Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

langun

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Iemand hier een idee hoe ik mijn geluid krijg zoals ik wil?
Ik zou graag een lekkere punk distortion willen. Niet te zwaar, toch lekker gedefinieerd en toch nog ruig klinkend. Nu heb ik eerder een soort van waas van distortion. Ik kom bijvoorbeeld niet boven de JCM2000 van mijn collega-gitarist uit, wat mijn geluid in het niets doet verdwijnen.

Ik heb een Marshall AVT100
(misschien ligt hier de fout wel? Is dit een amp die je live kan gaan gebruiken?)

en speel het liefst over mijn Ibanez GAX30
(of is deze niet goed genoeg om mijn gewenst geluid neer te poten?). Ik heb verder nog een deel gitaren, maar ik zou toch graag deze gitaar willen gebruiken. Ik denk er aan om andere pups te steken, want op dit moment zitten er nog standaard Ibanez humbs in.

Verder heb ik een DS-1, ML2 en Big Muff Pi als overdrives.


Alle suggesties zijn meer dan welkom :)

Je geluid vinden is niet iets dat iemand anders voor je kan doen, maar als je niet boven de jcm 2000 ( :D ) geraakt dan moet de andere gitarist zijn volume wat lager zetten of jij het jouwe wat hoger...

Hyperia

Legacy Member
effe een vraagje , is ibanez een merk zoals gibson en fender of meer een goedkoop alternatief?

Recipe4hate

Legacy Member
sgt. reznov zei:
effe een vraagje , is ibanez een merk zoals gibson en fender of meer een goedkoop alternatief?

Ibanez heeft enkele bijzonder goeie gitaren. Net zoals ieder merk heeft Ibanez goedkope en heel dure gitaren.

Steve Vai gebruikt Ibanez, dus ik vermoed dat het toch niet zo'n slechte dingen zijn ;)

Sick`

Legacy Member
sgt. reznov zei:
effe een vraagje , is ibanez een merk zoals gibson en fender of meer een goedkoop alternatief?

Kijk eens naar de prijzen? :D

Het verschil met Ibanez tov van anderen is dat ook de lagere klasse gewoon 'Ibanez' op zen headstock heeft staan en daarom moeilijk op het eerste zicht te (voor)oordelen is.

Als er 'Prestige' op de headstock staat is het o.a. eentje van de duurde klasse, maar niet alles wat geen 'Prestige' op de headstock heeft is een goedkope!

Voor zover ik naar kijk is dat achteraan de headstock Team-J-Craft staat; dat wil zeggen dat ze in Fujigen (Japan) is gemaakt.

Defees

Legacy Member
sgt. reznov zei:
effe een vraagje , is ibanez een merk zoals gibson en fender of meer een goedkoop alternatief?



Gibson en Fender zijn zowaar nog zwaarder overschat dan Ibanez vind ik...


Echt waar, stap af van die stereotype gedachten.

Fender = assemblage band + hand werk
Gibson = Assemblage eerder hand werk

Neem bv. gitaarmerken als Caparison, niet duurder dan een Gibson Custom, maar daar weet je tenminste dat er maar een 2 tal gitaren per dag af zijn. (500 per jaar). Ipv 220 Gibson Customs per dag...

langun

Legacy Member
Assemblage band + handwerk wil nog niet zeggen dat ze daarom zeker mindere kwaliteit afleveren dan bedrijven waar er enkel handwerk wordt toegepast, als ik morgen een gitaarmerk zou opstarten en alle gitaren zelf zou maken, ik ben er vrij zeker van dat zelfs als ik mijn gitaren voor 20 euro verkoop het prijs/kwaliteit gehalte van gibson of fender veel beter zou zijn dan bij Langun inc. :D

Nu wil ik zeker niet bashen op Caparison, prachtige gitaren, maar bandwerk moet niet noodzakelijk slecht werk zijn.

Access

Legacy Member
Defees zei:
Neem bv. gitaarmerken als Caparison, niet duurder dan een Gibson Custom, maar daar weet je tenminste dat er maar een 2 tal gitaren per dag af zijn. (500 per jaar). Ipv 220 Gibson Customs per dag...

De gemiddelde Gibson en Fender blues speler zal dan ook nooit in zijn leven een Caparison aanraken.

Sick`

Legacy Member
Ik kan me zelf niet eens voorstellen dat als bandwerk deftig uitgevoerd kan worden, het slechter is dan handwerk. Je moet natuurlijk niks automatiseren dat nog te complex is, assembleren doe je bvb misschien beter manueel, maar de body etc frezen... komaan ;)

En een ander punt: als je al in china bent geweest of nog maar met chinezen te doen hebt gehad, zou je moeten weten wat voor na-apers die mannen zijn zonder dat ze ook maar zelf beseffen waar ze mee bezig zijn ;)

Ik ben nu al een tijdje weg uit de automatisatie/mechanica, maar je moet je grenzen natuurlijk kennen met de beperkte technologie dat voor handen is. Perfect voorbeeld: Ik heb jaren een hekel gehad aan bvb digitale camera's; ze verkopen een technologie dat 1) niet op punt staat; 2) niet beter is dan wat er al op de markt was; 3) gewoonweg qualitatief op niks trok; en ok, ondertussen staan we op een mooi punt, maar hoeveel jaar was niet iedereen eigenlijk de grootste rommel aan het kopen gewoonweg omdat je dat niet hoefde te laten ontwikkelen?!

Pff, da moest er effen af :D

Sick`

Legacy Member
Access zei:
De gemiddelde Gibson en Fender blues speler zal dan ook nooit in zijn leven een Caparison aanraken.

Caprison? Zijn dat niet die drankjes van den Aldi? :eek:
*edit* verkeerd gelezen en verkeerd geschreven dus :D

BongZrGooD

Legacy Member
Defees zei:
Gibson en Fender zijn zowaar nog zwaarder overschat dan Ibanez vind ik...


Echt waar, stap af van die stereotype gedachten.

Fender = assemblage band + hand werk
Gibson = Assemblage eerder hand werk

Neem bv. gitaarmerken als Caparison, niet duurder dan een Gibson Custom, maar daar weet je tenminste dat er maar een 2 tal gitaren per dag af zijn. (500 per jaar). Ipv 220 Gibson Customs per dag...

Waarom hou je jezelf dan aan het voorbeeld stereotype gedacht dat handgemaakte gitaren noodzakelijk beter zouden zijn dan machinaal vervaardigde?

Machines kunnen veel preciezer en fijner werken dan een mens, en een machine is veel betrouwbaarder.
De gedachte die jij hanteert is al jaren achterhaald, waar de zogezegde "kwalitatieve meerwaarde" van een handgemaakte gitaar alleen nog ligt in het feit dat je gelijkgestemde aanhangers van jouw stereotype gedachtengang, kan vertellen dat je gitaar handgemaakt is. Terwijl de werkelijkheid echter die gedachtengang tegenspreekt.

De kwaliteit van een gitaar ligt eerder in de gebruikte materialen, niet in het feit of ze al dan niet handgemaakt is.
Caparison is vooral een endorser, en dan nog een heel éénzijdige; het zijn metal gitaren. Het design, en vooral de flashiness van die gitaren primeert imo, maar zijn ze kwalitatief beter dan een Ibanez of een andere productiegitaar uit die prijsklasse? Ik ben zeker van niet.

En hun gitaren worden in principe even machinaal gemaakt als de overschatte merken die jij aanhaalt, ze produceren er gewoon minder. En waarom is dat?
Als er morgen vraag is naar 5000 caparisons per jaar, produceren ze er 5000 per jaar, simpel.

Ik vrees dat het enige wat hier overschat wordt, jouw redenering is.

Ik vraag me gewoon af waarom mijn Ibanez die 20 jaar oud is, nog steeds perfect in orde is, terwijl dat overschatte (custom) productiegitaartje in die tijd al heel wat doorstaan heeft. Zelfde voor mijn Fender Telecaster die jaren op een vochtige zolder heeft gelegen alvorens ik ze kocht, wat ook funest is voor een gitaar... Meer dan een poetsbeurt en nieuwe snaren heeft ze niet gekregen, en ze ontstemt niet, de electronica werkt nog perfect, de nek staat nog steeds kaarsrecht... Overschat? Ik denk het niet... Kwaliteit? Misschien toch wel dan...

Groetjes,
BongZ

Plutus

Legacy Member
:woohoo:
Heb dus uiteindelijk de kans gekregen om een in nieuwstaat verkerende en één van de eerst gemaakte Jackson RR24 Limited Edition over te nemen. Maar ik heb zo eens rondgekeken en die dingen zijn iets pittiger geprijsd dan ik eerst dacht. Ook moet ik er zo'n 600km voor rijden, dus dit wordt even overwegen.

Maar in principe, een gitaar die (binnen het genre) zo geliefd en exclusief is, en dat in nieuwstaat, is het eigenlijk wel waard... Even laten bezinken :D

Ronnie86

Legacy Member
amaai das wel ver rijde voor een 2nd hand gitaarke op te halen :)

en wat fender en gibson betreft: gibson is en blijft natuurlijk goed klinken voor de les pauls van + €3000
fender is iets wat ik nooit zou kopen maar da hangt natuurlijk van mijn genre etc af.

Sick`

Legacy Member
Iemand ervaring met deze patchkabels: Planet Waves - Patchkabel 0,15m, Winkel 3er-Pack : Kabel ?

De prijs doet me vermoeden dat het rommel is, maar ik weet eigenlijk niet goed wat ik wil :p
Ik zou een 8tal patch kabels willen voor toekomstig pedalboard, maar er is uiteindelijk zo weinig keuze persies...

Solderless... (George L en Lava Cable) gaat dat het wel uithouden als ik elke week of elke dag mijn setup aanpas? En hoe zit dat met verlies? :wtf:

Solder... waar zijn die kits dat geen gigantische joekels van jacks hebben? :eek:

Redhunter

Legacy Member
Ik denk buiten merken.

Ok, ik heb ervaring met sommige merken, goede en slechte, maar de meeste herprobeer ik ondanks een slechte ervaring. Daarom koop ik ze niet, gewoon altijd nog een kans geven.

Enja,...fender overrated noemen... Hun telecasters en stratocasters zijn wel subliem (imo) en zeker kwaliteit. (zit ook nog onderling verschil op vind ik)
Het is natuurlijk allemaal persoonlijk, dat is het mooie eraan.

@Recipe4Hate: Pluis je amp en pedalen goed uit (heb je wrsl al gedaan) en koop desnoods iets wat je klank meer kan doen klinken zoals je wil. Een klank kan niemand voor je kiezen, en zeker niet via een forum.

josuwa

Legacy Member
Gibson maakt zeer degelijke producten en Fender ook. Typisch als metal gitarist om te zeggen dat dat suckt. EN ook totaal ongegrond.

TsD

Legacy Member
Typisch voor een metal-gitarist zou ik niet durven zeggen, genoeg metal-bands die met Gibson spelen, en zelfs op fender!

josuwa

Legacy Member
Ja maar typisch voor de mensen die alternatief willen doen omdat ze metal spelen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan