Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Redhunter

Legacy Member
darkskater14 zei:
Als tuner heb ik een BOSS TU-80. Ik heb het gisteren nog getuned, of te wel doe ik het gewoon verkeerd =/

Kijk in je filmpje van je fretboard nog eens hoe je die snaar naar beneden duwt(op 0:03 zie je zeer duidelijk hoe de snaar doorbuigt). Dat verandert de toonhoogte en laat het geheel daarom niet goed klinken.

Als je je vinger mooi recht op de snaar zet en die naar boven/beneden duwt merk je dat verschil wel. Dat is een techniek die bending noemt.

Onthoud dat als je een moeilijk stuk tegenkomt en het lukt niet direct dit eerst zeer traag te proberen en daarna sneller en sneller te gaan tot je aan het juiste tempo zit. Dat is de beste techniek om moeilijke stukken te leren.

medic

Legacy Member
shagrath zei:
Gitaar tune ik toch wel altijd voordat ik speel, als ik lang speel ook nog eens tussenin.
Snaren raken vlugger ontstemd dan je denkt.

Eens met een potlood in de slots van uw nut krassen helpt enorm om ontstemming tegen te gaan :). Grafiet = glijmiddel voor uw snaren :cool:

darkskater14

Legacy Member
Vanavond is al die tips uitproberen. En gewoon elke avond wat tijd vrijmaken om wat te oefenen.

Burntfaceman

Legacy Member
Goed letten op details, wees niet te snel tevreden. Je zal er op lange termijn de vruchten van werpen.

Skyscraper

Legacy Member
Heb mijn zoektocht naar 'n nieuw gitaar effect al wat meer precies gemaakt.
Ben op zoek naar een delay, meer bepaald om wat soundscapes/shoegaze toestanden met te maken :).
Was eerst aan 't kijken naar de EHX memory boy/memory man, maar die zijn wel redelijk duur..
Nu zag ik de Boss DD7, een digitale maar met analoge geluidsnabootsing. Heeft gelijk wel 'n hele boel features tegen een goede prijs.
Iemand ervaringen mee?

josuwa

Legacy Member
Ja, maat van mij heeft die klinkt goed. Probeer anders MXR eens, de carbon copy. Vet ding. :D

Skyscraper

Legacy Member
Over de carbon copy las ik ook veel goeds.
Maar die kost nog 'n pakske meer & heeft 'n flink stuk minder features? Hmm :D.

Sick`

Legacy Member
darkskater14 zei:
Vanavond is al die tips uitproberen. En gewoon elke avond wat tijd vrijmaken om wat te oefenen.

En ook gewoon tussendoor je gitaar vastpakken! Niet alleen "dan ga ik spelen" ;)

Ik denk zelf dat ik 3 a 4 dagen op 7 uitsluitend unplugged speel :eek:
Maar plug wel geregeld in, want dan hoor je je fouten nog altijd stukken beter.

darkskater14

Legacy Member
Sick` zei:
En ook gewoon tussendoor je gitaar vastpakken! Niet alleen "dan ga ik spelen" ;)

Ik denk zelf dat ik 3 a 4 dagen op 7 uitsluitend unplugged speel :eek:
Maar plug wel geregeld in, want dan hoor je je fouten nog altijd stukken beter.

Jah ofc, maar ik heb ook nog school e ;) In de weekends kan ik altijd oefenen natuurlijk.

Sick`

Legacy Member
Skyscraper zei:
Over de carbon copy las ik ook veel goeds.
Maar die kost nog 'n pakske meer & heeft 'n flink stuk minder features? Hmm :D.

Je kan ook eens naar de HardWire pedalen van DigiTech kijken, nogal veel mensen roepen er zo over.

Hou wel in gedachten dat een analoge delay vaak white noise e.d. bevat en donkerder klinkt dan een digitale. Maar ze hebben wel hun charme.

Ikzelf weet nog altijd niet welke delay ik zou kopen, onlangst zag ik de Deep Blue Delay van Mad Professor, maar toch wel veel negatieve dingen over te vinden, en dan voor die prijs... :(

Ook een leuke analoge delay is de Malekko Ekko 616 (check crushthebutton.be voor prijs).

Skyscraper

Legacy Member
^ wijze site die crushthebutton :).
Die malekko ziet er wel sweet uit.
't probleem met die analoge delays is dat die een paar handige features vaak missen, of ge moet er véél meer voor betalen. Bvb reverse delay vind ik wel zeer aantrekkelijk.

Ik denk dat'k 't best eens ga testen in de keymusic ofzo :).

& omg, wat 'n lekkere pedal:
http://www.youtube.com/watch?v=IHrGT6Ealr4&feature=player_embedded

Kapoen

Legacy Member
shagrath zei:
Voor de rest is het meeste al gezegd, maar zijn allemaal die dingen die je met veel oefenen leert. Begin vooral het eerst traag te spelen en daarna naar het originele tempo toe te werken.
Dat is een tip die mijn gitaarleraar ook al gegeven heeft, altijd traag (of zelfs aan een slakkentempo) beginnen en dan opbouwen. Zo ben ik zelf nu bezig met Imagine van John Lennon, aan 30 bpm (het arrangement dat ik speel bevat nogal veel akkoordenwisselingen die ik als 'n00b' nog niet goed beheers).

Daarnaast merk ik dat ik de laatste tijd veel meer op mijn akoestische gitaar oefen dan mijn elektrische, ik voel dat de eeltvorming sneller gaat en dat mijn vingers sterker worden. Als ik daarna mijn elektrische gitaar vastneem speelt dat als een mes door boter :D

In feite ben ik wel ingeschreven voor de 'opleiding' elektrische gitaar a/d muziekschool, maar ik heb in mijn eerste jaar (dat nu bijna afgelopen is) nog geen specifieke technieken geleerd die je niet kan spelen op een akoestische gitaar. Daarom dat ik nu zoveel mogelijk oefen op mijn akoestische gitaar, voor mezelf vind ik dat een betere oefening. En eigenlijk vind ik een nummer zoals imagine sowieso beter klinken op een akoestische gitaar dan elektrisch ;)

medic

Legacy Member
Even tussendoor : Is er hier iemand die les gevolgd heeft bij Muziekacademie Frédéric Chopin in Etterbeek?

Implar

Legacy Member
darkskater14 zei:
Jah ofc, maar ik heb ook nog school e ;) In de weekends kan ik altijd oefenen natuurlijk.

Hoeft ook niet altijd lang te zijn hé :)
Bvb als ik tv kijk en er is reclame, dan pak ik mijn gitaar een speel een riffje, akkoord, korte improvisatie,...

Skyscraper

Legacy Member
Sick` zei:
Zijn inderdaad zeer leuke pedalen, ik heb de Aenima, Hyperion en BIT van Devi Ever :D

Goed om te weten: de Shoe Gazer zijn eigenlijk gewoon 2 pedalen ineen; de Torn's Peaker (links) en de Soda Meiser (rechts) ;)

Heb ze allemaal is bekeken, ferme dinge!
Alleen niet altijd zeer duidelijk hoe ze verschillen, moet ge echt zelf testen denk ik :).
De shoegazer vind ik interessant omdat ge'r zoveel verschillende geluiden kunt uithalen. Bvb die soda meiser zou ik nooit apart kopen, maar in combinatie met die torn's peaker valt daar blijkbaar echt iets vettig uit te halen.

Nu alleen.. moeilijk om die pedalen te vinden hier in België blijkbaar :unsure:.

scipicore

Legacy Member
Hey,

Ik heb al sinds aankoop een probleempje met mijn Ibanez ART. De strap button aan de neck komt namelijk altijd los, ik los dit dan op door hem gewoon terug vast te draaien met een schroevendraaier, maar dit begint behoorlijk tegen te steken. Weet er iemand een goede oplossing zonder lijm?

Ook zit ik met behoorlijk wat fretbuzz en ik weet niet juist wat ik moet doen om dat op te lossen. De brug staat redelijk hoog maar aan het einde van de neck liggen de snaren dan weer maar net boven de frets, ik heb het meeste fretbuzz rond de 7e/9e fret. Ik heb eens gemeten hoe hoog de snaren staan en ik kwam op het volgende uit: Fret 22: 5mm, fret 12: 4mm, fret 1: 2mm.

Ik had misschien gedacht om de brug iets lager te zetten in combinatie met de truss rod wat losser te maken zodanig dat de nek iets meer concaaf staat. Klopt dit?
Moest dit kloppen, weet iemand waar ik zo'n truss rod tooltje kan kopen?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan