Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

shagrath

Legacy Member
Sick` zei:
Ja, klinkt heel scratchy en trebly. En na nen tijd ziede ijzervijlsel op uw pickups recht staan :p Wel heel gevaarlijk voor krassen ;)

Thanks, zal er misschien ooit eens meebestellen.

Nog wat vraagjes:

Ben het wat beu constant ofwel metal te spelen ofwel wat oefeningen te doen. En ik dacht om een wat ander genre te spelen (dan kan het cleane kanaal van van mijn versterker ook eens gebruikt worden)
Ik dacht aan Blues. Kent er iemand leuke nummers om mee te starten, ben zelf niet thuis in de blues maar vind het wel leuk om ernaar te luisteren als het eens opligt wanneer ik bij vrienden ofzo ben. Vandaar dat ik niet echt weet waar te beginnen. Een boek mag ook.
Of als iemand andere genres kan aanraden. (Jazz is wel niet echt mijn ding)

En kent er iemand een redelijk drumprogramma. Hoeft niet veel te zijn, liefst ook niet al te ingewikkeld.

Plutus

Legacy Member
Metal is toch zeer uitgebreid? En veel metal is ook gebaseerd op blues (of toch theorie van), dus je doet je hoe dan ook voordeel :)
Maar waar ik metal vooral leuk vind om te coveren, vond ik het bij 'blues' leuker om een scale te leren en op een backingtrack wat op gevoel te gaan spelen. Het heeft niet echt 'the blues' zoals de echte maar 't is soms wel zeer leuk, als het klinkt. Zeker met twee, als de ene gaat begeleiden en dan zo wisselen. Tijdje geleden dat ik dat nog gedaan heb, spijtig wel. Leer je enorm veel van!

EDIT: Damn, er staan 2 lekkere RR24 LTD's op ebay.com. Alleen shipping binnen US/Mexico natuurlijk, crap :(

medic

Legacy Member
Ik heb juist een .046-.009 setje (super light top, regular bottom - d'addario) op m'n tele gezwierd. Wat een verbetering t.o.v. dat Heavy bottom-regular top setje van Dean Markley. M'n tele speelt zuiverder en iets warmer :)

Ah trouwens, heb eens een klein clipje van m'n SG online gezet. Nu niet onmiddelijk het beste stukje, maar dit is het enige stuk waar ik niet aan het zingen ben (en dat wil ik jullie ni aandoen, kan echt ni zingen :p).

http://dl.dropbox.com/u/212204/noodling_on_sg.m4v : constructieve comments altijd welkom :)

Setup : SG -> Boss DS-1 -> Blues Junior => Camera mic

Fristii

Legacy Member
Redhunter zei:
Kindermelodietjes zoeken. Best in C (broeder jacob, de boom staat op de bergen,...)

Voor akkoorden: popmuziek, simpler kan niet :p
Melodie kan je eventueel ook zoeken

Thanks a lot voor da lijstje!

shagrath

Legacy Member
Manuvdv zei:
Metal is toch zeer uitgebreid? En veel metal is ook gebaseerd op blues (of toch theorie van), dus je doet je hoe dan ook voordeel :)
Maar waar ik metal vooral leuk vind om te coveren, vond ik het bij 'blues' leuker om een scale te leren en op een backingtrack wat op gevoel te gaan spelen. Het heeft niet echt 'the blues' zoals de echte maar 't is soms wel zeer leuk, als het klinkt. Zeker met twee, als de ene gaat begeleiden en dan zo wisselen. Tijdje geleden dat ik dat nog gedaan heb, spijtig wel. Leer je enorm veel van!

EDIT: Damn, er staan 2 lekkere RR24 LTD's op ebay.com. Alleen shipping binnen US/Mexico natuurlijk, crap :(

Jazeker, ik ben het ook niet beu om metal te spelen, maar wel om enkel en alleen metal te spelen. Variatie van spijs doet nu eenmaal eten.
Blues zou ik inderdaad eerder doen om wat te improviseren. Lukt mij nu totaal niet, en merk ik wel als ik gewoon wat speel.

Al de verkopers zelf eens gecontacteerd? Je weet maar nooit dat ze toch naar belgië verzenden.

freakykiller

Legacy Member
Ik zou de pentatonic minor scale leren en zo wat improviseren ;) Ik wissel af tussen rock/metal en improvisatie op clean channel ^^

shagrath

Legacy Member
Pentatonic minor ken ik al hoor, nu bezig met major en minor te drillen, major lukt al goed, minor mis ik soms nog. Maar gaat er eerder om hoe ik ze moet gebruiken, en dat het goed klinkt.
De regels van de kunst weet je wel.
Ben niet echt muzikaal aangelegd, misschien daarom dat ik er wat moeite mee heb.
Sta er zelf van versteld wat ik nu al kan op gitaar. Het is niet veel, maar wel meer dan ik dacht te kunnen toen ik ermee begon.

Obi-Jan

Legacy Member
Ik speel nu ondertussen toch al een heel aantal jaar gitaar, en ik heb nooit de moeite gedaan om iets van die scales te leren :unsure: Ik ga mij daar toch ooit is mee bezig houden :p

freakykiller

Legacy Member
shagrath zei:
Pentatonic minor ken ik al hoor, nu bezig met major en minor te drillen, major lukt al goed, minor mis ik soms nog. Maar gaat er eerder om hoe ik ze moet gebruiken, en dat het goed klinkt.
De regels van de kunst weet je wel.
Ben niet echt muzikaal aangelegd, misschien daarom dat ik er wat moeite mee heb.
Sta er zelf van versteld wat ik nu al kan op gitaar. Het is niet veel, maar wel meer dan ik dacht te kunnen toen ik ermee begon.

Tja de kunst, da gaat traag :p. Ik improviseer al meer of een jaar en ik blijf maar 'delen' van die kunst te ontdekken :unsure:

Sick`

Legacy Member
@shagrath: Je kan eens wat pink floyd ofzo proberen? :)

Drum prog: enkel VST plugins ken ik, en die zijn pokke duur: Addictive Drums, EZ drummer, Superior Drummer, ...

Addictive Drums heeft een demo versie met o.a. 1 hi-hat, 1 snare, 1 bass drum, 1 cymbal; daar kan je toch al wat mee foefelen :)

Als je een Mac hebt: GarageBand, maar die drums zijn niet echt realistisch; de drums van Guitar Pro kunnen dan misschien ook dienst doen als kwaliteit geen rol speelt :)

shagrath

Legacy Member
Pink floyd is inderdaad een goed idee, dat ik daar niet aan gedacht heb....

meteen eens addictive drums uitproberen.
En daarna wat pink floyd proberen

vloet

Legacy Member
Editor zei:
goed, de akoestische gitaar is toegekomen en ik heb er verdorie veel meer zin in dan tijdens m'n elektrisch avontuur. Zoveel van gitaren weet ik niet, wel weet ik dat dit nieuwe ding absoluut niet gestemd is. Aangezien het nog een aantal jaar zal duren eer ik zelf hoor wat goed klinkt lijkt het me verstandig hier eens na te vragen naar goeie stembakjes. Liefst iets rond de €50, als je daarvoor wat degelijks hebt natuurlijk.

Download PitchPerfect Guitar Tuning Software - Professional Guitar Tuner Download
Vrij handig, en het werkt goed :)

eldec

Legacy Member
brammex zei:
Bedankt! Heb je ervaring met Alhambra aangezien je het zo snel wist?

Graag gedaan.

Neen, geen ervaring ik heb gewoon de gitaarmerken die met een A begonnen opgezocht tot de gelijkenis overeen kwam

Skoran

Legacy Member
Obi-Jan zei:
Ik speel nu ondertussen toch al een heel aantal jaar gitaar, en ik heb nooit de moeite gedaan om iets van die scales te leren :unsure: Ik ga mij daar toch ooit is mee bezig houden :p

Join the gang :p

Sick`

Legacy Member
Vanaf wanneer gooien jullie een plectrum weg? Meestal speel ik ze kwijt, maar sinds ik een pickholder gebruik ... :p Mijne heeft nu een botte punt en de zijden zijn zo afgeschuind dat zijden scherp zijn geworden, maar ik kan het ni over men hart krijgen hem weg te smijten :doh:

Btw, was hier niemand dat een LTD H-1000 met oude headstock zocht?
Gearspot • Toon onderwerp - Esp Ltd H-1000 EMG

Redhunter

Legacy Member
Sick` zei:
Vanaf wanneer gooien jullie een plectrum weg? Meestal speel ik ze kwijt, maar sinds ik een pickholder gebruik ... :p Mijne heeft nu een botte punt en de zijden zijn zo afgeschuind dat zijden scherp zijn geworden, maar ik kan het ni over men hart krijgen hem weg te smijten :doh:

Btw, was hier niemand dat een LTD H-1000 met oude headstock zocht?
Gearspot • Toon onderwerp - Esp Ltd H-1000 EMG

Ik verlies die op tijd :unsure:
(Eigenlijk meestal veel te vroeg :sad:)

Plutus

Legacy Member
Ik speel nu mijn vierde jaar, en nog nooit een plectrum zien verslijten :s als ik ze niet verlies, doe ik daar eeuwen mee.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan