Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sick`

Legacy Member
Borsten zei:
wat dacht je van dit lijstje voor mee te beginnen?
les Paul studio Epiphone
Roland cube 20x20watt

Hoe zeker ben je dat je het plezant gaat blijven vinden? Je komt namelijk toch al wel aan een goei 400 euro. En dan heb je nog geen kabel, geen plectrum, geen vervangsnaren, ...

De amp is zeker geen slechte keuze, deze zal je toch alvast langer dan een maand boeien (wat ik van mijn eerste, Behringer amp, niet kon zeggen).

De gitaar is echter noch beginnersgitaar, noch dat ietsje meer denk ik persoonlijk.

Ik zou ofwel als je 100% zeker bent net dat iets meer uitgeven en voor een Epiphone 'Standard' gaan (als dat echt het model is dat je wil). Of als je niet 100% (maak daar 200% van) zeker bent, gewoon voor een complete starterset gaan en zien hoe ver je komt en dan stap per stap upgraden.

Als je voor een starterset kiest, en ik weet dat hat kwa looks niet 100% is wat je zoekt, maar ik zou iets kiezen van Squier, Yamaha of Ibanez met een humbucker in de brug.

Ik meende mij te herinneren dat er heel wat meer en leukere startersets waren een tijdje geleden... Nuja, misschien zeker de moeite om eens naar Ibanez te kijken, alles wat van model met een 'G' begint (bvb: GAX).

Implar

Legacy Member
Ik heb een Epiphone G-400 (wat volgens mij +- zelfde kwaliteit is als die LP) en ik ben er eigenlijk vrij content van :)

Note: ik heb nog geen ervaring met andere gitaren (5min spelen tel ik niet mee)

Ronnie86

Legacy Member
Sick` zei:
Ja, en als ge sjaans hebt dat ze heel aankomt :D Nee echt, mijn SG Special kwam aan met een losse nek pickup, en het de brug pickup was er scheef in gefreesd.

Wat me vooral stoorde was de zware nek, wat voor een beginner helemaal niet leuk is als die elke keer naar beneden wil duiken terwijl ge nog ni eens deftig een akkoord kunt pakken :(

ahja da had ge mij al is gezegd :)
dan hebde echt pech gehad

heb ook zo een sg special en het enige wa ik er mis aan vind is de slechte kwaliteit van jack in plugske.. komt heeeeeeel veel los ma das al...

ik wou echt dak zo 1 als mijn 1ste had gekocht ipv iets wa nog slechter is :p

@borsten.. toch al wel een flink bedragske eh... hebde btw een maximum budgetje?

Plutus

Legacy Member
Toen ik voor de eerste keer naar de muziekwinkel ging en mijn allereerste setje kocht (gitaar + amp + accessoires), zat ik toch ook aan minstens 500 euro hoor :p

freakykiller

Legacy Member
Ik heb een richwood beginners gitaar. In geval je ze vindt, totaal niet zo slecht (alé ik heb er toch geen problemen mee :p)

langun

Legacy Member
Moest je een vriend hebben die toch redelijk wat kennis van zaken heeft (dus zelf ook langer speelt dan 2 maand ;) ) dan zou je kunnen proberen iets te tweedehands te zoeken, met 400 euro ga je op de tweedehandsmarkt toch wat beters kunnen vinden dan de les paul studio + cube 20.

Persoonlijk heb ik een Epiphone les paul custom + roland cube 30 gekocht voor 410 euro.

Als het geen Les Paul MOET zijn kan je eventueel:
http://www.thomann.de/be/yamaha_pacifica_012dbm_bundle.htm (221E)
+
http://www.thomann.de/be/roland_cube_20x.htm (159E)
kopen, dan heb je een gitaarcase, een band, extra paar snaren, een gitaar en een versterker met ingebouwde tuner.
Dan moet je enkel nog een kabel en wat plectra kopen, en daar kan je met 10 euro toekomen om te beginnen.

Dan ben je in totaal 390 euro kwijt, en heb je meer dan bij die epiphone studio, Yamaha is misschien geen aantrekkelijk merk maar ze maken wel kwaliteit.

Ronnie86

Legacy Member
Manuvdv zei:
Toen ik voor de eerste keer naar de muziekwinkel ging en mijn allereerste setje kocht (gitaar + amp + accessoires), zat ik toch ook aan minstens 500 euro hoor :p

ow maar :)
ik zat met mijn 1ste in totaal onder de 200 euro :)

twas brol maar da maakte mij ni uit voor mijn eerste. zien of het "een blijvertje is" of mss werd ik het snel beu ofzo...NIET DUS:p

Kapoen

Legacy Member
Sick` zei:
Prijzen varieren vaak, ook best online checken om te vergelijken, want 50% of soms zelf 100% duurder vind ik serieuze afrip als ge thuiskomt en dan de echte waarde merkt.
Bedoel je online tov Belgische winkels? Of online/Belgische winkels onderling?
Hier in België betalen we inderdaad gemiddeld meer voor ons gerief, maar 50% verschil tussen winkels is ook wat overdreven denk ik (toch als we uitsluitend over nieuwe instrumenten spreken).

Manuvdv zei:
Toen ik voor de eerste keer naar de muziekwinkel ging en mijn allereerste setje kocht (gitaar + amp + accessoires), zat ik toch ook aan minstens 500 euro hoor :p
Ik denk dat ik ook aan dat bedrag zat ongeveer, maar ik wist toen al dat ik verder ging met gitaar spelen (ik had al een crappy akoestische gitaar). En ik kreeg nog wat sponsoring via een verjaardagsbudget :D

Plutus

Legacy Member
Ronnie86 zei:
ow maar :)
ik zat met mijn 1ste in totaal onder de 200 euro :)

twas brol maar da maakte mij ni uit voor mijn eerste. zien of het "een blijvertje is" of mss werd ik het snel beu ofzo...NIET DUS:p
Maar kijk, bijna 4 jaar later is die allereerste gitaar (na vervanging van elementen) nog steeds een vast lid van de collectie en wordt ze even vaak bespeeld als de andere 2 :D

Ronnie86

Legacy Member
^^ touché;)

mijn 1ste is al bespoten geweest met zwarte lak, gelijmd, ...vanalles mee gebeurd, speel er nog zelden op... alleen als ik een andere tuning voor het 1ste moet uitproberen , dan is die brolstagg het slachtoffer.

maar weg zal ik ze NOOIT doen :)

Skyscraper

Legacy Member
Skyscraper zei:
Iemand 'n idee welke pedaal het interessants is?

DigiTech Bad Monkey
DigiTech Hot Head
DigiTech Grunge

Ik zoek 'n fijne distortion pedaal waar ik redelijk wat mogelijkheden met heb, dus niet alleen voor metal geluiden uit te halen.. maar ook niet voor wat lichte distortion voor blues rifjes. Heb ook 'n gain knop op m'n fender frontman 25R amp, maar vind 't geluid toch niet echt wat ik zoek.

Heb 't geluid gevonden waar ik min of meer achter zoek.
Zaken zoals dit:

YouTube - The White Stripes - Ball And Biscuit
YouTube - Girl, You Have No Faith In Medicine - The White Stripes
YouTube - The White Stripes The Air Near My Fingers

Iemand 'n idee met welke pedal ik daar dicht zou bij kunnen komen? :)

Kapoen

Legacy Member
Ronnie86 zei:
^^ touché;)

mijn 1ste is al bespoten geweest met zwarte lak, gelijmd, ...vanalles mee gebeurd, speel er nog zelden op... alleen als ik een andere tuning voor het 1ste moet uitproberen , dan is die brolstagg het slachtoffer.

maar weg zal ik ze NOOIT doen :)
Mijn eerste gitaar was ook een Stagg (wel akoestisch) en ik heb daardoor bijna het spelen opgegeven (scheve nek, hoge aktie,...). Ik heb ze dan ook met veel plezier omgewisseld voor een betere gitaar.

Mijn eerste elektrische gitaar is wel 'a keeper', die gaat nooit weg :)

Sick`

Legacy Member
Kapoen zei:
Bedoel je online tov Belgische winkels? Of online/Belgische winkels onderling?
Hier in België betalen we inderdaad gemiddeld meer voor ons gerief, maar 50% verschil tussen winkels is ook wat overdreven denk ik (toch als we uitsluitend over nieuwe instrumenten spreken).

Zowel online vs belgische winkels als belgische winkels onderling. Om enkele voorbeelden te geven van prijzen dat ik al heb meegemaakt:
- Laney RB2 online 133, winkel 200
- Line 6 Spider 3 15W: online 98, winkel 140
- Bepaalde bass van da wijvemerk: online 500, winkel 1000 (dit is nu wel een uitzondering, maar toch al echt meegemaakt)
- pedaaltjes van 'cool' online onder de naam 'harley benton' 25, bij piens (toen) 50.

En niet te vergeten, een cloon van een Epiphone Valve JR:
- http://priv.devbox.be/screens/piens.png

TsD

Legacy Member
Skyscraper zei:
Heb 't geluid gevonden waar ik min of meer achter zoek.
Zaken zoals dit:

YouTube - The White Stripes - Ball And Biscuit
YouTube - Girl, You Have No Faith In Medicine - The White Stripes
YouTube - The White Stripes The Air Near My Fingers

Iemand 'n idee met welke pedal ik daar dicht zou bij kunnen komen? :)

Ik weet niet of Jack White een pedaal gebruikt op die nummers. Hij speelt veel op een Big Muff pi (usa) en door Fender Twin amp's, misschien eens kijken naar de Big Muff, alhoewel ik niet denk dat ge die zoekt...

Ik zou kijken naar gewone overdrive pedaaltjes, de Boss OD, Fulltone OCD....eens rondkijken in de muziekwinkel en wat testen?

Eventueel kan een 'booster' u ook al het geluid geven dat ge zoekt, allemaal te zien welke amp/gitaar/instellingen natuurlijk...

Sick`

Legacy Member
Lijkt me ook eerder overdrive dan distortion; en tis te zien wa de prijsklasse is natuurlijk :)

Skyscraper

Legacy Member
Hm ja over 'n Big Muff hoorde ik ook al goede dingen, maar ge zegt net zelf dat 't niet echt is wat ik zoek? Damn :D.
Nuja, deze zomer zal 'k op mijn gemak wel 's een muziekwinkel binnenstappen.. zal 't makkelijkste zijn.
't verschil tussen overdrive & distortion kan ik ook niet altijd evengoed opmaken. Distortion is imo zeer schril & noisy, niet echt altijd goed duidelijk. Maar overdrive?

Plutus

Legacy Member
Overdrive is oversturen, distortion is vervorming. Zet beiden naast mekaar en je zult het verschil wel horen :)

Sick`

Legacy Member
Hoe ik het verschil vooral ervaar: met overdrive kan je een akkoord strummen met je nek pickup en klinkt dat helder, mooi en niet clean. Doe dat met distortion en je hebt een bassige kakafonie van klanken :D Distortion klink ook imho over het algemeen beter met de brug pickup (voor tweeklanken bedoel ik dan).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan