest beheerd en kuis dan uw spel op.

Hopelijk helpt dit een beetje, focus vooral op timing, en speel het traag.

darkskater14

Legacy Member
Sick` zei:
Uw picking hand moet veel relaxer zijn, wijsvinger ook iets minder haaks op de plectrum pakken en probeer eens die onderste 3 vingers te laten rusten ipv dicht te klampen.

Trek ook best niet zo hard met uw plectrum aan uw snaren ;) Dat moet vlotjes gaan zonder al te veel moeite.

Timing zit er ver naast ;) Best eens in guitar pro op traag tempo volgen en stilaan opbouwen, probeer met je hoofd op de beat mee te shaken ofzo.

Kwa sound ... euh .. dat is een Marshall MG? :D Zoals redhunder zegt, je drukt ook te hard op snaren denk ik (of je gitaar staat vals gestemd).

Dempen kan je met je rechter hand, maar ik denk dat het op dit punt nog een beetje moeilijk is om daar rekening mee te houden, ik zou zeggen, zie dat je eerst de rest beheerd en kuis dan uw spel op.

Hopelijk helpt dit een beetje, focus vooral op timing, en speel het traag.

Het is een Epihpone SG special met een Line 6 Spider IV 15.
Als tuner heb ik een BOSS TU-80. Ik heb het gisteren nog getuned, of te wel doe ik het gewoon verkeerd =/

shagrath

Legacy Member
Gitaar tune ik toch wel altijd voordat ik speel, als ik lang speel ook nog eens tussenin.
Snaren raken vlugger ontstemd dan je denkt.

Voor de rest is het meeste al gezegd, maar zijn allemaal die dingen die je met veel oefenen leert. Begin vooral het eerst traag te spelen en daarna naar het originele tempo toe te werken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan