Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Plutus

Legacy Member
Redhunter zei:
Voila dat verklaart dus heel veel :p ik heb gedurende 2 jaar een halfuurtje per week les gehad om de pure basis te leren, sindsdien doe ik alles zelf en loopt het dus niet zo vlot. Spelen cva, dat is maar een kwestie van te oefenen eens je de basis beheerst, maar de theoretische kant is iets heel anders. Stiekem heel jaloers op wat sommige mensen (zoals jij nu bv.) kunnen, maar ik kan er niet veel aan veranderen :)

Redhunter

Legacy Member
Manuvdv zei:
Voila dat verklaart dus heel veel :p ik heb gedurende 2 jaar een halfuurtje per week les gehad om de pure basis te leren, sindsdien doe ik alles zelf en loopt het dus niet zo vlot. Spelen cva, dat is maar een kwestie van te oefenen eens je de basis beheerst, maar de theoretische kant is iets heel anders. Stiekem heel jaloers op wat sommige mensen (zoals jij nu bv.) kunnen, maar ik kan er niet veel aan veranderen :)

Ja dat zou wel eens kunnen :p

Als je geintereseerd bent hebben we hier in Bavegem een goeie school,en das niet zo gek ver van Lede. :unsure:

3 kwartiertjes les. Voor de meesten is dat prachtig en juist gepast. Je kan er de volledige basis leren (voor elk genre) en theorie. Daarna breidt de theorie zich uit en leren ze je improviseren (jazz-getint, omdat het gemakkleijk uit te leggen is adhv bebop en de meeste leraren van jazzcons komen). Je kan dat natuurlijk met gemak ook op andere genres toepassen. Veel leerlingen spelen daar metal. Gericht op zowel jeugd en volwassenen.

Muziekcentrum vzw.
Voor zover de reclamebreak :unsure:

Editor

Legacy Member
langun zei:
Een clip tuner zou wel handig kunnen zijn voor aan akoestische, ik weet niet wat er normaal voor gebruikt wordt, maar ik heb persoonlijk een Boston BTU-405 en een vriend van mij gebruikt dat ook voor zijn akoestische gitaar.

En dat ding laat je er de hele tijd opstaan dan?
Haha ik zie mezelf al bezig met moeskes om ervoor te zorgen dat er zelfs niet de milimeterkras op m'n gitaar komt. Als ik het ding leer bespelen wordt het de gelukkigste gitaar ter wereld denk ik

Plutus

Legacy Member
Redhunter zei:
Ja dat zou wel eens kunnen :p

Als je geintereseerd bent hebben we hier in Bavegem een goeie school,en das niet zo gek ver van Lede. :unsure:

3 kwartiertjes les. Voor de meesten is dat prachtig en juist gepast. Je kan er de volledige basis leren (voor elk genre) en theorie. Daarna breidt de theorie zich uit en leren ze je improviseren (jazz-getint, omdat het gemakkleijk uit te leggen is adhv bebop en de meeste leraren van jazzcons komen). Je kan dat natuurlijk met gemak ook op andere genres toepassen. Veel leerlingen spelen daar metal. Gericht op zowel jeugd en volwassenen.

Muziekcentrum vzw.
Voor zover de reclamebreak :unsure:
Hmm dat is wel heel interessant. Leuke uren (alhoewel ik nog vaak les heb tot 19u30, maar maximum 2-3x per week) en niet te vaak.
Maakt men daar ook gebruik van examens en zoja, wanneer? 45 minuten/week instrument, nodige theorie wordt op die moment dan ook gezien?
En inderdaad, Bavegem is maximum een kwartiertje van hier, auto is geen probleem, inschrijvingsgeld (voor mij €140) is zeer laag en pakken minder dan wat ik betaalde voor privé. Zeer interessant :cool:

Uiteraard dan te starten in oktober 2010, voor dit werkjaar ben ik sowieso te laat. Je moet ook aangeven welk niveau... Beginner I assume? Geef mij de tabs en ik zal ze -mits enige oefening- spelen, maar op gebied van theorie ben ik geen wonder. En in Jazz ben ik al helemaal niet thuis, alhoewel die focus wel goed is. Ik speel het zelf niet maar beluister het wel graag en in mijn ogen blijft Jazz ook het moeilijkste genre om te spelen, wat het meteen ook tot een uitdaging maakt. Ik zie wel dat je nog moet kiezen tussen jazz, akoestisch en elektrisch. Voorkeur?

EDIT: Gemiddeld niveau kun je beetje vergelijken met de leads op dit nummer: http://www.youtube.com/watch?v=rqBexdo1CME of 'Children of Bodom - Are you dead yet', jezelf in een groep plaatsen is altijd moeilijk.

langun

Legacy Member
Editor zei:
En dat ding laat je er de hele tijd opstaan dan?
Haha ik zie mezelf al bezig met moeskes om ervoor te zorgen dat er zelfs niet de milimeterkras op m'n gitaar komt. Als ik het ding leer bespelen wordt het de gelukkigste gitaar ter wereld denk ik

Er zitten moeskes op :applause:

Ik haal het er elke keer van nadat ik gestemd heb en als ik de metronoomfunctie niet gebruik. Het is natuurlijk ook mogelijk om hem gewoon naast je te leggen om de metronoom te gebruiken.

Redhunter

Legacy Member
Manuvdv zei:

Ze beginnen daar letterlijk van 0 tot een goed gevorderd niveau. Je kan hun best al vroeg genoeg contacteren want ze moeten elk jaar pakken leerlingen weigeren. Zet in een mail welke akkoorden je precies kan (ook waar; in barré/ met losse snaren), of je een barré kan pakken, al de theoretische kennis die je hebt, etc...Waarschijnlijk zetten ze je dan in een gepaste groep.

Met elektrische heb ik geen ervaring. Ik heb altijd akoestische gedaan. En daarna jazz. Als je alle majeur en mineur akkoorden zowel in barré als open kan nemen is het beste waarschijnlijk Jazz. Dan leer je min7, 7, maj7, 6,... op een andere manier pakken (zonder barré = geen kramp :cool:). Het eerst jaar jazz leer je vooral swingjazz om alle akkoorden onder de knie te krijgen. Daarna kan je bij Ruben improv volgen. Die leert je alle scales, arpeggios,akk met tensies... en leert je waar je ze moet gebruiken.

Let wel op: je kan lessen krijgen in groepen van 3 tot 7 personen.Ze geven wel privéles (op een persoon na :unsure:). Soms haalt dat het niveau ietwat onderuit. het zijn ook vrij losse lessen, geen leraar die voor een bord alles een beetje staat uit te leggen maar gewoon allemaal rond een tafel al gitaarspelend leren.

Plutus

Legacy Member
Manier maakt mij niet echt uit, zolang het maar geen 3-4 uur per week les is zoals in een klassieke muziekschool, daar heb ik nu eenmaal geen tijd voor. En hun aanpak zal hoe dan ook wel goed zijn zeker, wie ben ik om daar aan te twijfelen.

Misschien moet ik nu maar eens contact nemen ja, we zijn tenslotte al halfweg april. Ik zal waarschijnlijk sowieso voor elektrisch gaan, daar ben ik nu eenmaal al jaren mee bezig en was ook het instrument dat van in het begin mijn voorkeur had, alhoewel jazz ook wel interessant is... Maar minder bruikbaar voor mij persoonlijk denk ik dan.
Vermelden wat ik al kan is nogal moeilijk. Als je een deftige barré kunt leggen en je kent elke noot op je hals, dan kun je al een heel pak akkoorden hé. Open akkoorden kan ik bijna niets (E, Em, Em7, A, ... de makkelijkste), en dan pentatonic minor scale, met de rest heb ik me nog niet echt bezig gehouden. Mailen en ik zal wel zien wat ze antwoorden zeker :)

Aan de foto's te zien wordt er precies wel heel veel aandacht besteed aan akoestisch en/of jazz. Is elektrisch dan zo in de minderheid of geeft dit een vertekend beeld? En ze zitten dan zo allemaal braaf op een rij met hun stratocaster, ik ga zowaar de vreemde eend in de bijt zijn :cool:

shagrath

Legacy Member
Mij even voor mijn gitaar gezet en begonnen met mijn pickups af te stellen. Net klaar met mijn brughumbucker, en man, wat een verschil. Elke snaar klinkt nu veel zuiverder.
Wel redelijk wat friemelwerk, vooral toen ik bezig was met de pole pieces. (en even een schrikmoment toen er iets meekwam met de schroeven maar bleek gewoon was te zijn en is normaal) Was iets wat ik al veel eerder had moeten doen.

Nu mijn andere humbucker afstellen.

Onertussen nog een vraagje.
Er bestaan veel verschillende soorten picks. Dikte, materiaal vorm,...
Iemand ooit een metalen geprobeerd?

Redhunter

Legacy Member
Manuvdv zei:

Raar...'normaalgezien' (wat is normaal :p) leer je eerst wat open akkoorden en dan pas barré.

De indruk die ik heb (nogmaals de indruk, niet zeker) is dat je bij elektrische eerder nummers leert spelen en vooral de technische kant leert, solos leert spelen, akkoorden... Bij akoestische wordt er een sterke nadruk op akkoorden gelegd, en iets meer theorie, ook al is deze beperkt in het begin aangezien de meeste mensen gewoon wat dzingeldzangelmuziek willen leren spelen.

Als je een akoestische hebt zou ik akoestische aanraden, maar je moet natuurlijk zelf beslissen. Vraag anders in de mail duidelijk het verschil, dat zal het makkelijkste zijn.


@shagrath :Nog nooit metalen pick gezien zelfs,..wel al in uiterste noodistuatie met een knop gespeeld, net van een hemd gerukt :unsure:
Ik speel graag met een dikke plectrum.
Als je plectrums koopt, zorg dat ze niet gelijmd zijn. Wat dat klinkt echt kut.

Sick`

Legacy Member
shagrath zei:
Iemand ooit een metalen geprobeerd?

Ja, klinkt heel scratchy en trebly. En na nen tijd ziede ijzervijlsel op uw pickups recht staan :p Wel heel gevaarlijk voor krassen ;)

Editor

Legacy Member
langun zei:
Een clip tuner zou wel handig kunnen zijn voor aan akoestische, ik weet niet wat er normaal voor gebruikt wordt, maar ik heb persoonlijk een Boston BTU-405 en een vriend van mij gebruikt dat ook voor zijn akoestische gitaar.

Mag ik vragen waar je dat ding gekocht hebt? Want google lijkt m'n beste vriend niet meer te zijn :(, ik bezocht hem nochtans iedere dag.

langun

Legacy Member
Ik heb hem gekocht in Maldegem, de music shop (? niet 100% zeker van de naam :D ), verrevan de goedkoopste of uitgebreidste winkel, dus ik denk wel dat de meeste winkels toch iets gelijkaardigs hebben.

Fristii

Legacy Member
Iemand tips om u gehoor te trainen? Maar dan echt beginner dan. Liefst van het absolute begin.

Waar begint ge best mee? Zijn er bepaalde, goeie oefeningskes? Websites/programmas die u hiermee kunnen helpen?

Redhunter

Legacy Member
Kindermelodietjes zoeken. Best in C (broeder jacob, de boom staat op de bergen,...)

Voor akkoorden: popmuziek, simpler kan niet :p
Melodie kan je eventueel ook zoeken

Lijstje:

Wild Thing - The Troggs
Keep on rocking in the free world - Neil Young
Leaving on a Jetplane - John Denver
Beds are burning - Midnight Oil
Blowin in the wind - Bob Dylan
Fake Plastics trees - Radiohead
Wonderful Tonight - Eric Clapton
Have you ever seen the rain - CCR
The River - Bruce Springsteen
Frogie went a courtin - Bob Dylan
7 days, 7 weeks - dEUS
The Joker - Steve Miller Band
Other side - RHCP
Hallelujah - Jeff Buckley
Mia - Gorky
Torn - Natalie Imbruglia
One - Johny Cash
Sultans of Swing- Dire Straits
Bright Eyes - Art Garfunkel
Venus - Shocking Blue
Weather with you - Crowded House
Lieve kleine piranha- Gorky
Girl - Anouk
Annie's song - John Denver
Californication- RHCP
Barcelona - Pieter Embrecht
Don't Speak - No Doubt
Everybody Hurts - R.E.M.
Hotel California - Eagles
Mrs Robinson - Simon and Garfukel
Nobody's wife - Anouk
Romeo & Juliet - Dire Straits
Strong enough - Sheryll Crow

Let wel op: op vele online pratituren staan fouten!
Vaak eens een sus die vergeten wordt op de 3de/4de tel of een ommekering

En voor solo's uit te schrijven: cijferzingen (staat enkele pagina's terug in deze thread)

Sick`

Legacy Member
Fristii zei:
Iemand tips om u gehoor te trainen? Maar dan echt beginner dan. Liefst van het absolute begin.

Waar begint ge best mee? Zijn er bepaalde, goeie oefeningskes? Websites/programmas die u hiermee kunnen helpen?

Als het een klein beeke geld mag kosten: Troy Stetina Fretboard Mastery (boek+cd).
Die zet u alvast goed op weg, is geen boek om op 2 weken uit te hebben ;)

Plutus

Legacy Member
Sick` zei:
Als het een klein beeke geld mag kosten: Troy Stetina Fretboard Mastery (boek+cd).
Die zet u alvast goed op weg, is geen boek om op 2 weken uit te hebben ;)
Dat is inderdaad een aanrader. Ik heb het boek+cd zelf ook (minder tastbare versie weliswaar, hum :unsure:) en het ziet er echt deftig uit, bij gebrek aan tijd echter nog niet echt grondig bekeken.

Fristii

Legacy Member
Nja, heb ook een 'minder tastbare' versie gevonden, ga daar eerst eens naar kijken alvorens ik zotte kosten doe :).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan