Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ronnie86

Legacy Member
Sick` zei:
Goed voor thuis? :eek: Ik kan mijne toch niet eens op 0,5 zetten :D Maarja, de eene versterker zijn rating is de andere niet: mijn cube is zogezegd 30W maar gaat belange ni zo luid dan mijn Egnater die in principe slechts 15a20W is.

Maar hangt er ook vanaf wat je speelt en met welke amp, als je clean wil spelen ga je met mijn Egnater niet echt ver komen, geen idee hoe dat zit met amps die wel voor clean te spelen gemaakt zijn.
ge weet wa ik bedoel eh :)
20w is te weining als alle klanken op rep gaan samenkomen

Sick`

Legacy Member
langun zei:
Zo'n Egnater is ook een lampenversterker niet? Die zijn sowieso luider dan een solidstate, als ze voor de rest gelijkaardig zijn natuurlijk, een 100W solidstate zal wel luider zijn dan een 5W lampenbakje :D

Is inderdaad lampen. Maar ik snap niet hoe ze die dingen rateren eigenlijk :eek: 20 Watt is 20 Watt, of dat nu van lampen of van een tranny komt, dat blijft even luid. Soms heb ik de indruk dat de rating bij transistor versterkers slaagt op wat die in theorie zou kunnen geven van stroom, maar verre van kan behalen zoals hij gebruikt word ofzo :wtf:

Nuja, ik slaag ook maar een slag naar wat ge met 20W kunt behalen: in de winkel kon ik mijn Egnater niet voorbij de helft opendraaien; niet dat ik bang was om me belachelijk te maken, maar ik was bang dat men trommelvliezen er uit gingen vliegen :D De winkel was ook wel niet groter dan een fuifzaal. Ook bij de keymusic waren ze eens waar de 4x12's staan een Tiny Terror aant demo'en; en daar waar de balie voor gitaar staat (in de andere hoek schuin tegenover en enkele meters dieper) kon ik niet eens tegen de gast achter de kassa roepen :eek:

de jerre

Legacy Member
Sick` zei:
Is inderdaad lampen. Maar ik snap niet hoe ze die dingen rateren eigenlijk :eek: 20 Watt is 20 Watt, of dat nu van lampen of van een tranny komt, dat blijft even luid. Soms heb ik de indruk dat de rating bij transistor versterkers slaagt op wat die in theorie zou kunnen geven van stroom, maar verre van kan behalen zoals hij gebruikt word ofzo :wtf:

Nuja, ik slaag ook maar een slag naar wat ge met 20W kunt behalen: in de winkel kon ik mijn Egnater niet voorbij de helft opendraaien; niet dat ik bang was om me belachelijk te maken, maar ik was bang dat men trommelvliezen er uit gingen vliegen :D De winkel was ook wel niet groter dan een fuifzaal. Ook bij de keymusic waren ze eens waar de 4x12's staan een Tiny Terror aant demo'en; en daar waar de balie voor gitaar staat (in de andere hoek schuin tegenover en enkele meters dieper) kon ik niet eens tegen de gast achter de kassa roepen :eek:
Heel veel heeft ten 1e te maken met het rendement van je speakers. Zoals ik in m'n vorige post zei kan ik een 5W bakje probleemloos harder doen gaan dan een 100W versterker. Zelfs als ze beiden transistor zijn moet dat nog lukken denk ik.

Ik vind de afbeelding die ik ooit gezien heb niet meer terug, maar het komt erop neer dat ze dezelfde pieken hebben, maar een transistor véél sneller afzwakt in luidheid dan een lampenversterker.

Sick`

Legacy Member
de jerre zei:
Heel veel heeft ten 1e te maken met het rendement van je speakers. Zoals ik in m'n vorige post zei kan ik een 5W bakje probleemloos harder doen gaan dan een 100W versterker. Zelfs als ze beiden transistor zijn moet dat nog lukken denk ik.

Ik vind de afbeelding die ik ooit gezien heb niet meer terug, maar het komt erop neer dat ze dezelfde pieken hebben, maar een transistor véél sneller afzwakt in luidheid dan een lampenversterker.

Rendement van de speaker? Van de verstker bedoel je? Maar die ratings zijn toch in RMS? :s En zelf als ik door de zelfde speaker speel :s (response van een G10 Vintage en G12 V30 is 100dB == je hebt 1W nodig om op 1m afstand 100dB te produceren).

RMS is toch gewoon het gemiddelde van de totale output dacht ik? :eek: Misschien inderdaad eens opzoeken wat RMS exact wil zeggen :D

de jerre

Legacy Member
Sick` zei:
Rendement van de speaker? Van de verstker bedoel je? Maar die ratings zijn toch in RMS? :s En zelf als ik door de zelfde speaker speel :s (response van een G10 Vintage en G12 V30 is 100dB == je hebt 1W nodig om op 1m afstand 100dB te produceren).

RMS is toch gewoon het gemiddelde van de totale output dacht ik? :eek: Misschien inderdaad eens opzoeken wat RMS exact wil zeggen :D
RMS is niet het gemiddelde hoor. Maar de ratings van de versterker zijn idd in Watt RMS.

Maar als je een G12T-75 neemt en je geeft die hetzelfde vermogen binnen als een V30, dan gaat je V30 waarschijnlijk net iets luider zijn omdat die meer rendement heeft. (Definitie rendement: de verhouding tussen de uitgaande nuttige energie en de energie die er in gaat.)

medic

Legacy Member
Als ik me niet vergis spreekt RMS over de power die naar de speaker gaat.

power P = (weerstand van de speaker R) * (stroom door de speaker I)^2

Veronderstel nu dat er een sinusoidale stroom door de speaker gaat met een pulsatie omega (omega = 2*pi*frequentie). Dan stelt men een formule op van I in functie van de tijd => I(t) = A * sin(omega*t)

Voor de Root Mean Square te berekenen zullen we het kwadraat van de stroom nodig hebben. Dan zal I(t)^2 = A * sin(omega * t)^2 => hierbij is vorm van de functie eigenlijk belangrijker dan de effectieve inhoud : het gaat dus om een sinus in het kwadraat (steeds >=0!).

Als volgende stap neem je nu de integraal neemt van deze sinus in het kwadraat over de periode T (=1/de frequentie). De laatste stap bestaat er in om hiervan de vierkantswortel te nemen en te delen door de periode T.

Het getal dat je dan bekomt is de RMS waarde van de stroom I = I(RMS). De RMS waarde van het vermogen P kan dan als volgt berekend worden : P(RMS) = R*I(RMS)^2 (want R is een constante).

Effectieve waarde - Wikipedia

Merk op dat dit voor een sinus van een welbepaalde frequentie uitgerekend is. In reele systemen moet je ook nog een sommatie maken overheen alle frequenties die in het signaal zitten. Wat manufacturers als testsignaal nemen hebben we natuurlijk het raden naar, alhoewel ik vermoed dat hier wel een soort onofficiele conventie over zal bestaan.

lykmeraid

Legacy Member
amerikaanse fender strat besteld bij Leo Caerts, komt normaal gezien deze/volgende week binnen :)

Nu nog leren gitaar spelen !

AntiClock

Legacy Member
medic zei:
Buh, daarjuist mijn capo laten vallen op de squier. Resultaat : stukje lak weg :sad: > eerste rock scar van een slaapkamergitarist

Heb trouwens onlangs een ander gitaar rek geplaats, kan nu een gitaar extra op dezelfde ruimte krijgen > Sfeerfoto :)

bij mijn squier ook hoor, de eerste dag al stukje lak af, ziet er ongeveer zelfde uit als bij u (en heb ook een witte) ... gewoon van op de stoel te zitten met de gitaar en heeeeel zachtjes tegen de leuning te botsen.

Morja ik heb dan ook de goedkoopste gepakt gewoon om wat op te leren... dus dat die afwerking niet super solid is kan je wel verwachten, ben er toch content van hoe ze speelt voor zo weinig geld.

medic

Legacy Member
Ja squiers zijn zo slecht nog niet :). Ik vraag me trouwens af hoe die zou klinken als ik er nocaster pickups in zou steken.

Plutus

Legacy Member
Ach, wat schade heeft ook zo zijn charmes natuurlijk, en de gitaar gaat er in principe niet slechter van spelen. De eerste keer is gewoon altijd balen :p

Zo ben ik eens met mijn les paul tegen de deur gelopen. Op een of andere manier vergeten dat die nog rond mij hing, de kamer willen uitlopen en knal, tegen de openstaande deur :D
Met mijn horizon ben ik wel wat voorzichtiger, op de barst na is die nog in perfecte staat. En de gitaar die er (in principe) overmorgen aankomt zal ook met zachtheid behandeld worden, uiteraard.

AntiClock

Legacy Member
ik wil een linkshandige USA Fender Strat ... en dan rechtshandig besnaren natuurlijk...

Ronnie86

Legacy Member
lykmeraid zei:
amerikaanse fender strat besteld bij Leo Caerts, komt normaal gezien deze/volgende week binnen :)

Nu nog leren gitaar spelen !

ja tis bij leo caerts blow out sale dacht ek. nie?:)

Manuvdv zei:
Ach, wat schade heeft ook zo zijn charmes natuurlijk, en de gitaar gaat er in principe niet slechter van spelen. De eerste keer is gewoon altijd balen :p

Zo ben ik eens met mijn les paul tegen de deur gelopen. Op een of andere manier vergeten dat die nog rond mij hing, de kamer willen uitlopen en knal, tegen de openstaande deur :D
Met mijn horizon ben ik wel wat voorzichtiger, op de barst na is die nog in perfecte staat. En de gitaar die er (in principe) overmorgen aankomt zal ook met zachtheid behandeld worden, uiteraard.


gisteren nog voorgehad.
was aant stofzuigen en ik trek de pries uit en die valt op mn acoustische... een klein kapke :( oh well

Sgt Spoon

Legacy Member
Zitten er hier ook nylon-fanaten?

En nee, dan heb ik het niet op kousen ...

Sick`

Legacy Member
de jerre zei:
Maar als je een G12T-75 neemt en je geeft die hetzelfde vermogen binnen als een V30, dan gaat je V30 waarschijnlijk net iets luider zijn omdat die meer rendement heeft. (Definitie rendement: de verhouding tussen de uitgaande nuttige energie en de energie die er in gaat.)

Ja, dat bedoelde ik met die 100dB, wat de 'sensitivity' is; en die liggen bij mijn speakers gelijk. Een G12T-75 heeft maar een sensitivity van 97dB tov 100dB idd; meestal ligt dat tussen de 95 en 100dB... maar ik ben te lui om op dit moment uit te zoeken wat het effectieve verschil is als je daar 5 of zelf 100W door stuurt :D

Het is inderdaad relevant, maar in mijn situatie dus niet, dus kan ik nog niet goed volgen waarom die cube met zijn 30W belange ni zo luid gaat als mijn Egnater met zijn max 20W :) Zal daar dan ook eens deftig research voor moeten doen ask me nog eens verveel :D

Redhunter

Legacy Member
Sgt Spoon zei:
Zitten er hier ook nylon-fanaten?

En nee, dan heb ik het niet op kousen ...

Ja...ik vind nylon, als het nut heeft in een stuk, prachtig

dan wel niet op een klassieke gitaar maar op zo eentje.

Klassiek heeft natuurlijk ook zijn charmes, lekker warme klank. Maar ik verkies toch zo eentje als hierboven.

Sick`

Legacy Member
medic zei:
Buh, daarjuist mijn capo laten vallen op de squier. Resultaat : stukje lak weg :sad: > eerste rock scar van een slaapkamergitarist

Heb trouwens onlangs een ander gitaar rek geplaats, kan nu een gitaar extra op dezelfde ruimte krijgen > Sfeerfoto :)

Toch leuk, dan kunnen ze er gebruikt uit zien :D Mijn Mexicaanse heeft een pantserfinish denk ik :wtf: Voor een strat moet dat kunnen slijten begot!

Wel een noot over het rek: ik heb er ook zo eentje en na een tijd beginnen de hoeken van die onderste buizen door die mouse te komen, best in de gaten houden om schade te voorkomen :)

Plutus

Legacy Member
medic zei:
Buh, daarjuist mijn capo laten vallen op de squier. Resultaat : stukje lak weg :sad: > eerste rock scar van een slaapkamergitarist

Heb trouwens onlangs een ander gitaar rek geplaats, kan nu een gitaar extra op dezelfde ruimte krijgen > Sfeerfoto :)
Verdorie, telecasters blijven toch schone dingen... Heb soms spijt dat ik mijn Fender heb verkocht. Hij was prachtig om naar te kijken, hij stonk naar de rook (jup, voor een tele is dat voor een of andere bizarre reden positief :p), maar het ding was voor mij onmogelijk te bespelen. Of misschien heb ik niet genoeg moeite gedaan :unsure: 't is nu te laat!

Sick` zei:
Toch leuk, dan kunnen ze er gebruikt uit zien :D Mijn Mexicaanse heeft een pantserfinish denk ik :wtf: Voor een strat moet dat kunnen slijten begot!

Wel een noot over het rek: ik heb er ook zo eentje en na een tijd beginnen de hoeken van die onderste buizen door die mouse te komen, best in de gaten houden om schade te voorkomen :)
Jamaar. Eerst zegt ge dat wat schade leuk is, en dan opeens moet hij weer opletten :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan